روايات

رواية عروسي الهاربه الفصل الأول 1 بقلم وتين الصافي

رواية عروسي الهاربه الفصل الأول 1 بقلم وتين الصافي

رواية عروسي الهاربه البارت الأول

رواية عروسي الهاربه الجزء الأول

عروسي الهاربه
عروسي الهاربه

رواية عروسي الهاربه الحلقة الأولى

=أين العروس قالها المأذون وهو ينظر لوالد العروس
÷روح يا علي نادي علي وتين عشان تيجي تمضي
*حاضر يا بابا
÷بعد اذنكوا هروح اشوف اتاخر ليه
في اوضة وتين
÷اييه يا علي كل دَ بتجيب وتين
÷عليي !! فين وتين وانت قاعد ليه كدا علي السرير وايه والورقه دِ
اتكلم علي بكسره وحزن وهو بيبص ل ابوه وماسك الورقه ف ايدوا
*وتين !! وتين هر”بت ، أختييي هربتت ياعالم هي فين ولا بتعمل اييه ، ادي اخرت عمايلك قولتلك بلاش تجبرها اهه هر”بت وسابتكلك الورقه دِ
مسك محمد الورقه من ابنو كان مكتوب فيها

 

 

“أنا أسفه يا بابا لكن أنت اللي اضطريتني أعمل كدا بعد ما كنت عاوز تب”يعني مقابل ثفقه تب”يع بنتك ، متتعبش نفسك وتدور عليا عشان مش هتلاقيني ومش هتشوف وشي بيقت حياتك ” وتين*
ابتسم علي بسخريه وقال
* بس عارف رغم ان هيحصل فضي”حه بس انت تستاهل ااه يا بابا تستاهل انك تب”يع بنتك عشان ثفقه واسهم شركه يبقا تستاهل اكتر من كداا كمان
ض”رب محمد ابنوا قلم وزعق
÷ما انت كنت معايا وكنت موافق وساكت
*كنت ساكت عشان مكنش في حل تااني كنت ساكت عشان انت كنت جابر عليا اني اسكت وارضخلك
÷طب و وهنعمل اي ف المصيبه دِ والناس ومراد باشا مش هيسكت ابداا
*مفيش قدامنا حل غير اننا نقول انها تعبانه وبعدين نحاول نقنع مراد اننا هنلاقيها
بعد كام ساعه كانو مشوا المعازيم
مراد بصوت كلوا وعيد وتهديد_خليك فاكر يا محمد بيه انك انت اللي جبتوا ل نفسك والثفقة اعتبرها اتلغت
اتكلم محمد بخوف
÷طب طب وانا ذنبي ايه يا مراد يا بني هي اللي هر”بت بس متخفش انا هدور عليها لو تحت الارض هجيبها
بصلوا مراد ب استخفاف_ههه ذنبك اي ذنبك انك مش قادر تحكم علي بنتك يا محمد باشاا
وسابوا وخرج
——————-

 

 

ف مكان اخر
-هوووف انا اتخنقت من النقاب دَ يا الاء
الاء وهي بتنزل النقاب علي وش وتين من تاني
=اييه اللي بتعمليه دَ يخرب بيتك هتفضحينا احنا ف مكان عام اكيد رجالة ابوكي وزعوا صورك في كل مكان دلوقتي وحتي مش هتعرفي تشتغلي في مكان عام
ردت ام الاء واللي بتعتبر وتين بنتها زي الاء
÷بصي يابنتي انا اعرف واحده شغاله خدامة في فيلا واحد كبير اووي كانو بيدوروا ع بنت تشتغل عندهم اي رأيك اكلمهالك لحد ما تظبطي امورك وورقك وتسافري برا مصر هاه موافقه
-خدااامه!!! قالت ف نفسها*ما انا مقداميش حل غير كدا لحد م اعرف اسافر*
-موافقه يا طنط
حضنتها الاء وهي بتبكي علي حال صاحبتها
=اهدي والله كل حاجه هتتحل بطلي عياط بقا يا توته
ابتسمت وتين
وفعلا مامت الاء كلمت الست دِ وراحتها ايمان
————-

 

 

في فيلا الراجل اللي هتشتغل عندوا
الست فاطمه كبيرة الخدم ست طيبه اووي
=تعالي يابنتي متخافيش ، انت اسمك ايه
افتكرت طنط ليلي مامت الاء انها قالتلي اني اغير اسمي
رديت عليها بتوتر كبير -و ورد يا ست فاطمه صح
ابتسمت بحب =اه بس قوليلي داده فاطمه زي الباشا اصل انا اللي مربيااه
ابتسمت وهزيت راسي بااه
=طب شيلي النقاب دَ مفيش غيرناا هناا
شيلتوا وهي فضلت بصالي شويه وانا اتوترت بس لقيتها بتقول ب ابتسامه وحب
=بسم الله مشاء الله يابنتي جميله جميله اوووي
-ش شكرا لحضرتك يا ست ف..
يصتلي بتحذير ف قولت
-يا داده
ابتسمت بحب ك عادتها وقالت
= انا هعلمك كل حاجه بس اهم حاجه النظافه ع الباشا مهووس بيها ونظام الحاجات و ظبط المواعيد هزيت راسي ب الموافقه
وابتدت تعلمني شويه حاجات و ورتني الاوضه اللي هنام فيها
تاني يوم
_فاااطمههه يا داااده
راحت تجري عليه
=خير خير يا باشا
_مين اللي عامل القهوه دِ
ردت بسرعه مبرره
=د دِ البنت الخدامه الجديده معلش يابني لو فيها حاجه غلط انا هبقي اعلمها
_روحي وابعتيهالي

 

 

في المطبخ
=ورد روحي كلمي الباشا واهه يا بنتي اي حاجه يقولك عليها قولي حاضر ونعم وخلاص بدل ما يتعصب انا خايفه عليكي يابنتي
-حاضر يا ست فاطمه
علي السفره قربت منوا وانا بقدم رجل وأأخر رجل شكلوا يخوف ضخم وفي عضلات كبيره عيونوا اللي متبعاني بنظرات حاده عاااا يا ما ما انا عاوزه امشي من هناا
_قربي
قربت ووقفت جنبوا فضل باصص ف عيوني شويه لحد م
قولت-في حاجه يا باشا
_اسمك اي
رديت بتوتر
-و ورد
_انت اللي عامله القهوه دِ
هزيت راسي-ايوه ، هي فيها حاجه ولا اي
_لاا ب العكس دِ جميلهه ومميزه خالص اول مره اشرب قهوه طعمها حلو كدا
ابتسمت من تحت النقاب -ش شكرا سعادتك
_انت منين يا ورد عرفت انك جديده هناا
مكنتش عارفه اجاوب ب ايهه لكن
محمد والد ورد=مراد باشا انا اسف عشان قاطعت عليك فِطارك انا جاي اعتذر تاني يا باشا وانا اوعدك وان انهرده قبل بكرا هتكون عندك
-بابا!!
– مراد!!!
-يعني دَ دا مراد اللي انا هربت عشان متجوزهوش معقوول!!!!

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على 🙁رواية عروسي الهاربه)

تعليق واحد

اترك رد

%d مدونون معجبون بهذه: