Uncategorized

رواية ونحب تاني ليه الفصل السابع عشر 17 بقلم منة الهواري

  رواية ونحب تاني ليه الفصل السابع عشر 17 بقلم منة الهواري

 رواية ونحب تاني ليه الفصل السابع عشر 17 بقلم منة الهواري

 رواية ونحب تاني ليه الفصل السابع عشر 17 بقلم منة الهواري

طق طق 
_مازن: اتفضل 
_ يارب ماكنش اذعجتك 
_مازن: لا لا يا انسه سهيله اتفضلي ، المكتب نور 
_سهيله: هو بنور بأصحابه 
_مازن: اتفضلي ، هو فيه حاجه 
_سهيله: كنت عاوز اكلمك في حاجه كده 
_مازن: طب حاضر ، ياسمين اتفضلي دلقوتي و نشوف نشغلنا بعدين 
_ياسمين : حاضر بعد اذنكوا 
” ياسمين خرجت و فضل مازن و سهيله “
_مازن: في حاجه انا قلقت نور حصلها حاجه
_سهيله: لا محصلش حاجه انا بس عاوزه اشتغل 
_مازن: تشتغلي فين ؟! 
_ سهيله: هنا مكان نور
_مازن: مكان نور ازاي يعني 
_سهيله : انا مش قصدي حاجه بس انا ممكن اشتغل مكان نور هنا عقبال ما ترجع و كده 
_مازن فهم قصدها : طب انا ماعنديش مشكله انا فعلا الشغل عليا كتير ف انتي جيتيلي من السمااا
_سهيله: بجد يعني انت وافقت 
_مازن: ايوه موافق، انتي كنتي بتشتغلي قبل كده 
_سهيله: لا مشتغلتش قبل كده ،و دي اول مره 
_مازن: تمام ،هتكوني سعيده جدا وسط الاطفال
_سهيله : اكيد ، هبدا امتي الشغل 
_ مازن: تقدري ابدا من بكره 
_سهيله: تمام ، بجد مش عارفه اشكرك ازاي
_مازن: انا معملتش حاجه و يرجع نور بالسلامه 
_سهيله بحزن: يارب ،طب هستأذن انا بقي 
_مازن : انا هوصللك في طريقي انا كده كده مروح
_سهيله: لا انا هاخد تاكسي أو اوبر
_مازن: يلا ي انسه سهيله مافيش نقاش 
_سهيله: بس ….
_مازن: مبسش يلا 
_سهيله: حاضر 
“سهيله اخدت شنتطها و مازن اخد حاجته و نزل و ركبوا العربيه” 
#Menna_Elhawary
_نوح في تليفون الي موصل ب مكتب خديجه :انسه خديجه عاوزك في مكتبي 
“خديجه في مكتبها و سمعته “
_خديجه: هيكون عاوزني في ايه ده كمان ،،اهدي كده يا ديجا ولا كأن في حاجه ولا انتي عكيتي الدنيا خالص يعني ، عكيت بس دا انا طينتها 
“خرجت خديجه من مكتبها و هيا بتحاول متبهدلش الدنيا تاني “
_خديجه: افندم يا استاذ نوح
_نوح: كنت عاوز كل الي يخص شركه Work عشان اكون مستعد ليها 
_خديجه : حاضر ي فندم 
_نوح: و اها اعملي حسابك بعد ما تجيبي الملفات هنروح نتغدي و بعد كده اروحك تمام 
_خديجه : لا انا هروح لوحدي انا مش عيله صغيره يعني 
_نوح: لا لا فعلا انتي كبيره مأماره الشكولاته و كمان قولتي شكرا و حاجه تانيه بس مش فاكر اوي 
_خديجه بسرعه : لا لا خلاص هتزفت اروح معاك ، وعلي فكره بقي انا مقولتش حاجه 
” قالته كده و مشيت بسرعه قبل ما يتكلم ، ضحك علي طريقتها و علي لسانها الطويل ” 
_نوح : مجنونه و هتتجنني معاكي 
___________________________
_ هو انتي مش ناويه تسيبك من نور بقي
_جنه : تعرف يا فارس ، نور دي انا بكرها من ساعه ماوعيت علي الدنيا ، كنت علي طول بغير منها مع انها معملتليش حاجه بس مش عارفه انا كده ليه نظره أمها ليها و ابوها الي يرحمه كانوا بيحبوها بجد ، انا ماليش حد ، انا وحيده دايما ، هيا علي طول شاطره في دراستها ، انا دايما كنت أقل منها في الدراسه انا مش شاطره زيها ولا في ذكأها ولا حتي في جمالها ، انا بشوف نفسي وحشه يا فارس فاهم 
_فارس: فاهم ي جنه ، بس احب اقولك ليه متقوليش أنه قدر ربنا و هو الي كاتبه ليكي انك تكوني كده ، انتي ممكن باديكي تكوني حاجه حلوه و كبيره كمان والكل يبقي فخور بيكي 
_جنه : هيكون مين الي فخور بيا ماما مثلا علي طول وانا صغيره تحطني في مقارنه مع اي حد بابا علي طول مشغول ومش فارق ماعها اصلا انا عملت ايه ولا زفتت ايه ، نوح مثلا نوح علي طول في شركته و مش فاضي علاقته بيا صباح النور تصبحي علي خير مش بشوفه ، شوف انتي عيلتي ب عيله تانيه او شوف اخويا الي بيعمله مع اخ تاني غيره لو ليه اخت بيفسحها بقي بيحسسها بالامان بتلجأ ليه وقت ضعفها وقت انهيارها ، شوف انت بقي 
_فارس : الي يقعد معاكي ي جنه يكتشف فيكي حاجات انتي مش ببيناها ولا حتي بتلمحي حد بكده ليه 
_جنه: علشان بتشفني علي طول جنه الي بتضحك جنه الي شايفه نافسيها ولا يهمها حد ، جنه الشريره الي ممكن تقتل و تخطف و تسجن ب قلب عادي 
فارس: ياهاا ي جنه كنت فاكرك البنت الي المدلله دايما الي بتقعد في وسط الشله و مناخيرها في السما علي طول ، الي لالبسها علي طول ضيق و الي بتلبس برضوا قصير و بشعرك عادي بس انتي من جواكي عاوزه تغيره نفسك للأحسن بس خايفه تتحطي في مقارنه برضوا ، ماكنتش متوقع انك ممكن تكوني كده ابدا 
_جنه: كان نفسي بس دي خطوه صعبه جدا ، و عمري ماحد هيشوفني غير كده 
_فارس : بس انتي هتتغيري يا جنه و هتبقي احسن جنه علي الارض و هتيجي في يوم و تقولي فارس قال و هتفتكري 
_جنه بحزن: تفتكر ؟!!!
_فارس: هنفتكر*…. 
#Menna_Elhawary
_ هو انت يا نادر هترجعني امتي و ننهي اللعبه دي 
_نادر: انتي الي بدأتي اللعبه 
_نور : دا كان رأي في الموضوع الي فتحتني فيه 
_نادر : و انا ماعنديش حاجه تانيه 
_نور: الي هيا ايه 
_ نادر: نتجوز و نخلص و تخلصي 
_نور بغضب : دا في بعدك يا نادر. و انا مش همضي علي حاجه تمام لو هعيش عمري كله هنا خلليك انت بقي في احلامك دي 
_نادر بغضب : نور انتي بتعانديني و هتخليني اقلب عليكي 
_نور: ايوه بعاندك و وريني هتعمل ايه 
_نادر: انا هوريكي هعمل ايه ، تعالي
_نور: نادر سيب دراعي اااه سيبني يا حيوان 
_نادر بغضب: لا مش هسيبك و هتترمي في الأوضه دي لحد ما توافقي علي الشرط بتاعي أن شاء الله تقعدي سنه يلاااااااا
“نادر دخل نور الأوضه و قفل عليها بالمفتاح و فضلت نور تعيط “
_نور بعياط : افتح يا نادر بقي كفايه كل حياتي بتدمر بسببك افتح 
_نادر بغضب: انتي فكراني هضعف قدام عياطك ده و هتصعبي عليا ده في بعدك و علي فكره انتي مش هتخرجي من هنا ، اكلك و شربك و اي حاجه هتحتاجيها هجبهاللك بس انتي مش هتخرجي من هنا
_نور بصوت عالي : ناااااادر لاااا افتتح 
” نادر قعد علي الكرسي و سامع صوت عياطها و صوت زعقيها الي لو كان فيه ناس فيه كانوا زمانهم سمعوا صوتها ” 
” كأن في عالم لم يكن عالمي “
_ اتفضل يا استاذ نوح الملفات اهه 
_نوح: هاتي ، و اتفضلي اقعدي عشان لو فيه حاجه اوريهالك 
_خديجه : حاضر 
طق طق 
_نوح: اتفضل 
_ ايدا ايدا نوح بنفسه قاعد علي مكتب مره واحده 
_نوح: ايدا مي بنفسيها هنا ، عاش من شافك 
“مي سلمت علي نوح و اخدوا بعض بالحضن “
_مي: وحشني والله اوي بجد ايه يبني مختفي ليه كده 
_نوح: وانتي كمان والله، مش مختفي ولا حاجه كل الي حصل فتحت شركه علي قدي كده و كبرت شويه بشويه اهه زي ماشوفتيني ، وانتي عاملتي ايه بقي بعد ما اتخرجتي 
_ مي : انا يا سيدي قصتي زي قصتك بالظبط و انا صاحبه شركه Work الي انت ماسك ملفاتها دي 
_نوح: بجد يا بنت ايه عملتيها يعني بس مش مشكله هنتجع تاني بقي 
_مي: وحشاني اوي ايام الجامعه و الشله وحشاني 
_نوح: وانا كمان والله 
_احم احم ، استاذ نوح انا خلصت شغلي ، اقدر اروح 
_نوح : لا لا استنيني بس اخلص كلامي مع مي و نروح 
_خديجه بجديه: لا انا هروح لوحدي ، انت تقدر تقعد مع انسه مي براحتكوا ، بعد اذنكوا 
“خديجه راحت مكتبها و اخدت حاجتها و خرجت بره “
_نوح: خديجه استني 
“خديجه مسنعتش كلامه و خرجت بره الشركه و نزلت عشان تركب تاكسي “
_نوح: خديجه استني في ايه 
_خديجه بغضب: هو ايه الي في ايه بتعامليني كأني عيله صغيره و بتأمري كاني شغاله عندك ببلاش يبقي في ايه واحده داخله علينا المكتب في وسط شغل لالبسها ضيق و عريان و حاطه كيلوا مكياج يبقي في ايه تتكلموا و تفتكروا ايامكوا مع بعض برضوا في ايه ولا كان في بني ادمه واقفه معاكوا ولا كاني موجوده اصلا بعد اذنك 
“قالت كلامها الآخر و ركبت التاكسي علي طول تحت نظرات نوح الي نذهول منها خديجه يطلع منها كل ده 
“أنها المرأة يا ساده عندما تنفذ صبرها علي من تحب “
__________________________
” عدي شهر يعني اربع اسابيع يعني ثلاثون يوما كل من نور الي قوضتها قاعده ولا بتخرج ولا بتروح في حته غير نادر الي بيدخلها اكلها و شربها ، ولا خديجه الي بتتعامل مع نوح بكل برود و جفاف من ساعه الي حصل ، ونوح حاول يتكلم ماعها بس خديجه دايما تنهي الكلام و ماتديش ليه فرصه الكلام بقت تعمل الي علي مزاجها “
“وجهه اليوم الذي ينقلب فيه كل شئ”
_نادر: نور انا نازل ، هروح اشتري حاجات من أقرب سوبر ماركت يقابلني عشان كل الاكل الي هنا خلص ماشي عاوزه حاجه اجيبهالك 
_نور من ورا الباب: افتح الباب ي نادر عاوزه اشوف الشمس اشوف الدنيا 
_نادر بغضب: لا يا نور وانا قولت لو عملتي الشرط بتاعي الاول ، سلام 
“نادر خرج من البيت و نور سمعت رزعت الباب و قفله بالمفتاح و بدأت تكسر في كل حاجه في الاوضه”
_نور بصوت عالي: انا لازم أخرج من هنااا
_سعيله: صباح الخير يا استاذ مازن
_مازن: صباح النور بقالك شهر بتشتغلي معايا بلاش استاذ دي وانا هقول سهيله عادي 
_سهيله: خلاص ماشي الي تشوفه ، انا هروح اشوف الاولاد و الشغل الي ورايا بعد اذنك 
_مازن : اتفضلي 
“سهيله مشيت و مازن قعد علي مكتبه و مسك تلفونه و طلع صوره نور “
_مازن: هترجعي امتي بقي انا تعبت من غيرك اوي وحشتيني اوي ي نوري 
“يعلن هاتفه عن اتصال رقم بدون اسم ، استغرب هيكون مين ف رد “
_مازن : الوا … نووورررر 
يتبع…….
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية تزوجت فتاة السابعة عشر للكاتبة رحمة أيمن

اترك رد

error: Content is protected !!