روايات

رواية مديري القاسي الفصل الخامس عشر 15 بقلم دنيا محمد

رواية مديري القاسي الفصل الخامس عشر 15 بقلم دنيا محمد

رواية مديري القاسي البارت الخامس عشر

رواية مديري القاسي الجزء الخامس عشر

رواية مديري القاسي الحلقة الخامسة عشر

سوسن.. ايه؟
الظابط: انتي مقبوض عليكي بتهمة انك ساجنه واحدة وبعداها عن اخوها وغير انك كنتي هتتسببي في قت’لها
ميرال بصدمة.. انت بتقول اي قتل اي
الظابط: سوسن هانم كانت ناوية تقت’لك مرتين اول مرة ونتي لسه مولودة وتاني مرة لما جابت واحد يحاول الاعتدا’ء و القت’ل ولو فكرتي هتفتكري اليوم ده
ميرال فكرت شوية وفعلا افتكرت اليوم
فلاش باك
ميرال كانت بتاخد دش وطلعت
ميرال بخوف.. انت مين وبتعمل اي هنا
اياد برغبة.. انا مين ف مش لازم تعرفي اما بقا بعمل اي بصراحة مش قادر اسيب الحلاوة دي كلها
ميرال بخوف.. اطلع برة انت مجنون
اياد بيحاول يمسكها بس ميرال جريت منو ودخلت الاوضة بتاعتها وبتدعي ربها ان ميحصلهاش حاجة وفجأة اياد كسر الباب ودخل
اياد بضحك.. مفكرة انك هتهربي مني لاء
وفضل يبو’س فيها بعن’ف وهي بتبعده وبتعيط
ميرال بصريخ.. ابعد عني الحقونيي
والحراس الي تحت طلعو ومسكه اياد وضر’بوه
بااك
الظابط بتسأول.. بس الحاجة المجهولة بقا الشخص ده راح فين
سوسن ببرود.. قتل’ته زي ما هقت’لكم كلكم لو مسبتونيش
الظابط بسخرية.. دانتي بتحلمي بقا انتي مجرمة متسببة في محاولة اغت’صاب لبنتك ومحاولة القت’ل ليها وغير كده نهب حاجة مش من حقك ل استاذ رحيم وانتي ناسية انو والده مطلقك وقبل ما يردك كان اتعمل الحاد’ث
سوسن بغضب.. دانت مرتبها مع الظابط بقا ي رحيم بيه بس متقلقش حتي لو اتسجنت هطلع وهاخد فلوسي الي تعبت عشانها وخططت
رحيم بزعيق.. انتي عمرك ما هتطلعي لان انتي. محكوم عليكي باعد’ام
والعساكر مسكوها وخرجوا
رحيم بشكر.. مش عارف اقولك اي ي عمر شكرا بجد
عمر بضحك.. عيب عليك ي رحيم ده شغلي وبص لميرال وقال: اهم حاجة تكوني كويسة ي انسة ميرال واي حاجة تحصلك بلغوني ونا هتصرف
ميرال بتسأول.. انتو ازاي عرفتو موضوع محاولة الاعتدا.ء عليا؟
عمر.. لاننا كنا متحركين مع رحيم علي البيت واكتشفنا ان هنا فيه كاميرات ف شوفناها وطبعا مشوفناش كاميرا اوضة النوم لانها مفيش بس سألنا كمان الحراس الي كانوا برا دول كلهم وهما مكانوش متشاركين معاها ف متحبسوش
ميرال بصدمة.. بجد شكرا مش عارفة اقولك اي انتو انقذتو حياتي هي كانت ممكن تكمل وتقتل’ني
رحيم بحب.. اهم حاجة انك رجعتيلي ي حبيبتي وانا محضرلك احسن جناح ليكي ف الاوضة وكمان هقدملكك ف الجماعه بس اعرف الاول انتي اتخرجتي من اي
ميرال بكسوف.. للاسف ي رحيم انا دلوقتي المفروض ابقي ف اولة جامعة ولسه انا محددتهاش
رحيم.. انت جايبة كام في الثانوي
ميرال: جايبة 92 في المية
رحيم بحب.. دانتي شاطرة جدا هدخلك هندسة ي روح اخوكي
ميرال بفرحة.. انا بحبك اوي
رحيم حضنها وعمر كان مشي
وميرال لمت هدومها ومشيوا
عند فريدة واسلام
اسلام كان بيلبس هدومه. وفريدة نايمة
اسلام بصوت خشن.. فريدة قومي اعمليلي فطار
فريدة بضيق.. عايزة انام تعبانه
اسلام.. لا والله يلا قومي يابت انتي هتدلعي ولا اي
فريدة قامت بضيق وبصتلو بقرف وراحت تعملو الفطار
اسلام قعد ياكل
اسلام بتحذير: انا هروح الشغل اقسم بالله لو رجعت لقيتك عاملة لغبطة ف البيت تصرفي مش هيعجبك
فريدة بخبث.. ومش خايف اهرب
اسلام بضحك.. تؤتؤ.. اصلي هقفل عليكي من برا ومن كل حته وقابليني لو عرفتي تتحركي بره البيت
فريدة بغيظ.. اوف انت متجوزني عشان تحبسني
اسلام بزعيق.. ايوة وطلاما انا موجود ف البيت يبقي صوتك ميعلاش علي صوتي وده اولا ثانيا انتي لو مسمعتيش كلامي هكسرلك دماغك وهعدلك عن العيشة الي كنتي عايشاها دي لان الظاهر انك مدلعة اوي ولازم تفوقي لنفسك
قال كلامو وخرج وقفل عليها من برة
واول مرة فريدة يبقي عندها احساس وكلامو يوجعها وقعدت تعيط
عند رحيم. وميرال
وصلوا علي الفيلا وميرال نزلت وبتبص للفيلا بزهول
رحيم بابتسامة.. عجباكي
ميرال بطفولية.. اوي ي رحيم
ودحلوا ونغم كانت قاعدة واول ما شافتهم جريت علي رحيم حضنتو وبصت ل ميرال بابتسامة
_ انتي اخت رحيم صح
ميرال بحب.. ايوة واسمي ميرال
نغم حضنتها وقالت: دحنا هتبقي صحاب بقا واسمك جميل ي ميرال
ميرال بحب.. مبروك علي الحمل انتي في الشهر الكام
نغم بتفكير.. والله مش فاكرة ممكن ف التالت حاجة كده
ميرال بحب.. ربنا يقومك ع خير
نغم بحب.. يارب ي حبيبتي
رحيم نده الخدامة
رحيم.. خدي شنطت ميرال هانم ورتبيها ف اوضتها وبص ل ميرال
: هجبلك هدوم جديدة بكره وانهاردة ارتاحي بس من اليوم الطويل ده
ميرال هزت راسها بهدوء
بليل اسلام رجع من شغله ودخل البيت كانت فريدة قاعدة ف الصالون بتتفرح ع فيلم
اسلام كان جايبلها ايس كريم ومشوربات وحاجات فريدة بتحبها
اسلام بحمحمة: احم خدي الحاجات دي حطلنا منها عشان هقعد اتفرج ع تلفزيون
فريدة بصت ف الاكياس لقيت كل حاجة من الي هي بتحبها
فريدة بصدمة: عرفت منين اني بحب الحاجات دي
اسلام بستغراب.. انا الحاجات دي انا الي بحبها ف مكنتش اعرف انك بتحبيها بس حلو اهو ناكل مع بعض
فريدة بصتلو بشكر وقالت: انا عارفة ان لو حتي انت الي بتحبها ف انت جايبلي معاك انت قاسي عليا اه بس مش لدرجة انك هتاكل لوحدك
اسلام بسخرية.. ههه ومين يقدر ده او يحترم ده
فريدة مسكت ايده وقعدت وقالت
: بص ي اسلام انا عارفة اني وحشة وفيا كل السوء بس انا كنت متعودة ع رحيم كنت بعيش معاه ف فيلا واحدة وعلطول بشوفو اه مكنش حنين عليا بس كنت معجبة بيه وطبعا اه كنت معحبة بفلوسو بس انا دلوقتي اتغيرت مكنش فيه حد. حنين عليا وحتي امي كانت بتخليني وتقولي اني اجمل البنات رغم اني عارفة اني عادية بس كان التكبر عاميني وحتي لما آذيت نغم مرة واتنين وتلاتة كان من ضغط امي عليا وكنت بسهر واروح ديسكو واشرب
بس حقيقي اتغيرت وفوقت لنفسي من كلامك ليا
اسلام بهدوء: لو اتعدلتي فعلا ي فريدة صدقيني معاملتي هتتغير بس انا جانبك ف اي وقت حتي لو كنتي مخنوقة ونفسك تحكي وتتكلمي تعاليلي انا هبقي سرك وهسمعك طبعا متنسيش انك مراتي ياعني خلاص اتكتبتي علي اسمي
فريدة بدموع حضنتو وقالت بس انت مجبور عليا
اسلام بعدها عن حضنو وقال: مين قال انا اتجوزتك عشان اخليكي انسانة غير فريدة المتكبرة وكل ده اتجوزتك عشان اول ما تتغيري بجد نعيش حياة طبيعية ونبقي زي اي زوجين حتي لو محبتنيش او انا محبتكيش مش هسيبك ولا اطلقك انتي بقيتي علي اسمي ياعني شيلاه ومينفعش اطلق واحدة شالت اسمي وصانته
فىيدة بصتلو بحب من كلامو وانو سندها لما كانت وحيدة ملهاش حد وحسن ان ربنا بيعوضها كل ما تتغير للاحسن
( كل ما تتغير لانسان احسن هتلاقي ربنا بيحبب فيك خلقه وتلاقي الانسان الي يسندك ويحبك بجد حتي لو انت راجل هتلاقي الي تحبك ونتي لو بنت واتغيرتي للاحسن برضو هتلاقي الي يحبك ويسندك لو حصلك اي حاجة..!)
فريدة قامت وحضرت الحاجة وقعدو قدام التلفزيون واسلام كان غير هدومه
اسلام قعد بتعب
فريدة بصت علي رجليه لقيتها حمرا من كتر الواقفة
فريدة.. مال رجلك
اسلام.. وقفت عليها انهاردة كتير بس ف اكيد لازم هتعمل كده
فريدة قامت من سكات وجابت ماية فيها ملح وحطت رجلو فيها
اسلام برفض.. اي ي فريدة الي بتعمليه ده دي حركات قديمة وانتهت
فريدة.. لا مش حركات قديمة انت رجلك تعبانه وبتشتغل عشان تأكلني وتعيشني كويس يبقي واجبي اني اريحك واشيل عنك اسلام ابتسم عليها وقال في نفسه ابتديتي تتغيري ي فريدة.
وشوية وفريدة خلصت وقعدو كملو السهرة ودخلوا نامو ولاول مرة اسلام يخدها في حضنو وهما نايمين
_________________________

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية مديري القاسي)

اترك رد

error: Content is protected !!