Uncategorized

رواية القطة السوداء الفصل العاشر 10 بقلم مي علي

 رواية القطة السوداء الفصل العاشر 10 بقلم مي علي

رواية القطة السوداء الفصل العاشر 10 بقلم مي علي

رواية القطة السوداء الفصل العاشر 10 بقلم مي علي

سلم عليها الشاب ده 
وهو بيعرفها بنفسو وقال … 
احب اعرفك بنفسي انا عز 
مدت أيدها وسلمت وهي بتبص ف عنيه 
وقالت … 
اهلا وسهلا 
قال … 
اهلا بيكي 
هو انتي زميلتنا ف الجامعه هنا 
– ا ا ايوه 
وحضرتك 
– ايوه انا زميلك هنا ف سياسه واقتصاد 
– اهلا وسهلا 
هو 
هو …
– اي مالك بتتلجلجي ليه كده 
– هو احنا متقبلناش قبل كده 
او منعرفش بعض مثلا 
قال … 
من ناحية منعرفش بعض 
ف احنا منعرفش بعض معرفه واضحه 
بس من ناحية شوفنا بعض قبل كده 
ف اه 
شوفنا بعض كتيييييير 
بس انتي مكنتيش بتاخدي بالك مني 
جم زمايلها فاجأه وبصلوها بإستغراب 
سكتت شويه وهي متنحاله 
ف سوسن 
قالت … 
احم 
فاقت سمر من سكوتها وقالت … .اعرفكم يا بنات 
ده عز 
الشاب اللي قومني امبارح أما وقعت 
عاليه … 
وقعتي يعني اي 
مريم … 
مالك فيكي اي انتي كويسه 
– انا تمام كويسه امبارح بس دوخت شويه 
وهو لحقني 
– ومقولتلناش ليه 
بصت بتبريقه … 
بعدين يا جماعه 
اعرفك ب اصحابي 
عاليه ومريم وسوسن 
اومال فين 
قبل ما اكمل الجمله 
دون عنهم كلهم مد أيده وسلم علي عاليه وقال…. 
اهلا وسهلا 
عاليه بصتلو بأبتسامه غريبه وقالت … 
اهلا بيك
سحب ايدو وقال …
طب هستأذن انا 
كلنا بصنالها اول ما مشي 
ساعتها انا استغربت جه ف بالي فكرة أنه هو ده القط 
بس الموقف اللي عملوا 
خلاني صرفت نظر عن الفكره 
بصيت لعاليه وقولت ..
هو انتي ليكي سابق معرفه بيه 
قالت … 
لا انا حاسه اني شوفته قبل كده 
اكيد زميلنا ف الجامعه مش كده 
سكت وبصتلها 
وكلهم باصينلها 
قالت … 
اي مالكو بتبوصولي  
كده ليه 
سوسن … 
اصل يعني بصلك بشكل غريب اوي 
اوعي تكوني مصاحبه من ورانا 
ضحكت وقالت .. 
هو الواد عسل الصراحه ويتصاحب 
بس ارتاحو انا اول مره اتقابل مع الموز ده 
فيس تو فيس كده 
سمر اتحمقت…. 
الله مالك متتعدلي هو في اي 
ردت بحده … 
في اي 
أنا جيت جمبك 
مريم قالت …
اي يا بنات هو الواد ده شطان ولا اي دخل فرق بينكو وهيخليكو تتخانقو 
سمعت الجمله دي سكت 
وقولت .. 
انا ماشيه 
طلعت جري ع الاوضه 
فضلت قاعده ف ركن 
لحد الفجر 
اتصلت بالشيخ 
اول سؤال سألته … 
يا شيخ هو ممكن شيطان يتمثل علي هيئة بني آدم 
– لا معتقدش 
محصلتش قبل 
كده
ليه السؤال 
حكتله كل اللي حصل 
رد وقال ..  
في حاجه نسيتيها ولسه مقولتهاليش 
قالت … 
لا 
ثواني ثواني اه 
كنت كل اما اجي اقولك انسي 
وانا ف القطر 
حصل معايا ……..
حكتله كل اللي حصل لحد العلامه 
قال … 
معرفتش تكتبيها 
لا حفظتها 
هي علي شكل شمس 
داخل فيه عين 
وطالع منها شروط 
عارف زي كأن طفل بيرسم شمس 
وهو شخبط عليها 
قال … 
في حاجه تاني 
– لا كده تمام 
هو ده الشكل علي حسب ما افتكر 
قال … 
تمام هشوف وهتواصل
معاكي انا معرفش اي معني العلامه دي 
بس ادعي يكون خير 
المهم القط مظهرش 
– لا ملوش اثر 
انا قولت أن عز ده 
هو القط 
لكن انت قولت مفيش شيطان يتمثل في بني ادم 
– احتمال مش مؤكد 
سيبيني ابحث واقولك 
المهم وصلتي لصور المشرحه 
– بكره الصبح هروح انا وهما نسأل 
– تمام تواصلي معايا ده شئ مهم 
– حاضر 
وقفلت معاه ونامت 
وصحيت قالت لسوسن أنها عاوزاها تيجي معاها 
المشرحه 
طبعا سوسن خافت جدا 
بس قالت أمري لله 
صاحبك علي عيبه 
قالت نتقابل بعد المحاضره التالته 
وفعلا دخلت سمر محاضرتها 
وهي خارجه من اول محاضره 
خبطت ف عز 
زعق وقال مش تحاسبي 
– انا بردو اللي أحاسب 
– انا اسف اوي 
عامله اي 
أنا صحيح معرفتش اسمك لحد دلوقتي 
– سمر 
– عاشت الاسامي 
انتي خارجه من محاضره 
– اه 
– طب اي رأيك نتكلم شويه لو حابه 
– اوك مفيش مشكله 
سمر عمرها معملت كده 
ولا اتكلمت مع شاب 
بس كان في ميل جواها 
تتكلم معاه 
قعد معاها 
ف الكافيتريا 
وعزمها علي حاجه 
وبدأ يتكلم ف مواضيع مختلفه 
هي مش مركزه غير مع عينه 
وحركاته 
ولفت انتباهها أنه مشربش حاجه من اللي طلبها 
فجأه زي ما تكون في حاجه شاكته 
قال … 
أنا هقوم بقي 
لاني افتكرت حاجه مهمه لازم اعملها 
قالت … 
انت مشربتش الحاجه الساقعه 
بص للكوبايه وقال بأبتسامه خافته وصوت متوتر … 
اه 
مسك الكوبايه واخدها علي بوق واحد 
وقال … 
هنتقابل تاني اكيد 
أنا آسف اوي 
مبقتش فهماله 
في احساس مسيطر أنه 
القط 
دخلت المحاضره التانيه والتالته 
خرجت واستنت 
سوسن 
ف الحرم 
وسوسن جاتلها … 
اتأخرت عليكي 
– لا يلا عشان نلحق 
– اي ده اي ده 
– اي 
 
– مش دي البت عاليه 
– فين ؟! 
– وراكي 
بصت سمر لقت عاليه واقفه مع عز 
سوسن قالت … 
مش ده عز 
اقطع دراعي أن في بينهم حاجه 
وعارفين بعض 
او عجبها 
سمر واقفه تتفرج 
وببطئ قالت … 
يلا عشان منتأخرش 
اخدو بعض وطلعو علي مستشفي الجامعه 
سوسن مدحلبه اكتر من سمر 
فضلت تدحلب 
لحد ما عرفت عنوان المشرحه 
وعرفها الواد بتاع الامن علي اسم ممرضه 
ممكن تساعدها في حكاية الصور دي 
وفعلا راحو 
وسألو علي الممرضه 
وخرجتلهم 
وكان شكلها مش مريح 
بس المصلحه تحتم 
اتكلمو معاها وفهموها هما عاوزين اي 
اول كلمه قالتها … 
هتدفعي كام 
سمر ..
ندفع ؟! 
قبل ما تكمل سمر كلامها 
سوسن قالت … 
اللي انتي عايزاه يا ست 
بس هتعرفي تجيبلنا 
الصور 
قالت …
الفين جنيه 
وهاتو اسم البت 
سمر .. 
2 جنيه كتير احنا طلبه 
– ده اللي عندي 
سوسن … 
ماشي موافقه 
بس احنا عاوزين نشوف صور المشرحه كلها 
للحالات اللي زي دي 
او اي بنت جت بالحاله دي من سكن الطالبات 
قالت رد صدمهم … 
لا متعديش 
م الجامعه لا 
من سكن الطالبات كل سنه من كل النواحي بيجيلنا 
حالات بالكوم 
كلهم بنات 
ومنتحرين 
بصت سوسن لسمر 
سمر قالت … 
كملي 
– اكمل اي بالظبط 
– ايوه بينتحرو ليه 
– والله ياختي معرف 
بيلاقوهم يا مقتولين 
يا مدبوحين يا منتحرين 
يا هربو ومحدش يعرف عنهم طريق جره 
– طب محدش عارف مين بيعمل كده 
– لحد الان لا 
بس في حاجه هموت واعرفها 
– اي هيا 
– بعد ما البت تموت 
ينسو ف لحظه اللي حصل 
ولا كان في حاجه 
سمر قالت … 
اخر حاله كانت أمتي 
قالت … 
يومين 
سمر قالت … 
عاوزه اشوفها 
ردت … 
لا احنا متفقناش علي كده 
– معلش عشان خطري 
وحيات ربنا انا ف عرضك 
محتاجه اشوف حاجه ارجوكي ساعديني 
سكتت شويه 
سوسن … 
هنعمل اللي انتي عايزاه 
عاوزين الورق 
قصدي الصور 
وتأمنيلنا دخول 
هتعرفي 
قالت … 
ايوه 
بس ورديه بليل متأخر 
– ع الساعه كام يعني 
– تلاته قبل الفجر 
سمر … 
.يانهار ابيض بس الأمن لو شافنا هتبقي مصيبه 
– ليه هو انتو من سكن الطالبات 
– ايوه 
قالت … 
معرفش ده اللي عندي 
سوسن ..
تمام 
طب بصي يوم الخميس اللي هو بعد بكره 
هنظبطلك الفلوس 
ونكون عرفنا نخرج 
ونجبلك اسم البت 
تمام 
قالت …
تمام بس زودو كمان الف ع الدخول 
سوسن … 
هما اتنين ونص 
اللي معايا 
هجبهملك 
استبيا
– تمام 
ومشيو 
سوسن طمنت سمر أنها هتجبلها فلوس كانت محوشاها 
سمر قالت …
هردهملك بأذن الله 
بس هنخرج ازاي 
قالت … 
هنتصرف بس متجيبيش سيره لحد 
قالت … 
تمام 
وروحو واتعاملو عادي 
لحد الفجر 
اتصلت بالشيخ تطمنو 
ونامت 
جالها كابوس مش طبيعي 
لقت نفسها ف مكان كله ضلمه 
وصهد 
لدرجة أنها عرقت 
وطريق طويل 
في تماثيل بنات 
كلهم بنات 
بشر 
لكن شكلهم مرعب 
فضلت ماشيه ف الممر 
ده 
وهي مصروعه 
وبتجري 
وفي صوت بشع بيصرخ 
وصوت غريب 
دخلت لحد مكان 
لقت كائن ضخم وبشع 
وطيف تاني متربط 
بسلاسل من حديد 
غارز فيه 
وبيصرخ م الوجع 
والكائن البشع ده بيجلده 
صحيت وهي مرعوبه مش عارفه اي ده 
كانت عاوزه تكلم الشيخ لكن عدي وقت الفجر 
قامت نزلت 
وحضرت جمعتها عادي 
دكتوره عندها ف الجامعه 
طلبت منها تجبلها ختم من شئون الطالبات بالسكن 
ف طلعت علي فوق 
ف المبني ده 
الدور التالت كان هوو 
ومفيهوش حد 
دخلت الأوضه ملقتش حد من شئون الطالبات جوه 
خرجت 
لقت نفسها ف دور تاني 
غير اللي دخلته 
واقفه بضهرها 
وسامعه في صوت تزييق الباب وراها 
لفت 
الباب بتاع الدور انفتح 
وفي نور منور من الباب لأخر الممر 
والشيطان 
واقف بعيد 
يبصلها ويبتسم 
ويشورلها تعالي 
رجعت بضهرها 
وهي خايفه وبتجري 
خبطت بضهرها ف حد 
لفت وشها لقيته الفراش … 
قال … 
مالك 
بصتله بحده وبصت وراها 
ونزلت جري 
وهي مش مفارقها شكل الشيطان 
اللي كان بيشورلها 
روحت ع السكن 
وقعدت تتكلم هي وسوسن ويتفقو هيعملو اي عشان 
بكره 
وخلص الكلام وسوسن علي أن سوسن قدرت توصل لأسم البت 
وجهزت الفلوس والاحلي من كده 
عرفت أن في بنات بتزوغ وتدي فلوس لبتاع الأمن 
وفعلا جهزو نفسهم عشان يقومو بكره بمغامره صعبه جدا 
وف المعاد خرجوا 
وكان خروجهم سهل 
ووصلو المستشفي ودخلو من الباب الجانبي وكانت الممرضه ف انتظارهم …
يتبع..
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية العشق الطاهر للكاتبة نسمة مالك

اترك رد