روايات

رواية بعد فوات الأوان الفصل الأول 1 بقلم رحمة أشرف

رواية بعد فوات الأوان الفصل الأول 1 بقلم رحمة أشرف

رواية بعد فوات الأوان البارت الأول

رواية بعد فوات الأوان الجزء الأول

بعد فوات الأوان
بعد فوات الأوان

رواية بعد فوات الأوان الحلقة الأولى

#الشخصيات
البطل هشام الجارحي صاحب شركات الجارحي جروب اكبر شركات للاستراد والتصدير وسيم جداا ذو عيون عسلي وشعر طويل يصل للرقبه عندي جدا وعصبي جداااا بيحب الضحك مع اللي يعرفهم بس غير كده مغرور وبارد وبيشك بسرعه
البطله حور احمد بنت بسيطه عايشه لوحدها بعد وفاة والديها ذو شعر اصفر طويل يصل لبعد خصرها وعيون خضراء وملامح بريئه كالاطفال عيوطه اوي وبتخاف من الصوت العالي تبحث عن عمل بعد طردها من محل الملابس اللتي كانت تعمل به لسبب ما سنعرفه في الاحداث
محمد فؤاد صاحب هشام من وهم صغار مرح جداا مع الكل بس في الجد بنتبق علي مثل اتقي شر الحليم اذا غضب عيونه رمادي
ميرا صاحبه حور جداا من عائله متوسطه مرحه جدااا شخصيتها قويه مبتحبش حد يجي عليها بتحب حور جدا وبتدور علي عمل معاها عيونها عسلي وشعرها بني يصل الي خصرها
شاهي الجارحي ابنه عم هشام مغروره جداا وتحلم ان تتزوج هشام حتي تحصل علي امواله شعرها قصير مصبوغ لون احمر وعيونها بني

في منزل بسيط في حي من الاحياء الشعبيه تستيقظ بطلنا علي اشعه الشمس لتفتح خضرواتها وتنهض لتغتسل وتوأدي فرضها ويرن هاتفها برقم صديقتها
ميرا: صباح الخير
حور: صباح النور ياقلبي عامله اي
ميرا: تمام ياروحي هتنزلي تشوفي الشركه اللي طلبه سرتيره النهارده
حور: اه هلبس وهنزل
ميرا: تمام
حور: يلا باي عشان هلبس
ميرا: اشطا ياموزتي خلصي ورني عليا
حور بحب: تمام ياقلبي باي
ميرا: باي
لتغلق الخط وترتدي ملابسها البسيطه ونزلت لكي تقدم لوظيفه السكرتيره في احدي شركات… الجارحي جروب
꧁꧂ ꧁꧂ ꧁꧂
في فيلا هشام الجارحي
~~~~~~~~~~~~
يستيقظ بطلنا ويغتسل ويرتدي بدله احدث موديل ويهبط اللي الاسفل
شاهي: صباح الخير يا اتش
هشام بلامبلاه: صباح النور
شاهي: يلا عشان تفطر
هشام: اوك
وزهبوا الي السفره
شاهي: اتش انا محتاجه شويه فلوس صغيرين عشان عايزه اغير عربيتي والفيزا بتاعي مفهاش تكمل
هشام بلامبلاه: ماشي عدي عليا النهارده في الشركه وخدي الي عايزه
شاهي بفرحه وهي تقبل وجنته : مرسي يا اتش
تسريع الاحداث شويه
خلصو الفطار وهشام راح الشركه وشاهي راحت النادي
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

 

امام شركه الجارحي جروب كانت تقف وهي منبهره بالمنظر
حور لموظفه الاستقبال: لو سمحت انا كنت جايه بخصوص الانترفيو بتاع السكرتيره
موظفه الاستقبال وهي تتفحصها من فوق لتحت: اممم اطلع الدور الاخير
حور بابتسامه: شكرا
وصعدت الي الدور الاخير
حور للسكرتيره الموجوده لو سمحت انا جايه الانترفيو
السكرتيره: اه اقعدي هناك استني دورك
حور: تمام
ذهبت لتجلس لانتظار دورها
في مكتب هشام يدخل شخص دون طرق الباب
فؤش (محمد فؤاد بس بيقولولو فؤش): صباح الاناناس يا اتش
هشام: صباح الزفت علي دماغك انا مش قولتلك مليون مره متقوليش زفت اتش في الشركه وتخبط قبل متدخل
فؤش وهو يجلس علي المكتب ويلعب في الملفات: ياعم فكك
هشام بقرف: فكك؟! ابو الفاظك غور علي مكتبك عشان الانترفيو
فؤش وهو ينهض: اشطا يا اتشتي
هشام وهو يمسك الطفايه ويستعد ليلقيهاعلي: غووووور يااامحمممد من هناااا
فؤش وهو يركض: خلاص يا اتش بقاا انا خارج 😂
وراح مكتبه
فؤش للسكرتيره في التلفون: دخلي البنات اللي عندك يامي
مي: حاضر يامستر محمد
(ملحوظه كلبوظه محمد محدش بيقولو فؤش غير الناس اللي قريبه منه بس)
وبدا الانترفيو وجي الدور علي حور
خبطت علي الباب ودخلت
فؤش: اتفضلي اقعدي
حور: شكرا
وجلست
فؤش بنظره اعجاب لها: السي في

 

 

حور: اتفضل
فؤش: انتي خريجه تجاره
حور: اه يافندم
(بعد رغي كتير والكلام اللي بيتقال في الانترفيو ده عشان انا مش عارفه بصراحه 🙄)
فؤش: تمام ياانسه حور انتي اتقبلتي
حور بفرحه: بجد يا فندم يعني انا دلوقتي بقيت السكرتيره بتاعت حضرتك
فؤش: لا للاسف مش سكرتيرتي انا هتبقي سكرتيره هشام المدير
حور بابتسامه: تمام يفندم هبدا الشغل امتي
فؤش: من بكره لو حبيتي
حور: تمام هكون هنا بكره باذن الله
فؤش: انشاء الله سلام
حور: سلام وخرجت يعد مخرجت ظل فؤش يتامل مكانها بتنهيده
فؤش لنفسه: هييح هو في كده البت قمررر يابختك يا هشام
عند حور كانت تسير لتخرج من الشركه اصتدمت بفتاه حور: اسفه
شاهي بغرور وصوت عالي: انتي حماره مش تفتحي
حور بارتباك من الصوت العالي وقد امتلا عيونها بالدموع: ا اانا ا سسفه
شاهي بغرور: خلاص خلاص غوري
وذهبت وخرجت حور لتستلقي عربيه وتذهب للمنزل
عند شاهي طلعت لهشام ودخلت من غير متخبط
هشام ينرفزه: انا مش قولتلك متدخليش غير لما تخبطي
شاهي بتأفاف في نفسها ولكن اظهرت العكس: اسفه يا اتش
هشام: متقوليش اتش في الشركه
شاهي بملل: اوك ممكن بقا تديني الفلوس عشان امشي
هشام وهو يعطيها بعض الاموال: اتفضلي
اخذتهم شاهي: اوك ميرسي يلا باي
وخرجت

 

 

عند حور ذهبت اللي المنزل واتصلت علي صديقتها
ميرا: ها عملتي اي اتقبلتي ولا لا وعملتي اي هناك والمدير شكله اي والشركه عامله ازاي. انتي سكته لي
حور: هو انا عارفه اتكلم منك اهدي شويه وهقولك كل حاجه ثم قصت عليها ماحدث
ميرا: اعععع مبروك يا قلبي
حور: الله يبارك فيكي
وظلو يتحدثو وقت طويل
حل المساء وذهبو ابطالنا في النوم ولم يعلم احد ماذا سيحدث غداا

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بعد فوات الأوان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *