Uncategorized

رواية عشقي الجزء الثاني الفصل الخامس عشر 15 بقلم ياسمين مصطفى

 رواية عشقي الجزء الثاني الفصل الخامس عشر 15 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الجزء الثاني الفصل الخامس عشر 15 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الجزء الثاني الفصل الخامس عشر 15 بقلم ياسمين مصطفى

ف المستشفي……
جاسر حس ان فرح تعبانه جدا….
جاسر قرب منها…
جاسر: فرح مالك….
فرح: حاسه بدوخه….
جاسر: طيب تعالي..
فرح: مش هقدر اقوم…
جاسر رفعها ليه… واول ما وقفت اغمي عليها فورا….
عشق بخضه: مالها فرح….
جاسر: خليكوا دا تعب بس انا هبقي معاها خليكوا مع نور…. وخرج من الاوضه وقال.
جاسر: لو سمحتوا دكتوره بسرعه…
كان فارس ف الاستقبال وشاف فارس اللي اول ما شاف فرح جري عليها بسرعه….
فارس: اي دا مالها….
جاسر ببروود: انت شايف… ابعد عن سكتي دلوقتي…
فارس: اي ياعم دي زي اختي…
جاسر وهو بيروح ورا الدكتوره بعد ماشاورلها: بس مش اختك….. يا.. يادكتور…
وسابه ومشي…….
وبعد شويه ف اوضه فرح….
جاسر: هو اي اللي حصل…..
الدكتوره: دا حصل من ارهاق اليوم بس مش اكتر….ودقايق وهتصحي…. عن اذنك….
وخرجت الدكتوره وقعد جاسر ع الكرسي اللي جنب فرح وهو بيبصلها بحب شديد…. او نقول.. عشق!
وفضل يتأمل فيها واد ايه هي جميله وهي
نايمه شبه الملاك…….
فرح مسكت دماغها بوجع وقال جاسر….
جاسر: حمد لله ع السلامه ياحبيبي….
فرح: ااه الله يسلمك… هو اي اللي حصل..
جاسر: اللي حصل ان الهانم اغمي عليها…..
فرح:احمم اسفه تعبتك معايا…..
جاسر:في واحده كبيره تقول لجوزها تعبتك معايا….
فرح وهي بتغير الموضوع:هو انتوا كنتوا عارفين اللي هيحصل عشان ا امنتوا نفسكوا….
جاسر:احنا لأ….لكن قاسم الجوهري يعرف…والا مكنش لبسنا ولبسك وحده….
فرح:وانت عرفت منين انه لبسني واحده….
جاسر:كنت واقف ف البلكونه وسمعتهم وهما بيتكلموا….
فرح:بيتكلموا ف ايه….
جاسر:متشغليش دماغك الصغيره دي بحاجات اكبر منها….
فرح بتمرد:علي فكره انا مش صغيره انا كبيره….
جاسر بنظرات اتجاهها:اه ما انا شايف…
فرح بغيظ:بتبص علي ايه يا قليل الادب….
جاسر بضحك:اخدتي عليا علي فكرا…..
وفضلوا يتكلموا كتير……..اما بقا عند قاسم…..
************
قاسم:عدي احنا لازم نتحرك من هنا….هنا بقا خطر علينا…..
عدي:عندك حق….يالا بسرعه……
وفعلا روحوا كلهم ومعاهم فرح بعد ما اخدوا الادويه واشتروها…وبعدها ع الفيلا علي طول……
عشق:قاسم هي رسيل فين….
قاسم:اكيد ف الفيلا…..
ووصلوا عند الفيلا…..ولقوا هناك رسؤل بتستناهم….
رسيل:اي دا انتوا كنتوا فين كلكوا…..
فرح:ياماما دا كان…
عدي بمقاطعه:عربياتهم وقفت ع الطريق وروحنا نشوفهم….
رسيل بعدم تصديق:وعشق كانت بتعمل اي معاكم….
قاسم:عشق شبطت انها تيجي معايا لانها لو مشافتش ولادها ممكن تقتلني فيها…
رسيل:تمام….اهم حاجه انكوا كويسين
خرج جاسر من العربيه وهو شايل مراد اخوه لان الدكتور عطاه منوم لانه لسه مصدوم….
رسيل بخضه:اي دا مراد…مراد ماله….
جاسر:اهدي ياحماتي هو كويس….بس تعب من اليوم مش اكتر…..
قاسم:يالا بقا عشان الوقت اتأخر…..عدي انت اكيد فاكر بكرا الفطار هيبقي فين…
عدي:بس…
قاسم:مفيش بس….انت مش واثق فيا ولا ايه….
عدي:هو انا بوثق غير فيك….
*****************
ف اوضه قاسم وعشق….
عشق ببكاء:قاسم…..النهارده ربنا رنا وقدرنا ننقذهم المره الجايه ايه اللي هيحصلهم انا خايفه عليهم جدا….مراد كان عارف انه تمثيل لكن شوف ايه اللي حصله…..
قاسم حضنها:ياحبيبتي طول ما انا عايش متشليش هم حاجه حتي بعد ما اموت ولادك جاسر ويزن وادم بقوا رجاله يشيلوا بلاد….ربنا يحميهم
عشق:ياااارب…..يارب احمي لي ولادي ومشوفش فيهم سوء ابدا….
********
اما بقا عند رسيل وعدي….
رسيل:عدي هو بجد مفيش حاجه….
عدي:لا ياحبيبي مفيش….
رسيل ببكاء:طيب…
عدي.:انتي بتعيطي ليه….
رسيل:بنتي وحشتني اووي….
عدي:يحبيبتي ماهي اللي طلبت وانتي وافقتي….حتي وقفتي مستقبل فرح عشان خاطرها هنعمل ايه يعني….
رسيل:بس دي بنتي….وحشتني اووي،من 4 سنين مشوفتهاش ياتري هي عامله ايه….ف الغربه
عدي:مش بتكلمك…وفلوسها بتوصلها كل اول شهر….وبعدين عليها حراسه….هي اكيد كويسه….
رسيل:يااارب…..
**************
اما في احد الدول الاجنبيه وخاصه في مكان اشبه ب الفجور….اطلق الناس عليه النايت كلب…..بدل الكباريه….اصبحنا ف زمن الصح في بقا غلط والغلط فيه بقا صح………
الحارس 1:مش هتروحي بقا ياهانم….
سيرين بغضب:وانت مين انت عشان تقولي امشي امتي وممشيش امتي.
الحارس 1:العفو ياهانم انا مقصدش…..
سيرين بغضب:طول عمر المصرين اغبيه…
الحارس 1 ف نفسه:علي اساس انها من اليونان يخربيت امك تيجي اي انتي جنب فرح هانم ورقتها هموت واعرف انتي ازاي بنت عدي بيه الراجل الكبره دا….
سيرين بغضب:انت ياحيوواان مش بكلمك….
الحارس:اسف يا هانم….
سيرين:امشي غوور….مشي الحارس وهو مضايق منها بس هيعمل ايه شغله كدا…..
سيرين بشر:هرجع….هرجع قريب وقريب اووي كمان…وهنتقم منك ياجاسر….انت وست فرح هنتقم من كل واحد اذاني….هنتقم منكوا كلكوا….وف الاخر جاسر دا هيبقي بتاعي….بتاعي وبس….
***************
اما بقا عند جاسر راح وقف ف البلكونه وهو بيفكر ان مين يأذي اخواته.ب الشكل دا….دا وصل للقتل….
جاسر:معقول هي….اكيد لا لالالالالالا…اخزي الشيطان ياجاسر دي بنت عمك معقول تفكر تقتل ولاد عمها واختها….بس م انساش اللي حصل زمان…لا ياجاسر اديك قولت زمان….زبص قدامه كدا علي فيلا عدي لقي نور اوضه فرح مفتوح ف رن علي موبايلها مقفول….ف خرج من فيلتهك وراح عند الفيلا….
جاسر:معقول هزعجهم دلوقتي….وفيها ايه ما انا جوزها…لا ممكن عمي عدي يتخض….وبص بعيد شاف سلم…اخده وحطه ع الحيطه كدا وطلع علي هل اوضه فرح……
جاسر:بسسبس بسسبسس
فرح قعدت تبص ف الاوضه وهي خايفه
فرح:اي الصوت دا….معقول تكون عااااااااا عرسه….
جاسر نط من البلكونه وهو بيضحك:هههههه عرسه يبنتلهبله
فرح بخضه:جااسر خضتني…..انت بتعمل اي هنا…
جاسر وهو بيقرب منها:ايه جاي اشوفك….مشوفكيش….
فرح بترجع لورا:اخزي الشيطان ياجاسر وروح…..
جاسر:اللهم اخزيك يا شيطان….بس انا اسف مش هروح….
فرح اسندت ع الحيطه بخجل:اي يا جاسر انت مقرب كدا ليه
جاسر وهو بيقرب:انتي لسه صاحيه ليه؟
فرح:احم…اممم…
جاسر وهو بيقرب اكتر:اممم اي بس ياقمر انت ياجميل….
رسيل راحت. خبطت ع اوضه فرح….
رسيل:فرح…انتي قافله الباب ليه افتحي كدا ياحبيبتي……
فرح بهمس:يلهووووي ماما…هتنفخني…
جاسر بمرح:تنفخك ايه بس يابنتي….هو انا شاقطك دا انتي مراتي علي سنه الله ورسوله….
فرح بهمس:والنبي والنبي يا جاسر خش الحمام…
جاسر وهو بينام ع السرير:بس انا مش عايز….لو عايزاني ادخل لازم تدفعي…
فرح:حاضر حاضر هجبلك فلوس….
جاسر بضحكه صغيره:بس انا مش عايز فلوس….
فرح بحذر:عايز ايه….
جاسر شاور علي خده….
فرح.:لاااااااا مستحيل….
رسيل من برا بقلق:فرح انتي كويسه يابنتي….
فرح:اه اه انا انا كويسه جدا جدا جدا….
رسيل:ما تفتحي بقا….
فرح:خلاص ياماما روحي انتي….
رسيل بشك:هو فيه ايه جوا مش عايزاني اشوفه…
فرح بقلق وتوتر:ايه مف…مفيش انا انا هفتح اهوو….جااسر ارجوك….
جاسر ببسمه:انا لن اتنازل…يالا يختي…
فرح:اعتبرني اختك….
جاسر قام وقف:بس انتي مش اختي….يالا
فرح قربت من خده وباسته بسرعه…
جاسر:اي دا انتي بتبوسي ابن اختك…..
فرح:بيالا هبقي اديك واحده تانيه بسرعه بقا وزقته للحمام…
جاسر مم الحمام : عنيفه اووي البت دي…. لا لازم اسيطر عليها
رسيل وهي بتص ف كل جنب ف الاوضه: مش عايزه تفتحي ليه يافرح….
فرح: هااا لا ياماما مفيش كنت كنت…. ااه كنت باخد شاور….
رسيل دخلت البلكونه وخرجت وشافت السلم بس م اهتمتش ودخلت تاني
رسيل بشك: طيب… هتعوزي حاجه انا هروح انام….
عند يزن….
كان واقف ف البلكونه وشاف جاسر وهو داخل وفهم انه استخبي ف اوضه فرح….
يزن:ههههه اسف يا اخويا….ورن علي جاسر….
ف الحمام….
جاسر كان واقف ف الحمام….
جاسر:اخرتك ياسياده الرائد الحمام…..اتفووو عليكي يافرح…ملقتيش غير الحمام….ومش لاقي حد يونسني….يونسني اي بس هو انا ف الملاهي..
التليفون رن…..
جاسر:الله يخربؤتك يايزن الكلب الله يخربيتك…..وقفل التليفون…..
رسيل وهي بتبص حوليها:الصوت دا جاي منين يافرح….
فرح بتوتر:اي معرفش…
رسيل راجت ناحيه الحمام:تقريبا الصوت جاي من هنا…..
جاسر بهمس:انتهيتدبرتاجاسر…….
رسيل فتحت باب الحمام وبصت فيه….وبصت ع البانيو….اي دا يافرح انتي لسه مستحمتيش…
فرح بصدمه:لا لا لسه…
رسيل:خلاص بقا هروح انا واسيبك تستحمي براحتك….
وخرجت رسيل وخرجت وراها فرح وقفلت ب المفتاح وهي لسه مصدومه….
فرح:اي دا بسم الله الرحمن الراحيم هو راح فين ودخلت تاني الحمام وهي خايفه…..
فرح بخوف:جااسر….هو انت اتشفط ولا ايه….جااسر طب كلمني طب….
جاسر خرج راسه من المايه…..
فرح بخضه:ياماما….اي دا انت بتعمل ايه….
جاسر:مكنتش بستحمي قولت استحمي عندكوا….هكون بعمل ايه يعني….كل دا عشان خاطر الهانم….
فرح بغباء:طيب بتعمل ايه ف البانيو…
جاسر:فرح انتي غبيه صح…
فرح:انت نازل بهدومك…..
جاسر بخبث:اكيد لا….
فرح:لا لييه فين هدومك….
جاسر:ف الدولاب دا…..شوفتي بفكر ازاي…
فرح:انا…انا هخرج لما تخلص ابقي اخرج بقا عشان…عشان تروح…وطلتت تجري وقفلت عليه من برا….
جاسر:البت دي هتجيبلي حاحه ف القلب…بس قمر يخربيت جمال امها….
**********************★
بعد شويه خرج جاسر…..بعد ما فرح فتحته له….
فرح:امشي يالا….
جاسر:الحق عليا اني جيت اقعد معاكي….اونسك…
فرح وهي بتزقه:طيب ياسيدي شكرا….كفاااايه يالا روح….وزفته لحد ماخرح للبلكونه وقفلت الازاز…..
جاسر قرب ونفنخ ف الازاز….ف طلع حاجه كدا زي الشبوره وكتب عليها loveyou…..
فرح اتكسفت جدا….وعملت نفس اللي عمله بس ب القلم….وكتببت بطل قله ادب…وقفلت الستاره…..
جاسر:هي بحبك بقت قله ادب…غلوا الاسعار جدا….وروح زي ما جه…..
**************************
اول سحور…..
قاسم صحي ولاده كلهم معادا مراد…..
عشق:انا خايفه علي مراد جدا
جاسر:متقلقيش ياست الكل هيبقي كويس دا من الصدمه بس
يزن غير الموضوع لان عشق كانت هتعيط: الا قولي باجاسر انت كنت فين امبارح…..
جاسر: مكنتش ف حته…. كنت ف اوضتي…
يزن بخبث:روحتلك يعني اوضتك امبارح ملقيتكش….
خبطه جاسر ف رجله من تحت الترابيزه
يزن:اااه….
جاسر:ايه مالك….
قاسم:كفايه كلام بقا الفجر قرب يأذن….
عشق:حبيابي حد عنده حاجه بكرا…
جاسر:انا عندي بكرا وبعده اجازه…..
يزن بتذمر:انا رايح الشركه….
ادم:نور تعبانه يبقي اكيد مش هنروح الكليه….
نور:لا ياحبيبي روح انت….
ادم:بس انا معرفش اروح من غيرك….
نور:لا يا ادم روح مش عايزين حاجه تفوتنا لازم نحافظ علي مستوانا اننا نبقي ف المرتبه الاولي دايما……
ادم:طيب عشان خاطرك بس…..
قاسم:ومراد سبيه بكرا…….
عشق:طيب…..
وخلصوا اكلهم وكل واحد راح ل اوضته……..
__________________♕♕♕♕_
في صباح يوم جديد في فيلا الجوهري…
صحوا كلهم وكانوا منتظرين ابوهم…..
ونزل قاسم ووراه عشق….
قاسم:صباح الخير…
كلهم:صباح الخير يابابا…..
قاسم:جاسر….هتاخد مامتك ونور وفرح ورسيل ومراد للشقه..
جاسر:حااضر يابابا…
قاسم:يزن بيه حضرتك هتيجي معايا واستاذ ادم هنوصله واحنا ماشين….
ادم ونور ف نفسهم:ينهار اسود…
قاسم:ادم بيه…معايا…
ادم:احم اه يابابا معاك….
قاسم:مراد حبيبي عامل ايه…
مراد ببسمه بسيطه:انا كويس جدا….
قاسم:طيب الحمد لله….وباس راس عشق….عايزه حاجه ياعشقي
عشق بحزن..:لا ياحبيبي سلامتك….
قاسم همسلها:بلاش النظره دي كل حاجه هتبقي تمام…
زمشي قاسم ومشي وراه يزن وادم…..
جاسر:يالا يا امي البسي…وانت يامراد…لكن نور هانم لبسه من الصبح
نور: الفرصه لما تيجي الواحد لازما ميضيعهاش ي اخويا
جاسر:هههه ماشي يختي….وطلع اوضته
ومسك فونه وبعت رساله لفرح:”لبس طويل ومحتشم وشعرك ميخرجش برا الحجاب والطرحه متكونش شفافه ياهانم “
فرح شافت الرساله ونفخت:اوووف متحكم ورخم بس بحبه…
جاسر كتب لها:”وانا بحبك يا قلب جاسر
فرح اتخضت:عاااااا اي دا هو عرف ازاي ل احسن يكون فيه كاميرات ف الاوضه
جاسر كتب لها:”هههه لا ياقلبي…مفيش كاميرات ف الاوضه…انت اللي سايبه باب البلكونه متوارب….
فرح بصت ع الباب المفتوح حته صغيره:اي دا بس دا ميبينش اااه عشان مخابرات وكدا….مش سهل ياجاسر والله….
جاسر:حبيبي….بطلي تفكري ف حاجات اكبر من دماغك…وقومي البسي يالا  هتأخريني…
فرح: طيب يا حبيبي….
*************************
اما ف عربيه قاسم….
قاسم:ايه يا ادم مالك بتفكر ف ايه.  
ادم بتوتر:هااه لا مفيش…ممكن يابابا تقف علي جنب عشان انادي علي صحبي….
قاسم بحده خفيفه:ليه وهو ميعرفش يروح لوحده….
ادم:بعد اذنك يابابا…
قاسم:وقف يايزن….
يزن بزهق:حاضر…..
ونزل ادم وهو مبسوط لانه مفكر ان ابوه ما يعرفش ان هما مخبين هوياتهم…..بس قاسم حابب يشوف ولاده بيتصرفوا ازاي من وراه…….
************”
ومش قاسم للشركه ومعاه يزن….
ومشي ادم حته صغيره للموقف اللي بيوصل للكليه…..
وعند جاسر كانوا لبسوا كلهم واخدهم جاسر لامكان المطلوب….
اما ب النسبه لعدي ف هو راح شغله ف الجهاز ومن بعدها للشركه……
وجمال…اللي كان هيموت لان الجمعه كان اجازه والسبت مجتش والنهارده الحد اهي ولسه موصلتش….دي كانت البدايه…..
اما مي….فهي كانت خايفه جشدا ان ابوها ينفذ وعده ويجوزها لابن عمها غصب…….
******************
ف الجامعه….وصل ادم…
وكانت محاضره الدكتور جمال…
دخل جمال:السلام عليك.
رد الجميع السلام….وبص جمال بعينه ع كل اللي قاعدين لكن ملقهاش….
جمال ف نفسه:بقالها يومين مجتش ياتري ف ايه….وانا مالي..وبدأ محاضرته….وبينه وبين ادم نظرات مشحونه…..وبعد المحاضره…
جمال:ياكابتن لو سمحت….
ادم لفله:خير…
جمال:احم…كان فيه طالبه معاك هي كويسه….
ادم بنفعال:وانت بتسأل عليها بصفتك ايه…
جمال:احم…اهدي ياكابتن…اصل باين انها متفوقه ف انا خايف ل يفوتها حاجه كدا ولا كدا….
ادم قرب منه وهمسله ف ودنه:لا متخفش…ريح نفسك يادكتور ومتسأل غير ف اللي يخصك وبس….ومشب وسابه….
جمال ف نفسه:انا ايه اللي خلاني اسكت له….وبعدين انا غبي رايح اسأل عليها صاحبها ممكن يكونوا بيحبوا بعض….وكمل بغيره…اكيد لا مش باين ان اللي بينهم نظره جب ابدا….وهي مش هتكون غير ليا…..
*************
ف شركه الجوهري….
كان يزن بيشتغل هو ومجموعه من المهندسين ومع ابوه….
وخلص المتينج ف خرج يزن من الاوضه…وراح لمكتب روضه ومسك اديها جامد وقال….
يزن بحده:انا قولتلك ايه…مش قولتلك متدخليش جوا والحيوان دا جوا….
روضه بهدوء وهي بتبعد اديها:استاذ يزن حضرتك مديري ف الشغل وبس ودا واجبي….
يزن قرب من ود نها وهمسلها:روضه متستعبطيش…..بعد شهر رمضان دبلتي هتبقي ف ايدك واعملي حسابك علي كدا قسما عظما ياروضه لو حصل غير اللي انا عايزه….ما هسيبك تتهني يوم….وخرج وسابها….
روضه بصدمه:مجنون دا اكيد عنده شيزو..شيزورا
..شيزوف…طب والله ما قيلها…المهم اللي هو مجنون
**************
اما ف عماره الجوهري….
طلعوا كلهم فوق….
جاسر:كل حاجه موجوده هنا…وكل حاجه جاهزه….وطبعا هنفطر مع بعض فوق…فرح تعالي عايزك…..
مشت وراه فرح بتوتر لحد ما طلعوا  ع السطح…ف هي ماشيه وراه وكان جنبها حيطه….لف جاسر فجأه وحشرها بين الحيطه وصدره….
جاسر:ايه يافرحه قلبي وحشتيني…
فرح بتوتر:امم اب…ابعد ياجاسر…حد هيطل ويشوفنا….
جاسر قرب اكتر وقال:جرا ايه يافروحتي هو انا شاقطك ولا ايه…..انتي مراتي علي سنه الله وسوله….
فرح بتوتر:جاسر……
قرب جاسر اكتر وهمس عند شفايفها:ياعيوون جاسر وقبلها قبله تبث لها عن مدي حبه لها….ثوواني….دقائق…لما….لما توقف الوقت هكذا….
……….:هو انتوا بتعملوا ايه؟
يتبع …..
لقراءة الفصل السادس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

‫21 تعليقات

اترك رد