روايات

رواية الرجل المثالي الفصل الخامس 5 بقلم سولييه نصار

رواية الرجل المثالي الفصل الخامس 5 بقلم سولييه نصار

رواية الرجل المثالي البارت الخامس

رواية الرجل المثالي الجزء الخامس

رواية الرجل المثالي الحلقة الخامسة

-الحمدلله الحمدلله
قولتها وانا بعيط …مكنتش مصدقة ان مشاكلي كلها اتحلت بالسهولة دي …قربت ميار وحضنتني جامد وقالت بصوت كله حماس:
-مش قولتلك يا حبيبتي كل حاجة هتبقي كويسة …مش قولتلك ربنا هيجيب حقك …اهو الاتنين اللي قه*روكي اتر*موا في الس*جن رم*ية الكل*اب …
اتنهدت براحة …مكنتش شم*تانة فيهم قد ما كنت فرحانة ان ولادي هيرجعوا لحضني وابويا هيرجعلي …بصيت لمصطفي وقولت:
-طيب يالا يا مصطفي عشان اخد الولاد ونطلع بابا …
-اهدي اهدي..
قالها وهو بيضحك وكمل :
-فيه شوية اجراءات لازم نخلصها …هعدي علي الست بعد نص ساعة وهتروح تتنازل عن المح*ضر..
……
وبالفعل راح مصطفي مع الست وخلص كل الإجراءات واعت*رفت علي الدكتور المذ*نب وقدروا يقبضوا عليه وبعد شوية اجراءات بابا طلع وبناتي رجعولي ……
……

 

 

كنت بعيط بفرحة وانا بحضن بناتي وبابا …فضلت ابوس ايدين بابا كتير وقولتله :
-الحمدلله ..برائتك ظهرت يا دكتور …
باس راسي وقال:
-ده بفضل ربنا وبعدين انتي يا دعاء ومننساش كمان المحامي الكبير بتاعنا …
ابتسم مصطفي بخجل وقال:
-انا عملت واجبي بس يا دكتور…وعلي فكرة طلبنا تعويض كبير من الدكتور اللي حاول يشوه سمعتك …والست اللي اتبلت عليك …
قبل ما يكمل مصطفي قال بابا:
-انا مسامحها …كفاية ان ضميرها فاق أخيرا …لو سمحت يا مصطفي أعمل المستحيل عشان تخرجها …انت محامي وادري مني …
-اكيد يا دكتور.
قالها مصطفي بإبتسامة …
اتنهدت وانا بحضن بابا وبقوله:
-انا بكرة هعملك عزومة كبيرة اووي يا بابا ..هعملك كل الاكل اللي بتحبه هنتحتفل بالإنتصار ده أنا وانت …
-اكيد يا حبيبتي …

وفعلا تاني يوم عملت عزومة كبيرة عزمت فيها مصطفي ومراته وعياله وميار وجوزها وبناتي وبابا .
كنا بنضحك وبنأكل …كنا مبسوطين اووي …كنت بشكر ربنا …كنت واثقة ان الحق هيظهر …واثقة اني هبقي مبسوطة كده …ربنا كريم في ثواني اتحلت كل مشاكلي وانا اللي كنت فاكرة ان ملهاش حل …كنت مرعوبة اخسر بابا وبناتي بس هو كافئني عشان وثقت فيه وهفضل اثق فيه دايما….
……

 

 

مرت الايام وياسر قدر يطلع بس طبعا فل*س خالص واخته كمان لاني شرطت لو عايزة تطلع تدفعلي تعويض كويس وفعلا دفعتلي تعويض كبير اووي …ياسر حاول يعتذر ويرجعلي بس رفضت خالص ….لانه مش انسان أمين من أول مطب رما*ني مفكرش يقف جمبي بس طبعا مقدرش امن*عه من بناته اتفقنا انه هيشوفهم دايما بس هيعيشوا معايا …وانا قررت أبدأ صفحة جديدة مع بناتي وبابا … بابا رجعت عيادته احسن من الأول وانا بالفلوس اللي اخدتها من اخت ياسر زودت عليها وعملت مشروع صغير بعمل حلويات وتورت بالطلب والحمدلله بدأت حياتنا تتحسن بكتير اووي …ما زالت محاولات ياسر اني ارجع بس أنا خلاص كنت رم*يته ورا ضهري …مينفعش اعيش مع حد مش حاسه معاه بالآمان ….
……
-لبيك اللهم لبيك …لبيك لا شريك لك لبيك

 

 

كنت بقولها بصوت عالي وانا ماسكة بناتي وجمبي بابا …كنت ببكي وانا أخيرا بزور الكعبة …كانت جميلة اووي وزيارتها خلت قلبي يطير من الفرحة قعدت اعيط وانا بشكر ربنا انه رجعلي بناتي ورجعلي بابا الراجل المثالي في قصتي …ومظنش في حد احسن من بابا…هو ده الراجل المثالي وانا محظوظة بيه .
قصة حبنا مختلفة شوية وانقي قصة برأيي …حب الاب او الأم هو اعظم حب لاننا متأكدين أننا مهما حبيناهم هما بيحبونا اكتر مننا بكتير بعد ربنا احنا عايشين بفضلهم هما♥️
تمت

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية الرجل المثالي)

اترك رد