روايات

رواية سجينة الحازم الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم ديدا الشهاوي

رواية سجينة الحازم الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم ديدا الشهاوي

رواية سجينة الحازم البارت الحادي والعشرون

رواية سجينة الحازم الجزء الحادي والعشرون

رواية سجينة الحازم الحلقة الحادية والعشرون

بعدمروراسبوع جه ميعاد الطلاق
نهي… حازم حازم سرحان كده ليه وقالب وشك انا بدات اصدق انك حبتها فعلا
حازم.. لا طبعا بس كنت عاوز انتقم من عمي شويه وهي الوسيله الوحيده اللي بنتقم بيها
طبعا حازم كان بيكدب علي نهي وكان ابشع يوم عدي عليه هو طلاقه من نهي
نهي حست انه بيكدب بس اللي كان هممها فلوسه وبس وكفايه عليها اكمل اللي عشقته من قلبها اكمل كان تقيل مش سهل لنهي حاولت كتير تجرجره لسريرها اللي كانت بتصطاد بيها ضحايها معرفتش ودا خلها تحبه اكتر وتتعلق بيه لدرجه الجنون نهي حبها بيتمثل «ومن الحب ماقتل» ودا هنشوفه في الاحداث الجايه
نهي قربت من حازم اللي كان قاعد شارد حزين علي اللي هيعمله وبدات تصطاده راحت ليه بدلع وقعدت علي رجله
_حبيبي يسهرني فين انهارده عشان نحتفل بالمناسبه دي
_مناسبه وتحتفلي هي كانت مضايقاكي اوي كده
_حازم وبعدين متزعلنيش منك يابيبي
_اللي تختاريه ياقلبي
_طب اي
_اي
_مش هدلعني في سريرنا قبل المناسبه دي
_قلبي و عيوني
علا انتقلت بعد اتفاق والدها مع حازم الي بيت والدها وكانت فرحانه ومش مصدقه نفسها انها هتخلص من كل العذاب دا اول ماصحيت موبيلها رن وطبعا كان اكمل
_صباح الورد والياسمين والفل علي احلي حاجه في حياتي
_الله ايه الصباح الحلو ده صباح الورد عليك هو بجد في رجاله كده
_في ياقلبي لما يكون في زيك ياعمري علا اول ماشهور العده تخلص هاجي اطلبك من عمي واطير بيكي علي شرم
_مابلاش شرم دي
_خلاص بره مصر خالص المهم تكوني معايا وفي حضني
_اكمل سبني عشان اجهز واحضر نفسي لليوم دا عوزاه ينتهي من غير مشاكل
_ان شاءلله ياحبيبي كنت عاوز احضر بس بلاش
_بقولك مش عاوزه مشاكل تقوم تظهر لا يااكمل مش عاوزين نستفزه
_حاضر ياقلبي عشان خاطري خلي بالك من نفسك واول ماترجعي طمنيني
_حاضر حبيبي
_الله اقوليها تاني كده
_بس بقي يااكمل
_بموت في قمري وهو مكسوف سلام
في مكتب المحامي الكل كان متجمع الحج احمد والد علا والماذون وكان الكل منتظر علا وصلت علا ومعاها طبعا جاكي اللي مش بتفرقها وديما جنبها ومعاها في كل محنه قبل الفرح
دخلوا الاتنين وجاكي ماسكه في ايد علا اللي كانت متوتره وجاكي بتهديها
المأذون قعد حازم وعلا ادامه وبدا يقنعهم ان الطلاق حلال ولكن ابغضه وانهم لازم يراجعوا نفسهم قبل اي قرار وكان حازم بيحاول يبص في عيون علا يمكن يقرا اللي كان بيشوف زمان لما كانت عيونها ملهوفه عليه
حازم… ممكن ياشيخنا اتكلم مع مراتي علي انفراد
المأذون.. طبعا ياابني حقك
وهنا علا اتوترت وبصت بخوف وحيره لوالدها ولجاكي نظراتها بتعلن رفضها لطلبه
الحج احمد… مالوش لزوم ياشيخنا
المأذون… لا ياحج احمد دا واجب ونديي فرصه للزوجين يمكن ربنا يهديهم
المحامي… اتفضلوا في الاوضه التانيه يااستاذ حازم انت ومدام علا اتفضلوا
حازم دخل الاوضه وعلا وراه وقعدت وهو قصدها
اكمل مستحملش انه يكون بعيد عن علا في اللحظه دي حاول يشغل نفسه ويبعد عن التفكير وخوفه من حازم لحسن يرجع في كلامه مستحملش وراح عند شادي
شادي… اهدي يابني رايح جاي عامل زي عسكري الدوريه
اكمل… خايف ياشادي.. خايف علا تروح مني
شادي.. ان شاءلله كلها دقايق ونسمع اخبار حلوه تفائل
اكمل… علا لو راحت مني مش هقدر اعيش
شادي… انا معرفش عرفتها امتي ولا حبيتها ازي وهي المفروض متجوزه بس اللي واثق ديما منه اختياراتك الصح
اكمل…. علا شدتني بحياءها بطبيتها بجمال روحها اول ماشوفتها خطفتني ومش هتصدق كانت في شهر العسل بتاعها
شادي…. بصدمه يامجنون حبيت واحده في شهر عسلها عملتها ازي دي
اكمل… انا قلبي اتخلع لما شوفتها مرميه في الحفره محستش بنفسي الا وانا نزلها
شادي… وجوزها فين من دا كله
اكمل… لاقيته جبان وندل وحسيت ان علا دي وراها حكايه واشاره من ربنا ليا انها حياتي الجايه
نهي كانت قاعده منتظره مكالمه من حازم انه خلاص استلم فلوسه ومش عارفه تعمل ايه بترن علي حازم مقفول نهي طول الوقت عاوزه تكون مرغوبه رنت علي اكمل واللي كان قاعد مع شادي
نهي.. اكمل حبيبي وحشتني نفسي اشوفك
اكمل.. وانتي كمان طب جوزك فين
نهي… راح معاد المحامي عشان ورثه ويطلق علا
اكمل… طب اجيلك تحت البيت
نهي… انا اللي هجيلك
اكمل… تجي فين
نهي… عندك يااكمل نفسي اشوف بيتك واوضه نومك
اكمل… خلاص هبعتلك اللوكيشن بس بسرعه ساعه وهروح
نهي.. هوا يااحبيبي
عند المحامي
حازم… ياااه ياعلا كل دا كرهه ليا لدرجه انك مش عاوزه تبصي ليا
علا… والله ماكرهه بس مش عاوزه افتكر ايامي معاك القاسيه
خلينا احسن ولاد عم
حازم… انتي شايفه كده
علا… جدا ودا المفروض وجوزنا غلطه ولازم نصلحها
حازم… بس انا بحبك
علا… وانا محبكش خلصت وقامت علا من مواجهه حازم ليها
حازم وعلا طالعه من الاوضه في حد في حياتك
علا.. بصتله وطلعت ووجهت كلمها للماذون يلا ياشيخ خلص الطلاق
عند شادي
اكمل.. مش عارف اعمل اي شوفلي حل مع الست الغريبه دي
شادي… عاوزه اي منك
اكمل… انت مش عارف عاوزه اي مني بطل غباء ياشادي امال عبقري اي وزفت اي
شادي… عبقري في الكمبيوتر انما اللي ست نهي عوزاه الحمدلله الله مش عبقري فيه
اكمل.. عوزاني معاها في السرير وانا مقدرش أعمل كده واخون علا
شادي… بصراحه نهي جام*ده اوي وتجيب اي راجل تحتها
اكمل… ماعدا انا
شادي.. مش عارف الست دي مش بتشبع
اكمل… طول معاك فلوس مش هتشبع مفكراني زي الرجاله المقرفين اللي تعرفهم حازم وسامر طينه واحده
شادي… بس الصراحه البت مع سامر ولاكانهم في حلبه مصارعه
هنا اكمل بص لشادي بقرف واضح انك مش عبقري
هنا عدل شادي نضارته باحراج واتكلم بهزار
الله بقي ياكيمووووو
اكمل… شوفلي حل مكنش معاها في السرير
تم مراسم الطلاق واجراءات الورث واستاذن المأذون
الحج احمد.. اظن كده خدت حقك اللي بتقول عليه
حازم… ايوه خدته
الحج احمد…. ملكش دعوه بقي بعلا نهائي
حازم… انت نسيت اني ابن عمها
الحح احمد… لا منستش ياريتك انت متنساش
حازم…. طب طلب اخير ممكن اقول لعلا كلمتين علي انفراد
الحج احمد… وبعدين بقي
حازم… كلمتين وبس
خرج الحج احمد وجاكي من المكتب وفضلت علا قاعده وحازم جه قعد قصدها علي المكتب
حازم… انا طلقتك اه بس بمزاجي بس انتي بتاعتي فاهمه بتاعتي واللي يقرب منك كتب بايده شهاده وفاته
علا…. انت مجنون
حازم… لو عاوزه الجنان الصح تشوفيه ممكن ارجعك حالا فبلاش تستفزيني خافي مني… وسابها وخرج
وهو طالع من المكتب خبط في جاكي ووجه كلامه لجاكي
_انا عارف انك السبب في كل دا هيجيلك يوم ياجاكي يارب بقي منعيطش ومشي وساب المكتب
وهنا انهارت علا من كلامه اللي يخوف وحكته لجاكي
جاكي… اهدي دي كلام علي الفاضي ماهو خرج هددني انا كمان
علا.. انا خايفه ياجاكي علي اكمل
جاكي.. اهدي كل حاجه هتتحل قومي يلا نروح
عند اكمل في شقته نهي وصلت وطلعت شقته ورنت الجرس اكمل فتح ليها الباب نهي رمت نفسها في حضنه واكمل متوتر ومش عارف يتصرف معاها ازي
نهي… بحبك وحشتني اووي اوي يابيبي
اكمل… وهو بيحضنها بغصب وانتي كمان يانوني
نهي قعلت جاكت بتاعها عشان تكون براحتها
اكمل.. نهي خلي بالك البنت اللي بتنضف ممكن تجي في اي وقت
نهي… اششش سبني براحتي لما تجي مشيها تعالي فرجني علي اوضه نومك
اكمل… انتي داخله سخنه كده ليه اهدي شوي
نهي.. انت تقيل عليا وانا تعبت محدش عمل معايا كده
اكمل… وهو في غيري ولا اي
نهي.. بقلق كانت هتغلط لااا اقصد حازم
اكمل… هو انا زي حازم يانهي
نهي… انت غيره انت غير اي البشر وبدات تحسس جسم اكمل اللي كان مفتول العضلات وبدات تبوس فيه وتخطف شفايفه بقبلات عشان تخضعه ليها
اكمل…. نهي… نهي بطلي نهي وهي بتشده ليها وهتدخل بيه اوضه نومه موبيله رن جري اكمل علي موبيله وهو بيحمد ربنا انه رن في الوقت المناسب وكان شيطانه هيخليه يضعف
طلع اكمل من الاوضه ورد علي موبيله
اكمل… ها اقولي الاخبار بسرعه
علا.. الحمدلله خير كل حاجة تمت وحصل الطلاق
اكمل… امال حسك زعلانه ومش مبسوطه
علا.. لا ابدا بس كلامه وطريقته ضيقتني
اكمل… طب اهدي وانا شوي وهحاول اجيلك
علا… بتسرع لالا متجيش
اكمل… بصدمه مالك ياعلا فيكي اي ولا ندمتي انه طلقك
علا… لا اوعي تقول كده
اكمل.. ساعه وهجيلك جاكي عندك
علا…اه
اكمل… حلو مسافه السكه
اكمل قفل مع علا ورن علي شادي
اكمل.. شوفلي حل للمصيبه دي اللي جوا
شادي… هي لحقت تبقي جوا
اكمل… خلص عاوز انزل اروح لعلا صوتها قلقني
شادي… خلاص هكلملك سامر يلمها من عندك
اكمل… بسرعه انجز
اكمل خلص مكالمته ودخل لنهي واتصدم لما لقاها لابسه قميص نوم ومجهزه نفسها وناويه علي دخله اظاهر
اكمل… انتي اتجننتي ايه اللي انتي عملاه دا وجبتيه منين
نهي… قامت وكانت ريحتها تدوخ اي راجل بحبك وانت مانع نفسك مني وجبته من شنطتي
اكمل… وانا مش زي حازم ولا غيره يااامدام وطلع من اوضته
وبيكلم نفسه الغبي كل دا بيكلم سامر
وفحاءه موبيل نهي جاتله رساله جرت عليها وفتحتها لقتها من سامر تجيلي حالا والا هكلم حازم واقوله اللي بينا
نهي.. بتوتر لازم انزل بسرعه
اكمل… وكانه روحه ردت ليه وهتسيبيني
نهي… حازم بعتلي عاوزني ضروري
اكمل.. مدام حازم بسرعه روحيله نهي خدي قميصك دا معاكي بيتي مفهوش حاجه حريمي لمانتجوز اعملي اللي تعمليه
نهي لبست هدومها وخدت قميص نومها في شنطتها ونزلت
اكمل اتشاهد ودخل خد شور عشان يمحي اي لمسه من نهي اللي كان بيستحقرها ولبس اكمل وجري بعربيته علي علا يطمن عليها
عند سامر في فيلته
نهي… ايه حكايه التهديد دي كل شوي انا مش باجي كده
سامر… مانتي اتغيرتي وبقيتي غريبه وانتي بتوحشيني
نهي… وانت كمان بتوحشني بس مش كده انا بحاول اخلي حازم ميشكش فيا
سامر… هنخلص امتي
نهي.. والله ياسامر عم حازم معاند معاه ومدوخه ومش عارفه اخد منه فلوس خالص
سامر… طب تعالي وشدها وشنطتها وقعت ووقع منها قميص نوم سامر وطي ومسك القميص دا اي ماقمصانك هنا كتير
نهي.. بتوتر دا جديد وحبيت البسه ليك
سامر… بسخريه طب يلا البسيه
ولبسته نهي وراحت مع سامر لعالم الر*ذيله
اكمل في عربيته رن علي جاكي
اكمل… جاكي حاولي تستاذني من اهل علا انكم هتتمشوا وتغيروا جو وهبعتلك لوكيشن المكان اللي انا فيه وباقي التفاصيل اللي هتعمليها من غير علا ماتحس
جاكي… حاضر
هنا طلبت جاكي واستاذنت ام علا ووالدها انهم يخرجوا شويه يلفوا بالعربيه بعد اللي حصل انهارده عند المحامي
علا… هنروح فين واكمل كان قايلي انه جاي بس شكله هيتاخر
جاكي… هنبقي نكلمه اننا خرجنا
علا… طيب يلا
جاكي خدت علا بعربيتها
علا… احنا راحين فين كده
جاكي… في حفله تحفه تنكريه
علا… ياعني اي
جاكي… سبيلي نفسك واعملي اللي هعمله
علاوجاكي دخلوا محل ولقوا فساتين محجوزه باسمهم ولبسوها وكانوا اميرات. وركبوا العربيه
علا… انا مش فاهمه حاجه حفله اي بس هو انا ليا نفس والفساتين دي اغرب
جاكي… خلينا ننبسط بعيد عن الرجاله ومتتكلميش ولاتسالي عن حاجه
جاكي وصلت للمكان كان تحفه الموسيقي من كل حته وانوار ماليه المكان دخلوا مع الاضواء والعاملين في المكان كانوا بيرحبوا بيهم وكانهم عندهم بعلم وصلهم
علا…. كان نفسي يكون اكمل معايا في الحفله دي وفجاءه
جاكي وعلا اتصدموا لمالقوااااا

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية سجينة الحازم)

تعليق واحد

  1. مفاجآت وآثاره عن حلوووووووه جداااااااااااااات
    بالتوفيق ان شاء الله عزيزتي ديدا

اترك رد

error: Content is protected !!