روايات

رواية عناد العشاق الفصل الثاني 2 بقلم مجهولة

رواية عناد العشاق الفصل الثاني 2 بقلم مجهولة

رواية عناد العشاق البارت الثاني

رواية عناد العشاق الجزء الثاني

عناد العشاق
عناد العشاق

رواية عناد العشاق الحلقة الثانية

بمجرد لما دخلت الشقه شافت اشكال غريبه و رجاله وستات فالشقه .. الستات لابسين قصير و بيضحكو مع الرجاله .. و وقتها عرفت ان دي شقه دعاره
رجعت لورا عشان تجري وتخرج من الشقه بس الست كانت خلاص قفلت الباب
-خليني امشي بالله عليكي ..
€تمشي ايه يا حلوه .. خلاص دا بقا بيتك للابد .. شايف ازاي عرفت اختار بنت حلوه يا سيد ؟ شوف بقا مين عايز يقضي معاها الليله انهارده
رزان استجمعت شجاعتها و زقت الست جامد وفتحت الباب بسرعه ونزلت بس لما وصلت لباب العماره كان واقف قدامها ٤ رجاله جسمهم ضخم
€ بقا واحده زيك تزقني !! هاتوها الشقه وانا هربيها
رزان عيطت بصوت عالي لما ادركت ان خلاص مش هتعرف تهرب
غمضت عينها وهي مستنيه مصيرها بس سمعت صوت ضرب جامد و صوت صريخ
و فجأه حست ب ايد بتمسكها من دراعها جامد و بتشدها

 

 

فتحت عينها و كان شاب متعرفهوش .. عيونه عسلي و شعره بني فاتح و عنده لحيه خفيفه
وهي طالعه من العماره مع الشاب دا شافت الرجاله الي جسمهم ضخم وهما واقعين عالارض و الست الي خدعتها وهي بتصرخ ‘ روحو بسرعه ورا البنت وهاتوها !! ‘
وقفت فمكانها و فلتت ايده
-انت مين !!
~ بسرعه بس اجري عشان كدا هيوصلو لينا !
-اه عشان انت كمان تخطفني صح ؟!
اتنهد و كمل كلامه
~انا كنت معدي فالشارع بالصدفه لان دا كان اقصر طريق للمكان الي انا كنت رايحه و لما سمعت صوت عياطك و صريخك قولت اشوف فيه ايه .. بعدين ايه الي يخلي بنت تمشي فشارع مشبوه زي دا !!
-انا مش من هنا ومكنتش اعرف .. كمان حد وصفهولي وقالي هتلاقي محل بيبيع شاحن فالشارع دا
~ طيب يلا نجري عشان كدا هيوصلو لينا !!
جرينا بسرعه و انا كنت خايفه جدا ومتوتره .. كان خوفي انهم يمسكونا وياخدوني للشقه دي تاني .. وطبعا من توتري وخوفي اتكعبلت ف حجر كبير ووقعت عالارض و رجلي اتجزعت .. صرخت من الالم الي حاسه بيه
-خلاص انت امشي و سيبني ..

 

 

~ فاضل شويه ونوصل لشارع رئيسي وهناك محدش هيقدر يعملنا حاجه .. اسندي عليا و متدوسيش علي رجلك و كله هيعدي متقلقيش
سندت عليه و مشينا بسرعه لغايه الشارع الرئيسي و فعلا الشاب دا كان عنده حق .. اول لما وصلنا الشارع الرئيسي و رجاله الست دي شافونا واحنا خلاص دخلنا الشارع الرئيسي اتضايقو واتعصبو بعدها مشيو
-شكرا عالمساعده يا ..
~ اسمي إياد
-تقدر دلوقتي تروح للمكان الي كنت رايحه وانا هستني ابن عمي
~ تعالي بس نقعد علي جمب الاول بعدها استني ابن عمك
-مش هعطلك ؟
~ لا لا اصلا خلاص المعاد ضاع عليا وبيني وبينك مكنش ليه لازمه ..
اخدها و راحو لحديقه كانت قريبه منهم و قعدت علي الكرسي
~ مدي رجلك كدا
-ايه ؟!
~ مديها بس عشان اشوف دا كسر ولا جزع ولا ايه
مدت رجلها و بدأ يشوف العضم ف رجلها
~ الحمدلله جزع بسيط .. لازم بس تحطي تلج و تستريحي ومتضغطيش عليها ف استني هنا و انا هروح اجبلك تلج ومسكن الم و اجيلك
اياد جابلها تلج و حطه علي رجلها و ادالها المسكن شربته
-كنت بتقول ان المشوار مكنش ليه لازمه . ايه قصدك ب دا و ليه اصلا تروح مشوار انت عارف ان ملهوش لازمه
ابتسم ابتسامه فيها خيبه امل واضحه

 

 

~ اصل انا دكتور لسا متخرج قريب بس مفيش اي دكتور جراحه راضي انه يدربي و طبعا مجموعي مكنش كافي اني اخد نيابه فالمستشفي او تخصص جراحه فالمستشفي ف مفيش اي حد يعلمني الا لو دكتور فعياده او عنده مستشفي
-ان شاء الله هتتقبل بس متفقدش الامل انت لسا ف اول الطريق
~ ان شاء الله .. انتي بقا ايه حكايتك ؟
-كنت جايه هنا مع ابن عمي عشان يخطب بس ضعت منه فمحطه القطر و موبايلي فصل شحن وبعدها حصل الي حصل
~ طيب هاتي الموبايل وانتي خليكي مرتاحه هنا فالمستشفي هروح اشوف شاحن واشحنهولك واجيبهولك
-بس كدا هبقا تعبتك جامد .. مفيش داعي انا شويه كدا الالم هيخف بعدها هروح اشوف شاحن
~ لا مفيش تعب استريحي بس
و راح يشوف شاحن
اما رزان ف كانت بتفكر يا تري هل تميم راح يخطب البنت و لا كان بيدور عليها طول الوقت دا ..
بعد نص ساعه اياد راح ل رزان و ادالها الموبايل وهو مشحون شويه
-شكرا خالص يا اياد ..
مسكت موبايلها و اتصلت ب تميم
و اول لما اتصلت رد علطول
= فينك يا رزان !! بردو كدا تهربي و تسيبينا ؟! كنتي قولتيلي طيب انك مش عايزه تروحي معايا للبنت الي هخطبها
-لا الحكايه بس ان الموبايل فصل شحن وبعدها .. بص هحكيلك لما اشوفك انتو فين دلوقتي
= هبعتلك اللوكيشن

 

 

-لا استني الموبايل شويه وهيفصل شحن تاني
و ادت الموبايل ل اياد .. معلش شوف فين العنوان الي هيقولي عليه و وقفلي تاكسي قوله عالعنوان
~ فين المكان
=انت مين !
~ لما بنت عمك تشوفك هتفهمك المهم قولي فين المكان عشان خلاص الموبايل خمس دقايق وهيفصل تاني
= العنوان ****
~ تمام عرفته
و فصل المكالمه
وقفلها تاكسي و هي ركبت التاكسي بعدها هو ركب فالكرسي الي جمب السواق
-انت جاي معايا !!
~ ايوه .. هوصلك عنده عشان بس اكون ريحت ضميري
و لما وصلو للعنوان كان تميم و اصحابه مستنيين
نزلت من التاكسي وكانت هتقع لان رجلها لسا وجعاها بس اياد سندها
تميم راح ناحيتهم بسرعه
= ايوا ازاي بقا بتمسك بنت عمي كدا ؟!!
~ كانت هتقع و ..
رزان قاطعته
-كنت هقع فعلا يا تميم .. رجلي اتجزعت
تميم سندها وقعدت علي الرصيف
=انا اسف كنت متسرع و مكنتش عارف ان رجلها اتجزعت
~ ولا يهمك

 

 

-ايه يا تميم رحتو اتقدمتو للبنت ؟
كان لسا ايمن هيتكلم بس تميم اتكلم قبله
= ايوا طبعا رحت .. اكيد مفضلتش طول الوقت دا ادور عليكي
( الحقيقه ان تميم كان بيدور عليها من وقت لما ضاعت وحتي مأكلش حاجه من وقتها عشان كان بيستغل كل دقيقه ف انه يدور عليها )
-و ايه الي حصل
= موافقتش عليا
-اييه ! اهلها صح ؟
= لا هي ذات نفسها .. محصلش قبول
-اه طبعا اصل شكلك وحش ف عشان كدا محصلش قبول
( تميم اصلا عيونه خضرا و شعره اشقر و جسمه رياضي )
= ايوه عادي محصلش قبول من ناحيه العروسه
-اه طبعا اومال
هنا رزان عرفت انه كان بيخدعها وانه اصلا مكنش فيه عروسه من الاول ولا حاجه .. طيب كان عالاقل قال مثلا ان اهلها مش موافقين عليه عشان تصدقه
تميم بص ل اياد
= هو انت مش هتمشي ؟!
بس رزان حاولت تدوس علي رجلها و مسكت اياد من دراعه ..
-يمشي فين يا تميم ؟ هو انا مقولتش ان اياد قالي انه عايز يشوف بابا ويتقدملي وانا وافقت ؟!

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عناد العشاق)

اترك رد