روايات

رواية عقاب بلا جريمة 2 الفصل العاشر 10 بقلم زينب سعيد

رواية عقاب بلا جريمة 2 الفصل العاشر 10 بقلم زينب سعيد

رواية عقاب بلا جريمة 2 البارت العاشر

رواية عقاب بلا جريمة 2 الجزء العاشر

عقاب بلا جريمة 2
عقاب بلا جريمة 2

رواية عقاب بلا جريمة 2 الحلقة العاشرة

في شقة هاني.

يجلس هاني في مكتبه يعمل على جهاز اللاب توب.

لتدخل منال له وهي تحمل فنجان القهوة وتتحدث بإبتسامة:أتفضل يا حبيبي قهوتك.

هاني بهدوء:تسلم إيدك يا حبيبتي ليأخذ منها الفنجان ويبدأ في إرتشافه.

لتنظر هي إليه بسخرية وتتحدث بهدوء:أنت هروح أنام تصبح علي خير.

هاني بهدوء:وأنتي من أهله يا حبيبتي.

★★★★★★★★★★★★★★★★

في شقة والدة سليم.

يجلس الرجال مع بعضهم وكذلك النساء.

عند للرجال.

يرن هاتف سليم ليضطر أن يستأذن منهم ويذهب البلكونة للرد على هاتفه.

غافلا عن شذي التي كانت تراقبه بتمعن لتنهض هي الآخري وتستاذن للذهاب للحمام.

★★★★★★★★★★★★★★★★

في البلكونة.

يقف سليم يتحدث في هاتفه بعصبية:أنا بردو مش فاهم حاجة أولي موصلتش لحاجة لما نشوف سلام دلوقتي ليغلق الهاتف زيلتفت ليدخل ليتفاجئ بشذي خلفه .

ليتحدث بإستغراب:في أيه شذي واقفة كده ليه.

شذي بغيرة:كنت بتكلم مين .

سليم ببرود:أفندم وأنتي مالك بكلم مين .

شذي بعصبية:مالي أني بحبك يا سليم.

سليم بنفاذ صبر:شذي أحنا أتكلمنا في الموضوع ده قبل كده حاولي تنسيني بقي أنا راجل متجوز ومخلف وبحب مراتي وأنتي تستهالي واحد أحسن مني .

شذي برفض:لا يا سليم أنا مش عايزة أحسن منك أنا عايزاك أنت وبس لتكمل بغيرة وأنا موافقة أن الهانم دي تقسمني فيك.

لينظر لها بصدمة وما كاد أن ينطق ولكن قاطعه صوت جنة ليقف يستمع لهم بإستمتاع.

لا يا حبيبتي خدي كله ليكي بليه وأشربي ميته قالتها جنة بسخرية .

شذي ببرود:أحسن بردو نبقي ريحتي.

جنة بغيظ:يا حبيبتي هو إلي كان هيجنن عليا عشان يتجوزني مش رمية جتتي عليه زيك بس خديه مش خسارة فيكي إلي أخدته القرعة تخده أم الشعور.

شذي بإشمئزاز:ياي أيه الألفاظ البيئة دي سوفاج.

جنة بسخرية:بيئة ولما أنا بيئة أنتي أيه بقي.

شذي بإشمئزاز وهي تنظر لسليم:أزاي كنت متجوز دي بيبي.

جنة بصدمة:بيبي هههههههه لتنظر لسليم بسخرية بقيت بيبي الله يرحمك يا رجولة.

ليحاول سليم كتم ضحكاته ويتحدث بحدة مصطنعة:في أيه مش مالي عينكم وعمالين تتخ*نقوا وأنا واقف وأيه بيبي دي كمان.

شذي برقة:أمال تحب أقولك أيه يا سولي.

جنة بغيظ:سولي الله إما طولك يا روح.

شذي بإستفزاز:مو*تي أنتي بغيظك كده يا بتاعة أنتي قالتها وهي تشير باصبعها لغيظها.

لتنق*ض عليها جنة بحدة وتش*دها من شعرها وهي تتحدث بغل أنا سكتلك كتير لتصرخ شذي من الالم.

ليسرع سليم بلهفة في تخليصها من يد جنة دون فائدة ليجتمع الجميع علي صوتهم.

★★★★★★★★★★★★★★★★

في شقة هاني.

تجلس منال في غرفتها بتوتر مما هي مقبلة عليه لتنفض راسها بعنف وتنهض وتتجه لغرفة المكتب.

لتدخل المكتب وتجد هاني ينام علي مكتبه لتنظر له بسخرية ثم تذهب إلي المطبخ وتفتح إحدى الضلف ثم تخرج منها حقيبة تأخذها وتتجه مرة آخري للمكتب.

لتضعها أرضا وتذهب إلي هاني وتحاول رفعه وإسقاطه أرضاً لتفشل في البداية بسبب ثقل جسمه لكنها تنجح في النهاية لتنهض بتعب وتذهب للحقيبة وتخرج منها بقرة حبال كثيرة وتبدأ في تقيد يد هاني وقدمه جيداً وتثبيته بالمكتب ثم تذهب للحقيبة وتخرج منها طقم س*ك*ين حاد وتضعها أرضاً بجوار هاني ثم تجلب حقنة من جيبها وتضع في يد هاني كي يفيق.

لتنهض بعدها وتجلس علي المقعد وتضع قدم فوق قدم في إنتظار أن يفيق.

★★★★★★★★★★★★★★★★

في شقة أميرة.

يجتمع الجميع علي صر*يخ شذي بلهفة ويحاولون تخليصها منها.

ليستطيع أخيرا سليم فك يد جنة بعد أن قطعت شعر شذي في يدها.

لتستيقم شذي بفزع وهي تنظر لشعرها في يد جنة لتتحدث بعصبية ودموع:أيه إلي عملتيه ده يا م*تخ*لفة.

لتقترب سهي من إبنة عمها وتحتضنها وهي تنظر لجنة بعتاب.

بينما جنة تنظر لشذي بتشفي غير عابئة بالواقفين خلفها.

ليقترب عامر من إبنة أخيها وينظر لها بحسرة ثم يقترب من سليم بعصبية:أيه إلي حصل ده يا سليم.

سليم بإرتباك:شدوا مع بعض يا عمي .

عامر بعصبية:شدوا مع بعض سهي عاصم إلي أبوها أكبر دكتور جر*اح في العلم خريجة جامعة كامبردج هنشد مع دي قالها وهو يشير لجنة بإستحقار.

سليم بتحزير:عمي متنساش أنها تبقي مراتي يعني كرامتها من كرامتي.

عامر بسخرية:لا والله وبنت أخويا إلي أتهانت في بيتك مرتين وشعرها أتق*طع.

أم مصطفى بغيظ:والله عندك حق يا عامر بيه دي قلة* أد*ب.

أميرة بهدوء:يا جماعة إهدوا شوية أحنا منعرفش أيه إلي حصل مش يمكن شذي إلي وصلت جنة لكده.

سليم بتأكيد: وده إلي حصل فعلاً.

شذي بدموع:لا يا عمو هي إلي متو*ح*شة أحنا كنا بنتكلم عادي وه*ج*مت عليا.

جنة بعصبية:بتتكلمي عادي ولا حضرتك جاية تعرضي علي جوزي الجواز وترمي بلادي عليه.

ليشهق الجميع بصدمة من صوت القلم الذي نزل علي وجه جنة.

سليم بعصبية وهو يحتضن جنة بحماية:أنت أتحن*نت بت*ض*رب مراتي .

عامر بعصبية :مراتك يا محترم بتغلط في شرف بنت أخويا وأنت واقف تتفرج عليها بقي شذي تنزل المستوي دي ليوجه كلامه لجنة بسخرية:فوقي يا بت أنتي بنت شوارع وهتلاقيكي كنتي مقضياها من حضن راجل لراجل ده أنتي أبوكي شيخ منصر.

سليم بمقاطعة:كلمة تانية وهنسي إنك راجل قد والدي أنا مراتي أشرف من الكل فاهم أنا إلي روحت خطبتها مجتش تعرض عليا تبقي زوجة تانية البيت ده بيت جنة وإلي يدخله يحترمها.

سهي بصدمة وهي تترك شذي :أنت بتطرد أبويا من بيتي يا سليم.

سليم ببرود:والدك إلي غلط في مراتي وض*رب*ها.

عامر بزهول:للدرجادي يا سليم بتطردني من بيتك.

رامي بسرعة:هو ميقصدش يا عمي أكيد .

أحمد بهدوء:مشكلة بنات وخلصت يا عامر مكنش لازم تدخل نفسك.

عامر ببرود:أنت صح ليلتفت لشذي ويتحدث يلا يا شذي ثم يلتفت لسهي عايزة تشوفيني تعالي شوفيني في بيتي إنما البيت ده أنا مش داخله تاني.

أميرة بلهفة:إهدي بس يا بشمهندس ثم تنظر لسليم بتحزير ولا أيه يا سليم.

سليم بهدوء:أنا مطر*دتش حضرتك ده بيتك أنا بقول تحترم مراتي.

عامر بسخرية:لا والله يلا يا شذي ليغادر هو وإبنة أخيه وسهي ورامي يركضون خلفه للإعتزارمنه.

لتتحدث روان بهدوء:أبيه إلي عملته ده ميصحش.

سليم بهدوء:واحد ض*ر*ب مراتي قدام عيني المفروض أعمله أيه ده أقل حاجة عملتها.

أم مصطفى بغيظ:ولما قط*ع*ت للبت شعرها ده كان كويس
.
سليم بهدوء:حضرتك متعرفيش إلي حصل يا طنط عشان تحكمي مين إلي غلط.

أم مصطفى بغيظ:مش محتاجة أشوف أحنا عارفين شذي كويس أوي الدور والباقي علي مراتك.

مصطفى بهدوء:ملناش دعوة يا أمي ويلا عشان نروح.

أم مصطفى بعصبية:والبت إلي أتم*رم*طت دي ما تقولي حاجة يا أميرة.

أميرة بسخرية :هو أنا بقي ليا لازمة عن إذنكم لتغادر إلي غرفتها.

أحمد بهدوء:يلا أحنا كمان يا جماعة .

مصطفى بموافقة:يلا بينا سلام عليكم ليغادر الجميع ويظل سليم وجنة بمفردهم.

لتبتعد جنة الباكية عن أحضان سليم وتتحدث بدموع واسف:أنا والله ما كنت أقصد أنت شوفت هي عملت أيه.

سليم……….

★★★★★★★★★★★★★★★★

في شقة هاني.

يبدأ هاني أن يفيق بعد أن سري مفعول الحقنة به ليفتح عينه ببطئ وينظر حوله بإستغراب ويحاول أنا ينهض دون فائدة.

منال بتشفي:مش هقدر تقوم يا دكتور.

هاني بإستغراب وهو ينظر في إتجاه الصوت:في أيه يا منال أنتي مربطاني كده ليه تعالي فكيني مش وقت هزار.

منال بسخرية وهي تنهض وتجلب شنطة السكا*كين وتجلس بجواره:ومين قالك أني بهزر.

هاني بخوف:هو فيه مالك وأيه الس*ك*ينة دي.

منال ببرود وهي تمسك إلي*ك*ي*ن الكبيرة التي تلمع بقوة من كسرة حموها:باخد تار أبني.

هاني بتوتر :تار أيه أنا مش فاهم حاجة.

منال بشر وهي تغ*رس الس*كي*ن في يده:أخر*س يا وا*طي أنا عرفت كل حاجة .

ليص*رخ بألم والد*ماء تسي*ل منه بغزارة :بلاش جن*ان يا م*جنو*نة.

منال ببرود:ج*نان أن كده عقلت لتنهض وتلف حوله ببرود أنا ممكن أسيبك بس بشرط.

هاني بألم:أنا موافق علي أي حاجة بس بسرعة الج*ر*ح بين*زف.

منال ببرود:تقولي مين إلي شغالين معاك جوه وبره مصر.

هاني بألم:معرفهمش.

لتجلس منال وتغ*رس السك*ين هذه المرة بقدمه وتتركها وتبدأ في تحريكها بقدمه.

ليصرخ بألم:هقولك خلاص.

لترفع الس*ك*ين من قدمه وتخرج هاتفها وتتحدث بأمر قول كل الاسماء .

ليبدأ هاني بسرد كل شئ يعرفه لتغلق بعدها المسجل وتحفظ التسجيل وتضع الهاتف في جيبها من جديد ثم تجذب الس*ك*ين بقوة لينظر لها بفزع لغر*سها في بطنه والقدم والرجل الأخريين وسط صر*يخه الذي يضوي في المكان لتنهض بعدها بشر كده أبني أرتاح في تربته هو وكل إلي قتل*تهم لتغ*رس الس*ك*ين مرة آخري بقلبه ليسقط ميتا.

لترمي الس*ك*ين أرضاً وتتجه لهاتفها وتقوم بإرسال التسجيل لشخص ما وبعدها تسجل تسجيل آخر لترمي بعدها الهاتف علي المكتب وتجلب صورة صغيرها وتحتضنها بحنان خدت تارك يا قلب ماما.

لتخرج بعدها قنينة من جيبها….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عقاب بلا جريمة 2)

اترك رد

error: Content is protected !!