روايات

رواية قانون صعايدة الفصل الرابع 4 بقلم ندى محمد

رواية قانون صعايدة الفصل الرابع 4 بقلم ندى محمد

رواية قانون صعايدة البارت الرابع

رواية قانون صعايدة الجزء الرابع

رواية قانون صعايدة الحلقة الرابعة

إسراء: تؤ تؤ انت دماغة هتنفجر من العص*بية والغض*ب السريع بتاعك دا.
داوود:إسراء احترمي نفسك وابعدي.
إسراء: وإن مبعدتش.
داوود شد إسراء من دراعها ودخلها الحمام وفتح عليها الدش
إسراء: اعااااا ابعد..حرا*م عليك اللبس اتبل.
داوود: تحبي تشوفي هعمل اي.
إسراء: ما انت عملت وغرقتني.
داوود: لأ دي حاجة بسيطة بس.
إسراء: اعااااااااا ابعد يا عم انت واطلع.
داوود: مش هطلع.
إسراء: عايزة اغير حر*ام عليك.
داوود: اخرجي غيري برا.
إسراء طلعت من الحمام وهي متع*صبة وبت*لعن حظها اللي وقعها معاه.
إسراء: بار*د وتن*حن ومج*نون ومتخ*لف.
داوود: صوتك تلاقيه واصل لجدي.

 

 

 

إسراء غيرت تاني وطلعت من الأوضة لقيت امها وجدها بيفطروا.
إسراء: انتوا صحيتوا.
الجد: وه يا بنتي ما انتي عارفه بنصحي بدري.
الأم: اي دا يا بنتي..
إسراء: مالك يا ماما فيه اي.
الأم: اقعدي بس كلي وبعدين هقلك.
إسراء قعدت وهي مستغربة تصرفات امها… وبعدها بحوالي نص ساعة طلع داوود وهو لابس لبسه الرسمي وكان هيخرج…
الأم: استني يا ولدي اقعد كل.
داوود: لأ يا حماتي متأخر والله.
الجد: اقعد الشغل مش هيطير.
داوود: آسف يا جدي بس الشركة…..
الجد: قلت اقعد.

 

 

 

إسراء بصوت واطي: هو اي الإصرار انه يقعد دا يعني هتنتهي الدنيا لو مقعدش.
داوود سمعها فقعد علشان يغي*ظها…
داوود: ماشي يا جدي مهو مقدرش اكسرلك كلمة.
الأم: خد يا ولدي كل يلا..
إسراء قامت: الحمد لله.
: مالك يا بنتي قمتي ليه..
إسراء: شبعت وعلشان عاملة رجيم.
داوود: اصلها تخ*نت اوي اليومين دول.
إسراء: ههه شوف مين بيتكلم.
داوود: أنا مش تخ*ين الحمد لله جسمي رياضي.
إسراء: وأنا مش تخينة دا من عمي نظرك.
الجد: بس انتوا الاتنين.
الأم: ناقر ونقير انتوا بس اسكتوا يا ولاد.
إسراء: ماما أنا داخلة الأوضة.
إسراء دخلت وقعدت علي السرير…

 

 

 

داوود: كفاية كدا أنا ماشي.
الجد: أنا هاجي معاك.
داوود: بس..
الجد: بس اي شركتي وحابب اطمن عليها.
داوود: اتفضل يا جدي الشركة هتنور بيك.
داوود وجده خرجوا وأم إسراء لمت الأكل ودخلتلها…
: إسراء..
إسراء:
: مالك يا بت ما تردي حاطة ايديكي علي وشك كده ليه.
أمها راحت عندها وشالت ايديها لقيتها بتب*كي أخدتها في حضنها..
إسراء ببكاء: انتوا عملتوا كده فيا ليه ليه يا ماما تدم*روا حياتي ليه كنت لسه طفلة دمر*توني.
: يا بنتي والله حاولت اعتر*ض بس مكنش في ايدي حاجة.
إسراء: طيب طلقي*ني منه.
: والله يا بنتي مقدر انت عارفة جدك.

 

 

 

 

إسراء: اوووف زه*قت من العيشة معاه دا مش طايقني.
: يا بنتي ما انت مش مهتمية بنفسك انت لحد دلوقتي بالضفاير.
إسراء: ماما بالله عليكي أنا مش هغير من نفسي علشان حد.
: يا بنتي انت بتضيعيه منك كده.
إسراء: مش مهم يمكن يط*لقني.
: مش هيعملها دي أوامر جدك.
إسراء: زهقت منها اوامره دي.
: اسمعي كلامي واهتمي بنفسك خليه يحبك علي العموم مش عندك فرص كتير واديني بنصحك.
إسراء: لأ يا ماما مش هعمل حاجة.
أمها خرجت من عندها وهي صعبان عليها حالة بنتها…
عدي حوالي تلت ساعات…
إسراء: ماما اطلعي هعمل أنا الأكل.

 

 

 

: لأ يا بنتي أنا هعمله وبعدين متوحشتيش أكل أمك.
إسراء: طبعاً اتوحشته بس علشان متت: عبيش.
: تعالي ساعديني..
إسراء وأمها كانوا بيجهزوا الأكل لحد ما جه لإسراء مكالمة .
إسراء: ألو…
: إسراء اجهزوا بسرعة وجهزي شنط هدومي وهدومك بسرعة…
إسراء: ليه.
داوود:بطلي اسألة و قلت بسرعة….
داوود فصل المكالمة وإسراء راحت تجهز وقالت لأمها تجهز خلصوا وجهزوا الشنط بسرعة…..
داوود وجده كانوا وصلوا وهما بيجهزوا الشنط خلصوا وطلعوا ركبوا العربية…
إسراء: قول رايحين فين بقا.
داوود……..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية قانون صعايدة)

اترك رد