روايات

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم نوسه حماده

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم نوسه حماده

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 البارت الحادي والعشرون

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 الجزء الحادي والعشرون

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 الحلقة الحادية والعشرون

صفا بصدمه وهيا تضيق عيونها:ممرضه مين انا مش ممرضه انا ……لم تكمل جملتها ليسحبها ماجد خارج الغرفه …….
ماجد:اسمعي ياصفا بلاش مشاكل معاياا
صفا ببرود:مشاكل اي حضرتك الي بتتكلم فيهاا لو سمحت سبني كدا…..
ماجد:وبعدين هتعملي ايي
صفا:في اي …..تقصد مروان يعني انشاء الله هيفتكرني
ماجد:انا عايزك تبعدني عنه يابنت الناس
صفا بإصرار:لي……
ماجد:ونتي عايزه اي ياصفاا مش انتي كنتي بتتمني تطلقي وتبعدي عنه اهو الفرصه اهي
صفا:بسهوله كدا ابعد هو انت اي مبتحسش …..انت مفكرني ايييي حرام عليك بمزاجك تقعدي وبمزاجك تمشيني …..
ماجد:اتكلمي بأسلوب حلو ….بعدين انتي بتحبي مروان اوووي كدا من امتي يعني
صفا:ايوه بحبه ….هو اصلا حضرتك تفهم اي عن حاجه زي دي ……
ماجد:انتي زودتيهاااا اووووي
صفا:هو انت لي بتعمل كدا يعنييي ……
ماجد دخل الغرفه ومردش عليهاااا…….دخلت هيا كمان
بعنف

مروان ببرود:انتي ازاي تدخلي بطريقه دي ….
صفا بهدوء وقربت منه:مروان هو انت مش فاكرني
مروان:مين انتي ……ابعدي كده متقربيش مين دي يابابا
صفا:انا مراتك يامروان….
ليرفع حاجه بعدم فهم:مراتي ازاااي ….هو انا اعرفك اصلا
ماجد:بتكذب يامروان …..انتي يابنتي …انتي جايه. .
صفاا:بكذب انا الي بكذب منا هقول لحضرتك اي …..
انت راجل معندكش دم …….قبل أن تكمل كلامها ليصفعهاا مروان بشده:انتي اتجننتي انتي ازااي تتكلمي كداااا اطلعي بره …….
وضعت يدها من الالم علي وجهها…….وخرجت من الغرفه وعيونها محمره من شده البكاء…….
نزلت من المستشفي:يعني اي افتكر ….يعني خلاص نساني ….انا فعلا كنت مجرد مده …..اعمل اي بس ياااارب يفتكرني …يارب
وقفت تاكسي وركبت ……..لو سمحت وديني ….وملته عنوان بيتهم ……..
فضلت بصله من النافذه ……بعد مده …
التاكسي وقف ……نزلت من التاكسي…واتجهت للعماره …..ودلفت لشقتهم …..ورنت الجرس
دلفت الام بتعب لتتابع بصدمه:صفاااا
صفااا:ماما …..وقربت من حضنها وفضلت تعيط جامد …
الام:ياحببتي يابنتي اد اي انتي وحشانيي…..دخل وقفلت الباب ….وقعدت علي الاريكه…..فضلت تحضن فيها
وطبطب عليه بحنان:اخبارك اي يا قلب امك …..انتي ازاي هربتي من الناس دي
صفا حكتلها كل حاجه عنهم

الام:حبتيه ياصفاا
صفا:مش بايدي ياماما انا حبيته بجد ….مش عارفه لي حاسه ان مروان دا عرفاه من زمان ……
الام:هو مش فاكرك خالص …..طب ايوه دا جوزك ليه لي اصلا …
صفا:معرفش ياماما مش عارفه لي عمل كداا…..
حست بوجع في بطنها……وطلعت تجري الي المرخاص
الام بقلق ودلفت ليها:مالك يابنتي …..انتي كويسه
صفا بتعب:مفيش …..مفيش….
___________________________________________
اتجه للوضه بقلق عليهااا…لما شاف دم ….دخل بسرعه
لقاه ماسكه فرش والوان وبترسم علي الجدران ….
صور كرتونيه
محمد:بتعملي اي يا بسمله
بسمله:كويس انك جيت دي اوضه البيبي …….
محمد ببرود:انتي عارفه أن دمك تقيل انا اتخضبت عليكي …جامد ….واي الدم الي بره دا
بسمله عيونها دمعت:دي الوان مائيه …..بعدين انادمي تقيل
محمد:متزعليش ياسوسو …..بس لما شفت الألوان دي قلقت جامد …….
بسمله بصت للجدار ومكلمتش…..

محمد بزعيق:هو انا مش بكلمك …..بصي هناااااا
بسمله بصتله:نعم حضرتك عايز اي
محمد:اي الي عايز اي دي …….احم انزلي يلا عشان تكلي
بسمله:الحمد لله شبعانه
محمد:بسمله متخلنيش اضايق عليكي انزلي يلا ….
بسمله:مش نازله …
محمد:مش نازله ….طيب تمام ليدلف لهاا بخبث وهو يهمس لهاا:انتي عارفه لو منزلتش دلوقتي ….هعمل اي
بسمله بهمس:هتعمل اي ….ولا حاجه يامحمد
محمد:هتخديها غصب عنك …..
بسمله:عاااااااا خلاص انا نازله اهو
محمد:ماكان من الاول انزلي ….مسك أيدها ونزله عند السفره وقعدت جمبه بدأت تأكل عشان جعانه جداا
بسمله:هو انت مش بتاكل لي …
محمد:الحمد لله كلي انتي ….
بسمله:مال طلما حضرتك شبعان قاعد جنبي لييي
محمد:اقوم يعنييي
بسمله بمرح:اه قوم ….

قام من جنبها ودلف ….للمكتب لتتابع هيا بهمس:يخربيت غيائي وكلام زي الدبش مبفهمش حاجه خالص ..زمانه زعل دلوقتي …..هكل الاول وبعدين اصلحه …
يووووه لا أصلحه الاول بعدين اكل. …..
اعمل اي منا جعانه يعنييي
كملت اكلهاا بعد ما خلصت الحمد لله شالت الطبق ودلفت للمطبخ …….
بعد شويه طلعت واتجهت للمكتب…..لتتابع بمرح:حبيبي بيعمل اي
محمد:كلتي
بسمله: الحمد لله اكلت وشبعت…….اللهم صلي علي سيدنا محمد
اتجهت وقعدت جمبه….هو انت زعلت لما قولتلك قوم
محمد: عليه افضل الصلاه والسلام
ليتابع:لا عادي مزعلتش هيا دي حاجه تزعل
بسمله:اوعي تزعل…..
محمد:حد يزعل من حبيه قلبه ….بقوللك اي بقاا ليه مش عايزه تخدي الحقن …
بسمله:كداااا
محمد:هتخافي زي الاطفال ولا اي ….
بسمله:لا ونبي ….مش عايزه
محمد:طب يلا عشان تنامي …..
دلفوا لغرفتهم:مقلتليش اي رايك في الاوضه
محمد:دي جميله اووي
دلفت للمرخاص ……واتوضأت وخرجت وجابت المصحف وقراءت في شويه …..بعد مده
بسمله:محمد …..محمد…

محمد بنوم:اي
بسمله:انت نمت ……..
محمد بنوم:لسه يعنييي
بسمله بحب:طب متيجي تقراء شويه……
محمد:تمام ….
دلف واتوضأ وخرج ….فضلوا يقراءوا شويه وبعدين خلصوا ………
مسكت تلفونه وبصت فيه …..
محمد:في حاجه
بسمله:لا مفيش ……
محمد:طيب دلف للسرير ونام …..وهيا كمان نامت …
بسمله:محمد
محمد:نعم يا قلبي ………
بسمله:اه انت صليت العشاء ….
محمد:الحمد لله صليت ….
نامت ….شويه وفضلت تتقلب علي السرير …..
بسمله:محمد
محمد:نعم …..
بسمله:هو انت مش ناسي حاجه ….

محمد:حاجه زي اي يعنيي
بسمله ببرود وزعل:خلاص مفيش …..
محمد بضحك:لا يا روح قلبي مش ناسي …..جذبها لحضنه برفق …..وبسها من خدهااا برقه تصبحي علي خير
بسمله بحب:ونت من أهله يا حبيبي
لتتابع بهمس وهيا تنظر له:بحبك اوووي
محمد:ونا كمان بعشقك
بسمله:انت سمعتني ازااي ….
محمد بيحب وهو ينظر لعيونها:قلب الي سمعك ….
بسمله بخجل:احم…..يسلملي قلبك دااا
بعد مده نامت بين أحضانه
_______________________________
عند مروان في القصر بعد ما خرج من المستشفي
مروان:بابا عايز اعرف البت دي مين وازاي تعمل كدااا
ماجد:ولا انا اعرف يابني …..سيبك منهااا
دلف للمكتب بتاعه ليردف قائلا:وبعدين بقاا في كداا
ممكن لو قلتله مش هيصدق
في صباااح يوم جديد

تدلف الشمس باشعتهاا الذهبيه علي قصر محمد
اتعدل من نومه وقام ملقهاش نايمه جمبه…
دلف لغرفه الملابس ملقهاش…راحت فين دي بسمله….
مفيش رد …
بسمله…خبط علي باب المرخاص مفيش رد……
بسمله بتجري علي الاوضه بسرعه …محمد الحقنيييي
__________________
صفا:ماما ….ماما….
الام:ايوه ياصفاا
صفا:ماما …بطني بتمغث جامد مش قادره يا ماما ….
الام:طب اقعدي يابنتي اجبللك حبايه …للمغص أو اعمللك حاجه سخنه تشربيهاا
صفا:تمام ياماما بس بسرعه ونبي
الام اتجهت الي المطبخ مسرعه …..
صفا دلف التراس وقعدت فيه ماسكه بطنها من الوجع
بتفكر في الي حصل …امبارح ومروان
صحي من النوم دلف لغرفت الملابس وارتدت ملابسها وخرج ….من القصر …ليتجه الي شركته…….

قبل ما يتجه للشركه وقف بالسياره عند شارع عمومي امام عمارات ….فضل يبص علي ترأس في عماره قدامه
مروان بندم:انتي لي بس مبتزهريش
……..واحده فوق التراس عند صفاا…
معلش يابنتي وقعت مني غصب عنييي …..
صفا:ولا يهمك ….
كذا ملابس وقعت علي النافذه الخلف للعماره……
هخلي بنتي تيجي تاخدهم ….
صفا بتبصلها:تمام …..
لتردف قائلتلا:طب اجيب الملابس دي ازااي بس وقفت بحذر علي صور التراس ……..
مروان لسه هيمشي بص من التراس المجاور لهذه العماره لقي بنت واقفه ….علي الصور ….
مروان حس بحاجه غريبه:نزل بسرعه من السياره …الاتجاه لهذه العماره …….
صفا:ماااااااامااااا الحقيني ه……..قبل ماتكمل كلامهااا
ايديها فلتت من علي الصور………..
لتسقط من ترأس العماره…….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2)

اترك رد