روايات

رواية بين عالمين الفصل الرابع 4 بقلم هنا محمد فهيم

رواية بين عالمين الفصل الرابع 4 بقلم هنا محمد فهيم

رواية بين عالمين البارت الرابع

رواية بين عالمين الجزء الرابع

بين عالمين
بين عالمين

رواية بين عالمين الحلقة الرابعة

بعد ١٤ سنه عند فرح
صفا بتصحي من جمب كريم و بتقوم تحضر الغدا و بتروح تصحي فرح
صفا:قومي يا فرح ….قومي هتتأخري علي صحابك
فرح:يا ماما سبيني شويه كمان
بيرن جرس الباب ف بتروح صفا تفتح و بتكون ريتاج
ريتاج:الابله لسه مصحتش من النوم
صفا:لسه مش عايزه تقوم واخوكي كمان لسه نايم
ريتاج:سبيلي انتي فرح و روحي صحي جوزك
صفا:ماشي
ريتاج بتخش اوضه فرح و بتقول :قومي يا فروحه هتتأخري علي الحفله
فرح بنوم:يا ريري سبيني شويه كمان بقي
ريتاج سكتت و بعدين بشويه راحت تزغزغ فرح
ريتاج بضحك:قومي بقي يا لمضه
فرح فضلت تضحك وريتاج كمان
كانت صفا وكريم بيبوصلهم بحب وهما واقفين علي الباب و كريم قال:من ساعة ما ريتاج بقت عمتها وهما الاتنين متفاهمين جدا مع بعض …تحسيهم اخوات و ريتاج اختها الكبيره

 

 

 

صفا:فعلا عشان ريتاج برضو سنها مش كبير اوي ف فرح بتعتبرها اختها الكبيره
بيفضلوا يبوصولهم لحد ما صفا بتخش و بتقول:مين حبيبة ماما اللي هتتخرج انهارده
فرح:ماما انا بقتش صغيره
صفا و هي بتحضنها :عارفه ….انتي مش متخيله انا فخوره بيكي قد ايه
بيفضلوا شويه حاضنين بعض لحد ما فرح بتقول بسرعه :هي الساعه كام
صفا:٢ و نص
فرح:انا نمت كل ده
ريتاج :مانتي اللي بتسهري للصبح …بذمتك نايمه الساعه كام امبارح
فرح وهي بتهرش في شعرها:احم …يعني ٧ كده ولا حاجه
كريم:اه منك انتي …طب يلا يلا عشان نتغدا و ننزل يا دوب
فرح:ماشي
بيتغدوا و بيبدأوا يلبسوا عشان حفلة التخرج
فرح قابلت صحابها و حضنوا بعض و بدأوا يتصوروا مخدتش فرح بالها من اللي بيراقبها في صمت و بيصورها كمان من ورا الشجر و بيبعت لشخص ويقول:انا في المكان اهو و دي هي البنت
مبيوصلهوش رد و بيدخل الفون في جيبه و بيمشي

 

 

 

بتستلم فرح الشهاده و كل صحابها بيستلموها و بيرموا قبعة التخرج في الهوا و هما مبسوطين
فرح وصلت عند اهلها و حضنتهم و قالت:فين هديتي
ريتاج:كنا ناويين ندهالك لما نروح بس نعمل ايه مفيش صبر
بيحضنها كريم و بيقول:مبروك يا حبيبتي …بيطلع شنطة هدايا و بيديهالها و بيقول:افتحيها
بتفتحها و بتتصدم و تقول:ايفون 12 برو ماكس شكرا يا احلي بابا و بتروح تحضنه
الكل بيبص لبعض هي عمرها ما ندهته < بابا >
بادلها الحضن هو كمان و بيقول:احلي كلمه سمعتها منك
فرح كانت بتفكر في كرم و انها كان نفسها يبقي معاها في اليوم ده ..طلعت من حضن كريم و لمست علي السلسله بحزن والكل لاحظ تغيرها المفاجيء
ريتاج :يلا …انا عازماكي علي بيتزا يا فرح
فرح:لا بقي كده كتير بجد يا ريت اتخرج كل يوم
صفا:بنت …متتعوديش علي الدلع ده هو بس عشان انهارده يوم مميز مش اكتر
فرح:يا ماما بقي بطلي تفسدي فرحتنا ويلا عشان انا جعانه اوي
صفا:مش احنا لسه واكلين قبل ما ننزل ناقصه تاكليني وانا واقفه
ريتاج بضحك:قصدك تاكلنا كلنا دي بلاعه
فرح بزعل مصطنع:عمتو

 

 

 

ريتاج بضحك :خلاص خلاص …تعالوا يلا
بيروحوا المطعم و بيدخلوا لكن فرح بتخبط في حد وبتقول:اسفه
ولكنها بتلاحظ نص السلسله اللي ادتها ل كرم قبل ما يسافر في رقبة الشخص ده
فرح:لو سمحت
كان الشخص ده لابس اسود في اسود و كاب اسود و كمامه سوده كان بيحاول يداري وشه واول ما سمعها بتنده له عمل نفسه مش سامع وقام مشي
فرح:استني …حضرتك ثانيه واحده.
صفا:في ايه يا فرح
فرح وهي بتبص لمكانه:ولا حاجه يا ماما تعالوا يلا ادخلوا
بتفضل تبص وراها كتير لحد ما بتدخل المطعم و طول القعده فرح كانت سرحانه
ريتاج:مالك يا فرح سرحانه في ايه
لكن فرح مبتسمعهاش في بتشاور ريتاج بايديها قدامها و بتقول:فرح
فرح بتتخض و بتقول بارتباك:ايوه يا عمتو
ريتاج:كنتي سرحانه في ايه كده
فرح بابتسامه:ولا حاجه …كملوا اكل

 

 

 

 

بيكملوا اكل فعلا لكنهم كانوا مركزين مع فرح اللي سرحت تاني
برا المطعم
بيقلع كرم الكاب و الكمامه و بيتنهد و بيقول:الحمد لله ..و بعدين بيقول:.انا اسف يا فرح بس مش هقدر اخليكي تشوفيني وانا كده معيش اي حاجه هاجي اتقدملك وانا مفلس ازاي
بيقوم من علي الارض و بيمشي و بيلبس الكاب و الكمامه تاني
في بيت قديم
دخل كرم البيت و بيخش يقعد علي كرسي قديم ف بيقع كرم من عليه بينفخ و يقول:يوووه بقي انا تعبت
قعد علي الكنبه و قال:يارب ارزقني يا رب رزق كبير عشان اعرف اتقدملها …بيدخل يتوضي و يصلي و يدعي كتير في صلاته عشان تكون ليه
عند فرح
بتفضل طول الوقت تفكر فيه وهي بتعض فس ضوافرها و بتكلم نفسها و تقول:انا متأكده انه هو …بس ازاي كان زمانه جه و سلم عليا علي الاقل و بعدين انا هعرف شكله منين يمكن انا عشان هو واحشني تخيلت السلسله في رقبته ولا حاجه ….اكيد
بتطلع السلسله و بتمسكها وهي بتفتكر طفولتها معاه ابتسمت و باست السلسله و قفلت النور ونامت
تاني يوم الصبح ..

 

 

 

بتصحي فرح علي صوت زغاريط ف بتستغرب و تقول :عريس تاني ولا ايه ع الصبح
بتقوم و بتلاقي عمتها و مامتها و جوز امها موجودين و بيضحكوا
فرح:الله الله الله بتضحكوا من غيري …في ايه وايه الزغاريط دي
صفا بفرحه:قولي مبروك لعمتك في حد عايز يتقدملها و عايز يحدد ميعاد مع كريم
فرح:بجد….وراحت عند ريتاج وحضنتها و قالت:الف مبروك يا ريري بجد فرحتلك اوي
ريتاج:حبيبتي يا فروحه عقبالك
بتبتسم فرح وهي بتفتكر كرم و تقول:يا رب
ريتاج:الحمد لله جالي العوض بعد المتخلف الاولاني ده
صفا بابتسامه:انا هعمل حلويات بالمناسبه دي
ريتاج:خليني اساعدك
فرح:وانا كمان
صفا:طب يلا ورايا علي المطبخ
بيبدأوا يحضروا جيلي و كيكه و عصير و بيحضروا الغدا مع بعض في سعاده لحد ما بيجي مكالمه لفرح و بيكون رقم غريب
فرح :الو ….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية بين عالمين)

اترك رد

error: Content is protected !!