روايات

رواية اهتديت بحبه الفصل الرابع عشر 14 بقلم مياده خاطر

رواية اهتديت بحبه الفصل الرابع عشر 14 بقلم مياده خاطر

رواية اهتديت بحبه البارت الرابع عشر

رواية اهتديت بحبه الجزء الرابع عشر

اهتديت بحبه
اهتديت بحبه

رواية اهتديت بحبه الحلقة الرابعة عشر

سليم دير العربيه واتجه وراح لبيت سمر واول ما وصل اعد يخبط بس محدش رد ونزل تحت سأل صاحب المحل اللي تحت
الراجل:والله يابني هي من فتره مش بعيده طلعت وكانت لابسه فستان كده وخمار وكانت بسم الله مشاء الله غير كل مره وكان معاها شنطه ومرجعتش من بعدها فأعتقد انها سابت الشقه خالص
سليم باستغراب؛طب متعرفش راحت فين
الراجل:لا والله يابني معرفش
سليم؛تمام الف شكر لحضرتك ومشي مستغرب اللي الراجل قاله لدرجه انه مش مصدق اصلا وبعدين راح للشرطه يشوف اخر التجديدات
الظابط:والله لسه ما وصلنا لحاجه كل ما نوصل مكان منلاقيهومش بس هنلاقيهم انشاء الله
سليم مشي وهو مضايق أنه مش وصل ليهم حتي سمر مش وصلها وهو مسح فونها من زمان وبعدين روح البيت ،،،،
ام سمر؛يلا يا سمر عشان تاكلي
سمر:حاضر يماما
واعدوا ياكلوا بس كل واحد بياكل ولا كأنه بياكل
سمر بحزن؛بابا هو انا السبب
ابو سمر بحزن؛لا يابنتي هو عمره كده وموته كده انتي ملكيش زنب
ام سمر بحزن:ربنا يرحمه ويغفر له محدش بيموت ناقص عمر
سمر بدموع:بس يعني هو اخر مره مشي كان فيه حاجه
ابو سمر بتذكر:هو يعني لما اتقدملك كان لازم اقوله علي انك مش بنت وهو مردش ومشي وبعدها بساعه اتصل عليا الحج ابو اسماعيل وروحت
سمر بصدمه:انت انت انت بتقول ايه
ام سمر ؛يعني انت قصدك أنه
ابو سمر ؛قصدي اي في اي

 

 

 

سمر لطمت:ليكون مستحملش الصدمه وما’ت يعني يعني انا السبب أن أن
ام سمر:معقول احنا السبب
ابو سمر بإحساس بالذنب:ينهار ابيض يعني انا السبب
كلهم بقوا يقولوا أنهم السبب ومصدومين
سمر بعياط:لاء انتوا ملكوش زنب أنا السبب انا انا اللي خن’ته أنا اللي بعت نفسي أنا اللي مش بنت من غير جواز وبقت تض’رب نفسها:أنا أنا
امها حضنتها:لا يابنتي متقوليش كده
ابو سمر:انا السبب انا اللي قلتله أنا اللي معرفتش اربي انا السبب فمو’ت بن اخويا انا السبب
سمر:لاء يبابا ملكش زنب أنا السبب انا اللي و’حشه أنا وبتعيط
ابو سمر قام وبكل غضب:اطلعي بره
ام سمر بصدمه:انت انت بتقول ايه
سمر:بابا أنا
ابو سمر بجمود:بسببك بن اخويا ما’ت اطلعي بره من هنا ورايح انتي لا بنتي ولا اعرفك بره
ام سمر بعياط:لاء يا ابو سمر لاء بالله عليك متعملش كده بالله عليك
سمر بهستيريه:بابا اسفه والله حقك عليا أنا
ابوها ضر’بها بالقلم جامد وقال:بره ومشوفكيش تاني انا اللي رجعتك وانا اللي قلتله لو مكنتيش جيتي كان زمانه عايش بررررره
سمر خافت وجريت بره وامها أعدت تلطم وتعيط:لا اله الا الله يعني مو’ت وخرا’ب ديار لا اله الا الله حكمتك يارب حكمتك يارب
ابو سمر:بس يا وليه اسكتي من هنا ورايح بنتك ما’تت وسابها ومشي،،،،،
ابو سليم؛كده فهمتي
سيلا:ايوا يا جدو سهل اوي
ابو سليم :طب ايه رايك نروح نلعب دور بلايستيشن مكافاه
سيلا: عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا يلا
سليم بضحك: مين يصدق أن محمد باشا غاب مالشغل ده انهارده عيد
ابو سليم:ايه ده هو انا مقولتلكش
سليم:لا في اي
ابو سليم؛بصراحه أنا بقا عندي ٥٠ سنه يعني كفايه عليا شغل اوي اوي فقررت اعد واسيبلك الشغل وأما اخوك يرجع يكمل معاك واعد أنا مع القطه دي
سيلا بصتله بفرحه اوي وحضنته وقالتله؛بحبك اوي يا جدو اوي اوي
ابو سليم؛وانا يا قلب جدك
سليم متنح وبيقوله:نعم حضرتك قلت ايه
ابو سليم:معترض ولا ايه
سليم؛لاء مش معترض بس مستغرب
ابو سليم؛متستغربش روح بقا عشان ورانا جيم ولا ايه يا سيلا

 

 

 

سيلا برقص:ايوا يا جدو ايوا ايوا
وشغلوا اللعبه وبدؤا يلعبوا سوي
سليم ضحك وطلع وشاف خديجه وسما اعدين يذاكروا ومندمجين اوي
سليم خبط:احم
سما اول ما شافته بدون وعي جريت عليه حضنته وقالت بفرحه:سلييييييم
سليم اتفاجأ بس فرح وبادلها الحضن وسما خدت بالها وطلعت من حضنه وجريت عالاوضه وسليم بص لخديجه واعدوا يضحكوا
خديجه:عادي بيستي وحفظاها اتعود علي كده
سليم:اممممم اوكي يلا سلام م’يت عايز انام
خديجه:سلام يمان ودخل لقا سما أعده وخدودها حمره من كتر الإحراج
سليم فجأها وراح حضنها ورقدد هي انصدمت وبصت لقته نام علطول وابتسمت ونامت فحضنه ،،،،،،،
سيلا:هااااااا وكسبتك ايوا يا سيلا ايوا ايوا
ابو سليم:يابنت الايه والله طلعتي امهر مني اوي جدعه
سيلا بفخر:اومال ده أنا سيلا
ابو سليم:اممم سيلا طاااايب انا هقوم اصلي العصر تيجي معايا
سيلا:مش بعرف
ابو سليم:تعالي وانا أعلمك يا جميل
سيلا:اشطا يلا وراحوا،،،،،
فون البيت رن
ام سليم؛الو
مالك: ماما
ام سليم بلهفه:مالك
مالك:ايوا
ام سليم:يا حبيبي يابني ازيك عامل ايه واخبارك ايه وحشتني اوي هتيجي امته
مالك:بخير الحمد لله متقلقيش أنا بخير وهاجي بكره اجازه انشاء الله اومال بابا واخويا واختي فين
ام سليم:هقولك ايه ولا ايه يابني من كام يوم اخوك جاب بنت شافها فالمستشفي وأمها ما’تت وقرر أنه يبقي مسئول عنها ويراعيها لحد ما تتم السن القانوني وابوك مهبول بيها وساب الشغل عشان يبقي طول الوقت معاها ويذاكرلها ويلعب معاها ويخرج معها واخوك مبقاش يعد معايا وبقا كل وقته لاما بره لاما مع مراته واختك كانت معايا وبقت مع سيلا وابوك وسما وانا بقيت لوحدي ومحدش بيسأل فيه
مالك:ياااااه كل ده حصل ده كل اللي غبته أقل من ١٥ يوم كل ده حصل وبعدين لو هي صغيره فانتي قلقانه منها ليه وكويس أن بابا اعد مالشغل كده هيبقى معاكي علطول وده اللي كنتي عيزاه
ام سليم:مش فاهمني يا مالك هو بقا ٢٤ ساعه مع سيلا مش بيعد معايا ومش بيطيقلي كلمه
مالك:اممممم عالعموم أنا جاي بكره متشيليش هم

 

 

 

ام سليم:تيجي بالسلامه يا حبيبي
مالك:سلام بقا عشان الظابط بينادي سلام
ام سليم: سلام يا حبيبي وقفلت وابتسمت ب’شر لان كده سيلا هتمشي لما مالك يبقا معاها ،،،،،،
بعد وقت سليم صحي وشاف سما فحضنه انبسط وسابها قام يصلي وخلص ونزل
ابو سليم؛كده يلا الفجر
سيلا:ركعتين
ابو سليم؛والضهر والعصر
سيلا:اربعه
ابو سليم؛المغرب
سيلا:تلاته
ابو سليم؛والعشا
سيلا:اربعه
ابو سليم سقفلها: برااافوووووو
سيلا:ياس سيلا ياااااااس
سليم سقف برضوا؛براااڤوووو سيلا بجد شطوووره
سيلا؛بجد يا سليم
سليم:طبعا يا قلب سليم
ابو سليم:كده اتعلمت الصلاه وحفظت ركعات كل فرض ناقص نقرأ قران
سليم:دي عليه بقا
سيلا؛طب يلا متشوقه
سليم؛اممممممم طاايب يلا وخدها وراحوا وبدأ يعلمها تقرا قرأن وبدأت تقرا معاه
ابو سليم اعد ادام ال TV وبقا مبسوط وفرحان اوي بسيلا وأنها بجد غيرت جو البيت وغيرته هو شخصيا،،،،،،
بعد وقت سما صحيت وقامت صلت العصر ونزلت بس لقت سليم مشغول مع سيلا سابتهم وخديجه نزلت واعدوا يكلموا سوي
سما:بس البت زينه دي برده اوي
خديجه:اوي يابت يلاهوي مش عارفه بطيق نفسها ازاي
سما بضحك:شفتي لما افتكرت أن المستر بيمدحها وطلع بيمدح ساره
خديجه:ههههههههههه ده كانت نكته سعتها واعدوا يضحكوا
سليم وارهم بغضب:بت انتي وهي
سما وخديجة انطربوا وبصوت واحد:سليم
سليم؛ايه اللي سمعته ده

 

 

سما باستغراب:سمعت ايه
سليم؛علي ساره دي
خديجه:اه ساره عادي يعني
سليم بجمود:ايه اللي عادي
سما:في ايه يا سليم مالك
سليم اعد وسيلا جنبه؛ترضوا تأكلوا لحمي وانا ميت
خديجه وسما استغربوا اوي
خديجه؛انت بتقول ايه
سما:ايه علاقه ده بده اصلا
سليم:ردم
سما وخديجه فصوت واحد:لاء طبعا
سليم:اومال كلتوا لحم ساره ليه
سما:كلناه ازاي يعني
خديجه:سليم انت كويس
سليم خد نفس واستغفر ربنا وقال؛بصوا يبنات مبدأيا غلط انكم تكلموا علي حد فغيبته حتي لو الحاجه دي فيه هو مش موجود عشان يدافع عن نفسه والغيبه حرام وكده يعتبر بتاكلوا لحم اخوكم ميت لانكم بتجيبوا سيرته بحاجه هو مش هيحب انها تتجاب عنه انتو ترضو حد يكلم عليكم وانتو مش موجودين
سما وخديجه بصو فالارض
سليم:لاء صح طب بتجيبوا سيرتها ليه اللي مترضهوش لنفسكوا مترضهوش لغيركوا طب سيبكوا من دي طب انتو عارفين عقوبه اااي عملتوه ده
الاتنين بصوله
سليم:يوم القيامه بعد ما تعدوا من عالصراط وانتو مبسوطين أن معاكوا حسنات كتير نتيجه الصلاه والصوم والقرأن والصدقه والذكاه والاستغفار والتسبيح وكل ده هتيجوا قبل باب الجنه وتقفوا عشان تصفوا حسابكوا ويجي كل حد اغتابتوه ويقول يارب ده اغتابني فياخد من حسناتكوا ويديكوا سيئاته ويجي واحد تاني ويقول يارب ده شت’مني فغيبتي فياخد من حسناتكوا ويديكوا من سيئاته ويعد كل حد اكلمتوا عليه فغيبته ياخد حسناتكوا ويديكوا سيئاته لحد ما حسناتكوا تخلص وسيئاتكوا تكتر وتخشوا النار ولعياذوا بالله ترضوا ده
سما وخديجه هزوا رأسهم بمعني لاء
سليم:طب وليه بقا نعمل كده
سمابندم:مكناش نعرف
سليم:واديكوا عرفتوا

 

 

 

خديجه بندم:طب ربنا هيسامحنا
سليم:ربنا غفور رحيم بس الاول لازم تندموا من قلبكوا وتروحوا تتاسفوا لكل حد وهو يسامحكوا ده شرط أساسي عشان ربنا يسامحكوا عشان يوم القيامه ميجوش ياخدوا حسناتكوا
سما بتردد:طب يعني احنا ممكن نخسرهم كده
سليم:يبقي وانتو بتصلوا ادعوا ربنا يسامحكم وادعوا أنهم يسامحوكم وادعولهم وبكده ربنا يسامحكم ويوم القيامه محدش ياخد حسناتكوا
خديجه:بجد
سليم:ايوا وعشان متجيبوش سيره حد تاني عليكم بالاستغفار دايما الشيطان ده بيخلي النميمه علي الناس زي العسل علي بؤكم طول مانتوو اعدين فلانه عملت وفلانه سوت وفلانه كانت وفلانه بقت وتجيبوا فسيره الناس لكن لو طول مانتووا اعدين تستغفروا تسبحوا تصلوا عالرسول مش هتجيبوا سيره حد وبالتالي هتاخدوا حسنات ومحدش هياخد حسناتكوا
سما:شكرا يا سليم بجد اول مره اعرف كده ربنا يسامحنا يارب
خديجه:فعلا الحمد لله انك قلتلنا والا يوم القيامه ولعياذوا بالله نفتكر أننا داخلين الجنه وبسبب كده نخش النار
سليم:اهم حاجه تتعلموا ومتكرروش غلطكوا
سما وخديجه:حاضر وقاموا يصلوا ويدعوا ربنا أنه يسامحهم وأن أي حد جابوا سيرته يسامحهم
سيلا؛سليم انت جميل اوي وبتقول حجات حلوه اوي يابختك
سليم:أنا مش مسلم مثالي بس بحاول يا سيلا اعوذ بالله من وهم التدين والالتزام والظن بأننا صالحون
سيلا:يعني ايه
سليم:يعني انت مش مسلم مثالي بغلط بس بحاول اني اكون مسلم بمعني الكلمه والتانيه بستعيذ الله اني اكون متوهم اني متدين وملتزم وصالح وانا مش كده
سيلا؛امممممممممم
سليم:اممممممممم
سيلا؛انت طيب وبتحب الكل عشان كده ربنا بيحبك وهيسامحك علي اي حاجه
سليم؛يارب يا سيلا يارب
وعدي اليوم بدون احداااث تذكرر،،،،،.
في الصباح كلهم عالسفره بيفطروا
خديجه بسعاده: أنا مبسوطه اوي اول مره اصحي اصلي الفجر حاضر
سليم:متفتكريش انك قومتي بمزاجك ربنا سبحانه وتعالى اصطفاكي من بين النايمين عشان تقومي تصلي
خديجه:يعني دي حاجه حلوه صح
سليم:جدااااا ده معناه انك مميزه عند ربنا
خديجه:الله الحمد لله اللهم لك الف حمد والف شكر ليك يارب
سما بحزن:يابختك
سليم:سما
سما؛نعم
سليم؛نحب الخير لغيرنا دايما حتي لو الحاجه دي نفسنا فيها معني انك تقولي يابختك يبقي نفسك فالحاجه دي وبتتمني انها تزول من عندها

 

 

 

سما بسرعه:لاء والله أنا فرحانالها بس بتمني اكون زيها هو انا اطول اكون مميزه عند ربنا
سليم ابتسم؛عارف أنه مش قصدك بس بنبهك وكمان انتي تقدري تكوني زيها واحسن
سما:ازاي
سليم:اي انسان قلبه نضيف ومبيكنش الحقد لحد ودائما مسامح ومش عايز حاجه من حد وراضي دايما وحامد ربنا ومبيبصش لغيره ودائما بيتمني الخير لغيره ويفرح من قلبه لغيره ده بيكون عند ربنا حاجه يعني لا توصف
ابو سليم:طب تعرفوا يبنات انكم لما تواظبوا عالصلاه والورد اليومي والاذكار مش بتحسوا بتعب ابدا ودائما مرتاحين نفسيا وبتصبروا علي اي شده وبتلاقوا بالكوا علطول مرتاح
سليم:ويابخت من جبر بخاطر حد يسلاااااام ربنا يجبر بخاطره دنيا واخره
ابو سليم:حتي لو حيوان يعني لو شفتي قطه أو كلب واديتوهم اكل لبن عيش اي حاجه يعتبر جبرتوا بخاطرهم
سليم:ايوا واياك ثم إياك اي حيوان يلجألكوا وتضر’بوه أو تمشوه أو تكسروا بخاطره سبحان الله ربنا بيبعتهم ليكم عشان بيبقي في مصي’يبه هتحصل والحيوان ده بيبعدها عنكوا
سما:الله اي الحجات الجميله دي الواحد عاوز يسمعكوا من هنا للصبح
خديجه:عندك حق جمااال بجد الحجات دي مفيده اوي اوي
سليم:المهم انكم تطبقوا الحجات دي مش عجبتكوا وخلاص
ابو سليم:ايوا بالظبط
سيلا:جدو مين دول
كلهم بصوا واتفاجئوا،،،،،،،

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اهتديت بحبه)

اترك رد

error: Content is protected !!