Uncategorized

رواية عشق الصقر الحلقة العاشرة 10 بقلم شيماء كمال

 رواية عشق الصقر الحلقة العاشرة 10 بقلم شيماء كمال

رواية عشق الصقر الحلقة العاشرة 10 بقلم شيماء كمال

رواية عشق الصقر الحلقة العاشرة 10 بقلم شيماء كمال

سيف نزل يقابلها من البلكونه ????البلكونه مش عاليه يعني فجري عليها يقابلها هو)

مصطفي:يمجنوون اي اللى بتعمله ده وبعدين الواد ده عرفها ازاي دي شكلها اتغير خالص من يوم ما سافر

______________

نور:اي ده سيف ليك وحشه يجدعع والله

سيف:ازيك ينور والله وحشاني كتير يبنتي

نور:احم..انت لسه زي ما انت متغيرتش خالص من يوم ما سافرت

نور:لا بس انتي اتغيرتي كتير لدرجه اني مكنتش هعرفك ههههه بس الحمد لله عرفتك

مصطفي بصوت عالى:جراا اي يباشا انت وهي ما تدخلوا بقى ههههه

سيف:هههه حاضر جايين اهو يعم… اتفضلى ينور يسرا مستنياكي جوه

نور:حاضر

______________________

نور وسيف دخلوا البيت  نور دخلت المطبخ مع يسرا ومامتها وسيف وقف في البلكونه تاني مع مصطفي

سيف:يااااه يدرش لما شوفتهاا قلبي دق مليون دقه ي اخي هههههه

مصطفي:احنا هنروح في داهيه بسبب الحب ده يبني ربنا يسترها علينا احنا غلابه اوووي ههههه

سيف:هي شكلها اتغير شويه بس ملامحها اللى كان خطفاني من واحنا لسه صغيرين لسه خاطفاني لدلوقتي

مصطفي:بقولك اي انا مش ناقص الكلام بتاعك ده ريح دماغك وروح اخطبها عشان نرتاح منك بقى

سيف:تفتكر انها بتحبني؟!

مصطفي:انت يبني مشوفتش كان بتكلم يسرا في التليفون ازاي لما عرفت انك جيت من السفر ههههه على ما اعتقد كانت هتموت وتشوفك ههه

سيف:ياريت كلامك يطلع صح

مصطفي:ان شاء الله تعالى

__________________

يسرا:تصدقي يبت كنتي وحشاني اووي والله ووحشتني القاعده معاكي ورغينا اللى مش بيخلص ده ومصايبنا السوده

نور:والله يبنتي كل الايام دي وحشاني اوووي مهو سي مصطفي بتاعك ده خدك مني بقى

يسرا:والنبي يختي اسكتي 

نور:يطنط يعني مش شايفه كده ان بنتك مصطغي اخدها منك خلاص

والدة يسرا: يختي ياخدها بس يسعدها ويهنيها في حياتها

نور:ربنا يسعدها يارب ويصلح حالها

والدة يسرا: يلا يحبيبتي اطلعي نادي على مصطفي وسيف عشان نتغدا

يسرا:مش هنستني بابا يماما

والدة يسرا:على ما احط الاكل على السفره وتنادي على مصطغي وسيف هيكون جه انا لسه مكلماه وقال انه جمب البيت

يسرا:طيب يماما

___________________

يسرا طلعت في البلكونه تنادي على مصطفي وسيف عشان الغدا

يسرا بدلع:الغدا جهز يحبيبي يلاا تعالى ادخل بقى

(بتكلمه كده عشان لو كلمته بطريقتها الدبش دي سيف هيلاحظ ان في حاجه وهي متعرفش اصلا ان مصطفي قاله ههههه)

مصطفي وهو واقف  بيبصلها و مصدوم من كلامها هه:…….………………………

سيف هز كتفه عشان يرد عليها.:مصطغي يسرا بتقولك يلا عشان تتغدا 

يسرا بضحك:اخوك اتجنن يسيف لما يصحيح ابقى هاته وتعالى يلا عشان تتغدوا

سيف:حااضر هههههههه

سيف:انت يبني مشيت خلاص انت متنح كده لي يجدعع

مصطفي:…………………….

سيف بصوت عالى:يا دي الليله السوداا انت يبني انا بكلمك

مصطفي:هااا اي يبني بتزعق لي لاخوك الكبير انت اتجننت

سيف:انا بردو اللى اتجننت هههههه

مصطفي:واد يسيف هو انا كنت بحلم ؟!

سيف:هههههه بتحلم!!يبني ده انت واقع خالص وانا خايف اكون وقعت زيك كده هههه

مصطفي:بطل استظراف ياااض …مش بقولك الحب ده هيودينا في داهيه

سيف:طب يلاا ندخل عشان خلصوا الغدا

مصطفي:قالوا ادخل انت كده انا عاوز اقف لوحدي خمس دقايق بس

سيف:عاجبك الجو للدرجه دي

مصطفي:ايوه يسيدي خلص بقى ادخل انت وخمسه وجاي

سيف:طيب براحتك

(مصطفي فضل لوحده في البلكونه وجو السرحان جاله وبدأ يكلم نفسه)

معقول جايه تقولي يحبيبي لا لا انا حاسس اني كنت بحلم انا مش متعود منها على كده خالص معقول تكون قالت كده عشان سيف واقف ياااربي بقى والله انا نفسي تقولهالى من قلبها كده في لحظه رومانسيه  في جو لطيف بقى وشموع …اي اللى انا بقوله ده ده جو افلام لا ممكن تقولهالى مثلا وانا بموت وتكون في حضني يااااه هكون سعيد اووي وانا بموت

لسه جاي يتكلم لقى حد بيحط ايده على فمه 

يسرا:بطل جنان بعد الشر عليك اي اللى انت بتقوله ده كل الكلام ده عشان قولتلك يحبيبي

مصطفي تنح قدامها تاني ههههه

يسرا:يختاااي يبني انا مش سيف المره دي

( يسرا ضحكت غصب عنها بصوت عالى على شكله وهو سرحان فيها كده ههههه)

مصطفي:اي اي وطي صوت ضحكتك دي احنا في البلكونه يعني يعتبر في الشارع

يسرا:بقالى ساعه بكلمك يبني انت مش بترد لي

مصطفي:معلشي كنت بفكر في حاجه كده…هو انتي بجد سمعتي انا كنت بقول اي مع نفسي

يسرا: ايوه وبعدين بطل تقكير في الافلام اللى بتقولها دي عشان ده مش هيحصل

مصطفي بمزح:طول عمرك لسانك سابقك يبنتي والله اتفضلى قدامي قدامي (بيقولها كده وهو حاطط ايده على كتفها وماسك ايديها)

يسرا:اي ده اوعي عيب كده

مصطفي: ده بس عشان خالتي تعرف اني مهتم بيكي (لسه بردو ماسكها جامد )

يسرا:طيب اتلم بقى قولتلك عيب نزل ايدك دي وابعد عني

مصطفي:على فكره انتي مراتي واسمعي الكلام ويلا ندخل 

(مصطفي دخل هو ويسرا وسيف لما شافهم كده قعد يهمس مع نفسه ويقول عقبالنا يارب ههههه)

مصطفي:اقعدي يلا ي ملكة زمانك

يسرا وهي بتبصله بعضب:شكرا

(كلهم قعدوا ولسه هيبدأو ياكلوا لقوا الباب بيتفتح ووالد يسرا داخل

(سلموا عليه كلهم واتكلموا معاه شويه وقعدوا على الاكل كلهم )

مصطفي:ليك وحشه والله يعمي

والد يسرا:وانت والله يحبيبي اي اخبارك 

مصطفي:كله تمام والله 

سيف:مصطفي محظوظ والله يعمي انه اتجوز يسرا

مصطفي قرصه بايده عشان يسكت وهو قاعد جمبه هههه

سيف:الله

نور:اي مالك يسيف

سيف بفرحه:قلب بيوجعني

يسرا:سلامة قلبك ي اخويا اتفضل كل انت واخوك وانتوا ساكتين بقى 

مصطفي:سمعت كل وانت ساكت

بعد وقت كله ضحك وهزار وسط العيله كان الجو بقى ليل  قرروا يمشوا 

________________

امام البيت

نور: امشي انا بقى وانتوا روحوا سوا عشان طريقى غير طريقكم

سيف:اي اللى بتقوليه ده اكيد هاجي اوصلك عشان متروحيش لوحدك بالليل

نور:لا البيت مش بعيد وبعدين الوقت مش متأخر اووي

مصطفي:اسمعي بس الكلام وخليه يجي يوصلك

يسرا بمزح:ايوه يستي بقى جه اليوم اللى كنتي بتحلمي بيه هههه ..قصدي يعني ان ااسمعي كلام سيف وخليه يجي يوصلك

(في الاخر سيف وصل نور للبيت  ومصطفي ويسرا روحوا البيت )

______________________

في منزل يسرا ومصطفي:

مصطفي: بقولك اي ما تيجي نبدأ صفحة جديده نبدأ حياه جديده كلها سعاده وانا اوعدك اخليكي اسعد واحده في الدنياا

يسرا:نام يصقر باين عليك تعبان

مصطفي:مش عاوز انام يستي وانا كويس وعارف انا بقول اي

يسرا:طيب خلصت اسمعني بقى احنا هنفضل كده زي الاخوات بالظبط ويسيدي انا هعملك اكلك وانضفلك البيت وكل اللى تطلبه انا هعمله ومش هخليك ناقصك حاجه بس زي الاخوات

مصطفي:طيب انا مش عاوز منك غير انك تسامحيني ونتعامل زي اي زوجين في الدنيا واحسن

يسرا:مش هتفرق كتير خلينا اخوات افضل

(مصطفي بعصبيه وهو بيقرب من يسرا وماسك كتفها)

مصطفي بعصبية:بصي بقى انا مش هقدر استحمل الوضع ده انتي لي مصممه اني كل ما افتح معاكي الموضوع ده توجعيني كده قولتلك انا ندمت على اللى قولتهولك انتي اي مش حاسه بيااا خالص لي بتعملى فيااا كده

يسرا:اااه طب سيب ايدي وبعدين انت اللى وجعتني الاول انت اللى جرحتني ومش هنسي اي كلمه منك وجعتني ولو مش عاجبك ان احنا نبقى اخوات يبقى طلقني يسيدي مش ده اللى هيريحك

مصطفي سمع منها كلمه الطلاق اتصدم وساب ايديها ورجع لورااا 

يسرا في سرها :اااه ياربي انا اي اللى قولته ده انا بس كنت عاوزاه يعرف قيمتي ويندم من قلبه  وعاوزاه يفضل ورايا لغاية ما اسامحه مع اني مسامحاه اصلا ياربي اي اللى خلاني اجيب سيرة الطلاق وانا مقدرش اعيش من غيره انا اتجننت

مصطفي لما سمع الكلام ده مبقاش قادر يتكلم ومشي من غير ما ينطق بكلمه للاوضه التانيه

__________________

مصطفي قعد على السرير  ويفكر مع نفسه

هو انا استاهل كل ده انا مش  بارد ولا مغرور اووي كده يعني انا استاهل انها تسامحني وبعدين طلاق اي اللى هي بتقول عليه ده اكيد قالتها بعفويه ومكانش قصدها تقولها انا شاب قمر اصلا وكل البنات كانت بتجرى ورايا ..اي بس اللى انا بفكر في ده 

قاطع تفكير مصطغي دقة الباب

فتح الباب لقى يسرا قدامه

مصطفي:عاوزه اي

يسرا: عاوزه اصالح اخوياا اذا ممكن يعني

مصطفي:يخربيت الاستفزاز اللى عندك ده (قفل الباب في وشها ودخل)

يسرا وهي بتخبط على الباب:افتح يمصطفي الباب عشان خاطرى انا اسفه مش قصدي ازعلك مني والله

والله انا بحبكك (قالت كلمة بحبك دي من قلبها بس بطريقه عفويه)

مصطفي اول ما سمعها بتقول كده قام من على السرير بسرعه وفتح الباب

يتبع..

لقراءة الحلقة الحادية عشر : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية عشقت حسناء الصعيد للكاتبة هبة الله عوض.

اترك رد

error: Content is protected !!