روايات

رواية جنون حنين الفصل الرابع عشر 14 بقلم نور محمد

رواية جنون حنين الفصل الرابع عشر 14 بقلم نور محمد

رواية جنون حنين البارت الرابع عشر

رواية جنون حنين الجزء الرابع عشر

رواية جنون حنين الحلقة الرابعة عشر

دخل مروان فجئه الغرفه لتنصدم فيروز من دخوله ويسقط الهاتف من يدها بخوف”
“نظر مروان للهاتف ارضا بشك توجهه نحوه وحمله ليتصدم مما يراه امامه الأن الفون مقفول بص على فيروز لقاها خايفه ومتوتره”
“قرب منها بشك وقدملها الفون اخدته منه بتوتر واديها بتترعش”
مروان بشك:انتي كويسه يافيروز باين عليكي مش على بعضك ليه
فيروز بتوتر:ها لا انا كويسه بس اتخضيت من دخولك المفاجئ بس
“بعد مروان عنها بس كان ليسا في شك في قلبه تجاهها تسطح على السرير بتعب وغط في نوم ”
“تاني يوم الصبح صحيت حنين واخدت شور وطلعت لقت فيروز بتحضر الفطار سئلتها عن حظابط قالتلها انه عنده قضيه مهمه راح يشوفها ورجعت حنين الغرفه تاني واخدت فونها بتتصفح مواقع التواصل الاجتماعي بملل”
في منزل هبه**
“كانت في غرفتها كالعاده سمعت صوت فونها وكان المتصل مازن ”
هبه:ها عاوز ايه في الوقت ده ياستاذ
مازن:حكون عاوز ايه ياختي يعني بكره فرحنا والا نسيتي انا تحت مستنيكي علشان نجيب الفستان سوى
هبه:تمام حنزل فورا
“طلعت واخبرت ابوها وامها ونزلت لقته مستني في العربيه قدام عمارتها ركبت جنبه منغير كلام وطلع هو على مول علشان الفستان وصول وبعد عشر دقايق جوه المول ”
هبه بسعاده: هو ده فستان احلامي حلو اوي مش كده
نظر له مازن بضيق: لا مش حلو علشان ضيق وعريان وانا مراتي متلبسش كده قدام الناس
هبه: يووه بقى والله حلو اوي والنبي انا عاوزه ده
مازن:وانا كأني مسمعتش حاجه حنشوف واحد محتشم عن كده قدامي
طلعت قدامه بضيق منه ووصلو لمحل تاني
مازن:ده حلو ورقيق ومحتشم كمان ايه رأيك
هبه:حلو بس الاول احلا
مازن:تمام شوفي لو محتاجه حاجه تاني انا حرد على الفون بره ومش حتأخر عليكي
طلعت مازن وهبه فضلت تلف في المحل بملل وفجئه
:هبه انتي بتعملي ايه هنا
هبه بصدمه:كيمو يابن الأيه انت رجعت امتى ومجتش تسلم على بنت عمك ليه ياواطي
كريم ببتسامه:انا وصلت امبارح بس وكونت حاجي النهاردا علشان اسلم على عمي اصله واحشني اوي ومحتاجه في حوار من بدري كده
هبه:بقي عمك بس ياسطا اوك واطي من يومك ياكيمو والله
كريم بضحك:ههههه ماشي يامجنونه بس صحيح انتي هنا بتعملي ايه!!
هبه:انا هنا علشان بشتري…
قاطعها مازن بغيره وهو يضع يده على كتفها بتملك:هي هنا معايا علشان بنشتري فستان لفرحنا بكره
نظر له كريم بضيق:بجد الف مبروك ياهبه مكنتش اعرف بكده انا الف مبروك تاني
هبه:الله يبارك فيك ياكيمو اصل الموضوع اجه فجئه كده ومحدش كتير يعرف
كريم:تمام اشوفك بعدين عن ازنكم بقى
نظر مازن لهبه بغضب بعد رحيل كريم:ممكن اعرف الهانم بتكلم الاستاذ ده كده عادي انا كيس جوافه معاكي يعني
هبه بخوف:ده كريم أبن عمى وكان مسافر بس وانا قابلته هنا باصدفه والله
مازن بضيق:تمام نجيب الفستان وحروحك علطول
اشترو الفستان وخرجو ومازن كان مدايق اوي من الغيره عليها
في قسم عن مروان**
كان بيراجع قضيه مهمه وفجئه دخل عليه مازن
مازن:ايه ياميرو كده متسئلش عن صاحبك هي العروسه ااخدتك مني والا ايه
مروان:مش فاضي لغلاستك دلوقتي يامازن عاوز ايه اخلص
مازن:تمام انا اجيت علشان اعزمك على فرحي بكره بقى اوعي تنسى انت والمدام طبعا
مروان بفرحه:اخيرا الف مبروك ياصاحبي انا فرحان ليك اوي واكيد بكره حاجي انا وحنين
مازن:طيب انا عاوزك في..
وقاطع كلامه فون مروان ورد عليه علطول
مروان بصدمه:اييه!! طيب انا حاجي فورا متخافيش مسافه السكه بس
“واخد جاكته بسرعه وطلع قبل حتي مايسئله مازن عن حاجه”
“وصل بسرعه بعد عشر دقايق لشقته دخل وانصدم من الي شافه وجرى بسرعه عليها ”
مروان بخوف:حنيين مالك هي حصلها ايه بتعيط كده ليه انطقي
فيروز:انا معرفش هي صرخت فجئه طلعت لقيتها كده واتصلت عليك علطول بعدها
مروان:حنين حبيبتي مالك ردي عليا حصل ايه
حنين مردتش وكانت بتبكي بس وهي ماسكه رجلها بألم
بص مروان عليها لقاها ماسكه رجلها عرف انها السبب منغير تردد شالها دخلها الغرفه وتصل على الدكتور فورا
مروان وهو بيمسك ايدها:حنين متخافيش انا هنا والدكتور في الطريق بطلي عياط بقى
وصل الدكتور بعد ربع ساعه وشاف رجلها وعمل الازم
مروان بخوف:هي كويسه يادكتور مش كده
الدكتور:متخفش يامروان باشا هي بس وقعت على رجلها جامد ورجلها اتلوت وفيه تمزق في الاربطه عندها انا لفتها بشريط ضاغط وعطتها حقه مسكن ثلاث ايام باكتير وحتبقى زي الفل
مروان:شكرا يادكتور تعال حضرتك اوصلك لبره دلوقتي
وصله مروان ورجع لحنين تاني وقعد جنبها على السرير
مروان:حنين حاسه بألم دلوقتي وايه الي حصل ممكن تقوليلي
حنين:انا كونت في غرفتي وبعدين خرجت اجيب عصير ومعرفش وقعت كده ازاي بعدها
نظر مروان خلفه على فيروز لقاها متوتره وبتفرك في ايدها بخوف
مروان بشك:وانتي يافيروز متعرفيش حصل ايه لحنين
فيروز بخوف:انا معرفش زي ماقوتلك خرجت لقتها كده بس
مروان:تمام انا حخرج اجيب الادويه وأكل وحرجع علطول وخرج مروان
“حنين بصت على فيروز بشك ونادت عليها اجت اقعدت جنبها فيروز بتوتر ”
حنين بمكر:فيروز انا عارفه انك لكي ايد في الي حصل بس مقولتش لحظابط علشان معندييش دليل ليسا بس حاخد بالي منك اوي بعدين
فيروز بالعت ريقها بصعوبه وقالت:انا انا معملتش حاجه صدقيني والله كونت نايمه بس
حنين:تمام حنشوف ده بعدين انا جعانه روحي حضري الاكل يالا
“خرجت من عندها فيروز بخوف وزهبت للمطبخ ورجع مروان لحنين وقعد معاها ”
مروان:انا اسف مأخدتش بالي منك غضب عندي والله
حنين:متزعلش ياحظابط انا كويسه والله بس زعلانه علشان المدرسه فاضل عليها اربع ايام بس وانا عاوزه اروح
مروان:متخافيش ان شاء الله حتخفي قبل المدرسه وانا حاخدك بنفسي لحد عندها
حنين قربت وحضنته :شكرا ياحظابط ممكن متسبتيش النهاردا انا محتجاك اوي معايا
مروان ببتسامه:حاضر عمري ماحسيبك ابدا
وفي المطبخ فيروز بتتكلم مع حد على الفون
فيروز بخوف:والله مانا الي عملت كده صدقني هي وقعت لوحدها
:ــــــــــــــــــــــــــــ
فيروز:ايوه عارفه خلاص مش فاضل غير اربع ايام وحتطلع ودي فرصتك انت بقي
:ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فيروز:تمام حاخد بالي منها علشان تخف بسرعه علشانك سلام بقى اخد الاكل ليها
وفي تاني يوم **
“موعد فرح مازن وهبه وكان الفرخ خيالي فعلا والكل اتبسط بس محضرش مروان وحنين بسبب الي حصل وخلص الفرح ووصلو لشقتهم اخير
دخل مازن غرفه النوم بعد ماودع اهله واهل هبه”
مازن:هبه انتي فين ياشبر ونص الارض بلعتك والا ايه
خرجت هبه من الحمام وعلى وشهها الضيق:في ايه ياستاذ وبلاش تريقه وحيات ابوك ياعود الاناره انت
مازن بضحك:ههههه انتي ايه الي لابساه ده بجامه مامتك دي مش كده 😂
هبه:لا بجامتي بس انا بحب الهدووم الواسعه المرحرحه كده
قرب منها مازن بخبث:بس في عروسه تلبس كده ليله الفرح بتاعها
هبه بخوف:لا بقولك ايه انت نسيت ان جوازنا على الورق بس وده اتفاقنا مش كده
مازن بخبث:وانا لغيته خلاص تعالى هنا بقى
جرت منه هبه وهي بتقول:لا اهدي الله يسترك وخلي ليلتك تعدي معايا اللهم اخذيك ياشوشو دلوقتي مش وقت الوسوسه بالله عليك
مازن بضحك وهو بيجري وارها:شوشو مين يابت المجنونه تعالي بس حقولك كلمه سر حلوه اوي
هبه:لا لا انت شراني وانا عارفه انا عاوزه اطلق خلاص
مازن مسكها وقال:طلاق ايه بس مش لما نتجوز رسمي الاول حتي
“قرب عليها وهي خافت وقفلت عيونها بخوف فاكره حيبوسها بس فجئه قرب من ازنهاوقال ”
مازن بضحك:هههههه شكلك يهبل وانتي خايفه كده مني ههههه.. “وبعد عنها وهي مصدومه منه”
كمل مازن:انتي فاكره حقرب منك وانتي مش عاوزاني لا طبعا مستحيل اعمل كده انا بس كونت باخد انتقامي منك على الي عملتيه فيا زمان
“نظرت له هبه بصمت ولم تتحدث لقترب منها مازن وجلس بجانبها وامسك يدها بحنان ”
مازن:بصي ياهبه انا عاوز اقولك اني اجوزتك مش علشان اساعدك زي مانتي فاكره لا انا اعجبت بيكي من اول ماشوفتك في القسم واحنا حنعرف بعض اكتر مع الوقت وانا مش حلمسك غير لما انتي تحبيني وتطلبي مني كمان مش عاوزك تخافي مني ابدا علشان مستحيل أزيكي ابدا
نظر له هبه ورأت الصدق في عيونه حقا
مازن:تعالى بقى ناكل الاول وبعدين ننام علشان تعبانين من الفرح وكده
“واخدها وكلو وبعدها نامو في حضن بعض وكانت ثمره الحب بتنمو جوه قلوبهم سوى ”
وفي تاني يوم صحي مازن ملقاش هبه جنبه خاف وقام يدور عليها لقاها بتحضر الفطار في المطبخ
قرب منها علشان يفجئها وحضنها وهي اتخضت منه
هبه بخضه:في حد يخض حد كده حرام عليك
مازن:صباح الخير ياهبه حياتي
هبه بكسوف:صباح النور ححضر الفطار خمس دقايق بس
مازن:لا انا ححضر معاكي وبعدها ناكل سوى
“خلصو الفطار سوي اكلو كمان وفجئه سمعو صوت الباب جرت تفتح فاكرها مامتها بس لقت المفاجئه ”
ياتري ايه المفاجئه 🤔

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية جنون حنين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *