روايات

رواية عقاب بلا جريمة 2 الفصل الحادي عشر 11 بقلم زينب سعيد

رواية عقاب بلا جريمة 2 الفصل الحادي عشر 11 بقلم زينب سعيد

رواية عقاب بلا جريمة 2 البارت الحادي عشر

رواية عقاب بلا جريمة 2 الجزء الحادي عشر

عقاب بلا جريمة 2
عقاب بلا جريمة 2

رواية عقاب بلا جريمة 2 الحلقة الحادية عشر

سليم بحنان وهو يقترب منها ويرفع نقابها ويمسح دموعها بيديه وينظر في عيونها بعشق:بتتأسفي ليه أنتي مغلطيش يا جنتي واحدة وغيرانة علي جوزها ده أقل واجب إلي أنتي عملتيه.
جنة بدموع وخجل من نظراته:بس أهلك زعلوا منك بسببي أنا مستعدة أروح ليها وأعتذر ليها هي ووالد سهي و.
ليضع سليم يده على فمها بحنان:شششش أنتي مغلطيش عشان تعتذري يا جنتي أنسي إلي حصل ممكن ليقترب منها ويقبل جبينها بحنان ويكمل بمكر ويلا بقي بالفراولة إلي طرحتك في وشك دي بدل ما أتهور يا جنتي تصبحي علي خير.
لتشهق جنة بخجل من حديثه وتركض إلي غرفتها دون أن ترد عليها.
ليضحك سليم بصخب:أه يا جنتي.
ليتنهد بعدها بتعب :أه يا جنتي دي لسه البداية.
ممكن أعرف أيه إلي عملته ده يا سليم قالها رامي بعتاب.
لينظر سليم ويتحدث بهدوء:عملت أيه يا رامي حماك ض*ر*ب مراتي.
رامي بعتاب:كنت تتكلم معاه بهدوء:مش تطرده.
سليم ببرود:وأنا مطردتوش.
رامي بسخرية:أمال كلامك معناه أيه.
سليم بنفاذ صبر:يعني حضرتك عايز أيه دلوقتي يا رامي .
مش عايز حاجة يا سليم بيه وشكرا لحضرتك جدا بس البيت ده أنا مش قاعدة فيه يوم واحد قالتها سهير بعصبية.
ليذهب لها رامي بسرعة:أيه إلي بتقوله ده يا شعب.
سهي بهدوء:بقول إلي لازم يحصل أنا مش هقدر أقعد هنا تأتي في نفس البيت إلي أخوك ومراته قاعدين فيه أنا هاخد مالك وأروح عند بابا ولما تجبلي مكان أعيش فيه تعالي خدني.
رامي بصدمة:عايزة تسبيني يا سهي.
سهير بنفي:لا يا سليم بس بعد إلي أخوك عمله مينفعش أقعد هنا.
أيه إلي بتقوله ده يا سهي ده بيتك يا بنتي قالتها أميرة التي خرجت من غرفتها هي الآخري.
سهي بحزن:مينفعش يا ماما ده مش بيتي ده بيت إلي من ساعت ما جت وهي الكل في الكل وأنا أته*انت أنا وأهلي.
سليم ببرود:ده بيتك وبيتها يا ستي إلي بتقوليه ده مينفعش.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في غرفة سليم.
تجلس جنة تبكي وهي تحتضن صغيرها الغافي من حدث سهي لتقبل جبين طفلها وتنهض ترتدي ملابسها وتأخذ صغيرها وتخرج.
في الخارج.
سهير بعصبية:لا مش بيتي وأنا هامشي أنا وأبني عايزني يا رامي هاتلي شقة بعيد.
لأ مش هتمشي ده بيتك أنتي أنا إلي هاخد أبني وأرجع مكان ما جيت قالتها جنة وهي تخرج من غرفة سليم وتحمل في يدها حقيبة وتمسك صغيرها الذي فاق للتو.
ليتجه سليم إليها ويتحدث بهدوء:أدخلي أوضتك يا جنة وملكيش دعوة بحاجة.
جنة بدموع:لا مش هدخل أنا السبب في كل إلي حصل ومن يوم ما جيت وأنتوا في مشاكل بسببي فسيبني أمشي وإبنك تقدر تشوفه في أي وقت.
ليقف سليم وينظر لها لثوان ثم يلتفت لوالدته يجدها تقف بحزن ليتحدث بهدوء : تقدري تخليك في بيتك يا سهي جنة إلي هتمشي.
لتنظر له جنة بحسرة وتتجه للبابكي ترحل لتقف محلها بعد حديث سليم.
ليكمل سليم حديثه :بس مش لوحدها لينظر الجميع له بعدم فهم ليكمل حديثه أنا هامشي معاها .
أميرة بصدمة:أنت بتقول أيه يا سليم هتسبني.
سليم بهدوء وهو يتجه لها ويحتضنها رامي وسهي معاكي يا ست الكل وأنا أبني ومراتي محتاجني .
رامي بهدوء:إهدي يا سليم بلاش تسرع مشكلة وتتحل .
سليم بهدوء وهو ينظر له :خد بالك من أمك بعد إذنكم ليتجه لزوجته ويحمل صغيره ويأخذ الحقيبة منها باليد الأخري :يلا يا جنة.
جنة بتردد: خليك.
سليم بأمر :يلا.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في شقة هاني.
تخرج منال قنينة من جيبها ثم تنظر لها بحزن وتضع صورة إبنها علي المكتب وتفتح القنينة وتشريعات علي دفة واحدة وبعدها تأخذ صورة صغيرها وتجلس أرضاً وتحتضنها وتغمض عينها.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في سيارة سليم.
يقود سليم سيارته وبجواره نحو وهي تحمل الصغير وتتحدث بحزن:أنا أسفة .
لينظر لها سليم بهدوء:قولتك أنتي مغلطيش عشان تعتذري.
جنة بتوتر:طيب هنروح فين ممكن منروحشي الشقة القديمة.
سليم بهدوء:دي ما كنتش شقتي دي كانت شقة حسام .
جنة براحة:طيب هنروح فين.
سليم بهدوء:كنت واخد شقة تبع مساكن الضباط وكنت مجهزها هنقعد فيها.
جنة بحزن:طيب وطنك أميرة هتصلحها أزاي أنت كده أتخليت عنها عشان .
سليم بهدوء:متشليش هم أنا هتصرف.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في شقة مصطفى.
يجلس مصطفي ويتحدث بعصبية مع روان:أنتي مالك أنتي يا روان.
روان بعصبية:شوفت عمل أيه في شذي وعمو عامر ده ينفع.
مصطفى بهدوء:أنتي متعرفشي أيه إلي حصل أنتي بتدفعي عن سهي وبس.
روان بتوتر:لا طبعاً أنا بدافع عن الحق.
مصطفى بسخرية:الحق لما تعرفي أيه إلي حصل تصبحي علي خير ليغادر تاركاً أيها بمفردها.
لتجلس تفكر فيما حدث فهي لم تعرف جنة جيدا لكن علي ما يبدو أنها بريئة بشدة لكن هي رأتها وهي تضرب شذي وشذي أيضا قامت بإستفزازها هي الآخرين في الصباح لتتنهد بحيرة وتنهض كي تنام.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في سيارة سليم.
يصل سليم بسيارتهه أما أحد العمارات الفخمة ويركن سيارته ويفتح الباب وينزل ويتجه يفتح لجنة ويأخذ الصغير ويصعدوا لأعلي ليصلوا للطابق السابع ليفتح سليم أحد الشقق ويتنحي جانب ويتحدث:أدخلي يا جنة ويعطيها الصغير لتنظر له بعدم فهم.
سليم بهدوء:هنزل أجيب حاجات من السوبر ماركت أدخلي نايمي بودي وأرتاحي مش تتأخر.
جنة بهدوء:حاضر .
لتدخل جنة ويغلق سليم الباب ويغادر لشراء الأغراض.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في شقة أميرة.
تجلس أميرة بوهن علي أحد المقاعد وتبكي بشدة.
لينظر رامي لسهي بعتاب ويجلس يحتضن أمه بحنان:حقك عليا يا ست الكل وسليم هيرجع بإذن الله أطمني.
أميرة بحزن وحسرة:يبقي متعرفشي أخوك كويس مش هيرجع تاني.
لتنظر لهم سهير بهدوء وتأخذ إبنها الغافي من غرفة رامي وتصعد لشقتها.
أميرة بحزن:روح صالح مراتك يا أبني.
رامي بحزن:حاضر يا أمي بعد إذنك يا ست الكل.
أميرة بحزن:أتفضل ليغادر رامي ويصعد شقته .
لتجلس أميرة تطلع حولها بحسرة فقد أصبحت وحيدة لتتذكر حديثها مع سليم يوم زفاف روان.
فلاش باك.
يعود سليم وأميرة من الفرح ويجلسوا بحزن.
لتتحدث أميرة بحزن:فاضل أنت بس يا سليم وهتسبني أنت كمان.
سليم برفض:لا طبعاً يا أمي مش هسيبك أبدا حتي لما أتجوز مش هسيبك أنا أكلي وشربي وحياتي كلها هتبقي معاكي يا ست الكل أخري أنام بس في شقتي.
أميرة بحزن:ومراتك إلي هتيجي هترضي عندك سهي إلي كانت مننا وقاعدة معانا علي طول بعد الجواز قالت عايزة أعيش مستقلة ومبقتش أشوف رامي غير لما يعدي عليا وهو راجع من الشغل مسيرك تبقي زيه.
سليم برفض:أنا مليش دعوة بحد يا ست الكل أنتي حياتي كلها ويلا قومي نامي بقي عشان ترتاحي.
أميرة بحنان:حاضر يا حبيبي تصبح علي يا حبيبي.
سليم بحنان:وأنتي من أهله يا ست الكل.
عودة.
لتفيق من شرودها وتتنهد بحزن حتي أنت سيبتني ومشيت لتنهض بحزن وتتجه لغرفتها وتتفاجي باب الشقة يفتح لتنظر بصدمة.
أميرة………..
★★★★★★★★★★★★★★★★
في فيلا عامر.
تجلس شذي تبكي بشدة في أحضان والدها.
ليتحدث عاصم بعصبية لشقيقه:مش قولتلك متخدهاش معاك يا عامر.
عامر بهدوء:بنتك إلي أصرت يا عاصم وهي إلي غلطت في بنتك ورغم ده كله جبتلها حقها بنتك المتربية راحة تعرض علي سليم أنه يتجزوها.
عاصم بصدمة وهو يبتعد عنها:أنتي بتقول أيه لينظر لها بعصبية أيه إلي عمك بيقولوا ده يا شذي.
شذي بتوتر:غصب عني يا بابا.
عاصم بعصبية:أيه إلي غصب عنك للدرجادي حسابي معاكي بعدين يا هانم وعقابا ليكي هتسافري لشهاب أخوكي.
شذي بصدمة :بس.
عاصم بأمر :خلاص .
★★★★★★★★★★★★★★★★
في شقة أميرة.
أميرة بصدمة:سليم.
سليم بهدوء:أيوة يا ست الكل .
أميرة بقلق:في حاجة حصلت ولا أيه.
سليم بهدوء :لا يا ست الكل بس كنت جاي أفكرك لسه فاكرة كلامي في فرح روان.
أميرة بتذكر: أيوة.
سليم بتوتر:وأنا مش هقدر منفذشي كلامي وأتمني توافقيني في طلبي.
أميرة برفض:أوعي تكون بتفكر تسيب مراتك وتقعد معايا.
سليم برفض :مينفعش أرجع البيت ده تاني أصلاً يا أمي.
أميرة بعدم فهم: يعني أيه.
سليم بحزن:يعني أتمني حضرتك توافقي وتيجي تعيشي معايا.
أميرة…..

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عقاب بلا جريمة 2)

اترك رد