روايات

رواية بنت الرعد الفصل الثامن 8 بقلم رحمة سامي

رواية بنت الرعد الفصل الثامن 8 بقلم رحمة سامي

رواية بنت الرعد البارت الثامن

رواية بنت الرعد الجزء الثامن

رواية بنت الرعد الحلقة الثامنة

اسيل بصدم*ة: ماما انتي عرفتي مكاني منين… اقصد يعني حمدالله علي السلامه يا حبيبتي.
رعد باستغراب: مامتك…. هو مش المفروض ان ابوكي ارمل… انا مش فاهم حاجه.
اسيل: لا ماما عايشه بس هما من ساعة ما اطلقوا وكل واحد معتبر التاني متوفي.
الام: طب اي يا جوز بنتي مش هتسلم عليا ولا اي… انا اسفه اني جيت اوضة النوم بس حبيت اعملها مفاجاه لي..
قطعتها اسيل بسرعه: لي ملك حبيبتك يا ماما… دي احلي مفاجاه والله…. انتي كنتي وحشاني اوي والله.
رعد: طب واي اللي ملك مخبيه وانتي كنتي هتقوليه يا حماتي.
الام: انها مش بتحب الراجل الشكاك يا رعد…. هي بدام قررت تقولك لما ترجع يبقي لازم تثق فيها يا ابني… لان اي علاقة مبنيه علي الثقه.
رعد بشك اكبر: تمام عمتا نورتي يا حماتي يلا يا ملك ننزل تحت اكيد مش هنفضل في اوضة النوم كدا.
اسيل: اكيد طبعا يلا بينا… تعالي يا ماما نسبقه احنا علي تحت.
نزلت بسرعه اسيل مع امها: ماما عشان خاطري اوعي تقولي قدام رعد اني اسيل مش ملك… او تقولي ان ليا اخوات اصلا.
الام بزعيق: انتي ازاي تعملي كدا وتاخدي مكان اختك…. افرضي اتكشفتي الراجل دا هيعمل فيكي اي… وبعدين اختك فين دلوقتي.
اسيل: معرفش يا ماما بس اظن زين قدر يوصلها… انا لازم اروح اشوفه…. خالي بالك انتي من رعد عشان ميخرجش ورايا وانا مش هتاخى.
الام: ماشي يا اسيل لما ترجعي لينا كلام تاني مع بعض…. يلا متتاخريش.
خرجت اسيل بسرعة ورعد شافها من البلكونه وقرر يخرج من الباب الخلفي ويشوفها مخبيه اي.

 

 

 

$وصل برق بملك البيت واول ما دخل جوه قالها: خليكي يا حبيبتي مرتاحه بقي… وانا هدخل اعملك حاجه تاكليها اكيد جعانه.
ملك: برق انت ليه خرجتني من المستشفي… مس الدكتور قال لازم نبات يومين.
برق: انتي عارفه لو حد شافك هيحصل اي يا ملك… وانا مش عايز اخسرك… انا حته حطيت اسم غير اسمك… عشان اكيد ابوكي لسه بيدور عليكي.
ملك: برق انا خايفه امو*ت قبل ما اشوف اسيل…. انا لازم اتاسفلها وافهمها ليه عملت كدا.
برق: ممكن تهدي وتبطلي الكلام دا… انتي هتعيشي قولتلك كدا مية مره.
ملك: خلاص يا حبيبي اهدي… ممكن تروح تجبلي اكل بقي…. انا فعلا جعانه اوي.
خرج برق وملك ابتسمت بخب*ث ومسكت تلفونها طلبت حد وقالت: كله ماشي تمام اوي الخطة بتتنفذ بالحرف.
الشخص المجهول وصوته مش متحدد هو راجل ولا ست: حلو اوي اهم حاجه انه يكون مصدق انك مريض*ة… لازم عيلة العاصي تدفع تمن كل اللي عملته قبل كدا.
ملك: بس انا خايفه برق لو كشفني هتبقي مصي*به…. هو مش غبي اوي كدا اينعم بيحبني بس برضو.
الشخص المجهول: متقلقيش كل حاجه معمول حسابها كويس اوي…. هي بس مسالة وقت… انتي دلوقتي لازم تلعبي في دماغه انه يسرع في تنفيذ خطته ضدد العاصي ورعد.

 

 

 

ملك: بس كدا من عيني حاضر… كل المطلوب هيتنفذ… انا عمري ما هنسي الظلم بتاع عيلة العاصي.
المجهول: ايوة كدا خليكي دايما فاكرة ظلمهم وساعتها الخوف هيختفي…. بس انتي حامل فعلا ولا دا انتي زودتيه من دماغك.
ملك بش*ر: مين دي اللي حامل ومن برق… لا طبعا مستحيل…. انا بس قولت ازود العيار شوية…. يلا انا هقفل عشان مياخدش باله.
قفلت ملك وهي بتضحك بش*ر وبتقول: هانت وكل واحد هياخد حقه وزيادة الصبر حلو يا احفاد العاصي.
*وصلت اسيل البار بسرعه ودخلت واول ما شافت زين وهو سكرا*ن جريت عليه بخوف.
اسيل: زي اي اللي انت عامله في نفسك دا…. انت ازاي شربت بالشكل دا… قوم معايا كفايه.
زين: ملك انتي جيتي يا حبيبتي…. انتي ليه بتعملي فيا كدا… ليه مش عايزاني اوصلك… انتي عارفه كويس اني بحبك.
اسيل: اي اللي بتقوله دا يا زين… انا اسيل مش ملك…. اللي بتعمله دا غلط حرام عليك نفسك قوم معايا.
زين: ايوة فعلا انتي اسيل…. رغم انكم شبه بعض بس مستحيل تبقي ملك في يوم من الايام… انا تعبت هي ليه مش عايزاني اوصلها… مين اللي بتعمل عشانه كل دا.
اسيل: مش وقته يا زين قوم معايا بقي…. انت لازم تروح مش هينفع اسيبك في الحاله دي.
زين: بحبك صدقيني بحبك.
وصل رعد علي الكلمتين دوال وقرب بش*ر من اسيل وقال: هو دا اللي مخبيه عني… بقي بتسيبي البيت وتمشي عشان خاطر عشيق*ك.

 

 

 

اسيل بصدم*ة: انت بتقول اي يا رعد لا انت فاهم غلط… زي يبقي اخويا وبس والله.
زين: وانت مالك بيها…. انت سبب كل دا هي مش بتحبك ولا عمرها هتحبك… سيبها في حالها بقي وابعد عن حياتنا.
رعد اول ما سمع كدا اتجنن وراح ضارب زين بالبوكس: انت اللي ابعد عن مراتي… المره الجاية لو فكرت تقربلها همحيك من علي وش الدنيا.
اسيل: حرام عليك يا رعد كفايه ابعد عنه هو معملش حاجه لكل دا.
رعد مسكها من ايديها جامد وشدها: امشي معايا عشان مفرجش عليكي امة لا اله الا الله.
خرجوا بره المطعم وهي قالت بدموع: رعد عشان خاطري هو مش في واعيه وكمان متعور… ارجوك خلينا نوصله بيته بس.
رعد ميعرفش ليه ضعف قدام دموعها وقال للسواق: لو سمحت في شاب جوه وصله بيته وانا هاخد عربيتي وتقدر تروح انت بيتك بعد كدا.
رعد قال كدا واخد اسيل ومشيوا علي البيت وبمجرد ما وصلوا.
الام: في اي يا ابني انتوا كنتوا فين… ومالك يا ملك بتعيطي ليه يا حبيبتي.
رعد: بعد اذنك يا حماتي انا محتاج مراتي في كلمتين البيت بيتك طبعا.
رعد شد اسيل علي الاوضة فوق واول ما قفل الباب بقي بيقرب منها بش*ر…. وفجاه…

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية بنت الرعد)

اترك رد

error: Content is protected !!