روايات

رواية وكانت استقامتي الفصل الرابع 4 بقلم مريم سمير

رواية وكانت استقامتي الفصل الرابع 4 بقلم مريم سمير

رواية وكانت استقامتي البارت الرابع

رواية وكانت استقامتي الجزء الرابع

وكانت استقامتي
وكانت استقامتي

رواية وكانت استقامتي الحلقة الرابعة

_انتوا بتعملوا أي في اوضه سلمي ؟
=انت عامل أي دلوقت ب امانه بقي؟
_انتي وابن خالتك وبتعملوا أي هنا !
=ايدا احنا أي الي جابنا هنا ، احنا رجعنا للنوم واحنا ماشيين ولا اي
_نعم يختي !
=مقتنعتش صح ؟ وانا كمان والله ، بص من الاخر كنا بنشم هوا
_انتوا هنا بتعملوا اي؟
=بنسرق
_ايي؟
=اوفر صح ؟ طب نجري يعني ولا نعمل أي
فجأه سلمي فاقت *أغمي عليا ف كانوا بيوصلوني يا احمد
_اي صعبه مش عارفه تقوليها !
=ايوه لسه بسنن
شديت محمود من أيده ونزلنا تحت
_كنا هنروح في داهيه
=كله شورتك
_كنت ثانيه كمان وهلبسك في البت وهقول نجوزكم ونستر عليكم
=هي بتحب واحد فوقي ، المهم انا ماشي
_هتعرف تروح؟

 

 

=لا هتخطف
_الوقت اتاخر جامد يا محمود ، بات هنا وامشي بكره
=لا مش عاوزة اتعبك
_ولا ولا من ساعه متجوزت وانت بقيت زوق اوي !
=هبات في انهي اوضه ؟
_الأوض كتير تعالي
طلعنا فوق ودخلته اوضه
_تصبح علي خير
=وانتي من أهله
قفلت الباب وروحت اوضتي
_كنتي فين ؟
=كنت بدور ل محمود علي اوضه عشان هيبات النهارده
_تحبي تجيبي الشارع كله يبات هنا ؟
=لا محبش ، تصبح على خير
نمت في جمب من السرير وانا ساكته
_انا افتكرت أنا قولت أي وانا سكران
=..
_الي قولته دا مش صح ويا ريت يعني تنسيه ولا كأني قولته
اتعدلت =يعني عندك صحاب بجد؟
_طبعا ، أنا أي حد يتمني أنه يصاحبني
=ودا لي بقي؟
_عشان ، عشان يعني ..
=غني؟ فلوسك يعني
_لاء

 

 

=تعرف يا احمد ، محمود عمل معايا موقف لغايه دلوقت مش هنساه ، كنت في اخر سنه في الكليه وكنت محتاجه الف جنيه عشان اكمل علي الي معايا عشان المصاريف ، وماما مكنش معاها ، ساعتها قفلت علي اوضتي وعيطت عشان حسيت اني لوحدي لاول مره بعد ما بابا ما مات ، محمود خبطت عليا ودخل وسألني بعيط لي ، في الاول مقولتلوش بس هو أصر ف حكيت ، وقتها سابني ورجع ب الالف ج ، الالف ج دول كانوا مهمين اوي عشان يشتري لبس الشغل بتاعه ، بس هو فضلني علي نفسه ، وقف جمبي ومخلنيش احس ان مش معايا حد ، دا حتي لما قولتله اني عاوزة اخش معاه المعسكر هو الي اقنع ماما ، محمود لو طلب حياتي كلها مش هتردد لحظه ، عارف لي؟ عشان صاحب جدع يسد لما احتاجه
_..
=ابعد عنهم يا احمد ، بيأذوك وفي الاخر هيسبوك ل وحدك
_لا طبعا
=تمم ، رن علي كل واحد وقولهم ابويا طردتني شوف هيعملوا أي
مسك الفون بتاعه بتحدي وكلم كل واحد من صحابه ، كانوا بيتلككوا والي يقول هقفل واتصل بيك تاني والي يطنش وميردش لغايه ما صحابوا خلصوا ف حط الفون مكانه وبصلي وهو بيدمع
=صدقت بقي؟
_انا بعد ما ماما سبتني وانا مفيش حد معايا
=مين قال كده ؟ باباك بيحبك اوي يا احمد انت الي مش قادر حتي تديله فرصه يقرب منك ، ماما كان نفسها في ابن ممكن تكون انت الابن دا ، سلمي اختك عاوزة تحس أن عندها اخ بجد ، وانا ، أنا جمبك ، كلنا عاوزينك كويس وفايق وناجح في حياتك ، بس انت الفكره الي مسيطره علي دماغك أن محدش بيحبك ، لا يا احمد انت غلطان
_..
=تيجي نقعد كلنا سوا ؟
ابتسمت وخرجت من الاوضه وخبطت علي محمود وسلمي لقيتهم صاحيين ف نزلنا كلنا تحت
كانت سلمي بتبص ل محمود بندم ، اكيد عاوزة تقول حاجه بس مش عارفه عشان احمد قاعد
_احمد تعالي نعمل قهوه
=نعم؟
_هعلمك بعملها ازاي ، تعالي بس
خدته وغمزت ل سلمي وانا ماشيه ف ضحكت
_انا اسفه
=علي اي ؟
_علي صورتي الي انت شايفني بيها دلوقت
=لي انتي عملتي حاجه غلط؟
_ايوه ، بس مكنتش عارفه انها غلط ، هو اول حد يتكلم معايا ويهتم بيا ، اول حد يقول اني حلوة ، محدش كان بياخد باله من وجودي ، ف كنت عاوزة أي حد معايا ، حتي لو وحش
=اهدي ، متزعليش ، ممكن اكون انا الحد دا ؟

 

 

_انت ؟
ضحك =بس انا مش وحش ، أنا صاحب كويس بشهاده البت الي دخلت عشان تسبنا نتكلم دي
_انت طيب اوي يا محمود
=وانتي جميله اوي ، اجمل من انك تبقي زعلانه
*احمم احمم
=دا وقته بذمتك ؟
*يعم راجعه بس بجيب فناجين من النيش
=طب يلا هوينا
*ظابطه الاريل أنا كده؟
=تحفه يحبيبتي يلا ب السلامه انتي
دخلت المطبخ لقيت احمد هيولع سجاره ف سحبتها منه
_اول قاعده هتبطل شرب سجاير وهتبطل تسكر
=هاتي السيجاره يمريم
_لاء
قرب مني =متاكده انك مش عاوزة تجبيها؟
_ايوه متاكده
قرب خطوه كمان =حلو اوي الكلام دا
_حلو اه ، وعيونه حلوة اوي
=هو مين ؟
_ها ، احمم الكلام
ضحك =طلعتي طيبه عكس الي بتظهريه
_ربنا يكرمك ، مش احنا هنبقي صحاب ؟ يبقي اكيد هبقي طيبه معاك
=صحاب ! لا مينفعش
_لي؟
=عشان هتحرش بيكي دلوقت والله
_ايدا في أي ، انت صريح جدا
=شوفتي بقي اني مبحبش أحور ؟
_حاكم انت مش محترم ، خطوه كمان وهصوت
=انتي مراتي يغبيه
_م ايي؟
=اه منا رضيت ب الواقع بقي
_يعني أنا اي؟
=مراتي يمريم
_القهوه فارت ، منك لله
=الاه!!

 

 

خرجنا وشربنا القهوه الي من غير وش دي ايوه وفضلنا نتكلم كتير اوي ، مش عارفه نمنا أمتي!
صحينا علي صوت ماما وعمو وانا نايمه جمب احمد وسلمي علي كرسي ومحمود علي كرسي وحاجه في منتهي يا هلا ب الغضروف
*انتوا نمتوا هنا !
_ايوه ، احمد بقي يخربيت دماغه التغيير مسيطر علي عقله
=نعم يختي !
_بس بقي عادي جوزي وهستحمله ، اه يضهري
كلهم ضحكوا وانا ومحمود وسلمي طلعنا
_استني يا احمد أنا عاوزة اتكلم معاك ، سيد معلش سيبنا ل وحدنا شويه
*حاضر
بابا مشي وهي قعدت جمبي وابتسمت
_عامل أي
=الحمد لله
_انا عارفه أن زمان مريم مطلعه عينك بس هي طيبه
=عرفت ، طيبه اوي وانتي اكيد طيبه زيها
_عارفه أن محدش هيعرف ياخد مكان مامتك بس اعتبرني مامتك التانيه ، ربنا يعلم أنا بعزك ازاي
ابتسم وهي حضنتني ف حضنتها ، كان حضنها شبه حضن ماما الله يرحمها ، كنت طيبه ووشها بشوش زيها
_اقعد اتغدي معانا
=بت بت أنا كده هقيم هنا ، الشغل يهانم
_يعم استقيل
=انتي اخت جدعه اوي لي ؟
_ربنا يخليني ليك وخلاص
=بعد اذنك يسلمي
*اتفضل ، خلي بالك من نفسك
=وانتي كمان
_اجيب لمون؟ واعزف عليه ؟ عصافير خالث
=بت بطلي
_ماشي يعم الحنين ، ابقي تعالي
=حاضر يختي
مشي ف صقفت قدام سلمي لما لقيتها بصاله
_ليكي حق ، الواد قمر
=احمم لا مش كده
_يستي ولو كده دا انا افرحلكم
=احمم هو محمود بيشتغل اي؟
_ظابط ، وسنجل بائس

 

 

=ربنا معاه
_مش بيرحم نفسه يسلمي والله في الشغل ، وخالتي نفسها تشوفه عريس ، وهو عيل هم
=ربنا يرزقه ب بنت الحلال
_يا رب يحبيبتي
احمد ندهلي ف روحتله
_ايوه بتنادي؟
=مامتك زيك
_زيي ازاي ؟
=طيبه وحنينه وحلوة
_حلوة؟ احيه انت بتعاكس امي ؟
=يعني مفهمتش اني بقول عليكي انتي الحلوة ؟
_لا فهمت انك بتحب امي
=لا دا احيه فعلا ، متفهميش تاني بقي
قعدنا نتكلم كتير لغايه منام ، فضلت مركزة في وشه ، كان جميل اوي ب لونه القمحي وشعره الاسود التقيل وبراءه وشه وهو نايم ، الباب خبط ف فوقت من شرودي ف فتحت الباب
_اهلا سلمي
=محمود تحت ، قاعد يعيط
_ايي!

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على 🙁رواية وكانت استقامتي)

اترك رد