روايات

رواية عشق الجبروت الفصل الرابع 4 بقلم كيان كاتبة

رواية عشق الجبروت الفصل الرابع 4 بقلم كيان كاتبة

رواية عشق الجبروت البارت الرابع

رواية عشق الجبروت الجزء الرابع

عشق الجبروت
عشق الجبروت

رواية عشق الجبروت الحلقة الرابعة

الرجل: اسمه باسل رأفت الحسيني
ايمن بتفكير: رأفت الحسيني مش دا جوز خالة حضرتك يابيه.
مراد: بس انا خالتي مخلفتش هتلي كل المعلومات عنه ورمي الرجل دا في اي خرابه… ايمن مشي.. مراد قعد علي مكتبه وطلع سجاره
عند شمس
صحبته منه: طاب وانتي زعلانه ليه دلوقتي
شمس: مش زعلانه اني اتجوزته زعلانه اني اتجوزت في سن زي دا انا المفروض دلوقتي ابقا بتعلم بعيش سني
منه: طاب يعنى هو مراد مانعك من حاجه بتكملي تعليم وتخرجي… ولا انتي اساس مش بتحبيه
شمس بخجل: لا يعني هو مراد حلو وحيآنا لما بيبقا رايق يبقا حنين اوي.
منه: طاب وبخوص انه مش بيشوف عندك مشاكله
شمس: لا لا ابدا ولله مش مهم عندي ولا سنه حتا.
منه: لله يسهلك يعم شكلنا وقعنا
جه شخص عليهم: شمس هانم مراد بيه مستنيكي برا
شمس سلمت علي منه ومشيت نحيت العربيه
مراد قاعد في العربيه

 

 

ايمن: ايوه يا مراد بيه هو نفسه ابن جوز خالتك بس احنا كنا بنتاكد يمكن من ام تانيه.
مراد: اتاكدلي من كل حاجه
جه الحارس قال حاجه لمراد ومشي وشمس دخلت العربيه
شمس بهدوء: السلام عليكم.
ايمن نزل وشه بحترام: وعليكم السلام.
مراد: مين الي كنتي واقفه معاه
شمس استغربت في لاول
: اه قصدك علي الي محمد
مراد داس علي الكرسي بغضب
شمس كملت: دا المستر كان قلي اعملي مذكرات وديه لي الدفعه ومحمد كان يسال علي المذاكره بتاعته
مراد: مستر وانتي من امتا بتخدي دروس عند رجاله.. ايمن شفلي الموضوع دا
ايمن: حاضر يا مراد بيه
مراد: اطلع علي البيت.
*******
شمس واقف بتلبس سيف هدومه طلع مراد من الحمام وهو لابس بنطلون
شمس باسه سيف
: خلصنا يا بطل
مراد: طاب و باباه البطل
شمس بترجع شعره لوره: هيلبس لوحده
مراد ببراء: ما هو مش هيعرف علشان مش بيشــــ
شمس: حاضر
شمس اخت التيشيرت اللي علي السرير وقربت منه
: ممكن توطي شويه
مراد قرب منه وهي لبسته التيشرت مراد حط ايده جنب شفـــ*ــــيفها وبداء يحرك ايده علي وشها
مراد بيقرب منها: لسه حلوه زي ما انتي يا شمس
شمس: مـ.. مـراد سـ ـيف
سيف: يلا يا بابي ننام
مراد بعد لما سمع صوت سيف
مراد راح عند سيف وشاله: يلا يا قلب بابي.
******

 

 

خالت مراد بصوت واطي
: ايوه يا رافت مفيش حاجه من الي اتفقنا عليها حصلت
رفت:لا ازي دا باسل متاكد ميه في الميه ان الي اسمه ايمن شافه
: مفيش حاجه حصلت بالعكس دا انا اول مره اشوفه مبسوط كدا
رافت: اوووف الظهر انه بيثق فيها اوي
: ميهمنيش كل الي يهمني فلوسه
رافت: هو مفيش حل غير انه يموت
: علي اساسا لما يموت هنخد كل حاجه احنا ما في مراته وابنه
رافت: هو مفيش غيره حل واحد بس
: الي هو
رافت: نخليه يمضي علي كل حاجه
: ودا ازي بقا ان شاءلله
رافت: هقولك……
******
تاني يوم
منه: يلا يا شمس
شمس: دقيقه بس هدي محمد مذكرة لانجليزي
منه: هو فين
شمس: ورا الشجره اهو
منه: طاب هجي معاكي
شمس: لا خليكي مش هطول
******

 

 

مراد قاعد في المكتب لحد مجاه اتصال……
: هيوصلك ملف دلوقتي هتمضي عليه ولا السنيوره بتاعتك في خطر.. وحط الفون علي بق شمس
شمس: مراد مراد الحقني
مراد قام بغضب: انت مين وربنا لو حصل ليه حاجه ما هرحمكم
الرجل قفل الفون ودخلت رضوي بشماته
: الملف يا مراد بيه
مراد مسكها من رقبته جامد
: مين دول يا بنت الـ***
رضوي ابتسمت: احسنلك امضي علي الملف
مراد: ورحمت امي لقتلك لو حصل حاجه لشمس
رضوي: ما انت لو قتلتني اكيد هما هيقتلو شمس…
مفكرني غبيه علشان اتجوز واحد اعمه دي كانت خطه من خالتك علشان تحبني وتكتبلي كل حاجه باسمي وساعته انا كنت هخد 25٪ بس انت متخلف كنت بتحب الغبيه شمس وقلبك مش معاي خالص حتا بعد مجبت سيف وقلت اكيد هيحبني….
مراد زقها وطلع الفون
رضوي: لو اتصلت بايمن شمس، هتموت امضي علي الملف من سكات احسن ليك
مراد راح علي المكتب ومضي علي الملف ورضوي خت الملف: لو فكرت تعمل حاجه شمس هتبقا في خطر اول ما اوصل بـ الملف لي خالتك هتوصلك شمس
مراد بصله من سكات وهي طلعت وهو طلع التلفون
: ايمن الحق الكلبه الي لسه نازله دي
ايمن: حاضر
مراد نزل واخد عربيه تاني
مراد: اطلع ورا ايمن علطول
: حاضر يا بيه.
ايمن ومراد وصلو قدم مخزن مراد وايمن حاولو يدخلو من غير صوت
رضوي: الملف اهو

 

 

رافت: مضاء علي كل الورق
رضوي: ايوه وطبعا ليا 25٪
جاسر بخبث: اكيد يا رضوي احنا هنضحك عليكي يعنى…. وفي اقل من دقيقه كان في رصاصه في راسها…
خالت مراد: هنعمل اي في البت دي… شمس… هنرجعها لمراد ولا اي
جاسر: لا دي تسبهالي انا
كل دا و ايمن و مراد سمعين كل حاجه مراد حاول يتحرك بهدو ويلف ليهم من وره ومن خلال الصوت عرف خالته واقفه فين كان لسه هيحط المسدس علي راس خالته لحد ما سبقه جاسر وحط المسدس علي راسه
جاسر: اي يا مراد بيه مش عيب تقتل خالتك
مراد: ابعدو عن شمس
جاسر: البت حلوه الصراحه وتستاهل
مراد مهموش المسدس الي علي راسه ولف ضربه في بطنه حاسر رفع المسدس وضرب طلقه بس قبل ما توصل مراد كانت شمس وقفت قدمه
مراد حس بيه
مراد: د…ي… مـ..ش ـ شمس صح لا مش هي
مراد نزل علي لارض وفضل يتحسس علي الجثه
مراد بصوت عالي: شـــــــــــــــــــمس شمس لا ابوس ايدك فوقي
شمس: مـ.. ـراد ا.. انا بـ.. حبـ… ـك.
في الحظه دي دخل ايمن ومعاه الشرطه
****
بعد مرور 6سنين
شمس واقفه تلبس ابنها الخمس سنين مصطفي
سيف: وانا يا مامي
مراد: وانا
شمس: لا ولله كدا حرام البس لنفسك ولابس ابنك صاصا بس علشان صغير
مراد وسيف: خلاص هنستنا

 

 

شمس خلصت مصطفئ وسيف
شمس لمراد: واطي
مراد شالهت وهي لبستة التيشرت
مراد: بحبك
شمس: وانا بحبك
سيف ومصطفي: واحنا كمان بنحبكم….

تمت..

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عشق الجبروت)

اترك رد