روايات

رواية حين تقع في الحب 3 الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم ندى علي

رواية حين تقع في الحب 3 الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم ندى علي

رواية حين تقع في الحب 3 البارت الحادي والعشرون

رواية حين تقع في الحب 3 الجزء الحادي والعشرون

رواية حين تقع في الحب 3 الحلقة الحادية والعشرون

بليل حوالي الساعه 6 المغرب وصل قاسم بعربيته قدام منزل منير ومعاه نسمه اول ما سمعو صوت العربيه الكل نزل غسان ومحمد وعمر اللي كانو علي القهوه ايجو
نفين :يلا يا نسمه شدي حيلك علي ما تنزلي من العربيه يا حبيبتي
نسمه بتعب :انا مش قادره اتحرك يا ماما مش عرفه خالص
سكينه ايجت جري عليها حضنتها :يا نن عين امك من جوا يا نسمه عمله ايه يا حببتي
نسمه بدموع :وحشتيني يا سوسو بس انا مش قادره اتحرك
قاسم :طيب يا حبيبتي اهدي وانا هنزلك براحه خالص والله بس اهدي ومسك ايدها ونزل رجليها براحه علي الارض وشالها وطلع بيها علطول ونور ونورهان وراها
سكينه بصت علي زهره اللي في ايد نفين :بسم الله مشاء الله تبارك الخلاق ايه الجمال دا تعالي تعالي يا ان غسان اطلعي بيها الناس عينها سم
نفين اديتها زهره وسكينه طلعت بيها علي فوق علطول

 

 

غسان فونه رن
غسان :الووو ازيك يا سعدة الباشا اخبارك ايه
اللواء امجد :حبيبي اللي وحشني انا بخير انت عامل ايه وولادك عملين ايه
غسان :فل الفل والله
امجد :يارب علطول المهم الموضوع اللي انا عاوز اقولك عليه انك بإذن هتبقي سيادة المقدم
غسان عقله وقف من الفرحه :نعمم سيادة المقدم ازاي اترقيت
امجد ببتسامه :انت صحيت كتير اووي علشان البلد والكتيبه يا غسان ومحدش يقدر ياخد المنصب دا غيرك
غسان بفرحه :مش مصدق ولا هصدق غير لما النجمه يكون جنب النسر
امجد بضحك :بإذن الله مدريه امن القاهره عملة حفلة كبيره لتكريمك يوم 21/3 يعني كمان شهر بالظبط
غسان بفرح :دا شرف كبير اووي وقفل الفون والفرحه علي وشه واحساسه بإنجاز رهيب وكبير
غسان بغموض:21/3 التاريخ دا بيفكرني بإيه ….. بأغلي يوم في حياتي واغلي شيئ في حياتي كلهاا يبقي نعمل الفرحه دي مفجأة للكل
*****************
نور كان قعده جنب نسمه بتلاعب زهره
نور ببتسامه :انتي روح خالتو انتي قلب خالتو انتي نور عيوني
عاصي واقف وفرحان اووي بيها حاسس انها حاجه غريبه اووي :ماما انا اول مره افرح بحد مولود حلوه اووي
اسر :ايوا جميله اوووي
عاصي :اسر لو سمحت ملكش دعوه بيها هي تخصني انا بس مش كل حاجه عوزه بطل طمع
نور ونورهان ونسمه ونفين وقاسم وسكينه ماتو من الضحك
قاسم :ايه ياعم عاصي انت حاطت عينك علي بنتي من دلوقتي
عاصي ببراءه :قاسم علشان خاطري لما تكبر جوزها ليا وانا عمري ما هاخد لعبه منها ابدا والله
قاسم بضحك :ام عاصي احنا مهرنا غالي متقدروش ليه
نور :دي روحي دي والاقي اغلي منها فين بقااا
نسمه بتعب :انتو بتجوزو بنتي لمين لعاصي اللي بيحب البت غزل مستحيل
عاصي بسرعه و طفوله:لالالا يا نسمه دا اعجاب بس انا بحاول اتجاهلاها والله
سكينه :نور اعملي لنسمه كوياية ينسون وهاتيهت ليها ترد روحها الاول
نور هزت راسها وقامت علي المطبخ
**********

 

 

في المطبخ
نور وقفه قدام البوتجاز بتعمل الينسون ايجة غسان عليها وحضنها من ضهرها
غسان برومانسيه :وحشاااااني اووووي
نور لفت بتبعد غسان بضحك وهمس :ابعد مش عوزين حد يشوفنا كدا عيب بجد
غسان قرب اكتر :وما اللي يشوفنا يشوفنا انا بعمل حاجه حرام مراتي وانا حر فيها
نور بضحك :طب ابعد شويه علشان خاطري حد من الولاد ممكن يشوفنا كدا
غسان حط ايده علي وسطها :بوسه وابعد خالص
نور ضربتة في كتفه :ايه الشرط القليل الادب دا هات شرط محترم شويه
غسان رفع حاجبه :اممم …خلاص ياستي هاتي بوسه من شفايفك القمر دول وخلاص انا راضي بقليل
نور بكسوف :دا المحترمه صح اومال قليلة الادب بتبقي فين بقااا
غسان غمز ليها :هبقي اقولك وانا براجع في قوضتنا بقاااا …. المهم متوهيش انا مش متنازل عن البوسه يلااا
نور قربت من شفايفه وباسته بوسه رقيقه ايجت تبعد غسان حط ايده ورا راسها وقربها اكتر واتمعن من البوسه اكتر واكتر
نور وهي بتنهج :غسان … ابعد …. كفايا بقااا
غسان بتوهان وهمس :مش … قادر
نور بهمس :مينفعش هنا علشان خاطري ابعد يلااا
غسان بعد بصعوبه وقبل راسها :وانا هطلع الشقة خلصي اللي وراكي وتعالي عوزك
نور وهي حطه ايدها علي قلبها :ح … حاضر وبصت علي الينسون لقيته قرب يغلي عملته وظبطة نفسها وطلعت ليهم
************
في غرفة محمد
محمد :ياروحي غصب عني انا مفحوت هنا مع العمال كل يوم وعايز اخلص الشقة علشان نتجوز في خلال اسبوعين
يمني بصدمه :اسبوعين اسبوعين ايييه بسه بدري انت مستعجل ليه كدا
محمد :ومستعجلش ليه انشاء الله انا راجل النهارده عندي 36 سنه مش هتجوز غير لما اكمل 40 ولا ايه مش فاهم دا انا زمايلي معاهم عيال قدي دلوقتي
يمني بتوتر :مش قصدي بس يعني انا بقول ان انا يوووووه مفيش
محمد :انا فاهم دماغك والله بس بقولك متخافيش انا بحبك وانتي في قلبي وهتبقي مراتي يا يمني وعمري ما هقبل عليكي حاجه تضايقك او توجعك ثقي فيا با روحي
يمني :انا مش خايفه انا متوتره من فكرة ان هكون مع راجل في بيت واحد طول عمري عايشه لوحدي ولا عمري قعدت مع راجل غريب في الدنيا
محمد :انا مش غريب انا هكون جوزك يا حببتي هكون امانك وسندك وحمايتك واي حاجه تضايقك مش هعملها مهما كانت
يمني بحب :انا بحبك اووي يا محمد ربنا يخليك ليا يارب
محمد :ويخليكي ليا يارب
ماهر اللي واقف ورا يمني هيطق من الغيره :والدكتوره اللي سيبه امها وعماله تحب في التلفون دي كمان
يمني برقت ليه دنيا ايجت ليه :هي بتحب في مين مش خاطبها ريح نفسك انت بس وتعالي هنا
ماهر :بس استني دا بتقوله :بحبك اووي
دنيا بتكتم بؤقه :مش خاطبها وبكرا هيبقي جوزها انت مالك انت
يمني ومحمد ماتو من الضحك عليه وكملو كلام
******************

 

 

عند سلوي واحمد
احمد قاعد سرحان في سلوي وفي قصتك معاها
احمد :النهارده هنهي كل القصص والحورات دي هرتاح النهارده
الباب خبط
احمد بجديه :اتفضل ادخل
سلوي مسكه ورق كتير في ايدها وباين عليها الزعل :انت عاطيني ورق كتير ودا فوق طاقتي ومقدرش افضل اترجم في كل دول واطبعهم بجد حرام عليك كدا
احمد بستمتاع :بس دا نظام الشغل هنا يا سلوي والمفروض قبل ما تيجي تكوني عرفه ان دا الشغل عموما
سلوي بتعب :يعني هترجم 40 ايميل واطبعهم يا كدا يا اسيب الشغل وطبعاً الايميل بيترجم في ساعه مع الطبع
احمد ببتسامه :بالظبط كدا
سلوي بزعل:فين المكان اللي اقدم فيه استقالتي
احمد بص ليها شاف الحزن :طيب انتي عيونك حزينه ليه
سلوي بحزن:كنت عوزه اخد درجه في الماجستير اللي بعمله بس الظاهر مليش حظ في اي حاجه في الدنيا
احمد :اعتبري نفسك ناجحه فيه السنه دي ويلا روحي علشان انا جي النهارده افض الموضوع بتاعنا دا
سلوي الصدمه والحزن اتجمعو عليها :ح حاضر تنورنا وطلعت والدموع متحجره في عيونهاااا اخدت شنطتها ونزلت في المصعد الخاص بشركة وهي تاااايه
سلوي بدموع :هيطلقني النهارده هينهي كل حاجه بينا النهارده
***********
ادهم اخيرا بعد تعب طول اليوم علشان يحاول يفتح باب الكهف اللي كان حابس ياسمين فيه طلعو
ادهم ببتسامه وهو ماسك ايدها :ايه رأيك في الدنيا يا ياسمين
ياسمين اخدت نفس كبيررر وهي مغمضه :مش قادره اصدق ان طلعت من الكهف دا انت مش مصدقه انا طلعت فعلا انا حره دلوقتي حررررره
ادهم بحب : بكرا هنروح الفيلا عندي واحلي فرح هيكون ليكي بعد بكرا
ياسمين الخوف بدء يظهر علي وجهها وقالت في نفسها :الحمد الله ان طلعت من هنا لازم اعمل جهدي علشان اقدر اهرب منه هو كمان
ادهم بحب :حببتي مقولتيش رد

 

 

ياسمين بتوتر :رد علي ايه
ادهم :ان اخيرا هنتجوز
ياسمين بصت حوليها لقت بعض ناس ماشيه بعربياتهم وباين عليهم الغني
ياسمين بصويت :ياعااااااااااالم انا مخطووووووفه ارجوكم ساعدوني خلصوني منه
ادهم واقف بجمود وبرود
ياسمين لقت الناس بتقرب منها فرحت ضربت صدر ادهم ومع الضربه بيرجع ورا :اخيرا هخلص منك انا مستحيل هتجوزك ولا عمري هبص ليك علشان انت واحد مريض الحب عندك استغلال الاضعف مني اتفو عليك وعلي امثالك
نزلو الناس من العربيه وكلهم وطو راسهم لادهم ودا صدم ياسمين وشلها من الحركه
ادهم بجمود :اركبي
ياسمين بصدمه وبتهز راسها :لالالالا مستحيل دول رجالتك
ادهم بصوت مخيف :انا قولت كلمه اركبي وشدها من ايدها وحطها في العربيه
ادهم بأمر :يلاا امشو علي الفيلا اخلصوووو

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حين تقع في الحب 3)

اترك رد