روايات

رواية حكاوي ضي ويامن الفصل الثاني 2 بقلم مريم قنديل

 رواية حكاوي ضي ويامن الفصل الثاني 2 بقلم مريم قنديل

رواية حكاوي ضي ويامن كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم مريم قنديل
رواية حكاوي ضي ويامن كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم مريم قنديل

رواية حكاوي ضي ويامن الفصل الثاني 2 بقلم مريم قنديل

بصدمه- آسر!!
طلعت آسر من حضني ووقفت و بصتله بإستغراب ~ إيه ده انت تعرفه  ؟
_باااابي
لقيت آسر جري عليه بفرحه علشان يحضنه ويامن نزل علي ركبته و فتحله دراعته وحضنه
~بابي ايه؟! ده ابنك!
تجاهل كلامي ووجه كلامه بتوتر ملحوظ ل آسر بعد ما خرجه من حضنه- بص يا حبيبي انا انا أوعدك اني هاجي اخدك تمام، بس في ناس هتيجي دلوقتي متقولش أي حاجه قدامهم ماشي يا حبيبي؟،  انت خليك مع مع طنط ضيّ و انا هاجي بعد كده اخدك و اوديك الملاهي ماشي ؟
حرك راسه بطريقه طفوليه بمعني موافق _ حاضر يا بابي أصلاً طنط ضيّ جميله .
باسه في خده وقال- شاطر يا حبيبي.
قام وقف وبصلي فأتكلمت ~ ايه ده؟ انت..
قاطع كلامي دخول ماما وأهله
والد يامن : ها يا ولاد ايه الاخبار ؟ الله مين الولد العسول ده؟ اخوكي يا ضيّ؟
ببص ليامن لقيته بصلي باصه بيتراجني فيها اني متكلمش
~هااا
اتكلم هوا بتوتر -اه يا بابا اخوها شوفت بقي مشاء الله .. انا انا اتكلمت مع ضيّ وهيا قالت انها هتفكر و ترد عليا وكده .
والدة يامن: طب خير إن شاء الله.. نستأذن احنا بقي .
-اه يلا يلا نمشي .
قرب مني واتكلم بصوت واطي-انا اسف بجد .. خدي بالك منه .. و شكرا ليكي علي كل حاجه.
من صدمتي مكنتش عارفه أرد  عليه ده انا كنت بدأت أحبه إزاي يطلع مخادع و وحش اوي كده؟ ده طلع متجوز و مخلف! طب ازاي ومراته فين ؟ وإزاي يرمي ابنه في الشارع ده شكله غني حتي ايه العذر اليغفرله غلط زي ده ؟ وازاي اهله مش عارفين ان آسر حفيدهم و أن يامن متجوز ؟ ومراته إزاي تسيب ابنها وتسيب جوزها يروح يتجوز؟
مفوقتش غير علي صوت ماما وهي بتقفل الباب و بتقول =آه يا ضيّ انا قلبي وقع في رجلي لما آسر طلع والله يامن ده بن حلال .
بصتلها بشرود~ ها؟
=ها ايه يا بنتي مالك في ايه ؟
~لا لا ولا حاجه يا ماما أنا بس تعبانه شويه هدخل اريح .. يلا يا آسر تعالي نخش جواه .
مسكت ايده و دخلنا الاوضه و قعدته علي السرير ، شربت مياه علشان اهدي شويه وبدأت اسأله
~آسور انت تعرف الراجل الحضنك برا ده ؟
اتكلم بفرحه _اه ده بابي .
~طب انت تعرف الاتنين التانين المشيوا دلوقتي معاه ؟
_لا عمري ما سوفتهم  “شوفتهم”.
~امم .. طب مامي فين يا حبيبي ؟
_مامي مس “مش” موجوده بابي قالي انها عند ربنا في السما .
~طب هوا ازاي بابي سابك وهوا شكله بيحبك ؟
_بابي بيتغير .
~نعم ؟ بيتغير ازاي ؟
_يعني ساعات يجبيلي حاجات حلوه كتيررررر اوي و يفسحني و يوديني الملاهي و يلعب معايا و ساعات يضربني و يستمني “يشتمني” و  و
وهنا بدأ يعيط _ ويقولي اني السبب في موت مامي.
اخدته في حضني وطبطت عليه~لا يا حبيبي انت مش سبب في حاجه انت جميل متعيطش ماشي؟
فضلت قاعده جنبه لحد ما نام ، دماغي مليانه بركان اسأله نمت من كتر التعب .
تاني يوم
صحيت صليت و لبست وفطرت آسر وروحت الصيدليه ، كنت متوقعه انه يجي يفهمني، بس مجاش! يوم ورا يوم بيعدي وماما بتزن عليا علشان تعرف ردي و انا مش عارفه اقولها ايه  هي لو عرفت ان آسر بن يامن احتمال تديهولوا او تقول ل مامته وباباه ، عدا اسبوع كامل و مجاش .
وفي يوم كنت مروحه من الصيدليه وكنت ماشيه  في طريقي للبيت .
-ضيّ
كان صوته كان هوا التفت و بصتله كان فاتح باب الكرسي الجنب السواق وواقف وراه ، مهتمتش ليه و رجعت مشيت في طريقي وانا بمد حقيقي مش قادره اتكلم معاه .. كرهته!!
لقيته وقف قدامي
-ضيّ اسمعيني .
~ابعد من وشي .
-لا مش هبعد .. انا عايز آسر .
~نعم ؟ ده بعينك .
-ضيّ لوسمحتي هاتي آسر وانا هفهمك كل حاجه.
~انت لسه فاكر ان ليك ابن أصلا .
– يا ضيّ علشان خطري .
~ملكش خاطر عندي .
مسح بأيده  علي شعره بيحاول يهدي – ضيّ انا هفهمك كل حاجه بس عايز آسر .
اتكلمت بعصبيه ~تفهمني ايه ؟!!
اتكلم بعصبيه و صوت عالي فيه نبره غريبه- اني دايما بتعاقب علي ذنب مش ذنبي علي حاجه انا اصلا معملتهاش!
~متزعقليش .. مفيش أي حاجه في الدنيا تبرر انك تسيب ابنك في الشارع .
-مش ابني .
يتبع ….
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد