Uncategorized

رواية أنت في كل مكان الفصل الثانى عشر 12 بقلم منى

 رواية أنت في كل مكان الفصل الثانى عشر 12 بقلم منى
رواية أنت في كل مكان الفصل الثانى عشر 12 بقلم منى

رواية أنت في كل مكان الفصل الثانى عشر 12 بقلم منى

– اتمني مابقاش ازعجتك ولا حاجه 
–  لا خالص .. صحيح شكرا قولولي امبارح انك انت اللي جبتني البيت 
– علي اي بس .. ومسك ايدها .. ربنا عالم معزتك والله 
-كرم جيه في اللحظه دي : نعم يروح امك ! معزتك مين يحبيبي انت .. انت مين يالا ابعد ايدك عنها كده وضربه بوكس وقعه في الأرض من قوته بوقه نزل دم 
ميرا : ينهار اسود اي اللي عملته ف الراجل دا ي حيوان ..قوم يعمر معلش انا اسفه بجد 
– انتي بتعتذري له ليه اصلا مين الحيوان ده
بصت ميرا له بقرف ومردتش عليه
– انا اسفه بجد تعالي طب اغسل وشك 
– مسح بوقه بمنديل ..  ولا يهمك عن اذنك مش هتكلم عشان خاطرك بس ومشي 
– كرم : خاطر مين ي ابو خاطر انت امشي يالا
– ميرا : ي عمر استناااا
  كرم : انا مش بكلمك ! مين دا ومسكها من أيدها جامد 
– بابتسامه سمجه .. ملكش دعوه ي خطيب اختي 
– بلاش تكلميني بالاسلوب دا ي ميرا مين سي زفت عمر دا 
– ربعت أيدها في بعض .. وهتعمل اي لو مابطلتش 
– هرتكب فيكي جريمه في نص المول كده عادي مين دا انطقي 
– جاريييي .. انت مالك اصلا .. مالك بيا 
– جارك وحاطط ايده علي ايدك  .. قاعد معاكي ليه .. اي الجيران اللي بتمسك ايد بعضيها دي 
–  ملكش فيييه
– بزعيق .. لا لياااا 
– بزعيق وصوتها علا اكتر منه .. لا ملكشش انت عاوز اي يعني 
– عااااوزك ونتي مش قادره تفهمي دا  .. عاوزك  جمبي .. وماتمشيش كتير دا يعني بزعيق اكتر ..كتييير !؟ 
جت ليان في اللحظه دي 
– اهدوا الناس بتتفرج عليكوا يجماعه
–  بلعت رقي بتوتر لاني مش حابه أبين ضعفي قدامه وحاولت اتكلم .. المول كله بيتفرج علينا يكرم ممكن تمشي 
– بص ليا بتنهيد .. حاضر يميرا همشي لو دا هيريحك 
قعدت علي الكرسي وانا فيا هم واحباط الدنيا كله في قلبي 
– ليان : هتفضلي لحد امتي تعاندي طيب 
– عطول ي ليان عطول .. كله يهون عشان مرام .. انتي متعرفيش هي اي عندي .. انا من يومي ونا عمري ما بقدر ازعل منها ابدا ولا عمري هقدر اصلا دي اختي نفسي تقدر اللي انا بعمله عشانها بس 
– هتقدر يحبيبي والله بطلي عياط بس .. ومسحت بايدها دموع ميرا .. كله هيبقي تمام والله وفضلت تطبطب عليها 
…………..
” عند كرم وأسر “
– فك بقا يعم 
– مش عارف .. مضايق ماكنش المفروض اشغل بالي مين معاها بس مقدرتش قلبي ماطوعنيش اشوفها مع واحد غيري .. دا .. دا مسك أيدها وهي سايبهه عادي كان هاين عليا اقتله مش اضربه بس 
– هو الحب كده مش هقدر تتحكم في مشاعرك للاسف 
– لا هقدر انا هبعد عنها هحاول وهعرف اكييد 
…………..
” بليل في فيلا ميرا “
لبست مرام هدومها وجهزت نفسها وطلعت من الجنينه من غير ما حد يشوفها 
– اه وحضرتك رايحه فين بقا دلوقتي كده 
– بصت مرام بصدمه ولقت ميرا في وشها 
– انا كنت بس هتمشي 
– مرررام متعصبنيش .. تااني زفت تاااني .. انتي مافكيش عقل انتي .. مش همك ابنك اللي ف بطنك ولا حياتك !!
– بعياط مش همنني لا مش هممني انا مش قادره قادره اسيطر علي نفسي اعمل ايييي يعني  ابعدي ي ميرا 
– لا علي جثتي مش هسيبك تمشي لا 
– لا هتسبيني بدل ما اعمل حاجه في نفسي اديني قولتلك 
– اعملي يلا 
بصت مرام  ليها بصدمه 
– مش قولتي هتعملي هاا اعملي يلا إنما خروج مش هتخرجي 
– مرام بعصبيه ..  سبينييي 
– لا .. وشدتها من أيدها لاوضتها وقفلت الباب عليها بالمفتاح وطلعت .. وريني هتطلعي ازاي .. انا عاوزه مصلحتك بلاش تعملي ف نفسك كده حرام عليكي
…………………
– بابا انا حسبت مرام ف اوضتها محدش يفتح لها ابدااا 
– اتكلم الاب بتنهيد .. هببت اي المرادي 
– احم خروجها الكتير د غلط هي حاليا بقت شبه مخطوبه ف ماينفعش كده 
– اعملي اللي تشوفيه صح ي بنتي انا واثق في اي قرار تخديه لان انا تعبت منها والله ربنا يهديها 
– يارب
…………. 
مرام ف أوضتها قاعده تكسر في كل حاجه حوليها لشده احتياجها للمخ**** 
…………..
 تاني يوم 
فتحت ميرا باب اوضتها 
– قومي يلا .. مراام 
– في ايي ع الصبح كده سبيني في حالي 
– براحتك كنت هاخدك معايا 
– قامت بسرعه وعدلت نفسها .. لا لا قايمه رايحين فين 
– ليان خطوبتها النهارده 
– ماشي هجهز وجايه اسبقيني 
مشت ميرا وسبتها 
– الو ي سالي علي الساعه 8 هاجيلي عند قاعه ****** اخد منك ما صدقت هعرف اطلع جهزلي الحاجه هاا 
– تمام يروحي 
– باي يلا 
……………….
– مين كان بيكلمك 
– سالي : مرام عاوزه جرعه عادي ي حازم 
– حازم قام من حضنها بفزع : ي نهار اسود لا طبعا اوعي تديها حاجه 
– ليه 
– من غير ليه انتي فاهمه 
– انت خايف عليها ولا اي 
– دا شي ميخصكيش .. هي قالتلك هتقابلك فين والساعه كام 
– جمب قاعه ****** الساعه تمانيه .. ليه 
– متروحيش ليها 
– ودا ليه انشالله
– انتي شكلك حابه احرجك كتير ولا اي ماقولنا ميخصكيش انتي مجرد واحده بقضي وقت حلو معاها وبس ف اهدي كده علي نفسك 
– خلاص ي بيبي انتي اتعصبت كده ليه بس روح ليها براحتك اكيد
…………………
” الكل جهز و راح  القاعه “
ميرا ومرام في تربيزه 
جيه كرم وشد كرسي وقعد جمب مرام وفضل يكلم فيها ويضحكها لحد ما ضحكت علي كلامه 
– ميرا في سرها : اهدي ماتتعصبيش دي اختك اهدييي .. مش من حقك تغيري اهدييي وفضلت تهدي نفسها 
– كرم ببرود : مالك ي ميرا حاسك فيكي حاجه 
– نهائي انا تمام خليك في نفسك بس 
– منا مخليني ف مرام هعوز اي اكتر من كده وغمز ل مرام ..  مرام بصت علي ميرا واتوترت 
– مرام : انا هقوم التوليت وجايه 
– ميرا : ماتتاخريش 
اول ما مرام مشت ميرا قامت وكرم قام وراها 
– ودخلت ف مكان فاضي يعتبر برا القاعه .. انت اي اللي جابك ورايا 
– مش عارف ابعد عنك .. مش عارف اتأقلم علي الوضع السخيف اللي بينا فيه  .. ليه بتعملي فيا كده طيب حط جبته علي جبتها وكمل كلام وهي فضلت ساكته 
– اتكلمي قوليلي انك مش بتحبني  .. قولي اي حاجه  متعمليش فيا كده متعذبيش فيا قولي وسعتها هفضل احبك فعلا قولي انك مش بتحبيني 
– ابعد ي كرم ماينفعش كده 
– لا قوليلي انك مش بتحبني يلا 
– مش هعرف وبدءت الدموع تنزل من عيني غصب عني .. مش هعرف انا بحبك حتي لو بعيد عني دا كفايه عليا 
– بس دا مش كفايه عليا انا 
– ي كرم .. وقبل ما كمل كلامي لقيت حازم ومرام بيتخانقوا علي أول البوابه وبعدنا عن بعض فورا و رحنا نحيتهم 
……….
– كرم : في اي صوتكم عالي ليه 
– حازم:  ردي قوليلهم صوتي عالي ليه 
– مرام :  ملكش فيه 
– كرم ميل علي ميرا وقال : دا وراثه عندكم الكلمه دي بقا  .. احم في اي يمرام 
– حازم : حامل ورايحه تشتري مخ**** ازايييي 
– ميرا : بصدمه اييي .. برضوا انتي مش بتحرمي ولسا هتضربها قلم  .. حازم مسك أيدها قبل ما القلم ينزل علي وشها 
– انا مش بقولكم كده عشان تضربيها مش من حقك تمدي ايدك عليها ابدا .. وكمان هي حامل راعي دا 
– مرام بصت بصدمه له من كلامه وخوفه عليها
– ميرا : وانت شفتها فين اصلا 
– عرفت من حد تبعي وخلاص أن هي عاوزه تشتري وجيت اشوف اذا كان فعلا هتشتري ولا لا ولقتها مستنيه فعلا ع أول البوابه 
– ميرا : لا جدع اوي اوي يعني 
– حازم بزعيق : ما خلاص بقا 
– كرم : احترم نفسك ومتعليش صوتك عليها 
– ميرا اخت مرام ودخلت القاعه 
– انت محموق للبتاعه اللي اسمها ميرا دي ليه دي بارده يجدع 
– بعصبيه .. اللهم طولك ي روح انت اتجنيت يالا ولا اي ماتتكلمش عليها كده 
– ليه انشالله تكونش بتحبها
– اه بحبها و اوي ملكش فيه واتلم بقا وكان هيمشي
–  بصدمه .. خد هنا انت قولت اي انت بتحب ميرا ازاي امتي دا يعني !!
– والله انت وامك م بتاخدو رائي ف حاجه عشان تعرفوا إذا كنت بحب ولا لا دبستوني ف واحده انا م عاوزها .. انت بذات تخرس خالص ضيعت مني اللي حبيتها ومشي وسابه وهو مصدوم
………………
عدا اليوم وخلصت الخطوبه والكل بدء يروح بيته
–  كرم : تعالو أركبو معايا 
– ميرا : لا انا هركب ف عربيتي 
– لا ماينفعش تسوقي لواحدك كده في نص الليل اركبوا قولت 
– مش داخله 
– يارب الصبر من عندك ومسكها ودخلها بالغصب ف العربيه ف الكرسي اللي قدام .. اركبي ي مرام واقفه ليه يلا وركبت ورا
مرام فضلت ماسكه تلفونها ف بتقلب فيه ومش باصه عليهم 
كرم شغل اغنيه حماقي وطول الطريق فضل يندن مع الاغنيه ويبص علي ميرا بطرف عنيه  ” معقول اهون عليك ؟ .. يحبيبي اهون عليك وجيه اليوم اللي انده عليك ماتسمعنيش ! .. مش واحشك اللي فات ؟ .. دا ما بنا ذكريات وعمر بحاله مش ساعات ماتظلمنييش .. مش قادر انسااااك .. بداري مهما اداري ف بالي لساااا “
ميرا : اقفل الاغنيه دي لو سمحت 
كرم : لا 
ميرا : طيب 
كرم بص عليها لاقها بتعيط : خلاص والله هقفلها انا اسف
 وكملو باقي الطريق ساكتين بيبصوا علي بعض ف صمت بس 
…………….
” رجعوا البيت ومرام دخلت علي طول”
– كرم : ميرا 
– نعم 
– كنتي حلوه اوي النهارده 
– بصلته بابتسامه ودخلت وهو ركب عربيته ورجع بيته 
………………
” عدا الاسبوعين وجيه يوم خطوبه كرم ومرام “
– ميرا : مرام قومي يلا كفايه نوم
– مرام : اوف بقا ي ميرا انا .. ومكملتش كلامها وقامت جري علي الحمام وقفلت الباب وفضلت تستفرغ
– مرااام افتحي ..  انتي كويسه !؟ .. مراااام 
فتحت الباب وطلعت وكان وشها اصفر .. انا كويسه متقلقيش عادي
– ياربي طب قومي يلا عشان تجهزي 
– انتي بتتكلمي عادي كده ليه ولا أكن أنهارده خطوبه حبيبك علي غيرك جايبه الهدوء دا منين 
– ملكيش فيه قومي اجهزي يلا وانتي ساكته
طلعت ميرا وراحت علي أوضتها تجهز لبست فستان لونه بيبي بلو ولمت شعرها وحطت ميكب خفيف جدا
 وبصت علي نفسها ف المرايه بتنهيد .. جيه اليوم اللي تجهزي نفسك فيه ي ميرا لخطوبه اللي بتحبيه لواحده غيرك  ! وفضلت تعيط جاامد .. فوقي ي ميرا مافيش وقت للعياط دا … دا انتي بنفسك قولتيله يتجوزها  .. خدت نفس ورجعت ظبطت الميكب تاني وطلعت
دخلت اوضه مرام : مرااام يلا الناس كلها تحت 
….. مافيش رد 
– مراااام 
وفتحت الحمام ملقتش حد طلعت من الأوضه 
– ميرا : داده بطه شوفتي مرام ؟ 
– لا ي بنتي هي مش فوق 
– لا .. راحت فين ديي انا هتشل منها بجد
– علي فكره العريس تحت والكل 
– كمان .. اليوم مش هيعدي النهارده شكله كده علي خير ابدا ونزلت ليهم تحت
………………
والد ميرا : راحت فين دي بس
– صدقني مش عارفه سبتها ربع ساعه بس والله معرفش اختفت فين 
– والده كرم : اهدي طب يمكن بتجيب حاجه وجايه
– لا انا مش مطمنه 
– كرم : هتكون راحت فين اكلم حازم 
– كلمه كده يمكن يعرف 
– مش بيرد 
– اوووف انا قلقت
” الكل فضل مستغرب عدم وجود العروسه وقاعدين يتكلموا عليها “
بعد ساعه 
دخلت مرام الڤيلا والكل بص نحيتها
-ميرا : كنتي فييين كل ده 
– دخل حازم ومسك أيدها تحت أنظار الكل 
كرم : انت اي اللي جابك هنا ؟ 
– حازم ببرود : انا ومرام كتبنا كتابنا النهارده 
يتبع ……
لقراءة الفصل الثالث عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!