روايات

رواية ملاك الجاسر الفصل الخامس عشر 15 بقلم رنا أحمد

رواية ملاك الجاسر الفصل الخامس عشر 15 بقلم رنا أحمد

رواية ملاك الجاسر البارت الخامس عشر

رواية ملاك الجاسر الجزء الخامس عشر

رواية ملاك الجاسر الحلقة الخامسة عشر

في المستشفي..
في غرفه داليا …
كان يقف جاسر وهو ينظر إلي ذلك الحيه ليتوعد لها بالجحيم ليبتسم بسعاده وعشق عندما راه معشوقته وهي تتفتح عيناها .
جاسر بابتسامه عشق/حمد لله على السلامه ي يروحي كده برضه تعملي في نفسك كده عايزه تحرقي قلبي عليكي .
داليا بدموع والم يجتاح قلبها /انت ازي كده ازي عارف تمثيل بالحقاره دي .
جاسر بارتباك شديد/قصدك ايه مش فاهم .
داليا بدموع وصراخ /قصدي اني سمعت كل حاجه ي حقير واتفاقك مع الوسخه دي وكل ده ليه علشان بتحب ملاك طب ماهي خلاص حبت فهد وشافت حياتها تستاهل اوي كده انك تحاول تنتقم من اخويا ومني علشانها وازي انا مشوفتش حقارتك دي ازي مفهمتش حقيقتك .
جاسر بجمود مزيف وقلبه يخفق حزنا عليها /والله انتي براحتك انا جيت بس اعمل الواجب واسال عليكي .
داليا بانهيار وزهول /انت ازي بالبشاعه دي انت فاكر انك هنقدر توصل ل حاجه فاكر أن فهد هسيب ملاك فهد لما حاجه بتبقا ملكه مستحيل يسبها وافتكر كويس أن انت والحقيره دي مش هتنجحوا في حاجه.
جاسر بحده وغيظ/الحقيره دي تبع اخوكي حملت منه في الحرام ودمر حياتها هي الي بنتقم وبنت عمي هي الي بتتدفع التمن بس انا بقا هدفعه التمن غالي انا حاولت برغم كل الي حصل اني اخرجك بره الحرب دي بس انتي مصممه تفضل جواها وجيت اشوافك وكنت هموت من خوفي من عليكي بس طبعا لازم انتي واخوكي الي تكونوا الضحيه مش كده .
داليا بدموع ووجع/انت ايه ي اخي انا سمعتكم بوداني أنت هتفضل ل حد امتا تكدب ل حد امتا .
جاسر بجمود وحزن /مش صدقيتي الي سمعتيه خلاص براحتك سلام .
عامر بابتسامه وسعاده/حبيبه جدك حمد لله على السلامه.
جاسر بجديه /ياريت تفهمها كل حاجه ي عامر بيه واه صوفيا دي نهايتها هتكون علي ايدي انا سلام .
داليا بدموع وصراخ /حقير حقير بكرهك ي جاسر بكرهك .

 

 

 

كان يتوقف جاسر في الخارج بدموع ووجع عليها يؤد أن يأخذها داخل أحضانه لكن ذلك ليس الان فلابد الكشف عن كثير من الحقائق ومعرفه مخطط ذلك الحقيره ..
في فيلا فهد …
في غرفته …
كانت تجلس ملاك وهي تتابع التلفاز ليقترب منها فهد وهو يقبل كتفها بحنان .
/القمر ده هيفضل مشغول عني كده .
ملاك بخبث ومكر /معلش القمر عايز ينام علشان تعبان .
فهد وهو يسحبها الي أحضانه بغمزه ومرح/توتو مفيش تعب ده الليله طويله.
ملاك بخبث /لا ي فهد انا بجد تعبانه عايزه انام تصبح علي خير .
فهد بزفر /ماشي براحتك بس خودي بالك اني هاجي معاكي المدرسه الصبح .
ملاك بارتباك وتعلثم /ها لا مش لازم انا هروح لوحدي ي فهد .
فهد بنفي حاد/لا طبعا انا جاي معاكي اوصلك .
ملاك بارتباك وهي تحدث ذاتها /كده هيعرف بالمفاجاه لا لازم اعمل اي حاجه علشان ميجيش معايا .
فهد بحده/مالك ي ملاك مرتبكه كده ليه .
ملاك بضيق وارتباك /ابدا ي فهد بس انا بقا مش عايزه احسس اصحابي أن انا الي ماليش شخصيه وجوزها يوصلها المدرسه انا مش هتخطف ي فهد .
فهد بحده وهو يهم للخارج/اظن الموضوع مش مستاهل كل ده ي ملاك براحتك انا رايح بس خودي السواق معاكي انا رايح ل داليا المستشفي سلام .
ملاك بابتسامه وسعاده/بكره هيكون اجمل يوم في حياتي ي حبيبي لما تشوف المفاجاه الي عملتهالك ونحتفل بيها سواء …

 

 

 

في المستشفى..
في غرفه داليا …
كانت تجلس داليا بدموع وقهر في حضن فهد ولا تستطيع التفوه بكلمه واحده .
فهد بحده خفيفه /لو بتعملي كل ده علشان اعفيكي من عقابك علي الي عملتيه تبقي غلطانه .
داليا بدموع وقهره/انا اسفه ي أبيه اسفه علي كل حاجه.
فهد بتنهيده /بصي ي داليا لو عايزه تتجوزي جاسر انا.
داليا بانهيار وعي تحرك راسها يمينا ويسارا بنفي /لا ي أبيه لا مش عايزاه خالص واسفه اني مصدقتكش اسفه ي أبيه انت كان عندك حق جاسر ده حاجه ملهاش اي قيمة عدت في حياتي وخلاص انتهت .
في شقه اكمل …
كان يقف اكمل وهو يحتتضنها بسعاده وعشق.
اكمل بسعاده كبيره/حبيتي بجد مش مصدق حامل بجد دي كانت امنيت حياتي .
تقي بسعاده وفرحه/حبيبي ي اكمل اجمل حاجه في البيبي ده أنه منك .
اكمل بابتسامه وغمزه /طب اسمعي بقا هنخرج نتعشا بره علشان نحتفل وبعدين هنحتفل سواء لما نرجع فهماني طبعا .
تفي بتعب ونعاس /معلش والله ي حبيبي بجد تعبانه محتاجه انام ي اكمل .
اكمل بغضب شديد/هو ايه حكايتك ي تقي كل ماقولك نقعد مع بعض تتطلعي بمائه حجه زي ماتكوني مش عيزاني .
تقي بدموع وعصبيه /جرا ايه ي اكمل اعمل ايه ي عني والله تعبانه بجد لاحظ اني حامل ومحتاجه راحه ارحمني بقا ي اكمل .

 

 

اكمل بزهق وضيق /طيب ي اختي ارتاحي ارتاحي انا نازل اروح ل فهد .
في الخارج .
كانت تقف نجوي بخبث وشر بعدما استمعت الي ذلك الشجار بينهم لتسرع الي الشقه ليخرج اكمل بضيق وزفر لتذهب إليه بخبث .
/ايه ي اكمل مالك شكلك مضايق .
اكمل بعصبية /والله اسالي بنت عمك .
نجوي بخبث ومكر/طب تعالي جوه تشرب ليمون يهدي اعصابك .
اكمل بارتباك وتعلثم /لا شكرا انا نازل .
نجوي بدلع ودلال /بقا كده دي اول مره اطلب منك طلب هتكسفني تعال علشان خاطري ..
ليذهب إليها باراده منه لتغلق الباب بمكر وخبث فقد أتت فرصتها ..
في شقه تقي …
كانت تجلس تقي بدموع وقهره وهي تتذكر مرضها وحديث الدكتور الذي أثبتت الاشاعات والتحاليل أنها تعاني من التهابات شديده في الاعصاب الماها هي محتمل وادويتها تجعل الإنسان في حاله هزيان وتعب شديد لتتحدث هي بحزن والم ..
/كده ي اكمل العيب عليا اني مش عايزه احسسك بتعبي واوجعك معايا خلاص مبقتش تستحملني انا لازم هروح ل نجوي اجيب من عندها التحاليل لازم يعرف كل حاجه ويشاركني في المي وتعبي كمان ….
من أمام الشقه .

 

 

 

تقي بارتباك شديد/مش هينفع اخبط عليها دلوقتي اكيد نايمه انا افتح بالمفتاح وادخل اجيبهم من سكات من غير مازعجها لتفتح وتتدخل لتصعق مماتراه فحقا قد توقفت الحياه في ذلك اللحظه حقا فما اصعب من أن تكون الخيانه من اقرب الناس 💔💔💔💔💔💔💔.
تفتكروا اكمل له حق في الخيانه 🤔🤔🤔🤔.
في الشارع …
كانت تسير رحمه واخيرا قد شعرت بأنها استطاعه أن تتنفس .
مالك بابتسامه/وحشتيني يا روحي .
رحمه بعصبية /مالك عايز ايه.
مالك بعشق /مش عايز غيرك في الدنيا دي وانتي عارفه كده وانا عرفت انك فسختي خطوبتك انتي مش هتكوني غير ليا ي رحمه .
رحمه بوجع وعصبيه/مالك انا عمري مهنسا الي عملته وانك كنت عايزني في الضلمه من وراء اخويا .
مالك بدموع والم /حرام عليكي ي رحمه انا بحاول أصلحك من ساعتها وانتي زي ماتكوني مصدقتي تمسكي عليا حاجه علشان تفضلي تعذبيني بيها .
رحمه بدموع والم /الواحد لما يحب واحده بتبقا غاليه اوي في عينه انت بالي عملته حساستني اني رخيصه اوي .
مالك وهو يمسح دموعه سريعا /براحتك انا معاكي لحد ماتصفي وتسمحيني من قلبك بس اعرفي حاجه انتي عمرك مهتكوني ل غيري فاهمه انتي ملكي ي رحمه …
صباحا ….

 

 

 

في فيلا فهد …
كانت تسير ملاك الي الخارج لتوقفها فتحيه بخبث ..
/ايه ي ملاك رايحه فين لوحدك كده الصبح .
ملاك بارتباك /رايحه مشوار ي طنط مش هتاخر .
فتحيه بمكر /من غير جوزك رايحه فين ي عني .
ملاك باستعجال وضيق /يوؤؤؤؤؤه بقا هو انا عيله صغيره انا بقيت واحده متجوزه دلوقتي سلام ي طنط .
فتحيه بعصبية وضيق/والله وبقيتي تردي ي ملاك طيب ورحمه امك لوريكي .
في الخارج ..
كانت تجلس صوفيا في سيرتها لتراقب ملاك وتعلم الوقت المناسب لتنفيذ مخططها لترا ملاك وهي تذهب وحدها في تاكسي لترسل رساله الي رامي فقد حان الوقت .
في التاكسي .
ملاك وهي تحدث جاسر في الهاتف ..
جاسر بابتسامه وحنان /ملاكي اخبارك ايه.
ملاك بعبوث طفله /كويسه عايز ايه .
جاسر بضحكه عاليه/ههههه ايه مالك ده انتي غضبانه عليا بقا .
ملاك بغيظ /طبعا زعلانه منك علي الي عملته في داليا والي وصلتها ليه آخرته ايه الي بتعمله ده ي جاسر .
جاسر بتنهيده /سيبك من موضوع داليا ده لانه هيتحل خلينا فيكي انتي انا عايزك تخلي بالك من نفسك اوي واي حاجه تقلقك تكلميني فاهمه .
ملاك بخوف /فيه ايه ي جاسر قصدك ايه.
جاسر بحنان /مفيش حاجه ي حبيبتي ده كلام عادي قوليلي انتي رايحه فين كده.
ملاك بسعاده وفرح/رايحه احضر مفاجاه ل فهد وبعد مافهد يعرف اكيد انت اول واحد هيعرف ي ابني .
جاسر بتنهيده /ربنا يسعدك ي حبيبتي المهم خالي بالك من نفسك وابقي كلميني سلام .
ملاك بابتسامه وبراءه/سلام ي اخويا .

 

 

 

ليعلن هاتفها عن رساله من رقم فهد محتواه الرساله .
/حبيبتي بحبك اوي ♥️♥️هستناكي في العنوان ده حالا مفاجاه هتعجبك اوي بس اول متتدخلي غمضي عينك علشان متحرقيش المفاجاه مستنيكي جوزك وحبيبك وفهد ..
ملاك ببراءة وطفوله/حبيبي ي فهد وماله اروحله وبعدين أقوله علي مفاجاتي بحبك ي فهد بحبك اوي اطلع علي العنوان ده ي سطا ..
في فيلا فهد ….
فهد بغضب جحيمي/ازي ي عني تنزل من غير السواق ده يومها اسود والهانم كمان قالتلي انها هتروح المدرسه .
فتحيه بخبث ومكر/لا ي فهد بيه لبسها مكنش لبس مدرسه خالص ولما قولتلها رايحه فين بدهلتني وقالت لي محدش ليه دعوه بيا .
فهد بغيظ شديد/ماشي ي ملاك كلامي مبيتنفذش واضح اني دلعتك كفايه .
ليعلن هاتفه علي رساله محتواها جعله يشعر بأن الحياه قد توقعت لتغلي الدماء في عروقه ليسرع الي الخارج تحت نظراتهم القالقه .
في وزاره الداخليه….
في مكتب اللواء محمد كان يجلس جاسر .
محمد بترحيب وفخر /اهلا وسهلا ي جاسر شرفت دايما مشرفنا ي سياده المقدم.
جاسر بابتسامه/شكرا سعادتك خير.
محمد وهو يضع الملف امامه /ديف اندروا طبعا سمعت عنه .
جاسر بحده /طبعا ده سبب كل الوساخه الي بتحصل من بره مصر ل هنا مخدرات وسلاح ودعاره كل حاجه تحت إشرافه طول عمري نفسي يقع تحت ايدي .

 

 

 

محمد بابتسامه /وربنا استجاب ل دعاك وصلنا أن داخل ب شحنه مخدرات كبيره للبلد ودي فرصتك .
جاسر بغيظ وتوعد /اعتبره خلاص وقع ي محمد بيه .
محمد بتنهيده /بس وصلنا شكوك تانيه فهد الحديدي .
جاسر بصدمه /بتقول مين سعادتك فهد الحديدي قصدك أنه متورط معاه .
محمد بجديه /لحد دلوقتي مجرد شكوك أنه هو الي بيورادله الشحنات الي بتوصل للقاهره تأكيد هو اولا والقبض علي العصابه دي مهمتك انت ي جاسر .
جاسر بارتباك من ذلك المهمه الصعبه /تمام سعادتك .
في أحدا العمارات ..
علي باب أحدا الشقق كانت تقف ملاك بابتسامه وسعاده لتحاول طرق الباب لتجد الباب مفتوحا لتنظر الي ذلك الزينه الذي تزين الشقه لتغمض عيناها وهي تسير الي الداخل ليختضنها شابا من الخلف لتبتسم بخفه واستمتاع …
/حبيبي كده برضه دايما تسبقني بخطوه بتقدر تسعدني بأقل حاجه وعندي ليك مفاجاه بس الاول لازم اقولك اني بحبك بحبك اوي اوي .
فهد وهو يقف ويشعر بخنجر يشرخ داخل قلبه /اه ي خاينه بعد كل الي عملته علشانك بتخنويني ي حقيره
ملاك وهي تنظر لذلك الشاب بصدمه لتزرف دموعها بخوف ورعب /فهد والله العظيم ماحصل انا مش عارفه ايه الي حصل انا جاتلي رساله و.

 

 

كانت صوت طلقه فهد لإنهاء حياه ذلك الشاب هي الفيصل الذي اسكتها لتسقط مغشيا عليها من ذلك المنظر ليحملها فهد بغضب جحيمي وقلبا ينزف بشده ..
في المقابر …
كانت تفتح عيناها تتدريجيا وهي تنظر حولها برعب وخوف لترا فهد وهو يحفر ذلك الحفره لتستغل انشغاله لتمسك هاتفها بيد مرتجفه لتتصل علي جاسر ليفتح الخط سريعا ليسمع مايحدث .
ملاك بدموع وانهيار /فهد انت بتعمل ايه.
فهد بوجع وكسره ودموع وانهيار /ليه عملتي كده ليه حرام عليكي ده انا ياما شوفت واتعذبت ياما اتحرمت من الحنان والعطف مصدقت حبيتك وعشقتك اديتك كل حاجه قلبي وروحي وكل حاجه لميتك من الشوارع بس انتي طلعتي وطيه وزباله صحيح تربيه حواري إذا كنتي ولا ابن عمك .
ملاك بدموع وصراخ وخوف /والله العظيم ماحصل اقسم بالله ماخونتك ي فهد اقسم بالله انا عمري محبيت راجل غيرك ارحمني ي فهد ارحمني .
فهد بغضب جحيمي/مانا هرحمك هدفنك علشان ارحمك من الي هتشوفيه علي ايديا .
ملاك بدموع وصراخ/لا ي فهد لالالالالا.
علي الجانب الآخر…
في سياره جاسر …
كان يسير جاسر بسرعه جنونيه وهو يحاول الاتصال ب عامر ليتاتيه الرد سريعا …
جاسر بغضب جحيمي/المدافن بتاعتكم فين ي عامر بيه .
عامر باستغراب /ليه ي جاسر .

 

 

جاسر بغضب جحيمي/ابنك الواطي عايز يدفن ملاك بقولك هي فين .
عامر بارتباك وقلق/في الصحراء 50كيلو من بعد الفيلا علطول .
جاسر بغضب شديد/تمام شويه وابعت حد يستلم جثه حفيدك بدل مالكلاب تاكلها.
ليغلق جاسر ليتصل علي خالد وهو ظابط زميله .
جاسر بتوعد وغيظ/خالد اسمع هبعتلك دلوقتي اسم واحده ومعلومات كتير عنها عايزها بقا دعاره مخدرات اتصرف القضيه الي تعجبك المهم اني عايزها تروح وراء الشمس .
خالد بجديه /اوامرك ي جاسر باشا اعتبرها خلاص انتهت ..
في المقابر …
فهد وهو يحمل ملاك الذي تصرخ بدموع وقهره واستنجاد .
/حرام عليك ي فهد سبني حرام عليك .
فهد بتوهان والم /انتي الي عملتي فينا كده كنا ممكن تعيش سعداء زي اي اتنين بس انتي سبتيني زي ماهي سبتني كلكم خاينين كلكم خاينين .
جاسر بغضب جحيمي وهو يرا ذلك المشهد المميت ليلكه لكمه قاسيه وهو ينظر إلي ملاك الذي سقط بين يديه فاقده الوعي لينظر إليه فهد بغضب جحيمي وتوعد /انت طلعتلي منين عايز مني ايه مش دي الي انت بتحبها وواقعين في بعض بسببها دي خاينه متستهلش .
جاسر وهو يضع ملاك أرضا ليقترب منه ليحاول الاشتباك لكن الآخر كانت مقاومته ضعيفه ليغرز جاسر الحقنه المخدره في رقبته ليسقط فهد فاقدا للوعي ليتحدث جاسر بشرود …
/امن ملاك واحميها وبعدين نتحاسب كلنا هندفع التمن ..

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ملاك الجاسر)

اترك رد