Uncategorized

رواية هل من القدر نصيب الفصل السابع 7 بقلم آية أحمد

 رواية هل من القدر نصيب الفصل السابع 7 بقلم آية أحمد

رواية هل من القدر نصيب الفصل السابع 7 بقلم آية أحمد

رواية هل من القدر نصيب الفصل السابع 7 بقلم آية أحمد

فين مرات زين الشامي
مي :انت اكيد غلطان زين مش متجوز
سيلين :انا مرات زين الشامي
_____
فلاااش بااك
 هاجر استئذنت ودخلت تشوف اخوها
هاجر :طمني الأول انت بخير
زين :شايفه اي
هاجر : بعيدا  عن انك مفيش غير في دراعك انت بخير بس انت عارف ان في مصيبه دلوقتي هتحصل
زين :مش فاهم…. كله بسببها يا هاجر 
هاجر :احنا هنمثل بقا انت عايز تقولي انها ماثرتش فيك خالص انا توائمك وحافظاك 
زين :انتي عايزه اي الوقتي
هاجر :مش دا موضوعنا ناو أن ماما وبابا هيرجعوا من امريكا   متأكده ان وسائل الإعلام نشرت الخبر  واكيد وصلهم 
زين :انتي عارفه اني تعبان صح قولي من الاخر يا هاجر عاوزاني اعمل اي يعني 
هاجر  بعصبيه  :يبناااي هيجوزوك  هتعمل اي الوقتي فهمني 
زين :لي هو انا عيل صغير  وافتكر إصرارهم عليه  ونفض  الأفكار دي من دماغه وقال : مش هيحصلل
هاجر :خلينا مقتنعين أن  Dad( بابا) مش هيسيبك غير انت وميرا ومع بعض وضحكت كأنها عارفه رده هتوافق على ميرا…؟ ؟
زين بيرجع بأفكاره :وميرا بتحاول تقرب منه تعمل اكل وبدل ما تحط ملح تحط سكر وهي ماشيه تدلق العصير عليه وتقوله (sorry baby) اسفه عزيزي  وكإن معندهاش جزء من المسؤولية  وعلى صوته بسرعة: لا طبعااا  يستحيلللل اتجوز ميرا دا يبقى يوم اسود 
هاجر :كويس انك فهمت حاول تعمل اي حاجة يا  زين انا مبحبهاش 
زين ابتسم بخبث: اخرجي وابعتي لي سيلين…
هاجر  بعصبيه   :انت عايز منها اي سيبها في حالها بقا لولا انها ساعدتك مكنتش هتكون عايش الوقتي  وغير كده انت عارف انك لما  حطيتها في دماغك  حصل مصايب… وبعدين يا زين 
زين اتعصب اكتر :هو انا مش قلتلك اخرجي براا وابعتيلي سيلين  مش هعيد كلامي مرتين
هاجر اتضايقت بس خرجت لسلين وقالتلها :بعد ازنك ممكن تكلمي زين 
سيلين :غريبه أنثى البغل عايزني لي دا 
هاجر بضحك : أنثى البغل… مش عارفه 
سيلين :بصت في الأرض اه صح نسيت انه اخوكي 
هاجر  :انتي خليتي فيها علاقه أخوية اصلا 
سيلين :طيب راحة اهو 
دخلت سيلين عند زين  في لحظه دخولها كان زين ماسك رقبتها وخانقها بايده السليمه 
زين :اسمعي بقا يا شاطره سكتلك كتير والوقتي جه دورك تسكتي امك واخوكي الصغير معايا وعشان تخلصي من كل دا يا قطة مقدامكيش غير حل واحد…. 
سيلين مخنوقه ومش قادره تتكلم وبتبعد ايده بالتدريج مش قادره بس بتحاول تبينله أن كل كلامه مش فارق 
 حاولت تتكلم :اهلي كويسين وبافضل حال بكتير وبعيد عنك…. مش انا الي اتهدد يا زين يا شامي 
زين بعد عنها فجأه وهمس في ودنها :انتم من المنصورة ساكنين في…. شارع…. بيت رقم…. سيلين اتصدمت وزين كمل اخوكي عنده 10سنين  والنهارد ه عنده مدرسة  تحبي اقولك بيعمل اي 
سيلين :يا واد يا مخابرات انت يا جامد اخرك اعمله وجت تخرج 
زين :انتي هتخرجي برا حالااا وتقولي انك مراتي مش بدأتي في الكذبه دي هتكمليها  قدامك خمس دقايق  الصحافه وكل مواقع السوشيال بره شوفي هتختاري اي انتي عارفه كويس اوي انا اقدر اعمل اي فيهم ….
________
باااااااك 
 سيلين ونزلت منها دمعه مسحتها بسرعه :ايوا انا مرات زين الشامي 
هاجر ومي بيبصوا لبعض 
وماجد وخالد وفارس كمان بيبصوا لبعض ومش فاهمين حاجة 
مي وهاجر شدوا سيلين وبعدوها…… كانت الصحافه بتسالها الف سؤال وهي مش معاهم واقفه بصه في الأرض وبتسمع كل الإهانات في صمت إلى يقولها متجوزين في السر والي يقول كنتي على علاقه بيه وعشان  كده  اتجوزك  والي يقول  متجوزين من أمته  الف سؤال…؟؟ وكل تفكيرها مع أهلها 
خالد وماجد وفارس دخلوا لزين أوضته في المستشفى 
فارس :كل تفكيرك غلط وحياتك غلط  مفكرتش فيها كنت اناني وما زلت اناني لي عملت كده يا زين 
خالد :مش وقتك يا فارس إلى حصل حصل فهمنا  يا نمس من أمته 
زين بعصبيه  :مش عارف مش عارف سيبوني لوحدي 
ماجد :تعالوا نسيبه يا جماعة مع نفسه شويه
خرجوا كلهم من اوضه زين واخته خبطت لما سمع صوتها قالها ادخلي 
هاجر :برررافووو عليك انا بحب سيلين ودخلت قلبي كده احسن من صباع المحشي ميراا 
زين ضحك :حسيت للحظه انك سيلين     مش مهم المهم أن نطلع من  موضوع ميرا دا  قدام  أمي تفتكري هيشوفوا الأخبار وميجوش 
هاجر :دا اكيد انهم هيجووا عشان يعرفوا مين دي
زين :ودا إلى انا عايزه طالعه زكية لاخوكي
هاجرضحكت  : تربيتك
______
في الوقت دا كانت مي مع سيلين 
مي :لي عملتي كده يا سيلين انتي عارفه انك الوقتي اهلك هيشوفوا دا في الاخبار وهتتحطي في مصايب 
سيلين :اهلي يشوفوه احسن ما ائذيهم يا مي انا معنديش غير اخويا دا ضحكتي وابتسامتي وكل التفائل وحتى شغلي بعمله عشانه.. عشان لما يكبر يكون  فخور بنفسه دايما…. عشان امي مريضه وبابا مات من زمان  عايزاني اعمل اي اشوفهم هيحصلهم حاجة  بسببي وافكر فيا انا لا هما قبلي  وانتي لو مكاني كنتي اختارتي كده ونزلت منها دمعه اهلي عندي بالدنيا وهيفضلوا عندي بالدنيا  
مي :مسحت لسيلين دموعها وقالتلها هفضل جنبك دايما  وحضنتها 
 جت هاجر وقفت معاهم 
سيلين حبت تمشي وتخرج من المستشفى 
هاجر بصوت عالي :راحه فين يا مرات اخويا 
سيلين :إلهي يدوسه قطر ما يموتش يصحى يلاقي في قلبه سكينه ما يموتش يمشي يلاقي ناس عاوزه تموته بالطوب  ميموتش ويطلع يجري زي المجنون ويصحي في الاخر في سريره ويموت 
هاجر :اي اي دا اخويا وجوزك احترميه شويه.. 
سيلين :انتي عايزه اي انتي كمان ادعي عليكي 
هاجر :انتي هترجعي معايا الفله  انتي حاليا مراته….!! 
سيلين   بعصبيه :متقوليش مرات اخوكي دي تاااني وامشي من وشي يا هاجر عشان مزعلكيش… انا عندي شغل يالا يا مي
زين خرج من أوضته مفيش شغل…. 
سيلين :انت مال شكلك دا انت بااارد ابعد 
زين ابتسم بخبث  :طب   روحي شغلك داا 
سيلين خرجت هي ومي وراحوا الكافيه واخدوا اليونيفورم  
بعد عشر دقايق بالظبط كان زين في الكافيه 
بصوت عالي  مدام سيلين : عاوز نسكافيه وعليه Sقلب Zبسرعه وإياك تتاخري أو يطلع مش مظبوط 
سيلين :اطلع برا من هنا… 
زين حط رجل على رجل  :فين المدير  إلى هنا 
سيلين :اهدي والنبي طيب هجيبه تشربه وتمشي وجابتله 
زين :عايز قهوه بسرعه لا عايز بيبسي والا اقولك هاتي نتغداا وكل مره كانت سيلين تجبله طلبه وتروح وترجع اتعصبت وعلت صوتهاا: انت عايز مني اي   مش كفايا لحد هنااا كفااايااا
مدير الكافيه (مالك ) …. اطلعي برررا حالاااا
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

اترك رد

error: Content is protected !!