روايات

رواية عقاب بلا جريمة 2 الفصل الثاني عشر 12 بقلم زينب سعيد

رواية عقاب بلا جريمة 2 الفصل الثاني عشر 12 بقلم زينب سعيد

رواية عقاب بلا جريمة 2 البارت الثاني عشر

رواية عقاب بلا جريمة 2 الجزء الثاني عشر

عقاب بلا جريمة 2
عقاب بلا جريمة 2

رواية عقاب بلا جريمة 2 الحلقة الثانية عشر

أميرة برفض : لأ يا سليم مينفعشي يا أبني.
سليم بحزن:وأنا مش هسيبك لوحدك يا أمي فتعالي معايا خليني مطمئن عليكي.
أميرة بهدوء:معلشي يا أبني مش هقدر واخوك ومراته معايا.
سليم بهدوء:زي ما تحبي لكن وقت متوافقي بيتي مفتوحلك ثم يكمل بهدوء شذي إلي غلطت يا أمي.
أميرة بهدوء:عارفة أنها هي إلي غلطت وأنا مش مضايقة من إلي عملته فيها لكن والد سهي مكنش ينفع تطرده.
سليم بهدوء:يحمد ربنا أني ممدتش إيدي عليه .
أميرة بقلة حيلة:عنيد ومبتقتنعش بكلام حد زي أبوك الله يرحمه.
سليم بهدوء:الله يرحمه هدخل أخد شوية من أوضتي وأمشي.
أميرة بحزن :ماشي يا أبني.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في شقة رامي.
رامي بعصبية:عجبك إلي حصل ده يا هانم.
سهي بعصبية :أخوك إلي غلط فأبويا يا رامي
بيه .
رامي بسخرية:ولما أبوكي مد إيده على جنة وبعدين أنا وأنتي عارفين كويس أن شذي أكيد هي إلي غلطانة.
سهي بعصبية:ولما واحدة زي جنة ت*ض*ربها ده مش غلط.
رامي بعصبية:والله لكل فعل رد فعل وتعملي حسابك هنروح لسليم ونعتذرله.
سهي بصدمة:لا طبعا مش هيحصل.
رامي بعصبية: لأ هيحصل سليم ليه في البيت ده أكتر مني هو إلي باني البيت كله حتي شقتي أنا بس يدوب شطبتها.
سهي ببرود:ميخصنيش وأنا مش هعتذر أحد تصبح علي خير.
لتغادر تاركة رامي ينظر في آثرها بغيظ.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في شقة أميرة.
يدخل سليم غرفته ويقوم بضب أغراضه ويغلق الحقيبة لينهض مرة آخر ويتجه إلي خزانته ويخرج شنطة صغيرة وينظر لها بتفكير:أعتقد جه وقتك ليأخذها ويضعها في حقيبته ثم يحمل حقيبته ويخرج.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في الخارج.
تجلس أميرة وتبكي بشدة ليخرج سليم من غرفته ويضع حقيبته جانباً ويذهب ويجلس أمامها ويتحدث بحزن:دموعك دي بتدبحني يا أمي.
أميرة بدموع:آول مرة تبعد عني يا أبني.
سليم بحزن وهو يقبل يدها:غصب عني يا ست الكل سامحيني.
أميرة بحنان:مسمحاك يا قلب أمك .
سليم بهدوء لينهض ويقبل جبينها ويتحدث : سلام يا ست الكل.
أميرة بحزن:الله يسلمك يا حبيبي.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في شقة سليم.
تجلس جنة علي أحد المقاعد وهي تحتضن صغيرها الغافي لتنظر في الساعة بقلق فسليم قد تأخر كثيراً لتتحدث بقلق:يا تري روحت فين يا سليم .
بعد ساعة.
يفتح سليم الباب ويدخل لتضع جنة صغيرها وتنهض بلهفة:كنت فين يا سليم.
سليم بأسف وهو يضع الحقائب:روحت البيت تاني أجيب شوية هدوم ليا.
جنة براحة:تمام.
سليم بتساؤل:منمتيش ليه.
جنة بتوتر:كنت مستنية أطمئن عليك.
ليبتسم سليم بحنان:أطمني أنا كويس روحي أرتاحي .
جنة بإيجاب :حاضر تصبح على خير .
سليم بهدوء:وأنتي من أهله .
★★★★★★★★★★★★★★★★
في صباح اليوم التالي.
يستيقظ سليم علي رنين هاتفه لينهض بوهن ويجلب هاتفه وينظر المتصل ليجده حسام ليرد عليه :ألو أيوة يا حسام أيه طيب أنتوا وصلتوا لا أحنا في شقتي هبعتلك عنوانها في رسالة تمام مع السلامة.
لينهض سليم من تخته ويتجه لغرفة جنة ويطرق الباب لتفتح الباب بعد فترة وآثار النوم علي وجهها وتضع الط
رحة بإهمال لتظهر خصلاتها الذهبية .
لينظر لها سليم بإعجاب لتتحدث جنة بتوتر:صباح الخير .
سليم بتركيز:صباح النور كنت جاي أقولك أن حسام وسلمي في الطريق لهنا.
جنة بفرحة :بجد .
سليم بغيظ:بجد ومعاهم سي علي وأمه.
جنة بفرحة :ياه دول وحشني أوي.
سليم بعصبية:هما مين دول إلي وحشوكي.
جنة بخوف:سلمي والحجة سعاد.
سليم بهدوء:أه طيب غيري هدومك وتعالي نجهز الفطار ليهم.
جنة بإيجاب: حاضر.
بعد فترة.
يصل حسام وسلمي والحجة سعاد وعلي ويجلسوا سويا بعد تبادل السلام ز مع جنة بشوق ويجلسون بعدها يتناولوا الطعام الإفطار سويا ولم تخلوا الجاي من المشادات والإستفزاز بين علي وسليم.
علي بإستفزاز:مش ناوية ترچعي بيتك يا ست الناس.
سليم ببرود:ما هي في بيتها أهه يا أستاذ علي.
علي بإستفزاز:لاه مش أنت هطلجها ساعتها هتدلي ويانا الصعيد .
سليم ببرود:ومين قالك أني هطلقها إن شاء الله.
علي بإستفزاز:أنا إلي بجول.
سليم ببرود:أه طيب ياريت توفر قراراتك لنفسك بدل ما هعلقك مكان المروحة دي قالها وهو يشير المروحة المعلقة بالسقف.
علي بغيظ:متقدرش .
سليم بتحدي:تحب تجرب.
جنة بلهفة:خلاص يا سليم خلاص يا أستاذ علي ممكن تهدوا شوية.
سليم ببرود:حاضر.
علي بسهتنه:أمرك يا ست الناس.
لينهضوا بعد بعض الوقت علي وعد بالزيارة في يوم آخر فهم سيظلوا في القاهرة عدة أيام.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في شقة أميرة.
تستيقظ من النوم وتنظر لغرفة سليم بحزن وتذهب للمطبخ كي تجهز شئ تأكله لكن تعدغير رأيها وتجلس أمام التلفاز لعله يلهيها عن ما يؤرق قلبها.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في شقة رامي.
يستيقظ مبكرا ويتجه لعمله حتي يقابل أخيه ويعتذر منه .
بينما سهي أستيقظت من النوم وأتصلت علي والدها وحكت له كل شئ حدث ليعاتبها علي ما فعلته مع سليم فهو يعلم جيداً أن إبنة أخيه هي المخطأة.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في مديرية الأمن.
يصل رامي ويتجه مباشرة لمكتب أخيه لكنه لم يأتي اليوم ليذهب لمكتب مصطفى ويجلس معه.
رامي بحزن:سليم ساب البيت يا مصطفى.
مصطفى بصدمة:ليه أيه إلي حصل.
ليسرد رامي كل شئ حدث.
مصطفى بعتاب:بصراحة أنت وروان صدمتوني والمفروض تعتذروا من سليم.
رامي بتأكيد: عندك حق بس لما يجي الشغل مش هقدر أروحله ولا أكلمه في التليفون.
مصطفى بهدوء:تمام.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في شقة سليم.
يجلس في البلكونة وينظر أمامه بشرود تام ليجد يد صغيره تمسك يده .
ليلتفت له بحنان:أهلا بالبطل بتاعي.
بودي:باب.
سليم بحنان:قلب باب ليقبل جبينها ويحمله في أحضان ويبدأ في مداعبته .
ليرن هاتف برقم اللواء سامي ليرد بهدوء:ألو صباح النور يا سيادة اللواء لا مريح النهاردة لينهض بفزع ويضع صغيره أرضا:ماتوا أزاي ليغلق الهاتف ويجلس بصدمة وهو يضع رأسه بين يديه .
ليسرع الصغير للداخل ويتجه لوالدته.
في المطبخ.
تقف جنة تحضر الغداء للتفاجئ بإبنها يأتي ويبكي بشدة .
لتنتفض من مكانها وتذهب له وتحمله بحنان:مالك يا حبيبي.
بودي بدموع:باب باب.
جنة بإستغراب:ماله بابا لتخرج من المطبخ وهي حاملة أيه وتتجه للبكلونة لتتفاجئ بمنظر سليم لتتحدث بتوجس:في أيه يا سليم.
ليرفع سليم رأسه بحزن:هاني ومراته ماتوا.
جنة بصدمة:أزاي.
سليم يبنفي:مش مهم أزاي بس كده الدائرة بقت عماله تقفل لينهض فجأة من مكانه وينظر لها :تعالي معايا .
لتذهب ورائه بإستغارب ليتجه لغرفته ويخرج الحقيبة من خزانته ويعطيها أياها.
لتنزل الصغير وتاخذها بإستغراب:أيه دي.
سليم بهدوء:الشنطة دي والدتك أدتهالي قبل ما تموت ووصتني أديهالك يمكن يبقي فيها حل اللغز.
لتفتح جنة الحقيبة وتجد بها صندوك كبير مغلق بقفل لتنظر لسليم بتساؤل:هيتفتح أزاي.
ليأذن سليم ويتجة للمطبخ ويجلب مفك ويبدأ في كسر القفل ويعود لها.
لتأخذ الصندوق ويجدوا به عدة ملفات لتعطيها لسليم.
ليمسك سليم آول ورقة ويقراها وسرعان ما تجحظ عيناه.
لتتحدث جنة بقلق في أيه.
سليم بصدمة:أنت تعرفي مامتك كانت متجوزة قبل أبوكي مين.
جنة بعدم فهم:مش فاهمة.
لينهض سليم من مكانه ويعدغادر سريعا وسط إستغراب جنة .
لتعود جنة وتمسك بقية الأوراق وتجد في وسطهم مجموعة من الصور .
لتنظر للصور بتركيز فهي تتذكر أنها رأت هذا الشخص من قبل لكن لا تتذكر لتفيق من شرودها علي صوت صغيرها.
بودي بتزمر:مم.
جنة بانتباه:نعم يا حبيبي .
بودي بتزمر:أعان.
جنة بهدوء:تعالي يا حبيبي لتأخذ صغيرها وتذهب لإطعامه.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في شقة هاني .
تجتمع قوات الشرطة تقوم برفع البصمات .
ليصل سليم ويدخل الشقة وينظر لمنال بأسف ليتذكر شي ما وبعدها يلقي نظر ة علي هاني.
فلاش باك.
منال بهدوء:هسلمك إبنك والمعلومات إلي محتجها بس هاني ميتسجنش أنا إلي هاخد تار أبني بايدي.
عودة.
سليم بحسرة:مكنتش متخيل أنها هتوصل لكده.
شادي بتساؤل:مالك يا سليم.
سليم بانتباه:مافيش حرزت كل حاجة.
شادي بإيجاب :أيوة كل الأوراق واللاب التوب والموبايلات .
سليم بهدوء:والدتها عرفت.
شادي بأسف:مع الأسف وجتلها جلطة لما عرفت وفي العناية المركزة دلوقتي.
سليم بهدوء:ربنا يصبرها.
شادي بهدوء:يارب.
سليم بهدوء:طيب أنا رايح المديرية دلوقتي سلام.
شادي بهدوء:مع السلامة.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في مدرية الأمن.
يصل سليم ويصعد لمكتب اللواء سامي مباشرة ويؤدي التحية ويجلس.
اللواء سامي بعصبية:شوفت قولتلك مش هتسكت لما تعرف حقيقة جوزها هنعمل أيه دلوقتي أهو هاني مات ومش هقدر نوصل لحاجة ليلاحظ صمت سليم ليتحدث بعصبية ما تنطق ساكت ليه يا سليم.
ليخرج سليم الورقة التي أخذها ويعطيها أيه.
ليأخذوا اللواء سامي بإستغراب وينظر بها وسرعان ما ينهض من الصدمة.
سليم ……….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عقاب بلا جريمة 2)

اترك رد