روايات

رواية صغيري الفصل الثاني 2 بقلم ملك وائل

رواية صغيري الفصل الثاني 2 بقلم ملك وائل

رواية صغيري البارت الثاني

رواية صغيري الجزء الثاني

صغيري
صغيري

رواية صغيري الحلقة الثانية

اروي. انا عايزة اطلق ي مازن
فجأة الباب اتفتح ومازن وإياد كانه مصدومين
إياد بدموع. انتي ب بتقولي اي ي م ما ما وطلع يجري علي الاوضه وهو بيعيط
مازن بص لاروي بحزن. علشان خناقه صغيرة عايزة تطلقي طب وابنك ده هيروح فين لي وهو طفل لسة صغير يروح مني كده
اروي بحزن. انت الي مش بتشوف اي حاجه وإياد هيفضل معايا حتي لو اطلقنا
مازن بغضب. بس انا مش هسيب ابني عايزة تطلقي معنديش مانع بس ابني هيفضل معايا عايزة تعيشي معانا اهلا وسهلا مش عايزة يبقي انتي الي اختارتي وياريت لو هتكلامي في حاجه زي كده تكلامي قدامي انا بس وبطلي حركاتك دي الولد صغير ومينفعش نتكلام ونز.عق قدامه ده كان خايف عليكي وكنت جاي اصلحك دلوقتي انا وهو لكن انتي دماغك ماشية عكس خالص وسابها ومشي..
اروي فضلت قاعدة مكانها بتفكر اي هيحصل هي غلطانه ولا لا؟..

 

 

مازن خبط علي باب إياد وكان سامع صوت عياطه
مازن بحب. طب انت دايماً تقعد جنبي وتنصحني وتاخدني نصلي ونتكلام مع ربنا وانا مش عارف اعمل معاك كده بسبب قفلة الباب دي ماما زعلانه شوية وهترجع بلاش عياط علشان قلبي بيو.جعني لمه طفلي الصغير يعيط وبسببي وبسبب ماما
فجأة الباب اتفتح وكان اياد واقف ورا الباب بيمسح دموعه
مازن بحب. انا اسف اني مزعلك كده وحضن اياد واياد دخل في حضنه وفضل يعيط
مازن بحزن. طب خلاص ي اودي متعيطش بقي وتعالي يلا ننزل نصالح ماما واخدك زاي م قولتلك
إياد بدموع. انا مش عايز حاجه انا هصلي واتكلام مع ربنا شويه وهنام
مازن بزعل. طب يعني انا اتكلمت مع الشغل وقولتلهم اني مش جاي انهرده علشان هقعد مع إياد وفي الاخر اياد يسبني لا لا احنا هنصلي ونتكلام مع ربنا شوية ونرجع نتكلام انا وانت علشان بحب كلامك
إياد بحب. طيب يلا نصلي مع بعض
مازن. يلا
عدا ساعتين وكانت اروي نايمه بعد تفكير عميق وكان مازن وإياد نزله تحت بعد م مازن اقنع إياد بلعافية انه ينزل وميزعلش..
كانت اروي نايمة والفون بتاعها رن
وقامت اروي وبصت علي الفون كان رقم غريب ردت
اروي. الو
_. معايا مدام اروي؟

 

 

اروي. ايوا انا
_. طيب حضرتك دلوقتي ابنك وابوه عاملين حا.دثة والولد اتو.في وابوه في العناية المركزه……
طب استغفرو الله ♥
والحمد لله.
بقلم ملك وائل..
طيب دلوقتي البارت مش كبير انا عارفه بس علشان اتكلام في موضوع كده مع الروايا ياريت الكل يركز كده
انتي لو ام ياريت تعلمي ابنك براحه وبلاش خناق وبلاش ضر.ب انتي فاكرة ان الطفل ده عقلة من عقلك؟
وياريت ياريت بلاش خن.اق قدام الاطفال بجد بجد حاجه وحشة جداااا مش كويسة خالص انا اعرف ناس جالهم عقده نفسية وتوحد بسبب الموضوع ده علمي ابنك الصح من الغلط وبلاش جوزك يبقي متعصب وتروحي حضرتك جاية وجايبة القديم والجديد وكمان في الوقت الي متعصب فيه وانتي عارفه ان ممكن يه.ينك بسبب كده…
طيب انا كذا مرة بكون ماشية في الشارع واشوف ام ماسكه ابنها بطلع علية القديم علي الجديد ما شاء الله يعني ياريت لو اي بنت شافت موقف زي كده متوقفش تتفرج وتقول هي بتعمل كده لي تروح وتشيل الولد ده من ايدها علشان لو ضر.بة جت علي المخ جامد تسبب نز.يف داخلي وممكن الولد يروح فيها
وبعدين حتي لو الطفل عمل اي يعني حضرتك انتي فاكرة انه بض.رب هيفهم قصدك
طيب لو مش عايزة تمدي ايدك علية وعايزة تغيري حاجه وحشة فيه إسلوبه او اي حاجه تاني تفتحي جوجل او يوتيوب وتشوفي فيديوهات كتيير بتكلام عن المواضيع دي او لو م عايزة تفتحي تقدري تعمليله حاجه بيحبها وتشغلية وهتلاقي مع الوقت الولد اتغير 180درجه..
وبلاش بلاش التعامل مع الاطفال بطريقه مش كويسة..

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية صغيري)

اترك رد