روايات

رواية قلبي اليتيم الفصل الثاني 2 بقلم أسيل باسم

رواية قلبي اليتيم الفصل الثاني 2 بقلم أسيل باسم

رواية قلبي اليتيم البارت الثاني

رواية قلبي اليتيم الجزء الثاني

رواية قلبي اليتيم الحلقة الثانية

بصلهاا عز بحدة. ” اانزلي عاايز اكلم البيه في كلمتين
نزلت ودموعهاا مغرقة وجههاا من الاحراج والكسوف ال وضعت نفسهاا فيه من غير قصدها دلوقتي عمهاا هيفكر فيهاا ااي
عز بغضب ” هي دي الأمانة مش قاادر تسيطر شوية على نفسك يوسف
يوسف بغضب ” عاارف ورب الكعبة م نسيت انهااا اماانة من عمي لانك مش بتخليني اانسى من الاساااس
ربت عز على كتفه بحناان ” اناا حااسس بيك ي بني وعاارف بتحبها ااداي بس مش باايدي مش عاايز ااظلمهاا دي طفلة ي يوسف واانت الكبير العااقل حكم نفسك وعقلك وفكر في مستقبلهااا دي بنت الغااالي فاهمني طبعاا صح
هز يوسف رااسه بحزن ضمه عز ” انااا بحبك ي ابني الغاالي
طرقت الخادمة البااب وقالت من الخااارج
حنااان هااانم تحت ي بيه وطالبة تشوف حضرتك
يوسف بغضب ” دي شكلهااا محرمتش من المرة الفااتت ااهي جاات لقضااهاا والله مناا سيبهاا
عز وهو يمسكه من يديه. ” اااي ي الرجل الأخضر

 

اانت ااستر نفسك وانااا هعرف ااتصرف معااهاا العقل نعمة برضوو
خرج والده وظل يستغفر عدت مراات دخل الحمااام كي يغير وينزل ليرااى م مشكلة هذه المراءة اليوم….
انتي ااي ال جاابك ي ستي اانتي ااعيد كم مرة عشاان تفهمي اانتي ملكيش حااجة هنااا حتى تجي وتقرفينا كل شوية والتانية
حناان ‘ لااا عندي ي عز بيه ولااا نسيت بنت ااختي ال حاابسينهااا هنااا ومكرهينهاا في خاالتهااا
عز بغضب ” بلااش نفتح الدفاااتر القديمة ي حنااان هااانم
ويلااا ااطلعي براا بيتي دلوقتي قبل م يحصل ال ميعجبكيش
حناان ” مناا مش هروح واايدي فاضية المراادي
ااتى يوسف ” عااايزة كم
حناان بطمع ” ٤٠ مليون جنيه كاااش
يوسف بضحك. ” لاا دي اانتي سقف طموحاتك عالية ااوي
ااي راايك ي ست اانتي جنيه مش هعطيك ايااهاا مابالك ب ٤٠ مليوون جنيه ووريني كده هتعملي اااي
حناان بخبث ” مناا عاملة حسابي المراادي ومش جااية لوحدي لاااني عاارفة اانك هتتصرف بالشكل ده. … ي حضرت الضاابط اتفضل ااادخل
دخل الاثنين من الرجال بزيهم الرسمي
الضاابط باحترام ” عز بيه
حناان ” بلاا بيه بلاا بطيخ انااا عاايزة بنت ااختي ال خااطفينهاا اتحرك ي حضرة الضاابط

 

الضاابط ” الست دي عااملة محضر وبتقول اانكوا خااطفين بنت اختهااا هل صحيح الكلام ده ي بيه
عز بهدوء ” هو في حد يخطف بنت ااخوه برضو.
هي معاااياا من وقت وفاااة المرحوم اخوياا ومرااته هو وصااني اهتم بيهااا اكانهاا بنتي
حناان. ” بس قعدتها هناا مش صح وخااصة اانه يوسف شاااب واعزب والشيطان شااطر ويمكن يغدر بيهاا لا سمح الله
ارااد يوسف الذهااب والانقضااض عليهاااا لكن اامسكه عز بقوة من يده
الضااابط. ” حضرتك خاالتها أولى حتى عشاان الحرماانية
فبعد ااذنك عز بيه احناا مضطرين نااخذ البنت لخاالتهااا
حناان بفرحة. ” وااخيراا هااخذهاا
بس اانااا مش عااايزة ااروح معاااكي لمكاااان
نزلت ودموعهاا تنزل بغزاارة ااحتضنت عز بشدة
بابااا اناا مش عايزة اروح مع الست دي انااا عاايزة افضل هنااا معااااك وبس
عز بحناان وهو ببتسم بانتصار لحناان ” مفيش مخلوق في الكرة الأرضية دي يقدر يااخذك وانااا عاايش اانتي هتفضلي هناا معاياا وبس

 

الضابط. ” حضرتك مينفعش كده احناا لازم ناخذها وفقااا للقاانون …
يوسف بغضب ” قاانونك ده تبله وتشرب مويته
انااا مرااتي مش متحركة من هناااا
شهقت حناان بصدمة وتلك المسكينة انصدمت في حضن عمهااا من وقع كلمة مراااتي نزلت مثل الصااعقة
الضاابط ” حضرتك بتقول ااي
يوسف ” اناا مبكررش كلامي مرتين اتفضل دليل وعقد جواازناااا
انااا وهي متجوزين من ٥ سنين قاانونيااا حضرة الضاابط
قطفت حناان الورقة من الضاابط وهي تنظر للمكتوب بصدمة
الضاابط ” انااا اااسف ي بيه بس كنت بطبق القاانون وطااالماا الااانسة مراااتك يبقى مفيش مانع من وجدهاا هنااا
عن ااذنكواا عز بيه وااسف مرة تاانية على الازعاج
وغاادر الضااابط وبقيت حناان المصدومة عملتهااا اامتى ي بن الحديدي
يوسف. ” واناا كنت هستنى حتى تجي واحدة استغلالية وطمااعة ذيك تااخذهاا من بين اديااا وااسكت لااا م حسبتهااش صح المرااادي ي حناااان
انااا وانتي عارفين كويس انك مش عاايزهاا لأنك بتحبيهاا او لانهااا بنت ااختك اانت طمعاانة في فلوسهاااا مش ااكثر
حناان بغضب. ” الفلوس دي من حقي اناا
عز ” حقك لماا تكوني تعبتي فيهاا بس الفلوس دي من حق بنت المرحوم اخوياا ومرااته والاحسن ااني معدتش ااشوف خلقتك بعد اليوم فاااهمة ي حنااان

 

حناان ” لا مش فاهمة عز بيه م انااا ال ااقبل الهزيمة وهتشوف هعمل اااي لااانك هتشوفني كتير في الايااام الجااية
وغاادرت بخفي حنين وبداخلهاا حقد كبير تجااه عز وولده
عز بحناان. ” اااي ي حبيبتي عااايزة تقولي اااي
هو انااا فعلااا مرااات ااابيه ولااا هو ضحك على خالتي حتى م تااخذني معاااهاا
يوسف بحدة. ” مش كل حااجة كذب وهزار في الدنيا دي
خاافت من نبرة صوته وانكمشت على نفسهااا بخوف
انااا كان بس قصدي ااعرف انااا اااي بالضبط مكاااني هناا في البيت ده
عز بحنااان. ” اانتي ست البناات ي حبيبتي وكل القصر ده ملكك وبس
ولو على جواازك من يوسف فكان بس عشااان خالتك متاخذش ميرااثك من امك وابوكي بالبااطل وكماان عشاان تفضلي معايااا انااا العمر كله مش اانتي بتحبيني ي حبيبة بابااا
اايوااا انااا بحبك ي باباا عز لأنك ااحن حد عليااا بعد باااباا الله يرحمه
يوسف لنفسه بحزن ” واناا فين من الحب ده ي وجعي

 

عز بحنااان. ” اانتي دلوقتي مراات يوسف الحديدي ومحدش ليه الحق يقولك اانتي هناا ليه في البيت ده بصفتك اااي
هزت راااسهااا بنعم ” المهم ااني ابقى معك ي بابااا
تنهد يوسف بغضب ورحل والغيرة تكاااد تحرق قلبه المفروض حضنهااا هي ملكه وحده زوجته المحرم لمسهاا او الاقتراااب منهااا كونهااا مازالت طفلة ساذجة لاتعرف معنى الزواج..
يوسف “” عن ااذنك ي بابااا هروح الشركة … سلاام
هز عز راااسه بنعم. تنهد بقلة حيلة لايستطيع ان يريح قلب اابنه الوحيد ابتسم لهاا بحنااان .. هذه اابنته التى لم يلدهاا لهاا مكاان خااصة في قلبه لايستطيع ايذئهاا على حسااب سعادة ولده الوحيد ….
عز بجنان ” اااي راائك لو وصلتك الكلية النهاارده وننزل قبلهاا نفطر في المطعم ال ااانتي بتحبيه
هزت رااسها بنعم والسعادة تغمرهاا ” وهاااكل بوظة
عز بتردد. ” هو يوسف هيعترض بس عشاان سعادة القمر حااضر هجبلك ال اانتي عايزه
ااحلى باابااا والله انااا طالعة االبس هواااا
ودعت عز ونزلت لتدخل االي الكلية وكاانت سياارة عز قد اانطلقت وماااكاادت اان تدخل حتى ااحست بااحد يسحبهااا الي دااخل السياارة ويكمم فمهاا ويخدرهااا ويااخذهااا بعيد لمكااان لااايعلم به اااحد…
دخل. عز الشركة وهو يلقى التحية للموظفين لديه عكس ذاالك الحديدي المغرور فكلهم يهاابونه اماا عز شخص محترم وهاادى عكس يوسف تمااااماا
عز. ‘ اوعى تكونوا بدااتواا الاجتماااع من دوني

 

مرااد بابتساامة. ” واحناا نقدر برضواا ده انت الكبير
يوسف بلامباالة ” لو خلصت المسخرة دي ممكن نبدأ الاجتمااع
فهذه اللحظة رن هااتف عز جااء كي يفصله لكن وجد المتصل حبيبة قلبه
عز باابتساامة. ” ااااي لحقت اوحشك ي
االحقني ي بابااا اابوس ااايدك انااا
عز. بقلق” حبيبتي ماالك اانتي فين … ي روحي
ااخذ يوسف الهااتف منه ووضعه اسبيكر
حنااان ” روحك. معايااا في الحفظ والصون لدلوقتي بس
عز بغضب ” والله لاحرق..ك ان لمستي شعرة منهااا
حنان. ” واناا ااقدر برضو دي تساوي ملايين
عز بغضب. ” عايزة كم وترجعيهاا
حنااان. ” المراادي مش عاايزة فلوس اناا عاايزة حاجة ااكبر من كده
عز بغضب. ” اانطقي عاايزة ااااي
حناان بخبث ” عااايزة نتجوز ي عز بيه
عز بصدمة. ” اانتي بتقولي اااي
حنان. ” عاايزة نتجوز اناا وانت على سنة الله ورسوله والااا قول على حبيبة القلب مع السلامة….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية قلبي اليتيم)

‫7 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *