روايات

رواية عناد العشاق الفصل الثالث 3 بقلم مجهولة

رواية عناد العشاق الفصل الثالث 3 بقلم مجهولة

رواية عناد العشاق البارت الثالث

رواية عناد العشاق الجزء الثالث

عناد العشاق
عناد العشاق

رواية عناد العشاق الحلقة الثالثة

تميم بص ل اياد
= هو انت مش هتمشي ؟!
بس رزان حاولت تدوس علي رجلها و مسكت اياد من دراعه ..
-يمشي فين يا تميم ؟ هو انا مقولتش ان اياد قالي انه عايز يشوف بابا ويتقدملي وانا وافقت ؟!
رزان لما قالت كدا بصت علي تميم عشان تشوف رده فعله بس كالعاده .. شخص بارد متقدرش تقرأ تعابير وشه ولا تعرف هو حاسس ب ايه .. مفيش غير المواقف والتصرفات هي الي هتقدر تبين هو حاسس ب ايه
كان إياد هو الي مصدوم من كلامها
اخدته علي جمب بعيد عن تميم واصحابه
~ ايه الي قولتيه ايه ! اتقدم ايه وخطوبه ايه !
-بص انا هعرض عليك اتفاق .. انت قولتلي ان مفيش ولا جراح راضي انك تتدرب عنده صح ؟!
~ مظبوط
-عارف انا اسمي ايه ؟
~ ايوه رزان
-رزان سليم الهواري
~ ابوكي الجراح المعروف سليم الهواري ؟!!

 

 

-ايوه .. اظن كدا فهمت ايه الاتفاق صح
~ لا مش فاهم .. يعني عايزاني اخطبك بجد ولا ايه ؟!
-تيجي تتقدم عادي و نمثل اننا مخطوبين لمده شهرين و فالمقابل هقنع بابا انك تتدرب عنده .. وحتي لما الخطوبه تتفسخ وكل واحد يروح لحاله بردو هتكمل تدريب عند بابا
~ وايه هدفك من تمثيل اننا مخطوبين
-اظن دا شئ ميخصكش
~ عشانه صح ؟
-اهو شفت اد ايه هو انسان بارد و حتي مظهرتش اي ملامح الصدمه او الحزن لما قولتله انك هتكون خطيبي .. بس لو بيحبني و بيغير فعلا ف اكيد غيرته هتكشفه فالشهرين الي هنمثل فيهم اننا مخطوبين
~ تمام وانا موافق عالاتفاق دا
*عند تميم واصحابه *
كان ايمن بيضحك بصوت عالي
تميم ضربه علي دراعه
=بتضحك علي ايه !!
¥ بضحك علي السحر الي اتقلب عالساحر .. بقا انت جبتها هنا معاك عشان تشوف غيرتها وانت بتتقدم لغيرها فالاخر هي الي هتتخطب ؟!
وبعدها ايمن كمل ضحك
£ لا وكمان شكلها بتحبه فعلا يا ايمن
تميم ضربهم علي دراعهم هما الاتنين
= دا انتو لو متعمدين تضايقوني مش هتعملو كدا !!

 

 

¥ قولنالك ان الخطه دي مكنش ليها داعي يا تميم وان باين اصلا من عيونها و نظراتها انها بتحبك و انك المفروض تعترفلها بحبك و تشوف وقتها لو بتحبك فعلا زي م عيونها بتقول خلاص تروح تتقدم بس انت طبعا انسان بارد و كاريزما مش هتستحمل الرفض
تميم قعد عالرصيف
بقلم magnona chan
= انا متوقعتش ان دا يحصل اصلا .. خطتي مكنتش كدا .. احنا كنا هنروح للبنت الي اتفقنا معاها هي واهلها ان انا هروح اتقدم ليها بس هيرفضوني و كنت وقتها هشوف غيره رزان عليا لو بتحبني بعدها هتقدملها علطول
£ خلاص بقا الكلام دا كان زمان .. هي خلاص هتتخطب
= مش يمكن عمي يرفضه ؟!
¥ هيرفضه ليه يا تميم ؟ واحد بنته موافقه عليه وكمان شكله حلو و باين عليه عنده شغل محترم . هيترفض ليه ؟
= هو احلي ولا انا
ايمن ضحك علي كلام تميم
¥ انتو زي الشمس والقمر .. مختلفين عن بعض كلياا .. انت اشقر وهو شخص عادي بس ملامحه و جماله مميز
= يعني شايفين انه حلو صح ؟
¥ بص هو شكله كمان ساعدها كتير يعني رجلها مجزوعه و مسابهاش و جابها لغايه هنا والله اعلم كمان ايه حصل تاني .. البنات بتحب الي بيتصرفو بشهامه كدا يا تميم
= طيب يلا تعالو نروح المحطه .. القطر هيفوتنا كدا
تميم راح ناحيه رزان و اياد
= يلا القطر زمانه وصل يا رزان ..

 

 

~ انا جاي معاكم
= خليك هنا و تعالي بكرا لما تجيب اهلك معاك
~ معنديش اهل .. ابويا وامي متوفيين و كنت عايش وحدي
ب ابتسامه -من انهارده يا إياد هيكون عندك اهل وعيله
اياد اتبسط من كلامها بس افتكر ان كل دا تمثيل ومش حقيقي
= يلا بقا القطر هيمشي !!!
راحو كلهم للمحطه و ركبو القطر
-بس كدا فيه مشكله يا تميم .. احنا حجزنا ٤ تذاكر بس صح ؟
= ايوه بس عادي انا اصلا تعبت من القعده عند اهل العروسه ف هقف طول الطريق وانت يا إياد اقعد مكاني
~ لا لا ميصحش الكلام دا .. اقعد انت وانا هقف كلهم ساعتين اصلا
بقلم magnona chan
=عيب عليك انت ضيفنا اصلا اتفضل اقعد
كان لسا اياد هيتكلم بس رزان اتكلمت قبله
-خلاص يا إياد اقعد انت واستريح انت انقذتني وطول اليوم بنجري من الناس الوحشه الي كانو بيجرو ورانا لكن تميم كان طول اليوم بيتضايف عند اهل العروسه
= ناس وحشه مين الي بتجري وراكم !
رزان حكتله كل الي حصل
= ينهار ابيض .. معقول كل دا حصل .. انا اسف بجد علي الي حصل . كل الي حصل بسببي وعارف ان الاعتذار مش هيصلح حاجه

 

 

-تميم بيعتذر مني !! لا انا اكيد بحلم .. ولا يهمك دي مش غلطتك انا الي صدقت الي وصفلي الشارع ومشيت ورا كلامه
=المهم انك بخير دلوقتي
¥ حمدلله علي سلامتك يا رزان
= الله يسلمك يا مازن
بقلم magnona chan
تميم بص ل اياد
= شكرا يا إياد علي انقاذك بنت عمي .. واسف مره تانيه علي تصرفي معاك وقت لما شفتك اول مره
~ لا لا عادي اي حد مكاني كان هيعمل كدا
رزان بصت ل اياد
-لا يا إياد انت الي شهم وجدع و قمر
اياد اتكسف و بص الناحيه التانيه
وكمان تميم عمل نفسه مش مهتم و بص بعيد عنهم وكان فباله كلام ايمن لما قاله ان البنات بتحب الرجاله الي بيتصرفو بشهامه
بعدها عدت ساعه كلها صمت و إياد نام من التعب
كان المكيف عالي فالقطر والجو برد
-تميم فين البطانيه الخفيفه الي جبتها معاك عشان لو حسيت ببرد فالقطر ؟
=اهي خديها
اخدتها وغطت بيها اياد
=بس دي بتاعتك !
-هو تعب عشاني طول اليوم و بعدين باين عليه بردان
بسخريه = قال يعني هيموت من البرد
-لا مش هيموت من البرد بس مش بحب اشوف قره عيني وهو بردان
= انا هروح اسأل الكمسري فاضل اد ايه ونوصل ..
كان بيتمشي ف عربيات القطر لغايه لما اتطمن انه بعد عنهم بعدها خبط بقبضه ايده جمب الشباك لدرجه ان الي كانو قاعدين عالكراسي جمب الشباك اتخضو ف اعتذرلهم ومشي
-اتأخرت كل دا بتسأله ؟

 

 

= ايوه مكنتش لاقيه
-قالك ايه
= عشر دقايق وهنوصل .. هصحي اياد
-لا استني انا هصحيه
رزان حطت ايدها علي كتف اياد وهزته ب لطف
-اياد قوم وصلنا
اياد صحي بسرعه لان نومه خفيف
نزلو من القطر و راحو لبيتهم بعد لما ودعو ايمن و مازن
~ انا هبات ففندق انهارده و هتصل ب ابوكي اخد منه معاد اتقدملك فيه
-تمام انا بعتلك الرقم عالواتس
= حالا اخدتو ارقام بعض .. مش كنتي تستني لما نشوف ابوكي هيوافق عليه ولا لا
-هيوافق ان شاء الله
بعدها رزان وصفتله عنوان فندق كويس قريب من بيتهم و اياد شكرها ومشي
و لما اياد مشي طلعت هي و تميم العماره .. وهما عالسلم كانت بتغني اغنيه اليسا ‘اجمل احساس فالكون انك عشقان بجنون ‘
= بتحبيه بجد يعني ؟
-ايوه
= تمام .. انا هروح اشوف امي
و فتح شقته بالمفتاح و دخل و قفل الباب
اما رزان ف كانت حاسه ان هو بيغير عليها بس بردو هتستمر فالخطه لغايه لما تتأكد بنسبه ١٠٠ فالميه
خبطت عالباب وهي مبسوطه
الام فتحتلها الباب
-ماما انتي كنتي عايزاني ابطل رفض للعرسان و اتخطب صح
٪؜ ايوا .. غيرتي رأيك اخيرا !!

 

 

-واحنا ف القاهره يا ماما قابلت واحد ساعدني وكان شهم جداا و انا بصراحه يا ماما يعني حباه و هو كمان جه معانا اسكندريه و اخد رقم بابا وهيكلمه
٪؜ بجد !! يعني اخيرا هتتخطبي ! تعالي تعالي احكيلي كل حاجه
*عند اياد فالفندق *
لما وصل الفندق وحجز اوضه قعد فالريسبشن
كان خلاص جاب اخره من الوحده وانه يقعد وحده ف نزل الريسبشن عشان يشوف الناس قدامه .. نظراته اتعلقت ب عيله سعيده .. ام و اب بيضحكو مع بعض و عيالهم حواليهم
وقتها حس انه اتسرع انه وافق علي اتفاق رزان .. هو اه نفسه يتقبل ك متدرب عند دكتور وخاصه لو دكتور مشهور بس هو كمان مش عايز يدخل فالتمثيليه دي .. هو طول حياته لوحده و يوم لما يدخل بيت يكون دي تمثيليه !
بس بعد تفكير طويل قرر يكمل فالتمثيليه لان خلاص هو اتفق معاها ومينفعش يرجع فكلامه
بقلم magnona chan
*اليوم الي بعدو *
اتصل بالاب و الاب رحب بيه جدا لان رزان اصلا حكتله عنه لما رجعت من السفر و قاله يجي النهارده لو حابب لان دا يوم اجازته من الشغل
و بمجرد لما رزان عرفت ان اياد جاي عندهم انهارده خبطت علي شقه تميم
=نعم يا رزان
-مفيش صباح الخير حتي ؟ اياد جاي يتقدملي انهارده وكنت حابه تكون معايا .. اكيد اتمني ان اخويا يكون معايا فيوم زي دا
= اشمعنا المرادي ؟ م كل مره بيتقدمولك من غيري
غمزتله
-انت عارف ان المرادي مختلفه يا تميم .. يعني خلاص اياد هو الانسان الي هتخطبله ف عايزاك تكون جمبي
= بس انا مش فاضي انهارده
-وراك ايه مثلا !

 

 

=ورايا .. ورايا .. اه ورايا مذاكره
-يعني حبكت تذاكر انهارده ؟ بليييز يا تميم خليك معايا بلييز
= ماشي خلاص هلبس واجيلكم بطلي زن بقا
راحت شقتها وهي مبسوطه
> اول مره اشوفك مبسوطه كدا يا رزان .. متشوق اشوف الانسان الي اخيرا عرف ينال اعجاب بنتي
-هتحبه خالص يا بابي
>لما نشوف
بقلم magnona chan
اياد لبس كلاسيك و بص علي نفسه فالمرايه قبل لما ينزل
‘ الي يشوفني وانا قاعد بقالي ساعه بجهز يقول اني رايح اخطب واحده بحبها فعلا 😂 بس قمر يا اياد ايه الحلاوه دي بس ‘
وبعد لما خلص من معاكسه نفسه 😂 ركب تاكسي و راح لبيت رزان
خبط عالباب و ابو رزان فتحله الباب
> اتفضل اتفضل
و بعد لما قعد فالصالون خبط الباب للمره التانيه والمره دي كان تميم الي لبس احلي لبس عنده
> بص يا اياد انا كنت متحمس اني اشوف الشخص الي بنتي اختارته بس اول لما شفتك بصراحه حاسس انها اختارت صح .. يعني باين عليك شخص كويس
~ كلام حضرتك بسطني جدا و اتمني اكون عند حسن ظن حضرتك
بقلم magnona chan
> بص احنا مفيش عندنا اي طلبات يعني المهم عندي ان بنتي تكون مرتاحه ومبسوطه فحياتها وبصراحه لما حكتلي كمان عن انقاذك ليها انا اتطمنت ان هيكون فضهرها راجل يحميها ويخاف عليها
اياد ابتسم و كان لسا هيرد بس رزان خرجت وهي معاها الشربات
كانت لابسه فستان بيبي بلو سيمبل و كان شكلها زي الاميرات
اياد و تميم كانو باصين عليها ومش قادرين يشيلو عينهم من عليها

 

 

قعدت جمب باباها و هي مكسوفه
> خلاص يحبيبتي انا وافقت علي اياد
= لحظه بس يا عمي .. اياد هو انت عارف ان رزان بتمشي وهي نايمه ؟
اياد اتصدم
رزان رفعت حاجبها لفوق وبصت ل تميم
= طيب عارف انها لما بتتعصب بترمي كل حاجه قدامها ؟
-يا تميم !!
=استني بس .. طيب عارف انها بترجع البيت كل يوم فنص الليل !
~ اه اه قالتلي هي علي كل دا و وعدتني تغير كل الصفات دي لما نتخطب ان شاء الله
اما ابو رزان مات من الضحك علي نفسه لان اصلا كلام تميم كان غلط ومش صح
> يعني كمان يا حبيبي يا اياد مش عايز تكسف رزان ! لا انا كدا اطمنت اني اخترت صح
اما تميم ف كان متغاظ ان حيلته دي خلت الاب و رزان يحبو اياد اكتر
-بابا واياد ايه رأيكم لو تكون الخطوبه بعد يومين ؟
> انا موافق . ايه رأيك يا اياد
~ انا كمان موافق
=عن اذنكم انا عندي صداع شديد ولازم امشي
-انا هروح اوصله يا بابا لحظه
راحت توصله لباب الشقه و دي اكيد كانت حجه عشان تتكلم معاه
-ايه رأيك يا تميم ؟ يا زين من اخترت صح ؟
تميم ابتسم
= ايوه عندك حق
كان تميم وقتها هيقع من طوله بس سند دراعه عالحيطه و رزان مسكته من دراعه احسن يقع
لما مسكته من دراعه لاحظت ان درجه حرارته عاليه جدا
-تميم انت كويس !!
= اه انا هروح ارتاح ف شقتي واه نسيت اقولك صح مبارك عالخطوبه

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عناد العشاق)

اترك رد

error: Content is protected !!