روايات

رواية خلف أسوار القلب الفصل السادس 6 بقلم سهيلة عبد الجواد

رواية خلف أسوار القلب الفصل السادس 6 بقلم سهيلة عبد الجواد

رواية خلف أسوار القلب البارت السادس

رواية خلف أسوار القلب الجزء السادس

خلف أسوار القلب
خلف أسوار القلب

رواية خلف أسوار القلب الحلقة السادسة

في مكتب وليد
وليد: تعالي المكتب وهاتي الورق بتاع الصفقه الجديدة
رودينا بدلع : اتفضل
وليد اخد باله: انما حلوة اوي اوي
رودينا : هي اي
وليد بخبث : انتي قصدي الصفقه
رودينا: طيب
وليد: انتي جيتي هنا امتي
رودينا : انا كنت في الفرع التاني واتنقلت هنا من اسبوع
وليد: امم مخدتش بالي
رودينا: طيب عن اذنك
وليد : اتفضلي
وليد: ايوا الو يا مريم
مريم:…..
وليد: ايوا هنخرج بس هعمل كام حاجه كدا واجيلك
مريم:….
وليد: طيب يا حبيبتي سلام
_____________________
في مكتب محمود
جلال : ها قولت ايه يا استاذ ابراهيم
ابراهيم : ايه رأيك يا محمود
محمود : والله هو العرض حلو
ابراهيم: ٢٠ مليون حلوين يا جلال
جلال: ١٧
ابراهيم: يا استاذ جلال لو حد تاني كان هيبقا ب ٢٣ احنا موجبين اوي معاك
جلال: دا انا هبقي حتي عميل
محمود: انت خلاص بقيت عميل مهم عندنا بس ٢٠ حلو
جلال بتفكير خلاص يبقا اتكلنا علي الله ادي شيك بنص المبلغ قبل التسليم وبعد التسليم النص تاني
محمود: علي بركه الله
_____________________

 

 

 

مروان: ايه يا حجه ساكته ليه طول الطريق
نور : النهاردة اول مرة هنخش المشرحه
مروان: امممم انتوا بتخشوها اول السنه كدا
نور : اه انا خايفه حبتين
مروان: متخافيش عادي
نور : ربنا يستر
_____________________
رناا: ايه يا ايهاب نعم
ايهاب : مالك يا رنونتي فيه ايه بس واحد وبيتصل علي خطيبته
رنا: وانا مبحبش جو المكالمات الكتير دا ويلا سلام عشان مش فاضيه
_____________________
في كليه الطب
نور: ايه يا رنا بتكلميه كدا ليه
رنا: مش مستحمله اكلمه
نور : ربنا يهديكي
رنا: انا خايفه من حوار المشرحه دا انا عمري ما شفت حد ميت
نور:تمم وبقولك ايه صح بكرة تيجي بدري عشان نروح الكوافير
رنا: تمم هجي بدري بس المهم جبتي الفستان
نور : اه نزلنا جبناه انا ومروان اول امبارح
رنا: ربنا يتمملكوا علي خير..
نور : يارب
____________________
في المشرحه
الدكتور : النهارده هنشرح اول جزء من الكتف
رنا بهمس : انا مش قادرة ابص
نور : اجمد يبا دا لسه بدري
الدكتور: الصوت يابنات
نور : اسفه يا دكتور
وفجأه رنا اغمي عليها
نور: اللي كنت متوقعاه حصل وفضلت تفوق فيها واتصلت علي مروان
مروان وهو بيسند رنا مع نور : ايه اللي حصل
نور : ماستحملتش تبص
مروان: وانتي بتتكلمي عادي كدا ليه ..مخفتيش
نور: لا
مروان وهو بيغمزلها: ايوا يا جامد
نور بتوتر : يا عم انجز خلينا نروح البت
_____________________

 

 

 

في بيت رنا
ولاء : ايه اللي حصلها
نور: مستحملتش المنظر واغمي عليها بس هي دلوقت احسن بكتير من الاول
ولاء: شكرا يا حبيبتي علي وقفتك معاها ربنا يخليكوا لبعض
نور : الله يخليكي يا طنط ..بعد اذنك عشان مروان بيتصل عليا ..
ولاء : ماشي يا حبيبتي اتفضلي
_____________________
نور : احنا هنروح ولا انت مودينا فين
مروان: عاوز اقعد علي الكورنيش
نور : روح لوحدك انا مش عاوزة
مروان: لا انا بحب اروح معاكي
نور : طيب
مروان: انما انتي صح مخفتيش لما شفتي جثه وكدا
نور : لا عادي مخفتش بس حبيت الموضوع اوي
مروان بصدمه : حبيتي ايه
نور وهي بتبص لمروان جامد : التشريح
مروان: انا بدأت اخاف يلا نروح
نور : ايوا كدا ناس متجيش الا بالعين الحمرا
بعد ما وصلوا
نور وهي بتضيق عنيها: فين الشكولاته
مروان وهي بيفتح التبلو: خدي اهي ! دا انا لو مخلف عيله مش هجبلها شكولاته كل يوم
نور : تعرف تسكت
مروان: اهو يلا اطلعي بقا
مروان: ابقي اصحي بدري عشان توصلني
مروان بضحك: انتظروني انا مش جاي!!
نور بتحدي : هنشوف ولو مجتش هاجي اجيبك انا
مروان: وعلي ايه التسول دا حاضر هاجي
نور : هطلع انا بقا تصبح علي خير
مروان : وانتي من اهله
_____________________

 

 

 

نور صحيت ولبست واتصلت علي مروان
نور : يلا تعالي بقالي كتير مستنياك
مروان: يا صلاة النبي خشي يابت انا هخش اكمل نوم
نور : هجيلك
مروان :انتي مبتجيش هنا اصلا وهتتكسفي تيجي
نور : يعني انت مش جاي
مروان: لا مش جاي ويلا بقا
_____________________
مروان وهو بيفتح الباب : ايه دا انتي جيتي برضو
نور : ايوا ويلا عشان تنزل معايا
مروان: طب خشي
نور قعدت وحطت رجل علي رجل بتكبر : طيب روح اعملي حاجه اشربها
مروان: يلا يابنتي من هنا معندناش حاجه
نور بضحك: بخييييل .. امال فين طنط وعمو
مروان: ماما نزلت عند خالتو وبابا في الشغل
نور : نهااار اسود يعني انا وانت لوحدنا
مروان: ايوا
نور : طب يلا انجز عشان ننزل
مروان: اه اهو خلاص هلبس التيشرت
نور: نفسي اشوفك بجلابية…ويسلام لو من بتوع طنط
مروان لف ايدها ورا ضهرها:من بتوع طنط
نور:اه
مروان وهو بيشد علي ايدها : متأكدة
نور: خلاص يامروان ايدي بتوجعني
مروان: قولي انا اسفه
نور : طيب بس سيبني كدا
مروان: طيب قولي
نور : انا اسفه
مروان : طيب خلاص عفوت عنك
نور : غور يلا
مروان بتهديد: هاااااا تاني؟!
نور : لا خلاص يلا بقا عشان ننزل
___________________

 

 

 

مروان راح يجيب نور من الكوافير عشان يروحو القاعه
مروان اول ماشافها: جمل يبا الحج وايه دا حلو اوي الفستان
نور :ايوا ايوا مانا عارفه ان زوقي حلو
مروان : ايش حال ان انا اللي منقيه
نور بضحك : اه صحيح
وصلو القاعة
مروان: ايه دا
نور : فيه ايه
مروان: ايه اللي جاب عمرو هنا
نور: معرفش
مروان: مش مستريح
نور : خلاص خليك جمبي عشان مش مستريحه
مروان مسك ايدها : متخافيش
هدي: يلا يا مروان لبسوا الدبل
مروان: حاضر يا ماما هاتي الدبل
ولبسوا الدبل
عمرو في نفسه: مش هخلي الجوازة دي تكمل ..نور ليا انا وبس
مريم وهي بتسلم علي نور: مبروك يا نور
نور : الله يبارك فيكي
مريم : اعرفكم وليد خطيبي
مروان بغل: اهلا وسهلا
مريم : دي نور محمود ودا مروان ابراهيم
وليد : هو انتوا ولاد اصحاب شركه اي ام بتاعت المقاولات
مروان:ايوا
وليد في نفسه : كدا حلو اوي
مريم: سرحت في ايه يا وليد
وليد: ولا حاجه يا حبيبتي
_____________________

 

 

 

بعد الحفله ما خلصت
مروان: عمو انا هاخد نور نخرج كدا شويه
محمود : متتاخروش
مروان: حاضر ياعمو ان شاء الله
____________________
في عربيه مروان
نور: بص اركن العربيه علي جنب عشان عاوزة اتكلم معاك
مروان بعصبيه: طيب اهو عاوزة ايه
نور : انا عارفه انك متعصب من ساعة ماشفت مريم ووليد مع بعض بس حاول تنساها
مروان بعصبيه : مش عارف مش عارف
نور بحزن : خلاص يا مروان انت حابب تتكلم دلوقت معايا ولا حاجه
مروان: بصراحه مش قادر اتكلم
نور: طيب يلا نروح ونام وبكرة ان شاء الله ابقي اشوفك
مروان : طيب
بعد ما روحوا
نور: الو يا مروان فيه حاجه
مروان: نمتي
نور : لا بس كنت لسه هنام
مروان: صوتك ماله
نور : مالهوش فل الفل
مروان: انتي بتعيطي
نور : لا وسلام عشان عاوزة انام
مروان: طيب انا اسف
نور: مفيش حاجه سلام
_____________________
نور : صباح الخير يا ماما
هبه: صباح الخير مالك عينك وارمه كدا ليه
نور : لا عندي ارهاق بس
هبه : متأكده
نور : متخافيش انا تمم امال فين احمد
احمد: مين بيسأل عليا
نور : انا انما انت رايح فين
احمد : نازل اصلي الجمعه
نور : طيب يا حبيبي
_____________________

 

 

 

رنا : اي يابابا فيه ايه
عبدالرحمن: ايهاب زعلان منك كلميه شوفيه ماله
رنا: حاضر
عبدالرحمن: ما تطنشيش
رنا: اما افضي هكلمه…اهو بص بيرن اهوو هرد عليه
عبدالرحمن: طيب انا هنزل اصلي عاوزة حاجه اجيبهالك وانا جي
رنا: شكرا يابابا
عبدالرحمن : ردي بقاا عليه
رناا: طيب
_____________________
# في بيت نور…
نور : نعم ياماما جايه اهو
هبه: تعالي جهزي الغدا انتي بقا
نور : طيب يا ماما حاضر
هبه : ماتردي يابنتي علي تلفونك
نور: مش عاوزة دلوقت “وقفلت الفون”
هبه: هو فيه حاجه مزعلاكي انتي ومروان
نور : لا ياماما متشغليش بالك
هبه : اهو ابوكي واخوكي جم انجزي بقاا شويه في الاكل
نور : حاضر
هبه : انت رايح فين تاني يا محمود
محمود: هجيب كام حاجه كدا واجي انا واحمد
هبه : طيب متتاخروش عشان الغدا
هبه : انا هروح اجيب انا كمان كام حاجه واجي انا وهدي
نور : طيب يعني هتمشوا وتسيبوني
هبه : مش هنتأخر تكوني خلصتي الغدا
نور : طيب

 

 

 

هبه : يلا سلام ونزلوا كلهم
نور : براحه ياللي بتخبط جايه اهو…هو انت
مروان: طب مش تدخليني
نور : مفيش حد هنا
مروان: من امتي المعامله دي ما انا علي طول عندكم
نور : مفيش حد خالص يا مروان
مروان: طب عاوز اتكلم معاكي
نور : مش فايقه خالص الصراحه
مروان وهو بيزقها لجوا :انما ايه ريحه الاكل الجامدة دي
نور: بس يا مروان
مروان: طب اقعدي كدا وفهميني…عينيكي وارمه كدا ليه وصوتك كان متغير وانتي بتكلميني وكمان مش بتردي عليا من الصبح وكمان قفلتي موبايلك ومقابلاني بطريقه غريبه..في ايه بقا مالك
نور : فكك مني ونبي عشان مش فايقه اتكلم خالص ومش هقدر اتكلم وبعدين بص الشقه شقتك انا داخله اشوف الاكل اللي علي النار
مروان بحزن: انا عارف اني ممكن اكون ضايقتك امبارح واتعصبت عليكي من غير ذنب مع ان دا يوم خطوبتنا وكدا يعني… انا اسف
نور: هو الحوار دا هيفضل لامتي
مروان: حوار ايه
نور : التمثيل دا عشان انا بجد زهقت
مروان: انتي اكتر حد بستريح معاه ومقدرش اكون خسرت مريم وخسرتك كمان ..انتي حاجه كبيرة عندي وطبعا انتي مش زي اي حد انا كان ممكن اخطب اي بنت بس انا اختارتك انتي لانك فاهماني
نور: بس انا تعبت
مروان: براحتك بس انا بحاول والله
نور بحزن: بتحاول ايه ؟! بتحاول تحبني !! مش هتعرف ولا هتقدر تحبني الا لما تطلع مريم من دماغك!!
مروان : انا أسف جدا بجد سلام انا همشي
نور : سلام
_____________________

 

 

 

ايهاب : مبترديش عليا ليه
رنا بتردد: عادي يعني وانا قولتلك اني مبحبش جو التلفونات دا وكدا
ايهااب : طيب يلا عشان هنخرج
رنا : نخرج فين
ايهاب : نخرج عادي
عبدالرحمن: اخرجي معاه يارنا بدل ما انتي قاعده كدا
رنا : حاضر يابابا
_____________________
# في بيت وليد…
وليد: ما خليكي قاعده شويه
رودينا: لا ما معلش بقا لازم امشي
_____________________
” في بيت رودينا..
منير : كنتي فين
رودينا: كنت عند صاحبتي
منير : طيب ماشي عاوزة اقولك حاجه بقالي يومين ومش عارف اجيبهالك ازاي
رودينا: ايه يبابا خير
منير : اول امبارح يوسف اتصل وفركش الخطوبه وساب البيت ومحدش عارفله طريق وغير الخط كمان
رودينا بعصبيه : دا اللي هو ازاي يعني انا نازله يبابا
منير : رايحه فين بس
رودينا : مشوار كدا
رودينا لنفسها: وراها لاوريها بنت**** عشان اللي خلت يوسف يعمله دا
رودينا: الو يا نادين عاوزة اقابلك ضروري
نادين:…..
رودينا: خلاص نتقابل في النادي سلام
# في النادي

 

 

 

نادين : احكيلي بقا فيه ايه
رودينا: هما حوارين
نادين : الاول
رودينا: يوسف اتصل ببايا وفركش خطوبتنا ومحدش عارفله طريق
نادين : والتاني
رودينا : انا كنت عند صاحب الشركه
نادين: نعم !! لا مش فاهمه فهميني بقا….!!!
رودينا: قالي انه عازمني علي الغدا وكدا وفجأه طلعني شقته
نادين: اوعي يكون قربلك
رودينا: لا طبعا لما حسيت كدا ان اسلوبه اتغير قمت ومشيت علي طول
نادين: طيب يعني ازاي تروحي معاه وانتي بتحبي يوسف
رودينا: ما هي مرة بقا وخلاص ولو كلمني مرة تاني في اي حاجه متخصش الشغل هصده
نادين : تمم كدا
_____
في بيت محمود..
احمد: انا نازل يبابا
محمود : طيب متتأخرش
احمد : ان شاء الله
ونزل
_________

 

 

 

احمد: مالك يا سلمي في ايه
سلمي: مفيش حاسه اني دايخه بس شويه
احمد: طب تعالي اروحك
سلمي : لا لا انا كويسه خلينا قاعدين ” واغمي عليها”
واحمد خدها ووداها المستشفي
_____________________
#في المستشفي
احمد: الو يماما قولي لبابا يجي مستشفي…… عشان سلمي وقعت مني فجأه ومش عارف اتصرف
هبه: ……
احمد: مالها يا دكتور
الدكتور: انت تقربلها
احمد بارتباك: لا
الدكتور : طب ياريت تجيب حد من اهلها
احمد: هي يتيمه الاب والام وجدتها عاجزة مش هتعرف تيجي
الدكتور : حاول تتصرف
احمد: طب طمني عليها
الدكتور: …

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية خلف أسوار القلب)

اترك رد