Uncategorized

رواية أنت في كل مكان الفصل الأول 1 بقلم منى

 رواية أنت في كل مكان الفصل الأول 1 بقلم منى
رواية أنت في كل مكان الفصل الأول 1 بقلم منى

رواية أنت في كل مكان الفصل الأول 1 بقلم منى

_ استنواااااا وفضلت تشاور ليهم بعد ما الباص بدء يمشي بثواني بسيطه ووقف الباص فعلا وركبت
لقت الكل بيبص عليها ومذهول محدش من اللي قاعد يعرف مين دي بس جمالها خلا الكل انبهر بيها 
_ كابتن الباص : فكرتك مش هتيجي ي ميرا اتاخرتي كده ليه 
– انا اسفه والله راحت عليا نومة 
_تمام ولا يهمك ، كان نفسي تتعرفوا علي ميرا قبل ما نطلع الرحله بس مش مشكله تتعرفوا دلوقتي .. دي ميرا وهتبقي زميله ليكم ف الرحله دي 
والكل رحب بيها فعلا 
_ ليان : تعالي اقعدي بدل مانتي واقفه كده 
– ميرا : شكرا 
_ اول مره اشوفك يعني انتي مش من هنا ولا اي 
– لا انا جديده في الحي 
ف الجنب التاني بنتين قاعدين جنب بعض وبيتكلموا بصوت واطي نسبيا
_نور بعصبيه : ومين دي كمان انا ناقصة 
-ندا : اهدي بس في اي 
_ انتي مش شايفه نظرات كرم ليها ازاي وكل الولاد اساسا محسسني أنها  ملاك نازله من السما و هتروح معانا يعني 
-ما البت بطل الصراحه وضحكت 
_ بصت ليها بنرفزه وقالت : والله هقوم من جمبك انتي كمان لو مابطلتي ضحك
– لا لا خلاص والله هبطل اهو .. طب انتي مضايقه ليه هو كرم صغير الكل عارف أنه بيحبك انتي مش حته بت اللي هتشده يعني 
_ معرفش نظراته مش مريحااني
وعدا اربع ساعات والكل في الباص ف انتظار وصلهم للمكان اللي هيخيموا فيه ونظرات الكل كانت علي ميرا
_ كابتن الباص: يلا ي شباب انزلوا هنكمل الجزء دا مشي لأن هنا غابه الكل يمشي قدامي .. يلا و بلاش تتنقلوا فيها لوحدكم مش ناقصين حد يحصله حاجه ويضيع من اول الرحله كد ومشوا فعلا مسافه كبيره نوعا ما والكل بيبص حواله من كتر منظر الغابه المخيف والغريب في نفس الوقت .. وبعد مشيهم شويه وصلوا للمكان اللي هيخيموا فيه وهو عباره عن شاطئ فيه رمال وصخور وقدامه في بحر في منتهي الجمال وبدء الكل ينزل الشنط ويبدء يعمل المخيمات 
ميرا بتحاول تعمل الخيمه بتاعتها بس مش عارفه لحد ما جيه واحد قصادها 
يوسف بنظرات غير مريحه : ممكن اساعدك لو حابه 
ميرا بقلق : لا شكرا انا هعرف اعمل حاجتي لواحدي 
وجت ليان
_ تعالي اساعدك انا 
– ميرا : مش عارفه من غيرك انا كنت عملت اي والله 
_ ي ستي الناس لبعضها ، وفعلا بهدوء عملوا الخيمه وجهز والكل خلص
_الكابتن : كل اتنين مع بعض ف المخيم ي شباب 
_ نور راحت ناحيه كرم : ماتخدني معاك ي بيبي وفضلت تحسس علي صدره قصاد الكل 
-لا انا هفضل مع اسر هو كان تعبان الصبح ومش هينفع اسيبه
_ خلاص هبات معاك بكره عادي 
– يحبيبي بعدين طيب نتكلم خليني اروح اشوفه 
_ نور بعصبيه : تمام ي كرم ومشت وسبيته ودخل فعلا المخيب بتاعه هو وصحبه
عند ميرا وليان 
_ليان :نفسي اوي اروح اتمشي ف الغابه دي 
ميرا بضحك : يستي اتنيلي عشان تتوهي 
ليان : لا انا مش بخاف عادي 
ميرا ضحكت وبعدين قالت : حاسه الكل مش طايقني الا انتي شكلنا هنبقا صحاب اوي يعني خدي بالك انا رغايه وهقرفك اصلا بكل حاجه عني 
ليان : لا هما منفسنين منك حبتين بس .. اما انا اكمني كان نفسي اطلع الرحله دي بس جيت .. غير كده مليش كلام معاهم اوي غير كام واحده وبعدين فكرت شويه وقالت : بصي احنا هنفضل هنا تلت أسابيع خدي بالك من نور 
ميرا : انهي اللي كانت بتتكلم هي وصحبتها الصبح بصوت واطي دي وضحكت 
ليان : اه  هي دي عقربه ومابتحبش حد يبقا احسن منها ولا احلي منها 
ميرا : انا اخر واحده تشغل بالي بالحاجات دي والله 
ليان : ي بنتي هي مرتبطه بكرم وهو من اول ما ركبتي ماشلش عينه من عليكي الكل عموما
 وبصت لها وغمزت
ميرا : انا بقالي فتره مش ف المود وبابا يبقا صاحب كابتن فريد وكده بس ياستي وقاله وقلت اجي اغير جو ولا في بالي أخد حد من حد ولا الكلام دا 
ليان : طب قومي يلا خلينا نغير عشان الكابتن قال هنطلع كمان عشر دقايق 
وقاموا فعلا وغيروه ميرا لبست تي شيرت قط لونه اسود ولمت شعرها كحكه ولبست شورت قصير لحد بعد الركبه لونه اسود برضوا وطلعت هي وليان 
الكابتن : اول حاجه قلت نجربها النهارده في جبل علي بعد حاجات بسيطه من هنا هنطلعه واعطي لكل واحد فيهم حاجات وحبل التسلق وراحوا للجبل فعلا 
وبدء الكل يجهز حاجته ويتسلق 
ليان وهي ماسكه الحبل بعد ماعدت جزء كبير جدا وبقت بعيده عن الأرض وجمبها في كذا حد وفي فوقيها وكل واحد في مكان شكل 
ليان ل ميرا وهي ماسكه الحبل : تخيلي الواحد ينتحر من هنا ياااه يجدع ويموت  
ميرا : احنا هنموت فعلا لو مركزناش وبطلنا كلام والاتنين ضحكوا وفي نفس الوقت رجل ميرا فلتت وعلي آخر ثواني كانت شبه هتقع خلاص
ميرا : ااااااااه
كرم شافها لانه كان اقرب حد جمبها وهما متسلقين  ومسكها علي آخر ثواني وبقت تقريبا في حضنه يعتبر وانفاسهم في نفس بعض 
_ انتي كويسه ؟
– ميرا بتوتر : مش عارفه حاسه اني اتعورت 
_ امسكي فيا جامد بس وانا هكمل بيكي الباقي احنا قربنا نوصل 
كل دا تحت أنظار الكل وغليان وعصبيه نور
ووصلو فعلا ع اعلي قمه الجبل كل دا وكرم ماسكها بايد والايد التانيه فيها الحبل 
حطها كرم علي صخره شبه عاليه شويه عن الأرض ورجليها كانت كلها دم 
ميرا : رجلي مش عارفه احركها والدموع في عينيها من الوجع 
كرم : اهدي بس انا هشوفها وجاب ازازه مياه وكبها عليها عشان الدم يروح ويشوف الجرح كبير ولا صغير 
_ الكابتن راح لعندهم : مش قولتك تلبسي قفازات الرجل ي بنتي 
ميرا بوجع : نسيت اهوه اللي حصل بقاا 
كرم : الجرح عاوزه يطهر بس هو مش كبير اوي متقلقيش 
الكابتن : استني هجبلك معايا ادوات لزوم الكوارث اللي متوقعها منكم دي وسبهم وراح يجيب الادوات الطبيه 
ميرا: شكرا لولاك كان زماني مت 
كرم : ولا يهمك احنا ف الخدمه 
والكابتن جيه وكان هو هيعملها رجلها بس كرم وقفه : خليك حضرتك انا هعملها رجليها متقلقش 
الكاابتن : تمام ومشي 
وفضل كرم وميرا  لواحدهم لأن هما اول ناس طلعوا ع الجبل 
ميرا : لا ملوش لازم تتعب نفسك هعملها لواحدي 
كرم : انتي دموعك مغرقه وشك من العياط تعملي اي بس وبدء يطهر ليها الجرح وبدءت تطلع منها اصوات الوجع وكرم كان بيحاول ع قد مايقدر يلمسها براحه وبرقه عشان متتوجعش وهي لاحظت دا وفضل قاعد علي ركبه  .. وبعدين حطلها شاش علي رجلها وفضل زي ماهو علي ركبه وشه في وشها ( هو طوله ١٨٣ فطويل جدااا عنها في أما قعد بقا في وشهاا وهي طولها ١٥٥ في قصيره بالنسباله اوي)
ميرا كانت لسا هتتكلم وتقول شكرا 
بس كرم سكتهاا : لا ابوس ايدك متقوليش شكرا تاني وضحك وهي نسيت وجعها وضحكت 
– اقول اي طيب منا مشعارفه ومش مركزه ي عم الله 
_ كرم : عم !!! د انتي لسانك بينقط دبش اسكتي خالص 
ميرا : خلاص بقا ماكنش حته جرح طهرته ليا وانقذتني من الموت بس يعني  
كرم : بس يعني ! ي صبر ايوووب ي بنتي انتي ليه بتتكلمي معايا بالطريقه اومال لو مش لسا مخاطر بنفسي عشانك كنتي عملتي اي ابوس ايدك اسكتي وسها علي نفسه وباس أيدها فعلا وفضل مسكها وهي سرحت في عيونه اللي زي لون البحر  
ميرا بسرحان: بتعمل اي 
كرم وهو في قمه ضعفه قصادها : مش عارف وبدء يقرب اكتر واكتر من وشها وبقا نفسه ف نفسها وهي مستسلمه وسرحانه في جمالو وباسها فعلا 
وجت نور في اللحظه دي وقالت بزعيق: كرررررم !
………
يتبع ……
لقراءة الفصل الثانى : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد