روايات

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل الثاني والخمسون 52 بقلم صباح عبدالله

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل الثاني والخمسون 52 بقلم صباح عبدالله

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة البارت الثاني والخمسون

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الجزء الثاني والخمسون

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الحلقة الثانية والخمسون

محمد: انتي طلق ياقمر
الكل يبص لمحمد بدهشة.. وقمر واقف مصدومه ومافيش اي ردة فعل.. ومن قوة الصدمه تنهار علي لارض وهي مش مصدقه اللي حصل.. وتكلم نفسها في صمت.
قمر: معقوله محمد طلقني معقوله استغني عني بسهوله دي معقوله بعد الحب وبعد كل للي حصل هو طلقني بكل سهولة علشان وقفت ضد الظلم
أن ربي غفور رحيم يا غفر جميع الذنوب والخطايا مين احنا علشان نقول هنعاقب حد ازي نعقاب شخص هو كل اللي محتاج حد يمسك ايديه.
الحجه منال ببكاء: انت عملت اي يابني حرام عليك هو احنا ناقصين.
محمد بحزن: قمر اتخلت عني في ظرف زي ده هي بدل ماتقف جنبي هي وقفت في وشي وماتستهالش تكون على ذمتي من بعد النهاردة.
ويكمل كلامه بصوت عالي.
محمد: حمزه خد تيته وماما وعمتوا سناء والبنات على البيت وانا هخلاص إجراءات المستشفى وهجاي
حنين تبص على قمر بحزن..
بس يابني
محمد يقاطعها بصوت عالي: سمعتوا انا بقول اي
حمزه نفذ كلام محمد وخد الكل وطلع الغرفة والكل زعلان وحزين بسبب اللي بيحصل.. محمد يبص علي قمر بكسر خاطر.. قمر تبدله النظر بخيبة أمل.. محمد يروح عند ايسيل وياخد جودي منها.. قمر تشوف محمد بياخد جودي تقوم من علي الارض وتجري علي محمد وهي بتقول بخوف..
-انت وخد جودي ليه؟ جودي بنتي ماتحرمنشي منها
محمد يدي ضهره لقمر ويقول بحزن وصوت ضعيف..
-كان لازم تحسبي حساب لكل ده قبل متعملي اللي انتي عملتي جودي هتكون معايا جودي وليص هيتربوا مع بعض في بيت واحد انا عاوز عيالي يكبرو مع بعض.
ايسيل بحزن: بس كدا ظلم
قمر تمسك ايسيل من ايديها وتبصلها بمعني سبي
قمر ببكاء: طيب ممكن اخدها في حضني لآخر مره بالله عليك.
محمد يبص لقمر ويديها جودي وهو بيقول بندم وحزن..
– تقدري تخليها معاكي لحد مخلص إجراءات المستشفى.
قمر تبص لمحمد وعيونها كلهم دموع وبصوت ضعيف..
– شكراً اوى.
محمد يبص له ونزلت من عينه دمعه غصب عنه هو في اللحظة دي نفسه يخدها في حضنه ويقول لها ماتسبنيش انا محتاجلك دلوقتي اكتر من اي وقت تانى.. محمد يمسح دموعها ويبص لحازم وقاسم ومراد وباسم وهو بيقول..
-يلا خلونا نخلص لإجراءات علشان نلحق ندفن قبل المغرب.
محمد يخرج من الاوضة وساب واري قمر منهار بسبب اللي بيحصل وخدها بنتها في حضنها لاخر مره الشباب يمسحو دموعهم ويطلع وراء محمد.. باسم يقف قدم شهد ويقول بكره..
-انتي السبب في كل حاجه انتي دمرتي الكل ياشهد وكل اللي بيعرفك حياته بتدمر حتي قمر انتي دمرتيها وخربتي بيتها انتي طلق ياشهد انتي طلق انتي طلق
ويسبهم ويطلع واري الشباب.. شهد تحط ايديها علي بقها هي عاوز تنادي على باسم وتقول له لا ماتسبنيش انا بحبك بس هي باي حق هتنادي عليه هو معاه حق في كل كلمه انا دمرت الكل وانا اللي بيعرفني حياته بتدمر شهد اقوم وتمشي من غير ماتحس وماحدش ياخد باله منها.
وبعد تالت ساعات محمد يرجع عند قمر علشان يخد جودي.. قمر تشوف محمد جاي تمسك في جودي جامد وتفضل تبوس فيها وهي بتعيط وتقول..
-سمحيني ياجودي سمحي ماما واعي تكرهيني انا عارفة إني َممكن أكون غلط في حقكك علشان هسيبك بس بابا هيحبك وانتي كمان حبي ماشي.
قمر تقوم وتدي جودي لمحمد..
ايسيل ببكاء: قمر انتي مش هاتقدري تعيشي من غير جودي
وتفضل تعيط.. قمر بتحاول تفضل قوية وما تضعفش.
قمر: خد بالك منها واوع تزعلها وبالله عليك يامحمد متخليش بنتي تكرهني.
وهنا ما تقدرش تمسك نفسها اكتر من كده تنهار على لارض وتبص لمحمد بحزن وحسرة..
– بالله عليك يامحمد متخليها تكرهني
محمد يادي جودي لحازم ويرَوح عند قمر ويقومها من علي لأرض.. قمر من غير ماتحس تحضن محمد جامد وبدموع.
-بالله عليك يامحمد ماتسبني انا واحيده ماليش حد غيرك في دنيا انا بحبك بحبك بحبك بحبك بحبك بحبك بحبك بحبك اوي اوي والله العظيم وبدموع وعيط زي لاطفل انا بحبك اوي اوي اوي اوي ماتسبنيش ماقدرش اعيش من غيرك انت وبنتي خليك معايا انا خايفه اووي يا محمد انا مابحسش بالأمن غير في وجودك.
حازَم واقف هو. ايسيل ودموعهم على وشهم على منظر قمر.. محمد دموع تنزل ومن غير مايحس يحضن قمر هو كمان..
– وانا كمان بحبك بحبك بحبك اكتر من اي حاجه في دنيا ياقمر انا كنت مستعد اموت علشانك بس انتي سبتيني ياقمر انتي اتخلتي عني علشان واحدة ماتستاهلش..
ويجي سيب قمر ومسح دموعه ويمسح دموع قمر ويتكلم بجمود..
– احنا دلوقتي كل واحد منا اختار طريق مختلف عن أتاني ياقمر عيشي حياتك وانسي ياقمر انسيني انا بذات.
قمر بعصبية تذق محمد وبصوت مخنوق من كتر العياط..
– عاوز انسي انسي اي انساك انت ولا انسي بنتي من لحمي ودمي.
وتمسكه جامد من هدومه وبدموع.
– انت تقدر تنسي اي لحظة َكانت بني وبنَك اذا كانت حلوه أو وحشه تقدر..
قمر تذق محمد جامد بعيد عنها وهي بتقول..
– لو انت تقدر انا ماقدرش انا ماقدرش..
وتجي حضنها ايسيل وتفضل تعيط.. محمد يبص على قمر بدموع وحزن وكسر هو مش بس خسار مراته اسيل واخوا اوس واصحابه اسلام هو خسار اغلي واحدة على قلبه كمان هي قمر هو بيعترف لنفسه ميت مره ان وجود قمر جنبه ممكن يعوضوا عنهم كلهم بس هو خسارة هي كمان محمد يمسح دموع ويخد جودي ويامشي.. قمر بدموع وصوت عالي..
– جودي
وتجري وراء محمد.. محمد يركب العربية هو وحازم وقمر بتجري واري.. محمد بدموع.
-امشي ياقاسم
حازم بحزن: حرام تحرمها من بنتها
محمد: رجاءً ياحازم كفاية اللي انا في والله انا تعبان اوي.
ويحط راسه بين ايدي ويفضل يعيط والشباب بيعيط على عيطوا علي عياطه هو فعلاً اكتر واحد خسار انهاردة خسار مراته اسيل وخسار اخوا وصحابه وكمان حبيبتي قلبه قمر..
محمد ليه ياقمر ليه عملتي كدا ليه
قمر وهي بتجري وراء محمد وفجأة تشوف شهد ماشيه ومش حاسه بحاجة والعربية جايه عليها قمر بصوت عالي..
– شهد حسبي
وتجري على شهد بس للأسف كانت العربية خبطاط شهد قمر تقف من الصدمة.
– مش معقولة بعد كل ده أخسرك يا شهد انتي كمان.
وتجري زي المجنونه وتوصل وتخد شهد في حضنها وتصرخ بصوت عالي لناس اللي وقفه حواليها..
– حد يساعدني اخدها المستشفى
الناس يشيلَوا شهد ويخدوها علي المستشفى
قمر وقفه قدام غرفة العمليات ومش قادر تقف.. الدكتور هيثم يخرج من العمليات..
قمر وايسيل في صوت واحد .
-خير ياهيثم شهد حصلها اي
هيثم: اللأسف خسرت نظرها بسبب التضربه اللي هي اخدتها على رأسها.
قمر. من صدمه ترجع لوراء ايسيل تمسك قمر وهي بتقول..
-طيب مافيش حال ياهيثم
هيثم: لو كان في كنت انا عملته بس انا مجرد دكتور بدي العلاج بس ربنا هو لي بشفي.
قمر تسند على الحيطه وتمسح دموعها..
ونعمة بالله العلي العظيم واتوب اليه اللهم انك تعلم ولا أعلم اللهم إني أسألك خير ما كتابت لنا انت مولانا ونعمة المولا ونعمة النصير اللهم إني أسألك تصرف عنا شر ما كتابت لنا انت مولانا ونعمة المولا ونعمة النصير.
وبعد عشر سنوات
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في منزل عائلة الشرقاوي..
بنت ولد صغيربن واقفين علي السرير بيهزوا واحد نايم عليه..
البنت: يابابي قوم يلا هتأخر على المدرسة.
الولد: بابي مش راضي يقوم هنعمل اي
جودي: مش عارفه تعالى نروح عند تيته وهي تجهزينا اصلا هتتأخر لو اعتمدنا علي الاستاذ بابا.
ليث: بس بابا هو اللي بيجهزنا علي طول.
محمد يصحي من النوم وهو بيقول: وانا صحيت اهو عايزين اي
جودي: يابابي احنا هنتاخر على المدرسة وانت قولت لينا ان مانطلبش من حد غيرك حاجه صح
محمد يحط ايدي على دقنه: صح ياستي جوظي
جودي تشد محمد جامد وهي بتقول..
يابني هَو انت لسه هتقاعد تبحلق لنا.
محمد بدهشة: نعم ياما هو مين اللي إبنك يابت.
جودي بطفولة: انت بابا وابن واخويا وصاحبي..
وتبص على ليث: بس مش أحسنِ من ليث اخويا وصاحبي وكل حاجة انت وليث عندي اغلي من كل حاجه يابابا.
ليث: وانت يامحنو عندنا اغلي من كل حاجه برضو
جودي بزعل مصطنع: شوف يابابي بيقول عليا محنو ازي
محمد بغضب مصطنع: بس يا ليث عيب ماتقولش علي جودي محنو..
محمد يبص لجودي ويقول: كدا حلوا يامحني
جودي بزعل: حتي انت يابابي بتطريق عليا
محمد: لا ابدا يلا انا هقوم اصلي الصبح واجي علشان اجهزكم .
تلفون محمد يرن
محمد: السلام عليكم
حازم: وعليكم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
محمد: خير في حاجه
حازم: لا بس اتصلت علشان أعرفك ان في اجتماع مجلس الإدارة علشان المشروع الجديد اللي احنا دخلنا في.
محمد: امتي الجتماع ده
حازم: أن شاء الله بعد تالت ساعات بكتير
محمد: كويسة هجهز جودي وليث علشان المدرسه وهجي لك.
حازم: يابني ماعندك جوري وندي مرات قاسم وامك نسوين عممك لاتنين اي حد يجهزهم
محمد: دول عيالي انا وهم مسؤلتي مش هخلي حد تاني يتحمل مسؤوليتي
حازم: انت اتغيرت اوي ياصاحبي
محمد بحزن: الزمن اللي بيتغير مش احنا.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في مكان تاني خارج مصر
فتاة قاعده في الجنينه وبتشرب في فنجان قهوة.. تجي واحده تانيه وهي بتقول..
-ياصباح العسل
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ايسيل: ياه عليكي ياقمر مش هتغيري ابدا
قمر: لا مستحيل اتغير او اغير التحيه الإسلامية ابدا
ايسيل: ماشي ياستي الملف ده محتاج توقيع منك ياقمر
قمر: ملف اي ده؟
ايسيل: ده ملف المشروع الجديد اللي احنا دخلنا في مع كام شركة تانيه
قمر: تعرفي أسمي الشركات اللي دخلها معانا
ايسيل: لا بس في اجتماع مجلس ادارة وجمعين الشركات كلها وان شاء الله هنعرف احنا هنشتغل مع مين؟؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة)

اترك رد

error: Content is protected !!