Uncategorized

رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل الرابع عشر 14 بقلم شيماء سعيد

 رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل الرابع عشر 14 بقلم شيماء سعيد

رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل الرابع عشر 14 بقلم شيماء سعيد

رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل الرابع عشر 14 بقلم شيماء سعيد

عند نغممممممممممم
غيث _ ممكن أعرف اسمك يعني بما اننا اتقابلنا اكتر من مرة
نغم _ لم تجب بل ظلت تستمع له
غيث _ طب لو مش هتقولي اسمك ايه اعرفك بنفسي
اسمي غيث عندي ٢٥ سنة مدير شركة للاستراد والتصدير والدي ووالدتي متوفين من صغري وجدي الي رباني ، انا كنت عايش زمان في اسكندرية بس اتنقلت للقاهرة وراجع من فترة بس دا انا وانتي
نغم _ لا تجيب عليه هي فقط تستمع لحديثه
غيث _ هو غبي ومقدرش حبك ليه ،،، متتعبيش نفسك في التفكير انسي الماضي وعيشي المستقبل وسامحيه يمكن يكون مستني الوقت المناسب ،، متفكريش في الماضي بصي قدامك يمكن اتعذبتي زماان بس متاكد انك هترتاحي وهتلاقي الفرح والسعادة ادي نفسك فرصة تانية
نغم _ لم تتفوه بكلمة وأغمضت عينها تحاول تناسي كلماته ولكن تذكرت ما يجعلها علي وشك البكاء بلا إرادة
فلاااااااااااااااااااااااااااااااااااااش باااااااااااااااااااااااااك
المديرة بصراااخ _ انتي ازاي تعملي فيها كدااااا
نغم _ هي الي ضربتني وشدتني من شعري وخلت الولاد الي معانا في الفصل يتريقوا عليااا
المديرة _ ودا مش مبرر انك تعملي فيها كدااا ، جنابك عورتيها والبنت أخدت غرزتين بسببك ، احنا مش في غابة كان ممكن تقولي للمدرسة
نغم _ مش هتعملها حاجة وانا عملت كدااا لان شوفت ان دا صح
المديرة _ والدك زمانه جااي اما نشوف هيقول اية وغير كدااا هتتفصلي اسبوع تأديب ليكي
نغم خاافت جدااا لان معني ان والدها يجي يبقي يومها مش هيعدي ، وبتدعي ربنا انه مش يجي
نغم _ طب أنا عايزة عمر او مرواااان
المديرة _ علي العموم انت واخواتك هتمشوا مع بعض لان دي رغبة والدك
والد نغم _ جه واعتذر للمديرة ، وفي الوقت داا هو بينظر لنغم نظرات مرعبة وكانت خايفة جدااا
الاب بصوت عالي نسبيا _ يلاااااا قدامي والي عملتيه دا مش هيعدي وحسابك معايا في البيت
نغم بدموع _ انا اسفة يا باااابااا مش هعمل كداا تاني بس علشان خاطري مش تضربني
مسك والدها دراعها وركبت مع مروان ومستنين عمر
مرواان _ عملتي ايه يا صغنن علشان عمو يجي
نغم بدموع ومسكه في ايد مرواان وبتنتفض _ م …. مر … مرررواان علشان خاطري مش تسبتي بابا هيضربني وأنا والله ما غلط مش تسيبني
مرووان _ مش عيب الي عملتيه دا يعني في بنوته في سنة ٣ ابتدائي تعمل الي عملتية وغير كدا شوفي هدومك عملت ازاي بهدلتيها واتقطعت كمان علشان كدا عمو متعصب وزعلان منك
نغم بررجاء _ مرووان مش تمشي بابا هيضربني
مرووان _ طول ما انا معاكي متخافيش يا صغنن ، خدي الشيكولاته دي وانا مش هسيبك
نغم _ وعد
مرووان _ وعد
طول الطريق ومرووان بيحاول يهدي فيها وينسيها اما عمر فكان بالنسباله عادي مش هامه اية الي ممكن يحصلها
وصلوا البيت
الأب _ اطلعي فوق واستنيني هركن العربية واجي علشان هتتعاقبي
نغم _ مسكت في ايد مرووان واتخبت وراااه كرد طبيعي منها
مرواان _ اهدي وانا هطلع معاكي
طلعت نغم وعمر ومرووان وبعد شوية جه والد نغم
الاب _ انت مروحتش ليه يا مرووان
مرووان _ اصل جدو لسه في الشغل وانا نسيت المفتاح وبصرااحة جعان جدااا فجيت أتغدي عندكم لان طنط بتعمل أكل الواحد ميقدرش يقاومه
الاب _ ماشي يا بني البيت بيتك
الاب _ نغغغغغغغغغغغممممممممممممم
نغم بخووف _ نعم يا بابا
الاب _ ممكن اعرف ايه الي هببتيه دا يعني تخليني اسيب شغلي علشان تفاهتك وخناقك في المدرسة هو مفيش غيرك هفضل امشي وراكي واصحح غلطك ومشاكلك انا مش قولت قبل كدااا متعمليش مشاكل مش تختلطي مع حد قولت ولا مقولتش
نغم بخوف وصعوبة في الكلام _ ق … قوولت انا اسفة يا بابا بس بلاش تضربني
الاب _ هتتعاقبي يعني هتتعاقبي علشان تنفذي كلامي بعد كدا
ومسك الحزام وكان هيضربها بيه
مرووان مسك نغم ووقف قصاد والدها
مرووان _ انا اسف يعمو انا عارف ان الي عملته غلط بس بلاش تضربها ولو في اي عقاب انا مستعد ليه بس بلاش هي
الاب _ انت هتفضل لحد امتا تدافع عنها دي مصيبة في حياة الي يعرفها مش عارف اية الي مخليني صابر عليكي وزقها ومشي وهو متعصب
مروان _ نغم انتي كويسة
نغم _ مرووان هو انا وحشة علشان بابا يضربني ويزعقلي
مرووان _ لا يا صغنن انتي جميلة جدااا وطيوبة بس بابا زعلان منك لانك غلطتي
نغم _ انا اسفة والله مش هعمل كدا تاني
مرووان _ وعد نغم _ وعد
مرووان _ طب قومي بقا اصل انا جعان وعلي اخري وريحة المكرونة الي امك عملاها جوعتني اكتر
نغم بضحك _ استاذ مفجوع
مرووان مقبولة منك يا صغنن
نغم _ بحبك يا مرواان
مرووان _ وانا بموت فيكي يا صغنن
بااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااك.
فاقت نغم علي صوت غيث
غيث _ الوووووو روحتي فين
نغم _ عن اذنك أخذت العصاية بتاعتها واستعدت انها تمشي
غيث _ ممكن أوصلك
نغم _ شكرااااا عن اذنك
مشيت نغم بس غيث كان بيمشي وراها لحد ما اطمن انها وصلت لبيتها
غيث _ مش عارف هتفضلي كدااا لحد امتي نفسي تغرفي أنا بحبك اد ايه يااااارب ساعدني
عند حوررررررررررر
رجعت حوررر بعد معاد الجامعة بكتيررررر وتميم قلق عليها جااامد ومش عارف ايه الي ممكن يحصلهااا
حوورر بصوت ضعيف _ السلام عليكم
تميم باقتضاب _ وعليكم السلااام ،ممكن أعرف كنتي فين
حورر _ في الجامعة
تميم _ كذاااابه انت مروحتيش الجامعة النهاردة لان صحابك رنوا عليكي وحضرتك ناسية التليفون
حورر _ وانت عايز ايه مني
تميم _ في ايه يا حورر اتكلمي كويس ومش تنسي اني جوزك
حورر ببرود _ وانا تعبت من الوضع دا فأنا بطلب منك اننا نطلق وأتمني تحقق لي رغبتي
تميم بعصبية _ اية الي بتقوليه داااا
حورر _ عايزة اطلق يا بشمهندس تميم لاني تعبت
تميم _ ودا ليه ان شاء الله
خورر _ من غير أسباب
تميم _ مش هطلق يا حورر وأعلي مافي خيلك اركبيه
حورر ببرود _ لو رفضت هرفع قضية خلع يا بشمهندس واصغر محامي هيكسب القضية وانا وانتا عارفين السبب
تميم وقتها مقدرش يتحكم في غضبه ورفع ايده علي حورر _ انتي ازاي كداااا انتي نزلتي من نظري جداااا
حورر بدموع _ وانا مقدرش أدمر حياة حد ومش بحب أكون غير مرغوب فيا ، طلقني يا تميم لو ليا معزة عندك
تميم وقد بدأ يهدء بعد رؤيته لدموعها _ ممكن أعرف اية السبب
حورر _ من غير أسباب وياريت يكون في أسرع وقت ومتقلقش محدش هيعرف حاجة خاالص عن اذنك
تميم ممسكا بيدها _ هتسبيني تاني انا مصدقت لقيتك ليه عايزاني اتعذب من تاني انتي شايفة اننا هنرتاح لما نبعد
حورر _ انت استحالة تحبني في يوم من الايام وانا متأكدة من كدااا ولسه فاكرة كلامك اول يوم ليا ولو دا حصل لاني شبها مش أكتر ، طلقني يا تميم علشان منخسرش علاقة الاحترام الي بينا عن اذنك
تميم مصدوما مما سمع ولازالت تتكرر تلك الكلمة في أذنية _ لو حبتني لاني شبها مش أكتر
تميم محدثا لنفسه _ ازاي هي شافت نورر فين وعرفتها منين ، بس معقول أكون حبيتها لمجرد ان حورر شبه نوررر ، ياارب انا خلاص تعبت حلها من عندك ……
عند عمررر ونغممممم
عمر _ قالبي ودقاته عامله اية
نغم _ في فضل ونعمه ، مالك
عمر _ مالي يعني مش. فاهمك
نغم _ قول الي عندك وانا سمعاك
عمر _ فهماني والله ، نام عمر علي رجل نغم وبدأ يتكلم معاها
عمر _ انا بحب بس خايف أخسرها أو ترفضني ومش عارف اعمل ايه
نغم _ طب انت قولتلها
عمر بضحك _ يا بنتي دايما في حدود بيني وبينها مش مدياني فرصة خاالص ، يا نغم بحس انها راااجل والله
نغم _ طب واية الي جذبك ليها
عمر بدون وعي _ كل حاجة فيها ، مش متصنعة خاالص ، ضحكتها الي اخدت قلبي معاها ، جميلة جدااا ، لاول مرة أحس ان في حد ممكن يخطفك من أول نظرة اخدت قلبي ومن ساعتها وانا مش لاقيه ، هي الوحيدة الي حسيت معاها بالحب او اني بتصرف بطبيعتي معاها
نغم _ تعرف كل الي قولته شكليات مش اكتر
عمر _ انتي لو اتعاملتي معاها هتصدقيني
نغم _ هي مين
عمرر بتردد _ داليا سكرتيرة مروااان القديمة ومساعدتي الحالية
نغم _ انت شوفتها يا عمر
عمر _ هاشوفها ازاي وهي منتقبة كل الي شوفته عيونها
نغم _ مش هتغير رايك لما تشوفها
عمر _ مش فاهم قصدك
نغم _ كل الي أقدر اقوله ليك انك لو حبتها بجد زي مابتقول ومش مهتم بالشكل والمنظر وحبيت روحها وقتها اعرف اني معاك لكن يا عمر لو مش متاكد من حبك ليها ولا ان حبك مش صادق ابعد عنها يا عمر علشان متأذيهاش هي عايزة حد يحبها لشخصها مش لحاجة تانية
عمر _ نغم انتي قصدك ايه
نغم _ مفيش بس لازم تفكر كويس
عمرر _ كل الي هأقولهولك اني هرووح اتقدم ليها الاسبوع الجاي هكلم ابوها النهاردة واخد معاد منه
نغم _ اوعك تجرحها يا عمر لان وقتها مش هسامحك كله الا هي
غمر _ في اية يا نغم
نغم _ مفيش يا مووري ، مبااارك يا حبيبي ربنا يتمم بخير
عمر _ عقبالك يا قلب اخوكي
نغم بضحك _ انت عبيط ، هل أنت عبيط ؟ قولي بس
عمر _ ليه يا أختي انتي مش ناوية تتجوزي ولا حابة تعنسي
نغم بحزن _ ومين هيرضي يكمل حياته مع كفيفة بدل ما تقوم تعمل واجبتها ومسؤليتها ليه تنقلب الاية عليه صلي علي النبي يا حبيبي كداا
عمر _ طب والله بكره تتجوزي وهتوافقي مش هتنطقي وقتها
نغم _ خايفة ليكون موافقتي مجبرة علية مش اختياري
عمر _ بت انتي كتلة كآبة ماشية في حياتي ، لو سمحتي شوفيلي نغم المرحة والفرفوشة اما الكئيبة دي مكنتش موجودة
نغم بضحك_ والله يا بني هدور عليها في السوبر ماركت ولو لقتها هجيب منها لان النوع دا خلص ، يلا مع السلامة لاني هموت وناام تصبح علي خير
عمر _ وانتي من أهل الجنة
عند تميم وحووووورررررر
جلست حورر في غرفتها تحاول التوقف عن البكاء وتحاول ترتيب أمورها للفترة القادمة
اما تميم فلا يعلم مالذي عليه فعله ، أيعقل أن تكون حورر قد عرفت نورر ولكن كيف فلا يمكن أن يتقابلا ، اذا كيف عرفت عنها …..
وبعد صرااع كبير بين القلب والعقل قرر تميم انه يحكي ل حورر كل حاجة عنه ويعترف ليها بحبة
تميم _ خبط علي الباب بتاعها وحضر الفطار والقهوة وقرر انهم يقضوا اليوم مع بعض بما انه اجازة
فضل تميم يخبط علي الباب ولما اتاخرت فتح الباب وكانت الصدمة ….
البارت الثالث عشر
ياتري اية الي هيحصل في حياة حورر وتميم
حورر عرفت انها شبه نورر ازاي
تميم معقول يكون ليحب حورر بس لانها شبه نورر
حياة نغم هتمشي ازاي وغيث دا هيكون فعلا الغيث ليها ولا ايه حكايته
داليا وعمر ممكن تنتهي علاقتهم قبل ماتبدأ
يتبع..
لقراءة الفصل الخامس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً نوفيلا ورطة قلبي للكاتبة سارة فتحي

اترك رد

error: Content is protected !!