روايات

رواية قمر بنت الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم حنين عادل

رواية قمر بنت الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم حنين عادل

رواية قمر بنت الصعيد البارت الثالث

رواية قمر بنت الصعيد الجزء الثالث

رواية قمر بنت الصعيد الحلقة الثالثة

القطر بيزمر وهايطلع وناصر وقمر اتطمنوا…
ناصر بضحك: نفدنا بجلدنا …
فجأة حد بيحط ايده علي كتفه …
ناصر بيبص عليه وبيضحك:
هههههه اهيييييي هوهوهوهو اييييه هيا بردت كده ليه مع ان احنا في عز الحر هوهوهوه يا سنة سوخة
قمر اتفاجئت وبلعت ريقها بصعوبة وقالت بصوت مبحوح:
نوح !
نوح: اياكوا يكون عقلكم مصور لكم ان الهبل اللي انتم عاملينه ده يخيل عليا
ناصر: اهئ اهئ طيب بس خبرني انت ايه اللي يريحك وتهملنا في حالنا عشان نغور من خلقتك
نوح: اللي يريحني اشرب من دمك يا ولد المركوب
ناصر: مش هايعجبك صدقني ده مليان بلهارسا وكورستورول وسنة سوخة مايعلم بيها الا ربنا انا بقولك اهو اشتري نفسك وبلاش افتكر اني قولت لك بلاش
القطر بيطلع ……
نوح: كان ليه لازمه حديتك الماسخ دي اهو القطر طلع
ناصر: حديتي ماسخ حط عليه شوية سكر اهيييييؤؤؤ
رفع نوح حاجبه وبص له ..

ناصر: ما الصلح خير قوم نتصالح وننسي اللي فات والذكريات المؤلمة اللي كلنا مرينا بيها دي
مسكه نوح من رقبته فنزل ناصر علي ركبه وهو بيعيط:
روح ياشيخ ربنا يزيدك من نعيمه ويبارك في جتتك وصحتك ويخليك تطيح في الخلق زي الطور اكتر ما انت طايح سامحني..
قمر: وه اتجنيت اياك !
بص ناصر ل قمر: انا عاوز اعيش لسه ورايا حاچات كتير ما عملتهاش واصل لسه عاوز انتظم في الصلاة ولسه عليا ايام اصومها ولسه عاوز اغير حياة شخص للأفضل لسه ورايا حاچات كتير
نوح : وانا ماهسيبكش تنفذها
كاان القطر ماشي والباب مفتوح قام نوح زق ناصر علي بره القطر ناصر مسك في قمر لحد ما عرف يتوازن بس قمر اختل توازنها …
قمر: الحقنييييييييييييييي
كانت هاتقع وناصر بيقرقض في ضوافره ومش عارف يتحرك ..
فجأة نوح مسكها وشدها عليه جت في حضنه ….
وناصر قعد في جمب وربع ايديه ورجليه :
مش عاوز اموت مش عاوز اموووووت
قمر كانت مغمضة عينيها في حضن نوح ومش حاسه بنفسها ..
لغاية اما طبطب عليها وكأنه بيطمنها بعدت عنه بسرعة ناحية الباب وكانت هاتقع للمرة التانية بس مسكها من ايدها وهي بره الباب وشايفه عجلات القطر وعلي لحظة
سحبها للمرة التانية وبعدت عنه وقعدت وشالت النقاب علشان تعرف تتنفس …
نوح: الجمال ده مايظهرش اكده للعلن الجمال ده لازمن يتصان
اتعصبت قمر:

وه عاوز ايه يا ولد عمي هملنا وروح شوف دنيتك
نوح: وكيف اهملك وانتي دنيتي
قمر:
صوح انا دنيتك انا اتخدعت فيك كنت فاكرك سند وضهر وقلب طيب طلع قلبك حجر صوان واول ماعرفت تقسي قسيت عليا
نوح: سامحيني ماكنتش في وعيي
قمر ضحكت:
هاصبر نفسي انك لما فكرت تعمل فيا العمل الرضي كنت سكران بس لما قعدت تتساوم مع ابوك علي ثمن انك تقبل اني اكون ملك غيرك كنت سكران برده اياك ولا ايه
الفلوس يا ولد عمي الفلوس بتعمل اكتر من كده وانت معدنك مش اصيل كنت فاكره معدنك دهب طلع نحاس وانا اللي كنت مخدوعة..
نوح: يعني افهم ايه من كلامك ..
قمر سكتت وهي باصه علي ناصر اللي في حالة هيستريا :
اللي تفهمه !
نوح: نبرتك اتغيرت ونظرات عينيكي
قمر: ربنا يكفيك شر واحدة حبت وانجرحت اتعشمت واتضحك عليها !
نوح مسك تليفونه:
المحطة الثانية هناخد القطر اللي راجع الصعيد
بصت له قمر وسكتت..

قعد نوح يقلب في تليفونه جمب الشباك ….
وراحت قمر قعدت جمب ناصر …
قمر: ناصر انتي قوي وتقدر تعدي اي حاجة ماتستسلمش للحالة دي اهدا اهدا يا ناصر..
لقت واحد ماشي ومعاه ميه قامت تجري عليه وجابت ازازة وشربته منها ونوح متعصب منهم وبيكور في ايديه بعصبية
لحد ما بدأ يهدا …
قمر بضحك: فاكر يا ناصر الغنيوة اللي كنا بنغيها سوا واحنا صغار غني ويايا ..
ابتسم ناصر..
قمر: في البحر سمكة بتزق سمكة عالشط واقف صياد بشبكة..
ناصر: في البحر موجة بتزق موجه والشط زحمة وزعيق وهوجة
نوح بابتسامة:
ونونة تضحك وتقول لبابا يابابا هاتلي بسكوت ونوجة
ناصر: ماحدش قالك تغني معانا الغنيوة يا بارد
قام نوح وقف بعصبية وطلع مسدسه:
بتقول ايه ! ماسمعتش
ناصر بخوف: ما قولتش طالما انت ماسمعتش
بعدين بص للمسدس:
مش عاوز اموت

قمر وقفت بعصبية:
وه انت عاوز تربي له العصبي همل الراجل في حاله واتقي الله
بص نوح ل ناصر بعصبية وناصر ابتسم وطلع له لسانه
قعد نوح ومسك اعصابه وهو بيبص لناصر وناويله …
ناصر وهو بيبص ل قمر اتكلم بصوت واطي:
كنتي بتحبي فيه ايه يا مضروبة
بص علي نوح اللي بيشرب سيجارة:
شعره الاسود الحرير يعني وماله ماكلنا عندنا شعر اه انا شعري اكرت بس كيربي جميل
ولا عضلاته اللي هاتفزر الجلابيه بكره يطلع له كرش ابت دا كل رجالة مصر تما كده !
ولا يمكن عيونه الملونة دي شبه القطط بتنور في الضلمه يرضيكي تخافي في الضلمة وتتشعفي
يا ليلة سوخة يا ولاد دا انا كراجل حبيته وبسألك 🙂
ضحكت قمر ضحكة بصوت وقف نوح متعصب.
نوح: همي اترزعي هنا قدامي احسن ما اصفي لك دمه
ناصر : قومي يا قمر بدل ما يصفي الشوية الدم اللي باصص لي فيهم دول !
قامت قمر وهي متضايقة قعدت قصاده…
نوح: خمس دقايق وهاننزل …
هزت قمر دماغها بابتسامة مزيفة …

القطر وقف …قمر كانت بتحاول تعمل اشارات ل ناصر بس كان بيبص علي ضوافره وبيفكر يعملها بادكير زي مابيقول ..
نزل نوح من القطر ماسك ايد قمر وناصر وراه وقفت قمر تصوت ..
اتفاجأ نوح ومسك ناصر من لياقته:
عملت ليها ايه يا ولد المركوب انت..
ناصر: والله ماعملت حاجة والله ماعملت حاجة .في اييييه يا عم انت عاوز تقطع لي الخلف طب سيب لي امل اعيش عشانها..
بص نوح لقمر وساب ناصر: في ايه..
الناس اتلمت..
قمر بعياط: الحقوني يا خلق الحقوني ياهو المجرم ده خاطفني من الصعيد وانا وليه ماليش حد
الناس اتلمت حوالين نوح وهو بيبعدهم عنه…
قمر: عاوز يعمل معايا الرضي غيتوني يا رجالة ده انا زي بتكم ربنا يستر علي ولاياكم…
نوح اتعصب: قمررررررر فضي الليلة دي وتعالي معايا بالذوق احسن ما صور قتيل
راجل كبير ضربه بالقلم:
وليك عين تهددها واحنا واقفين جتكم القرف مليتوا البلد ماعتش رچالة واصل…
قمر بصت لناصر :
ارمح يا ناصر الدنيا هاتولع

ناصر: ماهو باين انا عاوز اقولك حاجة واحدة بس
قمر: ايه هيا؟!
ناصر: هانموت يا حزينة
قمر: ارمح يا ناصر ارمح
مسح نوح علي وشه بعصبية وشاف قمر وهي بتجري هيا وناصر حاول يعدي بس الرجالة وقفوله وزقوه وقع علي الأرض
شافهم بعدوا وماعتش شايفهم وقف وطلع مسدسه وضرب طلقه في الهوا…
نوح بعصبية وزعيق:
يمين بعظيم اللي هايقرب مني لأكون مفرغه في دماغه يا ولاد المر
وب منك ليه
الناس خافت وكشت وبعدت عنه وهو طلع يجري يدور عليهم ….
ناصر كان ماسك ايد قمر والشنطة في ايده التانية
ناصر: اتقدم اووووووه اتقدم اتقدم واياك ترجع لورا دا نوح اووووووه مستنيييك اووووووه وهايوديك توصيلة سريعة للمقبرة
قمر وهي بتجري وبتنهج: هو ده وقت هبل اللي يرضي عليك
ناصر: دا بينه هايبقي مرار طافح ! ياليلة سوخة يا ولاد !…..

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية قمر بنت الصعيد)

اترك رد