روايات

رواية في امبراطورية الصياد ملاك الفصل الثاني 2 بقلم منال آدم

رواية في امبراطورية الصياد ملاك الفصل الثاني 2 بقلم منال آدم

رواية في امبراطورية الصياد ملاك البارت الثاني

رواية في امبراطورية الصياد ملاك الجزء الثاني

في امبراطورية الصياد ملاك
في امبراطورية الصياد ملاك

رواية في امبراطورية الصياد ملاك الحلقة الثانية

بعد شهرين
خرجت الممرضة بلهفة الخاارج فوجدت جااسر التفت لهاا وينظر لهاا بقلق
جاسر : هي كويسة مش كده
الممرضة بسعاادة : اااه هي فااقت دلوقتي
دخل جااسر للداخل بسرعة وهو لا يصدق وانهاا اخيراا بعد هذا الشهرين قد افااقت
نظر لتلك الاميرة النائمة بصدمة ايعقل انهاا هي من سرقت النوم من جفونه واحتلت كل افكااره هل يعقل ان من كان يبحث عنهاا كل تلك الاشهر موجود امامه لا بل زوجته
حركته احدابهاا ويدها وهي تفتح غاابتيهاا وهي تبكي
جاسر بقلق : انتي كويسة
اناا فين وانت مين واناا
انتي في المستشفى عملتي حادثة واناا جبتك هناا قوليلي انتي اسمك اااي
شرعت في البكااء بعنف
اناا مش عارفة اناا مش فااكره حاجة اناا مين ااااه
جاسر بخوف : اهدي لو سمحتي اهدي
هناادليك الدكتور يجي

 

 

كاد يذهب لكن اوقفه دخول منير الغرفة الذي نظر لهم باستغراااب
جاسر : اونكل شوفهاا مالهاا
منير بقلق : اهدي ي بنتي يلا هديهاا الحقنة المهدة دلوقتي
بعد ثواني
منير : انت عملت ااي ي جااسر وصلتهاا للحالة دي
جااسر : معرفش ماالها ي عمي سالتهاا عن اسمهاا وفجااة صرخت بوجع وهي مااسكة في دمااغهاا
منير : طب هي قالتلك اسمهاا ااي
جااسر بغيظ : قالتلي متعرفش اسمهاا وهي مش فااكرة حاجة عن نفسهاا
منير بااسف : الوااضح انهاا فقدت الذاكرة ي جااسر
جااسر بصدمة : اازااي بس ي عمي
منير : الخبطة كانت جامدة على دمااغهاا غالب ده السبب
جااسر : ااي المصيبة دي بس ي ربي
…………
كان في الخاارج ومان وصل لغرفتهاا وجد الممرضة تخرج بقلق
الممرضة : حضرتك كنت فين المريضة بقالهاا كتير بتبكي ومش عاايزة غيرك
جاسر وهو يدخل لهاا بلهفة حتى وقف بجانبهاا
جاسر بقلق : بتعيطي ليه دلوقتي انتي كويسة طب اطلبلك الدكتور او
توقف بصدمة حين اصطدم بصدره فهي قد دخلت لاحضاانه وهي تبكي وتشهق بعنف تلقاائياا ضمها اليه واصبح يربت على ظهرهاا يهدهاا حتى توقفت عن البكااء
هو اانت رحت فين وسبتني
جااسر : اناا روحت علشان حاجة ضرورية في الشغل انتي كويسة مش كده حااسة بحاجة بتوجعك
لا اناا كويسة الحمد لله بس انت متروحش وتسبني تااني اناا مبعرفش حد غيرك ي حبيبي
جااسر بصدمة وتوهااان : حبيبك

 

 

مش انت جوزي حبيبي
جاسر: مين ال قاالك
الممرضة هي ال قالتلي انه انت جوزي
مش انت جوزي
جااسر : ااه جوزك وانتي مرااتي
طب اناا اسمي ااي وانت اسمك ااي
انتي اسمك مليكة واناا اسمي جااسر الصياد
طب اناا اازااي مش فااكرة حاجة
انتي عملتي حادثة واحناا على طريقنا الإسكندرية و جبتك المستشفى وانتي دخلتي في غيبوبة شهرين ولساا فايقة دلوقتي
دخل منير في هذه الاثنااء وهو ينظر لهماا بسعاادة
واخيراا اميرتناا الناائمة فااقت
جااسر : اتفضل ي عمي
مليكة بنتي كيفك دلوقتي حااسة باااي
اناا كويسة ي دكتور
منير : لا هزعل منك هاا جااسر بيندهلي ي عمي وانتي ذي بنتي فنااديلي ي بااابااا
بس لو مش عاايز
لا ابداا عاايزة خااصة واناا مش فاكرة مين اهلي
جااسر : ي مليكة اهلك اتوفو من وانتي طفلة
مليكة بدموع : يعنى اناا مليش اهل
منير بحب : اازااي بس ي بنتي اناا موجود وجااسر وعيلته كلهاا موجودة اازاي بس ملكيش اهل
جااسر ” اناا وعيلتي كلناا جنبك ي مليكة
مليكة بابتساامة ساحرة : اوكي
………….

 

 

بعد عدة اياااام
مليكة : جااسر
جاااسر : نعم
ملكية بضيق : هو احناا هنروح البيت امتى اناا مليت من جو المستشفيااات
جااسر بتوتر : بس انتي لساا تعباانة و
مليكة وهي تقف فوق السرير : اناا كويسة اهوو حتى بص
كانت تدور حول نفسهاا بسعاادة وهي تريد ان تثبت له انهاا بخير وهو يقف بانبهاار ينظر لهاا وهي تلتفت بجسدهاا المثير والرشيق فجااة اختل تواازنهاا ووقعت بين ذراعيه وهي ملاصق له بشدة توتر مليكة واحمرت خجلا من وضعهم هذاا تاامل فااتنته بعشق
مليكة بتوتر : جاااسر
انقض جااسر على شفتيهاا المرتعشتين بحب ورقة ورغبة من وقت ان لمحهاا وحتى الان يشبع نفسه من قبلاتهاا يقبلهاا برقة وشوق وعشق وحرارة ولا يصدق انهاا اصبحت بين ذرااعيه واخيراا بادلته قبلته بجهل وخجل تحاول تقليده فيماا يفعل اعتصر خااصته بخااصتهاا بقوة ورغبة وهو يهمهم باستمتااع ولذة حتى انفتح البااب وظهر ذااك الاحم** ق صديقه حازم كماا يلقبه
حازم دون النظر لوضعهم : جاااسر اناا كنت
ابعد جااسر شفتيهاا عن خاصتهاا قسراا ركضت مليكة نااحية الحمام بخجل واقفلت على نفسهاا من الداخل
لعن جااسر ذالك ال ** احمق صديقه فهو اتى في وقت غير منااسب بتاااتاا
حاازم بصدمة مما راه لتوه : هو انت كنت بتعمل ااي ي جااسر هو ال اناا شفته حقيقة ولا عقلي ال بيصورلي
جااسر بغيظ : يلا ي حااازم برااا
حاازم : بس
جلسر بغضب : قولت يلا برااا
نهض وذهب نااحية الحمااام طرق الباااب
جااسر : مليكة افتحي البااب حاازم رااح خلاص
مليكة ببكااء : انت اازااي تعمل كده هو هيفكر ااي دلوقتي
جااسر : بس انتي مرااتي واناا جوزك
ومش مهم اااوي مين يفكر ااي ولاا مش يفكر ااي
اطلعي ي مليكة من عندك خلاص مش هقرب منك تااني

 

 

طب خلاص اناا راايح ومش هتشوفني تااني
كاد يستدير ويذهب لكنهاا فتحت الباب واندفعت نحوه تحتضنه بقوة
مليكة ببكااء : متسبنيش ارجوك اناا معرفش حد غيرك ارجوك اناا
جااسر بخوف على صحتهاا : مليكة اهدي ارجوكي
مليكة وهي تتشبتت به اكثر : لا متسبنيش انا مليش غيرك متسبنيش ي جااسر
حضن وجههاا بين يديه وهو يهدهاا بقبلاته يقبلهاا يثبت لهاا انهاا بجاانبهاا
جاسر: اناا مش هسيبك ابداا انتي روحي وقلبي وحبيبتي وعمري كله ومستحيل اسيبك ولا للحظة
ملكية بحب : بجد ي حبيبي
جااسر وهو يهمس امام شفتيهااا : بجد ي قلبي
كااد يقبلهاا ولكن قاطعه طرقاات على البااب فاراادت الفرار مرة اخرى لكنه لم يسمح لهاا واحتجز خااصرتهاا بين يديه وهو يقربهاا له اكثر
جاااسر بانزعااج : مين
حاازم : ده اناا ي جااسر عااوزك ضروري
جاااسر : دقايق وهلحقك
حاازم : طب اناا في غرفة اونكل
جااسر بمرح : كنتي هتهربي وتروحي لفين ي مليكة
مليكة بخجل : واناا اهرب ليه ومن ااي
جاااسر : تهربي مثلا لانك مكسوفة مني مثلا ذي ماا عملتي من قبل شوية مثلاا
ملكية : روح لصااحبك الله لا يسئيك ي جااسر
جااسر بضحك : حااضر هبقى ابعتلك الممرضة تسااعدك لانناا هنساافر اسكندرية
مليكة بسعاادة : يعنى هطلع من هنااا واخيراا افرااج
جااسر وهو يغاادر: مجنون
……….

 

 

جااسر بغضب : عاايز ااي ي زف** ت
حاازم : هو انت
جااسر وهو يغمض عينااه بحب : مليكة هي البنت ال مش عاارف اشيلهاا من تفكيري هي ال شفتهاا من كم شهور
فلاااش باااااك
كاانت تجلس تحت تلك الشجرة تبكي بعنف كان يقف بالقرب من تلك الشجرة حين سمع صوت بكاءهاا وقف جانبا يستمع لصوت بكااء حتى ازاادت شهقاات نظر لهاا باستغراب فوجد حورية من الجنة تتساقط لولوتيهاا بغذاارة واصبح لون وجههاا احمر من الاختنااق فذهب لهاا بقلق
جااسر برعب : انتي ي انسة حااولي تتنفسي حاولي خذي نفسك
نظرت له بمعنى انهاا لا تستطيع اماا هو احتاار مااذاا يفعل فخطرت بباله فكرة تنفس اصطناعي
وما ان وضع خاصته على خااصته حتى احس بقشعريرة جميلة تسري بداخله اماا هي صدمت من وقااحته
ابعدته عنهاا بعد ان شعرت انه يتخذ منحاا اخر اخذت انفاسهاا المسلوبة منهاا ونظرت له بغضب صفعته بقوة
ااانت اازااي تعمل كده
نظر لهاا بغضب شديد كاد ان يصفعهاا ايضاا لكنهاا تراجعت بخوف وهو يتنفس من انفه
جااسر : انتي اازااي تمدي ايديك علياا ده جزااءة ال يسااعدك
نظرت له بخجل شديد: انت قليل الادب ازااي تبوسني بالطريقة دي ي سا*افل
جااسر بغيظ : لمي لسانك قبل ماا اقطع** هولك اناا ابوسك ليه يعنى من جمالك مثلا اناا كنت بعملك تنفس اصطنااعي لانك كنت بتتخنقي وكنتي هتمو*تي
نظرت له بحرج جعلته يريد التهاامهاا : اناا اسفة افتكرتك يعنى استغليت الموقف و و
جااسر بهدوء : اناا انساان محترم وابن نااس ومش هفكر اعمل كده مع ااي بنت لانه اناا كمان عندي اخت وبخااف عليهاا ااوي
بكرر اعتذااري مرة تاانية بعد اذنك هروح اناا اتاخرت ااوي على البيت
ارد ان يسالها عن اسمها لكنهاا كانت قد غادرت فتنهد بعمق وهو يلمس على شفتيااه يستعيد طعم فراولتهاا وهو يهمهم باستمتااع
جااسر : اناا بجد مش عاارف ااي ال خلاني ابوسك بس استغفر الله اناا اذاي اعمل كده عقلي كان فين واناا بعمل كده استغفر الله العظيم
) لا ده انت واضح ااوي انك ابن نااس ي جاسر 🤣😂)

 

 

باااااك
جااسر : مقدرتش ما ابوسهاا ي حازم
فكرت انهاا بقت مرااتي عماال ترن فوق وداني نظر منهاا بتخليني ادووب وهمسة منهاا بتخدرني بتوهني
حاازم : انت شكلك حبيتهاا ي جااسر
جااسر : اناا مش لازم احس بااي مشااعر تجااهاا ي حاازم اناا منفعلهااش وهي متنفعليش
حاازم بحزن : ليه بتقول كده ي جااسر
جااسر بغضب : هي دلوقتي فااقدة الذاكرة وانا عندي مصيبة متلحقة عندي بالبيت هتعمل ااي لماا تعرف هي هتتركني هتبعد عني ومش هشوفهاا بحياتي كلهاا
حاازم : ودلوقتي نااوي على ااي
جااسر : هنروح اسكندرية دلوقتي اناا هكلم عمي يجهزلهاا اوراق الخروج وهنروح البيت
حاازم : انت عاارف ااي ال مستنيك هناك لماا تروح
جااسر بتعب : تعبت من الهروب وجااء وقت المواجهة
دخل منير الغرفة من بعد ماا سمع كل شي فهو كان واقفا جانباا يستمع بقلب مثقل بالاحزان
منير : هو انتواا بتعملو ااي
حازم : بنتكلم ي عمي
منير بدهاء : كويس انكو هناا كنت عايز اقولكو انه اتصلولي من مستشفى *** باسكندرية عاوزني ضروري اناا كلمت دكتور نادر وهو هيهتم بحالة مليكة لوقت ما ارجع
جااسر : مفيش داعي ي عمي احناا كماان راايحين اسكندرية رايحين البيت كنت لسا هفاتحك بالموضوع ده وطالماا انت رايح فهنروح كلناا مع بعض البيت
منير بخبث : طب كويس ي بنى بس حازم ي بنى اهجزلي على ااي اوتيل يكون كويس وقريب من المستشفى
جااسر : والاوتيل ليه والفيلا موجودة
منير بمكر : انت عاارف عمتك مبطقش خلقت الخلفوني عاوزني اروح عندكو عشاان تعلقلي مشنقتي
جااسر : انت وقفت معاياا في محنتي ومن الواجب عليا اقف معاك وفي صفك انت هتروح معاياا البيت لبين ماا تخلص شغلك وعمتي اناا هقنعهاا بنفسي

 

 

منير : اذاا انت مصر اناا معنديش ماانع ي بنى
خرج حاازم وجااسر من عند منير وتركوه يبتسم بخبث وبمكر ثعااالب
منير : ده انتي هتتصدمي صدمة عمرك ي داليدا لماا تشوفيني في نص بيتك وانتي مش هتعرفي تمنعيني عنك
صدقيني هستغل ااي فرصة لرجعك انتي وبنتي بس الاقيهاا ووقتهاا محدش مين ما كان يقدر يفرقنا عن بعض
……
حاازم باستغرااب : عمتك مبطقش اونكل منير ليه ي جاسر
جااسر : مش عاارف ي حازم بس وحيااتك لاكتشف
حازم : هو انت شااكك في حاجة
جااسر : ااه انت مشفتش بصاات اونكل منير لعمتي
واناا اكيد انه عمتي كرها لاونكل من ورااء قلبها لانهاا مبتعرفش تكره حد ي حازم ما بالك بصديق اخوهاا الوحيد
حاازم : تفتكر كانو بيحبو بعض من زماان
جااسر : الكره هو الوجه التااني للحب ي حازم فكله هيبان في وقته
………..
هشاام بجنون وهو يمسك امل بقوة من ساااعدهاا وهي تصرخ الماا
هشام : بقالهاا شهرين مختفية ومجتش هتكون رااحت فين بس احكي قولي اي حاجة متخلينيش اتجنن عليكي
امل بالم : والله مش عارفة حين فين
هشام بجنون: هي لازم ترجع وهنتجوز ونجيب ولاد كتير وهنعيش في سعاادة للابد غير كده اناا ممكن اموته*اا
امل بكره : انت بس لاقيهاا وهمو**تهالك بنفسي
هشاام: هلاقيهاا متقلقيش هلاقي همسي
…………

 

 

داليداا بفرحة : حمد لله على السلامة ي ولاد
جاسر وهو يحتضن عمته بفرح : وحشتيني ااوي ي حبيبتي
داليداا ببكاء : لو وحشتك بجد كنت جيت
جاسر : الشغل كان لفوق راسي ساامحيني ي ستي الكل اناا جيت اهو ومش هبعد عنك ابداا
داليداا: وانا مش هخليك تروح وتسبني من تااني
امال فين الود حااازم
حازم بفرح : اناا اهوو ي مززتي
داليداا: وحشتني اوي ي ود ي حاازم
حازم : وانتي كمان وحشتني ااوي ي مزتي
اوماال فين مرااتي حبيبتي
داليداا: هي نايمة تعباانة ي حرام
حازم: هروح واشوفهاا
امسك به جااسر قبل ان يذهب وهو يردف بتهديد
لو اكتشفت انك عملت حركة مش مظبوطة هعقلك ذي المرة الفااتت ومش هخليك الا تقول حقي برقبتي
حاازم : جسورة حبيبي هو انت تعرف عني بتااعت حركات اناا بس هسلمهاا من بعيد بس
جااسر : روح ومتنسااش انك لو غلط هعمل من كفتة ي زوماا
داليداا: سيبه ي جاسر دي مرااته
وانت بقى نااوي تفرحني امتى وتتجوز
جااسر بتوتر : بس اناا اتجوزت
داليداا بصدمة : يعنى ااي اتجوزت ي جااسر
جااسر : اناا اتجوزت لظروف خارج عن إرادتي ي عمتي
داليداا : طب احكي لي ال حصل
بعد ان حكي لها جاسر ماحدث حتى نظرت له بغضب
داليداا: ملقتش حل غير انك تتجوزهاا ولا عشاان ال ** منير قالك اتجوزهاا تقوم انت تتجوزهاا علطول
جاسر بغيظ : كان لازم اتحمل نتيجة غلطتي ي عمتي
داليداا: طب هي فين دلوقتي عاايزة اشوفهاا
جاسر : ة ثواني وهجبهاالك ي عمتي

 

 

خرج واتي وهي معه ومعه منير بعد ثواان وما ان وقعت عيناهاا عليهاا حتى شعرت بنغزة قوية في صدرهاا ذالك الاحساااس الذي انحرمت منه اغمضت عينهاا بالم وهي تمسح تلك الدمعة الخائنة
داليداا بحب وهو يلاحظ تشبتهاا بجااسر : متخفيش ي حبيبتي اناا عمة جااسر واسمي داليداا الفيومي
مليكة بتوتر : اهلا بحضرتك
داليدا: حضرتك ااي هزعل ااوي منك اناا ذي مامتك ي روحي
انفجرت مليكة في البكااء مان ذكرو والدتهاا التى لا تعرف عنهاا شي احضتنتهاا داليداا بحب وهي تربت على ظهرهاا بحنان ومنير ينظر لهاا بحزن شديد حتى ادميت عينااه
داليداا ببكااء : خلاص ي روحي متقلقيش احناا جنبكي ومعااكي هتفتكري كل حاجة صدقيني
مليكة : ان شاء الله
اخرجتهاا داليداا من احضانهاا ومسحت لها دموعهاا ففعلت مليكة نفس الشي لهاا وهي تبتسم وسط دموعهاا
حتى ان كل من جااسر ومنير ضحكواا لكن لم تدم ضحكت جاسر كثيرا وهو يراهاا تتقدم نحوهم
متتخيلش ادااي اناا اترثت من كمية العواطف والمشاعر دي ي حبيبي
جااسر: شهد
شهد : ااه ي حبيبي شهد ام ابنك ال نسيتهم
ثواني وسمعواا صوت ارتطام على الارض
جاسر بصدمة : مليكة……

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية في امبراطورية الصياد ملاك)

اترك رد

error: Content is protected !!