Uncategorized

رواية موعد مع الوحوش الحلقة الحادية عشر 11 بقلم مروة شطا

 رواية موعد مع الوحوش الحلقة الحادية عشر 11 بقلم مروة شطا 

رواية موعد مع الوحوش الحلقة الحادية عشر 11 بقلم مروة شطا 

رواية موعد مع الوحوش الحلقة الحادية عشر 11 بقلم مروة شطا 

(راقد ــ قلق)

????????????????????????????????????

#طمني يادكتور

هز الطبيب راسه وقال

# احنا عملنا اللي علينا، ،،، هو علميا اتكتبله عمر جديد، ،، هو لوطبيعي كان مستحيل نلحقه لكن هو عنده عيب خلقي مولود بيه قلبه ناحيه اليمين شويه بس حالته خطيره جدا، ،، يعني الافضل يكون كل اللي بيحبهم حواليه قدامه 72ساعه ويعدي مرحله الخطر، ،،،

مرر اصابعه في شعره وقال بالم

# طب لومحتاج اسفره بررره

#اي حركه خطر علي حياته هو هيتنقل دلوقتي للعنايه ادعيله

#طب ممكن اشوفه

# خمس دقايق بس وتخرج علي طول

تحرك سليم بجوار الطبيب ليدخل تلك الغرفه التي يسكن بها اعز انسان علي قلبه، ،، صقر بمثابه اخ له، ،، صقر بجبروته وقوته وعنفوانه يرقد هكذا بلا حول ولاقوه جسده عاري ضمادات تغطي صدره بالكامل معلق بالاجهزه التي تعلن صافرتها المنتظمه انه علي قيد الحياه اقترب ليطبع قبله علي جبينه

#فوق ياصاحبي انا مقدرش اعيش من غيرك

لتسقط دموعه علي وجه هذا المستكين ربته علي كتفه جعلته يعتدل

#كده كفايه ياسليم بيه اتفضل معايا

ترجل بجوار الطبيب للخارج الذي قال بسرعه

#دا طلق ناري واداره المستشفي بلغت فعلا البوليس دا اجراء روتيني بيحصل

سليم بعصبيه #دا مش وقته خالص انت فاهم يعني ايه بوليس يعني صحافه

#سليم بيه دا مش بايدي

اشاح بيده ورفع هاتفه

#ايوه ياعصام هات خمسه بادي جارد وتعالالي مستشفي، ،،،، بسرعه

اغلق الخط فقال الطبيب

#سليم بيه الظابط وصل فعلا في مكتبي وعاوز ياخد اقوالك

زفر سليم بقوه تحرك خلف الطبيب ليدخل المكتب ليبادره الظابط

#اتفضل ارتاح

جلس علي المقعد

# انت تقربله اييه

#مدير اعماله واكتر من احويا

#تمام كنت معاه وقت الحادثه

#ايوه كنا نزلين من بيته واضرب عند العربيه

#امممم ،،طب هو كان نازل رايح فين

#افتكر دي حاجه متخصش حضرتك

#سليم بيه دي قضيه شروع في قتل يعني

لازم اعرف كل التفاصيل

سليم بضيق

#كان رايح مشوار خاص بيه

#طيب ليكوا اعداء

#محدش بيشتغل في السوق ملوش اعداء

#معني كده انك بتتهم حد بعينه

#انا مبتهمش حد لما صاحب الحق يفوق

بالسلامه نبقي نتكلم عن اذنك

قال جملته ليتحرك خارجا الضابط بضيق

#مبحبش انا اشتغل مع الناس دي، ،، دكتور ادهم اول ماالحاله تفوق تديني خبر

#تمام بس هو حالته مش مستقره، ،،

#ماشي عن اذنك

صفاء

هب سليم واقفا فور رؤيتها تعبر الممر الموصل الي العنايه دموعها تغرق وجهها

#كده ياسليم اعرف ان اخويا متصاب من الجرنال

#اهدي ياصفاء،،،، انا مكنتش عاوزك تتوتري مش اكتر

امسكت ذراعه وقالت بالحاح

#عاوزه اشوفه، ،،

هز راسه ليدخل بها لداخل الغرفه حيث يرقد رفيق دربه لترتمي بين ذراعيه وتنفجر باكيه

#مينفعش،كده ياصفاء اهدي

#انا ملييش غيره ياسليم، ،، صقر مش اخويا بس لاء داامي وابويا كمان

الطبيب #سليم بيه مينفعش كده

امسك سليم ذراعها وقال

#تعالي معايا ياصفاء

تحركت بجواره للخارج ليجلسا معا بالاستراحه

قالت من خلال دموعها

#دا حصل ازاي ياسليم

#كان نازل من شقته واضرب عليه نار ،،، انتي اجيتي ازاي

#جيت بالعربيه يعني هسيبه لوحده،،، شكله صعب اوووي، ،، صقر يرقد الرقده دي

#صفاء ادعيله بس

#طب الدكتاره قالوا ايييه

#الحاله مستقره وان شاء الله يرجعلنا بالسلامه ادعيله ياصفاء

قالت باختناق #يااااارب

#صفاء انتي محتاجه ترتاحي ومش هينفع لاتباتي في الشقه ولاالقصر انا هوديكي تباتي مع والدتي وبكره الصبح الجارد هيجيبك تمام

#لاء انا مش هسيبه

قال بتأكيد

#ملهاش لزمه، ،،هتقعدي علي الفاضي زي مانتي شايفه ممنوع حد يدخله وبعدين انا جمبه لوفي اي حاجه هتصل بيكي علي طول، ،،

هزت راسها بعجز ليضيف

#انا هاجي اوصلك وارجعله، ،،

تحركت بجواره ليركبا السياره ليقول بحنان

#كفايه دموع ياصفاء، ،،

رفعت عيناها له ليكمل

#دموعك بتدبحني

#انا خايفه اووي ياسليم، ،،

#انا جمبك ،،ادعيله ياصفاء، ،،

هزت راسها موافقه ليتوقف بعد قليل امام فيلته فتح لها الباب ليعبر للداخل قابلته والدته بوجهها البشوش المعتاد

#طمني يابني صقر عامل ايييه

#ذي ماهو ياامي دعواتك

تاملت الفتاه التي تقف خلفه بخجل قدمها بيده نحوها وقال

#امي دي صفاء اخت

لم يكمل لتقاطعه امه بلهفه

#انتي صفاء تعالي ياغاليه في حضني

تقدمت لتشدها المراه الخمسينيه بين ذراعيها لتربت علي شعرها بحنان

#متخفيش صقر قوي وهيقوم زي الفل

رفعت عيناها الباكيه لها وقالت

#يارب ياطنط انا اول مره اشوف صقر راقد بالشكل دا، ،، دا في دنيا غير الدنيا

ربتت علي خدها

#لاء طنط ايييه بقي انتي تقوليلي ياماما، ،، وانتي قمر كده.،، زوقك حلو ياواد ياسليم

سليم بغيض #طيب خدي بالك منها ماشي

وكزت كتفه #انت هتوصيني علي بنتي

سليم #مش محتاجه حاجه ياصفاء

قالت برقه

#معلش ياسليم هبقي اتصل عليك. عشان.اطمن علي صقر

الام #ياخراشي انتي متاكده انك اخت صقر

نظرت للمراه #ايوه والله ،،، ليه

قالت باسمه # امال جايبه الرقه دي منين

ابتسمت رغما عنها من اسلوب المراه المرح ليشع وجهها بلون احمر وتهمس

#ميرسي لحضرتك

ضربت جبهتها وقالت

#يالهوي علي ميرسي دي

سليم بحنق #حجه زينب يسترك خفي علي البت

زينب #امشي يلا من هنا ،،،سيبك منه ياصافي وتعالي افرجك علي البيت ونعد احكيلك كان بيعمل ايه وهو صغير

سليم بغيض #يادي النيله متصدقهاش يابنتي

امي خلقت ربنا اللهم لااعتراض علي حكمك يارب

لتنفجر صفاء ضاحكه لتقول زينب

#ايوه كده اضحكي ضحكتك تنور الدنيا تعالي ياحبيبتي معايا

تابعهم يتحركون يعلم ان امه قادره علي اخراجها من حاله الحزن تلك، ، لينصرف عائدا الي صديقه

يتبع..
لقراءة الحلقة الثانية عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أحببت مشاغبة للكاتبة ناهد.

اترك رد

error: Content is protected !!