Uncategorized

رواية بيجان الفصل الثلاثون 30 بقلم نعمة ابراهيم

 رواية بيجان الفصل الثلاثون 30 بقلم نعمة ابراهيم

رواية بيجان الفصل الثلاثون 30 بقلم نعمة ابراهيم

رواية بيجان الفصل الثلاثون 30 بقلم نعمة ابراهيم

بدأت جريئه الافطار 
وبعدة فترة اتيت ريم لتنظيف الطاولة و تأخذ الاطباق الفارغة
جريئه . ريم كنت عاوزه تجهزي فطار كويس للعمال دلوقتي هنا في الجنينه بسرعه علشان هما زمنهم علي وصول و كمان محدش فيكوا يطلع و العمال موجودين و هخلي سامح يدخل ياخود منكوا الاكل لو احتجوا حاجه 
اوكي 
ريم . حاضر 
ثم انصرفت ريم حتي تعد الافطار سريعا 
وبعد انصرافها
أمسكت جريئه بهاتفها تعبث به 
فخيم عليها الحزن مرة اخري وهي تتذكر بيجان و لكنها عزمت علي انها سوف تذهب الي النادي الذي يأخذ فيه كما اتفقوا من قبل ليتقابلوا كما وعدته 
وسوف تعتذر له 
أخرجها من شرودها 
عندما
اتي لها سلامه وهو يقول 
سلامه باحترام . آنسة جريئه شركه تنظيم الحفلات وصلت 
نظرت له جريئه وهي 
تنهض من علي كرسيها وهي تقول 
جريئه . اه تمام دخلهم 
بعد دقائق قليله كان قد دخل الي الفيلا شاحنتان و سياره علي الاغلب تخص سلمي تلك السيارة من نوع مرسيدس قديمه الاصدار قليلا بثلاث أو أربع و كلنها حسنة المظهر 
مكربوس صغير من نوع تويتوا حمراء تنقل فيها العمال
فنزلوا جميعا من السيارات و تقدمت سلمي لتحي جريئه 
فمدت جريئه يدها لها وهي تقول 
جريئه . جريئه الحسيني 
سلمي بمرح . كده انا عرفت استاذ صقر صاحب حضرتك ليه 
ابتسمت جريئه وهي تقول بسماحه وهي تقول 
جريئه . الي يعرف صقر كويس هيعرف أن انسان مش بتاع مظاهر فارغة وإن الي بيهموا الجوهر من جوه وثانيا صقر ده اخوي وصاحب عمري
قالت سلمي بسماحه قلب 
سلمي . ربنا يخليكوا لبعض 
امنت جريئه علي دعائها وهي تقول بمرح
جريئه . وادعي ونبي اجوزة لاحسن انا عاوزه اخلص منه و يتجوز واحده تتطلع عينه 
سلمي . ي ريت 
جريئه بمرح . من الواضح انكوا امبارح اتفاهمتوا كويس اوي 
سلمي بمرح . جدا جدا مش قادره اقولك 
جريئه بابتسامه . اتفضلي معايه جوه نتكلم 
ثم وجهت نظرها للعمال وهي تقول اتفضلوا كلكوا علي الجنينه هتلاكوا الفطار جاهز 
همهم العمال باعتراض فقاطعتهم جريئه بحزم 
جريئه . مليش في هتفطروا يعني هتفطروا أنا بدوي يعني دي عيبه في حقي لو حد عرف أن في ضيوف دخلوا بيتي و مخدوش و جبهم وخلي فعملكوا مش هتمشوا غير وانتوا وافدين واجب الغداء بردوا 
فقال كبير العمال 
سامر . شكرا لحضرتك بس احنا فطرين قبل لما نيجي  
جريئه بابتسامه بشوشة . عارفة بس إكرام الضيف واجب و خاصتا في عرفنا ك بدو يعني مفيش اعذار……يلا اتفضلوا الاكل هايبرد بقا 
ثم إشارات 
فذهبوا العمال مرغمين 
ثم التفت جريئه الي سلمي 
سلمي . لا أنا عامله دايت و لو كلت هبوظه سيبيني ماشيه عليه بليس 
جريئه بضحكه خفيفة . ماشي ي ستي مش هجبرك زي ما انتي عاوزة 
اتفضلي بقا علي جوه 
فتحركت معها وهي تنادي علي سامح 
(البادي جارد الثاني)
فأتي لها وهو يقول باحترام 
سامح . نعم ي آنسة جريئه 
جريئه . اقف مع العمال لو عاوزة حاجه ادخل خلي ريم أو سعاد تجبها و خودها و ديها تمام 
سامح بتفهم . تمام حضرتك 
ثم تحركت في اتجاه الباب الداخلي للفيلا
فسألتها سلمي بفضول هو حضرتك ليه طلبتي منه ده 
جريئه .  علشان البنات الموجودة هنا بتشتغل أمانه عندي مرداش لوحدة تروح تخدم العمال وانا معرفش هما مين كويسين ولا وحشين حد هيقولوها كلمه تزعلها أو يبصلها بصة وحشه 
ففتحت جريئه الباب وهي تشير الي غرفة المكتب 
مكملة
وثانيا من عمل يعمل ولو بعد حين الي هعملوا هيتردلي 
سلمي بإعجاب . الناس الي الكويسة الي ذيك وتفكيرها راقي كده شبه منقرضين 
فتحت جريئه باب المكتب 
و دخلت هي وسلمي 
مكمله حديثها 
يعني مفكرين أن الواحدة علشان اشتغلت شغلانه زي دي فدي خلاص واحدة رخصيه فعادي يعني يعملوا فيها الي هما عاوزينوا ميعرفوش أن الست دي انسانه شريفه انسانه علشان متقعش في الحرام راحت تشقا و تتعب المهم متغضبش ربنا 
جريئه . بالظبط…….من الواضح أن فكرتنا عن العمالة  كويسة
اومات لها سلمي 
جريئه . كنت بقا عاوزة اعرف هي سالي امبارح عملت اي و اختارت اي 
لم تنتبه سلمي علي كلامها فقالت بملل
سلمي .  بالتأكيد الي هياخود وحدة زيها يبقا عمل ذنب في حياته 
نظرت سلمي لجريئه وهي تقول باعتذار 
سلمي . أنا اسفه……
قاطعتها جريئه وهي تقول 
جريئه . انتي مغلطيش في حاجه هو فعلا عمل ذنب كبير في حياته و وتقدري تقولي أن الزمن بيخلص حقوق صاحبها 
المهم 
وريني الشغل الي اختارته و هل اتكالمت في موضوع الاكل و القاعده العربي 
أعطت لها سلمي الهاتف حتي تري التصميمات التي اختارتها سالي 
وهي تقول 
سلمي . ايوه بس زي ما اتفقنا أنا عملت نفسي موافقه علي كل الي هي عاوزة في الاكل من حيث المشروبات الكحولية و الاكل كمان هي كانت عاوزة تطلب سمك ك وجبه رئيسيه  
نظرت جريئه الي الصور وعلي وجهها علمات الامتعاض 
فقالت بتعجب 
جريئه . هي بجد اختارت التصميمات دي 
سلمي . ايوه
جريئه . ذوقها وحش كده ليه 
سلمي . أنا حاولت أنصحها بس هي………
جريئه . بالتأكيد صدتك و عملت نفسها واحده stylish و بتفهم في كل حاجه 
هزت سلمي رأسها بموافقه 
جريئه . علي العموم انا مليش دعوة فرحها وهي حره في
المهم احنا علي اتفقنا القاعدة العربية زي ما هي والأكل زي ما هو……………ام سمك بقا عاوزة توكل المعزيم سمك دحنا كنا اتفضحنا في البلد 
ولا اقلك ي سلمي…….معلشي بقا أنا مش بحب الرسميات أنا مبصدق ابعد عن الشغل و رسمياته 
سلمي . ومين سمعك حاجه تقرف 
جريئه بتريقه . يلا بينا بقا علي برا خلينا نشوف الشغل 
و نعمل التصميمات العجيبه الي اختارتها الآنسة سالي 
سلمي بضحك . يلا بينا 
……………………….علي الساعه الثالثه عصراً ظهرا كان العمال قد انهو الاشياء الاساسيه من كوشه العروسين و المسرح و الترابيزات ووضعه الكراسي حولها ركبوا الاضواء ما عدا القاعدة العربي و الازهار فتلك الأشياء سوف تركب غدا صباحا 
سلمي . كدة كل حاجه خلصت ي جريئه 
ما عدا القاعدة و الطباخ هيجي من بكرة الصبح علشان يبداء بدري وهيجيب معاه كل حاجه جاهزة و معموله زي ما حضرتك طلبتي بالكميات  يعني كل الي هيعمله أن هيسوي الاكل 
جريئه . تمام…..مرسي لتعبك معايا انتي والعمال بجد عملوا مجهود كبير في وقت قصير 
سلمي . العفو…..يلا مع السلامه 
ومدت يدها الي جريئه لتودعها 
فمدت جريئه يدها وهي تقول 
جريئه . مع السلامه
كانوا العمال حينها قد تغدوا مثلما طلبت جريئه اكرامهم
في الغداء و ركبوا سيارتهم و أخذوا نفسهم وخرجوا خارج الفيلا 
فدخلت جريئه الي الفيلا مسرعه حتي تسرع بالذهاب
الي اكاديميه الشرطه لتجعل احمد يأتي معها الان الي منزل العائله 
فذهبت الي جناحها و خاصتا غرفة ملابسها 
فأسرعت بارتداء ملابس مكونه من قميص ابيض و عليه جاكت من اللون الرصاصي المخطيط باللون الرصاصي الغامق و بنطال من الجينز من اللون الازرق الغامق و كوتشي برباط من اللون الأبيض 
و اسرعت تذهب الي الأسفل بسرعه وهي تطلب من ريم تنظيف كل شئ في الفيلا لحين عاودتها وان تستعين بفتيات أخريات أن احتاجات الي مساعده هي وسعاد و الفتاه الأخري التي تتعدي هالة
……………أمام اكاديميه الشرطه
وبعد ساعه كانت جريئه قد وصلت امام الاكاديميه 
وركنت سيارتها داخلها ودخلت بعدما أخبرتهم أنها الدكتورة جريئه الحسيني التي أخبرهم اللواء عزت أن يسمحوا لها بالدخول في حال وصولها 
نزلت جريئه من سيارتها وهي تتجه الي مبني الإدارة بالأكاديمية  
يتبع….
لقراءة الفصل الحادي والثلاثون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد