روايات

رواية عشق الرعد الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم زهرة البستان

رواية عشق الرعد الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم زهرة البستان

رواية عشق الرعد البارت الثاني والعشرون

رواية عشق الرعد الجزء الثاني والعشرون

عشق الرعد
عشق الرعد

رواية عشق الرعد الحلقة الثانية والعشرون

ليث كان بيحاول يعرف مين دول وافتكر انو ف مره قال ليه عدي انو حاطط ف السلسله اللي اداها هديه لـ مريم حاطط فيه جهاز مراقبه متوصل بتيلفونو وراح المستشفى
رعد: مالك مخضوض ف اي
ليث: تيليفون عدي فين
رعد: اهو معايا
.. ليث فتحو ولقي الموقع بتاع السلسه
رعد: ف اي فهمني
ليث: مفيش وقت ي رعد هفهمك بعدين
… وراح ع المكان ولقي حراسه كتيره وضرب عليهم رصاص بمسدس كاتم لصوت ودخل لقي يامن واسيل ومريم مربطوطه وفيه دم ع هدومها
ودخل ضرب يامن وراح لاسيل
ليث بززغيق: مااللهااااااا
اسيل بخوف: هي خسرت ابنهاا
.. وبعدين فك مريم بسرعه ورن ع بوي جارد اخدو اسيل ويامن المخزن وهو اخد مريم المستشفى ومن اول ما لين شافتها اتخضت
لين بدموع: مررريم مااللهاا

 

 

.. واخدوها الدكاتره ودخلت غرفه العمليات
.. وليث حكي ليهم كل حاجه
بعد شويه طلع الدكتور بتاع مريم
الدكتور: هي للاسف فقدت الطفل
… كلهم كانو مخنوقين جدا ولين فضلت تبكي وكانت ف حضن رعد بيطمنهاا وهو منهار اكتر منها ع اللي حصل لصاحب عمروا
.. وطلع الدكتور بتاع عدي
الدكتور: احنا خرجنا الرصاصه اللي كانت ف كتفو وهو دلوقتي كويس
رعد: اقدر ادخلو
الدكتور: طبعاً اتفضل
.. رعد دخل لـ عدي
رعد بقلق: انت كويس
ليث بخوف: انا خفت عليك اوي
عدي بتعب: في.. فيين.. مريم
لين باندفاع: مريم كويسه ي عدي بس داخت شويه
عدي: عاوز اشوفهاا
رعد: عدي
عدي بتعب: ايي
رعد بقلق: مريم خسرت الجنين… وحكالو كل اللي حصل..
عدي: المهم هي وانا هربي يامن الك”لب.. شكرآ اوي ي ليث
ليث: من امتي بقي فيه شكر ما بينا
عدي: تسلم يصحبي
.. وعدي راح لمريم ومن اول ما شافتو حضنتو
مريم ببكاء: انا اسفه مقدرتش احافظ ع ابننا انا اااسففهه
عدي بالم: ايدي يمريم الجرح.. المهم انتي يحبيبتي
مريم ببكاء: اااسفـه… الف سلامه عليك يحبيبي
… وعدت الايام وراحو لـ ديما و فارس ( عامر ) و جرمين و ابو اسامه قبل ما يتم اعد”امهم ع حسب حكم المحكمه
رعد: اقدر افهم ازاي انتي مش ديما

 

 

ديما ( صبا ): ديما…. اهاا… مبدهاش بقي كده كده هنموت… انا عملت عمليات تجميل كتير جدا… لحد ما بقيت ديما… وعرفت كل حاجه عنك وظهرتلك ع اساس اني ديما… وده كان من ترتيب عامر(فارس) وابو اسامه… وعرفت حاجات كتير ساعدتنا ف اننا نهرب فارس(عامر) و جرمين من السجن وده اللي حصل… وللاسف اتكشفنا
عدي: ازاي انت كنت ميت وشفت جثتك قدامي وطلعت عايش
فارس (عامر ): علشان الكره اللي ف قلبي تجاهك… كبير… كبير اوي ي عدي لا يعد ولا يحصي انا بكرهك… كنت لسه ممتش و متعرف ع جرمين من night club وعرفت عمها ابو اسامه وحكتلهم وهما قرروا يساعدوني ف عذابكم انت وابويا وامي ماتت بس مش انا السبب… وكنت ميت… وبعدين… اكمل بضحك… موت ابوك مووتتو.. وفخور جدا بكده… وعملت عمليات وغيرت شكلي وسببت دمار كبير لحد ما بقيت من اشد اعداء رعد وبعدين انت
عدي: بتكرهني من حقك ما انت طول عمرك اناني… وبتحب نفسك… شفت نظره اللوم… من ابوك د. ع سكر”ك… واستهتارك وانت لسه صغير ابويا كان بيحبك اوي زمان… وانت موتتو بكل د’م بارد.. انت اكيد مش بني ادم… انت شيطا”ن
.. وبعدين تم تنفيذ الحكم الاعد”ام
بعد اسبوع
مروه وبسام كانو رايحين يجيبو ريان من المدرسه فـ لقيوه قاعد ف ركن بيعيط
مروه بخوف: مالك ي حبيبي فيك اي…
بسام: مالك ي ريان.. فيه اي ي بابا
ريان بدموع: كلهم معاهم ماما الا انا.. ساره سابتني
مروه حضنتو
مروه: لا ي حبيبي انا ماما صح
ريان بدموع: انتي ماما صح.. بس ماما بتقعد معايا ف البيت وانتي لا
بسام: مش بتيجي تلعب معاك هي ي حبيبي
ريان بدموع: انا عاوزها معايا ع طول
بسام مسك ريان وباسو ف خدو
بسام بحنيه: من عيوني ي حبيبي… هتفضل معاك ع طول
مروه: مش فاهمه…
بسام: مروه بالليل عاوزك ف كافيه… واداها العنوان
عنـد مريم و عدي
عدي: يحبيبتي اكيد ربنا هيكرمنا تاني… متزعليش
مريم حضنتو وبكيت وهو فهم انها مش عاوزه تتكلم عاوزه تفضل جمبو وبس
عنـد ليث و ريتا
.. ليث دخل اوضه ريتا
ليث: انتي ي بت
ريتا بعناد: اي بت دي اسمي ريتا
ليث بضحك: لا بت
ريتا: امشي كده انتي شايفني قاعده بإي اطلع

 

 

.. كانت لابسه بجامه كت وبنطلون قصير
ليث: جوزك انا مش راجل غريب
ريتا: ع ورق ي ليث
ليث بغضب: اي ورق دي انا جوزك يعني جوزك… بلا ورق… واقسم برب العزه اقدر اخليكي مراتي حقيقي دلوقتي
ريتا بخوف: لا ي عم انا قولت حاجه.. ورق مين بس..
ليث: ايوه ستات متجيش غير بالعين الحمرا
ريتا: يبني انت طلعتلي منين اي بختي المنيل ده ي رررب
.. ليث قرب منها وطبع بو”سه خفيفه وريتا ف حاله زهول من اللي عملو
ريتا بصدمه: يخررر”بيتتك اي اللي عملتوو ده
ليث بضحك: اي مش عارفه… مررراتي انتي ع فكره
ريتا بغضب: يادي مراتي اللي انت ماسك فيهاا دي
ليث: بصي انا همشي وقبل ما امشي
طبع بو”سه خفيفه تاني 😂
ليث: بحبك
وطلع وقفل الباب وسااابها هتتجن وبعد ما عرفت انو بعد عن الاوضه ركبت ف السرير وفضلت تتنطط وتقول: بيحبنييي هييييي بيحبنييي يناااس ي كوووكب
وهو كان لسه عند الباب ورجع تاني وفضل يضحك بصوت مكتوم من ورا الباب
عند رعد ولين
.. عملو الإجراءات الاززمه لرجوعهم ورجعو تاني
ف الاوضه بتاعتهم
رعد بخبث: وحشتيني ي ليني
… وقرب منها
لين بضحك: بس انت موحشتنيش وابعد
رعد بخبث: والله طب احلفي كده
لين: بس ي رعد
وبعدين قرربها ليه
وتسكت شهرزاد
بالليـل

 

 

عند مروه وبسام ف الكافيه
مروه.: نعم عاوز اي ي بسام
بسام: هطلب منك طلب والرفض او الموافقه ده يرجعلك انتي
مروه: اتفضل
بسام: انتي عارفه انو ريان متعلق بيكي وشفتيه بدري… فممكن يعني لو نتجوز
مروه بحزن: ممكن افكر
بسام بحزن وقلق: براحتك مش هجبرك ع حاجه تفضلي
.. وبعدين مروه مشيت
بعد يومين
في نفس الكافيه
بسام: اي ي مروه قلتي اي
مروه بحزن: موافقه
.. عدي اسبوع عليهم وبسام كتب الكاتب ع مروه وبالنسبه ل رعد ولين بقو يبطلو التعصب بتاعهم ده وحبهم بيزيد يوم عن اللي قبلو و لـ عدي و مريم عدي قدر ينسيها الطفل ورجعو كما كانو يتخانقو وفي نفس الثانيه يتصالحو وخلصت هي ومروه امتحانات وبالنسبه لـ ليث و ريتا اعترفتلو انها بتحبو وجهزو شقتهم علشان يعيشو فيهاا
عنـد لين ورعد
كان رعد عامل الجناح كلو ومزينو ليها علشان كان يوم عيد ميلادها وجايب شوكولاته كتيره من افخم واحلي الانواع ليها وكانت هي لابسه فستان احمر ضيق وفارده شعرها كانت الحفله ليها هي و رعد بس الباقي عيدو عليها عادي ومن اول ما دخلت الجناح اتكب عليها ورد احمر من اللي هي بتحبو وبعدين دمعت وحضنت رعد و رعد شغل اغاني هاديه وبدأو يرقصو
رعد: جه وقت هديتك ي حبيبتي
لين بإبتسامه: وانتَ كمان ليك عندي هديه حلوه اوي
رعد بضحك: هديتي احلي
.. رعد طلع طقم مأس ليها وكان حلوه اوي
لين بفرحه: شكرا ي حبيبي
.. وحضنتو
رعد بضحك: فين هديتي بقي
.. لين طلعت بوكس كان متزين وفتحو رعد ولقي اختبار حمل شرطتين
رعد بفرحه ودموع: اناا هبقي ااابب
لين بفرحه ودموع: والاهم من ده كلو انو فيه حته منك جواياا
بعد فتره كلهم اتجمعو مع بعض كانت لسه لين ف شهورها الاوله التاني
وبعدين قرروا انهم هيعملو فرح ليهم كلهم
وبالفعل عملوه وكان مليان معازيم بالهبل وكان حلو اوي وكانو اشبه بالاميرات
وكانو بيرقصو
عند عدي ومريم
عدي: وعد مني هعوضك عن كل حاجه يحبيبتي
مريم: بحبك ي نن عيني

 

 

عدي: بحبك اكتاارر
عند ليث و ريتا
ليث: بس اي القمر ده
ريتا: طبعاً قمرر
ليث بضحك: مجنونه
ريتا: مش اجن منك
عند رعد ولين
رعد: انتي ي بت
لين: اي
رعد: بعشقك
لين: بموت فيك
رعد: انتي عشقي ي لين عشق الرعـد
عند بسام ومروه
بسام: بحبك
مروه بدموع: بتتكلم بجد
بسام بضحك: انا والله بتبكي لي
مروه بفرحه: بحبكك اكتتااارر
بعد عشر سنين
كانو مجتمعين مع بعض هما وعيالهم وخلفو و ايان ابن ليم ورعد كان تربيت عدي بمعني الكلمه ونفس ضحكو وهزاروا وكان ايان الابن الاكبر ل رعد و بعدو اريان وبعدهم تيا
و عدي كان ابدو الكبير سيف هو ف سن ايان بس ايان اكبر منو بشهور و وعد بنتو التانيه كانت ف سن تيا علشان جات بعد فتره كبيره بعد سيف
و ليث كان ابنو الكبير فهد ف سن سيف وايان كذالك يعتبر هو وسيف بينهم اسبوع من الولاده و بنتو ف سن اريان حور
و بسام معاه لارا تبقي اصغر واحده فيهم كلهم و ريان ابنو الكبير طبعاً وهو اكبر واحد فيهم
ايان بغضب طفولي: عدديي
عدي: اي مالك ياالاه
ايان بغضب طفولي: الهانم ووعد كاانت بتكلم كررريم بدري ف المدرسه شفتهاا
وعد بدموع: ي ايان قلتلك هو اللي كلمني و رديت ع قد السؤال بس
ايان بغضب طفولي: مليش فيه كلمتيه ولا لاا
عدي بضحك: انت بتزعق ف بنتي ياالاه
مريم بضحك: جدع ي ايان ايوه كده يواد خليك حمش
رعد بضحك: هجوزهالك لما تكبرو ي حبيبي
مريم: وانا موافقه
وعد: لا انا مس عاوزاه دي عثبي ( عصبي )

 

 

ايان: لا هاخدك غثب ( غصب ) عنك هخطفك
سيف: وانا هثيبلك (هسيبلك ) شباك اوضتها مفتوح
ايان: موافق ي ثحبي( صحبي )
اريان: عمو ليث عمو ليث
ليث بضحك: اي ي حبيبي
اريان: وانا عاوز حور
حور: هتجيبلي سوكلاته
اريان بفرحه: انا معايا كتير هجيبلك
حور بفرحه: وانا موافقه
فهد: انتي ي بت بث (بس ) لا مس هجوز اختي انا
ليث بضحك: ما تلم عياااالك ي ررعد
لين: مالهم عيالو ي حبيبي
ليث بضحك: كل ده ومالهم
حمزه: وانا برضو عاوز اخطب
.. وفضلو يضحكوو

تمت

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عشق الرعد)

اترك رد

error: Content is protected !!