روايات

رواية خلف أسوار القلب الفصل السابع 7 بقلم سهيلة عبد الجواد

رواية خلف أسوار القلب الفصل السابع 7 بقلم سهيلة عبد الجواد

رواية خلف أسوار القلب البارت السابع

رواية خلف أسوار القلب الجزء السابع

خلف أسوار القلب
خلف أسوار القلب

رواية خلف أسوار القلب الحلقة السابعة

احمد : طب طمني يا دكتور
الدكتور: احنا محتاجين شويه آشعه وتحاليل
احمد : اعمله كل حاجه بس طمنوني عليها
احمد: ها يادكتور طمني
الدكتور: بص يابني هي عندها كانسر في الدم
احمد: طيب وهي حالتها ايه
الدكتور: صعبه شويه ادعيلهاا ” وسابه ومشي”
.
محمود: ايه يا احمد فيه ايه
هبه : طمني عليها يا احمد
احمد: الدكتور عملها اشاعات وتحاليل وطلع عندها كانسر
هبه: لا حول ولاقوة الا بالله
طيب متصلتش ليه بحد من اهلها
احمد: هي يتيمه وعايشه مع جدتها وجدتها اصلا عاجزة فمش هتعرف تيجي
هبه: لا حول ولا قوة الا بالله
الدكتور: هي فاقت دلوقت تقدروا تتطمنوا عليها بس لازم تجيبولها الادويه دي
محمود: كتر خيرك يا دكتور
هبه : انتي سلمي
سلمي : مين حضرتك
هبه: انا مامة احمد يا حببتي بصي انتي هتمشي دلوقت معانا
سلمي “بإرهاق” : حاضر
_____________________

 

 

في بيت محمود..
..
نور : اي يماما فينك
هبه: انا جايه انا وابوكي ومعانا سلمي جهزي اوضتك
نور: انا مش فاهمه حاجه بس طيب
هبه: سلام دلوقت وهفهمك لما اجي
_____________________
..
رنا : هو احنا عشان اتخطبنا تفضل تنطلي كل شويه كدا
عبد الرحمن: اتكلمي مع خطيبك عدل وانا هسيبكوا مع بعض شويه “وقام”
ايهاب: انتي ازاي تخرجي من غير ما تقوليلي
رنا: وهو انا لازم استأذن يعني
ايهاب: طبعا
رناا: لا بص بقا طول ما انا في بيت بابا محدش له حكم عليا غيره تمم
ايهاب: وانا خطيبك وقريب هبقا جوزك
رناا ” بعصبيه”: طب بس عشان مش طايقه نفسي
ايهاب” وهو بيمسك ايديها”: طب فيه اي طيب
رناا بفزع: انت ازاي تمسكني كدا انا قايمه ” وسابته وقامت”
عبدالرحمن: فيه ايه يارنا سايبه خطيبك كدا ليه
رناا بعصبيه: كان عاوز يمسك ايدي

 

 

 

عبدالرحمن بضحك: ماكنتي خليتيه يمسكها يا فوزيه
رناا: بعد اذنك يبابا اتصرف مع ابن اخوك دا عشان مليش مزاج للهزار
عبدالرحمن في نفسه : البت مالها
ورنا اتصلت بنور وحكيتلها اللي حصل
نور: ماشي يارنا هو غلطان انه مسك ايدك بس انتي حبكتيها جامد
رنا: انا مش طايقاه بشوفه كدا بطريقه مش حلوة بحسه بتاع بنات وكدا مش بحسه محترم
نور: طيب معلش ربنا يقدم اللي فيه الخير سلام عشان ماما جت
_____________________
هبه: خشي يا سلمي ياحببتي البيت بيتك
سلمي بكسوف: الله يخليكي يا طنط
هبه: طنط اي بقا دا انا زي ماما
سلمي وهي بتدمع: حضرتك طيبه وحلوة اوي
هبه : يحببتي انتي زي بنتي استني اندهلك نور تتعرفوا علي بعض
قاطعتها نور : اي يماما دا انا وسلمي عز المعرفه
هبه باستغراب : انتي شوفتيها قبل كدا
نور : اه ابقي اسألي سي روميو ابنك المهم سيبيلي البت هاخدها تقعد معايا في اوضتي
هبه : ماشي
سلمي : انا لازم اروح يا طنط
هبه: طيب يا حببتي نبقي نشوفك تاني
سلمي : انشاء الله

 

 

 

هبه: هخلي احمد يوصلك استني
” بعد ما مشيت”
نور : انا مستغربه هو فيه ايه
هبه حكت لنور كل اللي حصل
نور بحزن: يحببتي ربنا يعينك يا احمد تلاقيه زعلان
ربنا يشفيها ويعافيها
هبه: يارب
_____________________
# في عربيه احمد…
سلمي : هو الدكتور قالك
احمد: قالي علي ايه
سلمي : اني عندي كانسر
احمد بحزن : ايوا قالي
سلمي : انا مش هقدر اظلمك معايا اكتر من كدا لازم نسيب بعض
احمد” فرمل فجأه” : لا طبعا مش هسييك
” وعينه دمعت”
سلمي: اهدي بس دا حل لينا احنا الاتنين
احمد بعصبيه: وانا مش هسيبك ماشي ومسمعش السيرة دي تاني
_____________________

 

 

 

في بيت سلمي
سلمي: السلام عليكم ياتيتا اي اخبارك معلش اتأخرت عليكي النهاردة
سهير: الحمدلله يابنتي
سلمي : هي شهد مجتش النهاردة
سهير : جت عملت الغدا وخلصت البيت ومشيت
سلمي : طيب تمم
سهير: مالك شكلك متضايقه
سلمي : مفيش ياتيتا عاوزة انام بس
_____________________
يوم جديد….
مروان: الو يا نور عاوز اشوفك
نور: مش هينفع لو فيه حاجه قولها دلوقت
مروان: طيب هو عمو عندك صح
نور : اه
مروان: طب انا جي
في بيت محمود..

 

 

 

محمود: خير يبني فيه اي
مروان: بص يا عمو انا عاوز اتجوز علي ست شهور كدا ف ايه رأي حضرتك
محمود: طب ليه السرعه طيب
مروان: معلش ياعمو بس دا احسن ليا ولنور وبعدين احنا مش محتاجين خطوبة ونتعرف على بعض وكل الكلام دا
محمود : طيب شوف اهلك وانا هشوف نور
مروان: اهلي موافقين بس لسه معرفش رأي نور
محمود : طيب هندها واسألها انت بقا..يا نور تعالي دقيقه
نور: نعم يبابا
مروان: ايه رأيك نتجوز بعد ٦ شهور
نور بصدمه:اي يبني انت كل حاجه مستعجل كدا
مروان: صدقيني دا افضل وهبقا افهمك بعدين
نور : يبقا ماشي بس مش هنلحق نجهز الشقه والعفش
مروان: كل دا مقدور عليه
_____________________
في النادي..
نادين : الو يا رودينا تعالي بسرعه عاوزاكي ضروري
_______
رودينا وصلت وقعدت معاها : اي يبنتي في ايه…

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية خلف أسوار القلب)

اترك رد

error: Content is protected !!