روايات

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 الفصل الثاني 2 بقلم نوسه حماده

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 الفصل الثاني 2 بقلم نوسه حماده

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 البارت الثاني

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 الجزء الثاني

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 الحلقة الثانية

بسمله:انت هتتهزر بلاش هزار
وقفت اسيل عند المكتب عشان تسمعهم بيقولوا اي
ليتابع تمثيل:اهزر اييييي اهزر دي انتي شيفاني عيل معاكي انا بتكلم بجد
بسمله:انت بتزعق كدا لي يامحمد……..
محمد:انا مش عايز كلام كتير اسمعيني بقااا……….
بسمله:اسمعك اي انت عارف انت بتقولي اي انت بتتكلم بجد انت قصدك أن احنا نسيب بعض
محمد:بصراحه كدا لا بحبك ولا اصلا حبيت ليتابع بخبث:مبحبش غير اسيل وبس
بسمله اتصدمت من كلامه بدأت تبكي بصمت: انت بتقول اي طب وطلما انت بتحبهاااااااا كده خطبتني ليييييي
بدأ يشوف دموعها بتنزل قدام عنيه ومش عارف هو نطق الكلمه دي ازاي مش قادر يشوفها كدا بس لو ضعف قدامها خطته هتتكشف ………ليتابع بتمثيل:عشان اقدر انسها بس ……بس مقدرتش
بسمله:انت جايبني هنا عشان تكسرني صح وانت فعلا نجحت في كدا
اسيل كانت واقفه بره كانت فرحانه جداا
خرجت بسمله من المكتب ببكاء دلفت اسيل للمكتب لتتابع بمرح:صباح الخير
كان يقف أمام نافذه الزجاج مكسور وضعيف وأنه غلط لما قال كدا بس لازم يتحمل
اسيل:احم……صباح الخير
محمد التفت ليها:صباح النور يا ……ياحببتي
اسيل:احم….انوقولتيلي أن انااجي الشركه في حاجه
محمد:وحشتني اووي لي بعدتي عني كل ده
اسيل:علي فكره انت الي بعدت مش انا وكمان يامحمد كسرتني وخطبت وكمان خطبت اي خطبت وحده لا من مقامك ولا من استايللك اصلا

 

 

 

 

 

 

محمد اضايق جداا من كلامها:نعم ياختيييي أي مش من مقامي دي احترميييي نفسك
اسيل:في اي يا محمد انت اضيقت كدا لي ……
محمد ببرود:ايادي اسمعك تاني بتتكلمي عنها كدا سمعتي مهما إن كان دي برضو كانت خطيبتي
اسيل بغيظ:قصدك حبيبتك هو انت بتضحك علياا
محمد ليتابع بتمثيل:لاء طبعا حبيبت قلبي انتي مش هيااا بس برضو مينفعش تقولي كدا
اسيل بغيره:لي بقااا مينفعش لتتابع مش انت بتحبني مش هيا
محمد:اه طبعا بحبك
ندي:ممكن ادخل
محمد:ادخلي
ندي: في وحده بره حضرتك اسمها سها وعايزه تقابل حضرتك لتتابع بجديه حضرتك في ملفات وقايمات لاستهلاك مخلصتش في شغل كتير وبسمله ……………..
محمد:خليها تدخل
ندي:حاضر
دلفت ندي خارج المكتب لتتابع:اتفضلي
اسيل:طب حبيبي انا هخرج انا عشان شغللك
محمد بتمثيل:لا يا حبيبتي خليكي مفيش حاجه عادي
اسيل مبسوطه جدا من اهتمامه بيهااا
دلفت سها لتتابع:ممكن ادخل
محمد:ادخلي ليتابع بجديه:وريني الملف
سها:اتفضل
*******************
في المستشفي ………….
صفا :ممكن تهدي شويه حضرتك مينفعش كدا الدكتور قال كدا غلط عليه الاحسن أن انت تحاول بتفكره بيك
ماجد:ازاي مش فاكرني …….لو سمحتي قوليلي دكتور مين الي كان هنا
مروان:لو سمحتي يا …………..
الممرضه بإعجاب:ايوه ….حضرتك
مروان:اسف مش قصدك انتي
صفا بضيق:علي فكره هو مش قصده عليكي …..خلصتي اطلعي بره براا
الممرضه خرجت وماجد خرج
صفا:كنت عايز تقول حاجه
مروان:انا عايز اعرف مين داا …………وعايز اعرف اي الي حصلي بالضبط
صفا:حاضر هقوللك
ماجد:يعني اي يا دكتور مش فاكرني
الدكتور:الضربه كانت شديده عليه أصرت عليه جامد وحصله فقدان ذاكره
مروان:يعني دا بابايا طب ازاي انا مش فاكره
صفا:منا قلتلك انت فاقد الذاكره
مروان:اه فعلا معلش نسيت
صفا بضحك:يلا عشان تاخد الدوا عشان نخف بسرعه
دلف ماجد لينظر الاثنين لينظر لصفا وهيا تعطي له الدوا
ماجد باستغراب:اول مره اشوفك بتتعامل عادي مع اي بنت ……………

 

 

 

 

 

صفا:طب بعد اذنك بقااا
مروان:لي كدا …………..فضل يبصلها كتير
صفا:احم …….فصلت تبصيلوا كتير هياا كمان
ماجد:اي يا حبيبي انت محتاج حاجه ….قولي شكرا جداا ليكي علي الي عملتي من ابني
صفا:العفو عن اذنكم
*******************
في فيلا نور العشري
نور فضل يبص في الورقه كتير …………..تلفونه رن
نورهان:تلفونك بيرن ……….
نور:…………..
نورهان:بقوللك تليفونك بيرن يا نور …..
نور طلع وساب الورقه علي الاركيه
نورهان:ماما شوفتيه كان عامل ازاي ……..هو ياماما لسه بيحبها دي
زينه:مش عارفه بس انا لازم اقربه من ميار اكتر
نورهان:ماما انا من رأي تسيبي نور براحته هو حر يرجع لحبيبته هو بيحب روجينا ياماما
زينه بغيظ:اسكتي هيا دي بتحبه دي بتحبه ازاي والي عملته في دا ولسه بيحبها طبعا لاء انا شايفه أن ميار هيا الي تستاهل حبه بجد مش تقوليلي روجينا
نورهان:اي يا ماما في اي انا بتكلم معاكي عادي مفيش حاجه ممكن تهدي …………
زينه طلعت اوضت نور لقيته في التراس جالس علي الاريكه
زينه بحب:حبيبي انت كويس
نور:اه كويس مفيش حاجه
زينه: حبيبي انا عايزه أسألك في حاجه هو انت لسه بتحب روجينا قولي بدل ما تخطب ميار ونت لسه بتحبها
نور:لا يا ماما انا مبحبش ميار
زينه بصدمه:اي
********************
في بيت بسمله
بعد قليل دلفت لبيتها طلعت اوضتها كانت بتعيط
جدتها كانت في المطبخ سمعت صوت الباب بيترزع جامد
الجده:مش انا قولتللك قبل كدا مترزعيش الباب…………..
اومال انتي قاعده هنا مين الي قفل الباب كدا
ساره:بسمله اختي………وهيا مبترزعش الباب كدا لما تكون متعصبه ………انتي هطلعتها ياجدتي
الجده:هشوف ملها
ساره:لاء استني سيبها شويه عشان متتعصبش اكتر …….
ساره سمعت صوت زجاج بيتكسر جامد فوق
ساره بخضه:اي دا
الجده طلعت تشوفيها لقت الاوضه كلها مش مترتبه وزجاج مكسور ………

 

 

 

 

 

الجده:في اي يا بسمله واي الي بتعمليه دا
بسمله ببكاء:مبيحبييش مبيحبنيييييش
الجده:هو مين دا الي مبيحبكيش يابنتي اهدي شويه سيبي الازاز الي في ايديك دا هتتعوري
مسكت ازازه تانيه وكسرتها جامد
ساره:اه
الجده:سيبي الازاز دا بقوللك سيبي ………….
بسمله بدأت تهدي شويه
انتي فعلا عندك حق ياجدتي أن الناس دي احنا مش قدهم
انا غلطانه اني وقفت وقولتلك انا بحبو وعايزه وهو بيحبني ونا فكرت كدا بس للاسف انا طلعت غبيه غبييييييه غبيه اووي
*******************
في بيت جوان
ها يابا عملت اي في الاجتماع وكدا …….قولي يلا
امجد:طب اهدي شويه …….انا رنيت عليكي كتير مردتيش لي
جوان:مسمعتش الفون
امجد هو ماسك تلفونه:طب حبيبتي…………….ليتابع بصدمه رساله من صديقه يقول له ألف مبرووك لجوان مش كنت تعرفنا
جوان:ها يا بابا كنت بتقول اي
امجد رد علي:علي اي بالضبط
الدكتور احمد:علي جواز جوان بس بجد عرفت تختار لبنتك رجل يحبها ويحترمها انا مشفتش في أدب البشمهندس ادهم بجد بس انا زعلان منك عشان مقلتش عشان مقلتش يعني بس ولا يهمك
مني كانت واقفه بتسمع باباها بيقول اي مسكت تليفونها وكتبت علي الاميىل الخاصه بهااا “الف مبروووك لحبيبته قلبي جوان والف مبروووك يا بشمهندس ادهم”
اتصلت بصحبتها:مروه انا لسه منزله بوست دلوقتي اعملي شير علي الاكونت بتاعك
مروه بعدم فهم:لي وايه البوست دا
مني:هفهمك بس شيري البوست الاول لأن في صحفيه عندك هيا كمان هتشيره
مروه:اه خلاص فهمتك تمام
***************

 

 

 

 

كانت جالسه في مكتبه البيت بتقراء
دق جرس الباب دلفت لتفتح:……………اي دا هزار ده ……………لسه هتقفل الباب وجدت هديه بشكل رائع
لارا بمرح: ………….دلفت بالهديه في المكتبه وفتحتها
لتتابع بمرح:بجد اي الجمال دا اجمل هديه مين بقا الي جبها كان يوجد في الهديه كتاب مزخرف مكتوب عليه حب ثم عشق ………
لارا بمرح:الروايه دي جميله اووي وبحبها اووي لتجد كارت داخل الهديه مكتوب عليه “تزدادين في قلبي حب أكثر وأكثر طفلتي”
لارا باستغراب:اي المحن دا ……..هههههههه بس الشعر عجبني …………..فضلت تفكر مين الي بعت الهديه دي
ليكون رنا ………انا غبيه اووي لاء رنا اييي ممكن تكون لمحمد لا لا…..محمد اي …….اكيد ليا انا انا بعشق الروايات اوووي …………
******************
عند محمد في المكتب
محمد:تمام امسك بهاتفه ليجيب:ندي تعالي
دلفت ندي للمكتب:ايوه حضرتك
محمد:عرفي انسه سها مكتبها فين …….طبعا مكتب مديره الأعمال اللوچستيه
ندي بعدم فهم:اني مكتب حضرتك
محمد:يعني احنا عندنا كام مكتب يا ندي للأعمال اللوجستية قوليلي كدا ……
ندي:اسفه حضرتك مش قصدي حاجه ………انت تقصد مكتب بسمله
محمد:ايوه ………عرفي المكتب فين والشغل ازاي
ندي:طب وبسمله
محمد بضيق من كلامها:ندي بجد كفايه اسئله في اي شوفي شغللك ….
ندي:اسفه حضرتك مش قصدي حاجه لتتايع:اتفضلي
دلفت سها وندي
اسيل:حبيبي انت غيرت مديره الأعمال اللوچستيه
محمد:ايوه
اسيل: اه هيا اصلا مكنتش بتشوف شغلها كويس ولا مهتميه بيه …………طب بعد اذنك بقا أن انا اتاخرت وكمان مقلتش لماما اني خرجت
محمد:اه تمام
**********************
زينه:مبتحبهاش
نور:ايوه يا ماما محبتهاش مفيش لسه حب ولا حاجه من دي انا بحاول اقرب منها بس لسه مفيش حب زي منتي فاهمه ولو انت قاصدك علي روجينا فدا ماضي يا ماما ونا مبيفكرش ولا بحبها ولا اي حاجه من دي
تلفونه رن:ماما عن اذنك اتاخرت عن الشغل
بعد شويه دلف نور لشركه محمد
نور:ها عملت اي ………………….اي في اي زعلان من حاجه
محمد:………………….

 

 

 

 

 

نور:انت برضو عملت الي في دماغك طب انا عايز اعرف انت بنفسك قايلي انك هتثبت ان المجموعه دي انت رسمتها لي بقا عملت كدا مع بسمله …..بصراحه انا مش فاهم حاجه مش فاهم حاجه فهمني طيب
كان علي المكتب زجاجه فارغه امسكها بغيظ وحذفها ناحيه نافذه الزجاج لينكسر الزجاج علي الارض
نور بخضه:اي الي انت عملته دا
محمد:انا مش قادر افهم انا عملت كدا ازايي مش عااااارف ازاي قولت للي بكرها دي بحبك ……مش عارف
انا هوريكي يا اسيل …………..
نور:بتفكر في اي …….
محمد:اقوللك انا بفكر في اي انا معملتش كدا عشان اخلي اسيل تروح الشركه بعد ما اعترفتلها بحبي تاني ليها أنها تساعدني أن أثبت أن المجموعه دي ليا دا تفكيرك صح بالعكس أنا ممكن اثبت كل دا عادي مش لازم هيا ونت عارف كدا كويس بس انا عايزه اوريها ازاي تدخل مكتبي وتسرق المجموعه وتكرر نفس الي عملته تاني الغبيه دي
ليتابع بغيظ ومسكت زجاجه تانيه علي المكتب وحذفها علي نافذه الزجاج المجاوره من الناحيه الأخري وتقول علي حببتي انها مش من مقاميي انا هعرفك تقولي الكلمه دي ازاييي
نور:الازاز كله انكسر يا عم في اي
دلفت اسيل للمكتب مره ثانيه:معلش نسيت موبايلي ف………قبل أن تكمل كلامها لتجد جميع الزجاج مكسور على الأرض
نور بهمس:يخربيتك اي الي جابك الوقتي
مسك تلفونها وحذفه علي نافذه الزجاج جامد ………..
ليتابع ببرود:معلش بقا اصل نور جاي يقولي ان المجموعه اتسرقت حاجه ديقتني جداا بقوللك اي يانور عايز كاميرات المراقبه الي مكتبه
اسيل بصدمه:اه طب هتعمل ايه
محمد بخبث:هعرف مين الي عمل كدا ……..أو الي عملت كدا
****************
كان يجلس في حديقه المنزل بهدوء:طب ازاي جوان تعمل كدا معقول ……………
وشويه فتح الاميل بتاعه ليجد منشور مكتوب فيه الف مبرووك لجوان بنته
التلفون وقع منه وفضل ساكت …………
جوان:بابا تليفونك وقع نزلت عشان تجيبوا
امجد:سبيه ياجوان
جوان بعدم فهم:حاضر
امجد بجديه:احنا هنسافر بكرا عشان الشغل وكمان ادهم
جوان:اه ……………
ليتابع:رني عليه وقوليله يا جوان
جوان:حاضر
********************

 

 

 

 

بسمله نزلت من اوضتها
‏الجده:اي يا حبيبتي في اي
‏ ‏بسمله وعيونها محمره من البكاء:انا عايزه اقوللك حاجه ونا اخدت قرار خلاص
‏ ‏الجده:حبيبت قلبي لي كدا بتعملي كدا ليه فهمني انا بجد زعلانه عشانك ومش عارفه اعمل اي ……….طب يابنتي فهمنيني
‏بسمله بصوت مبحوح:هسمع كلامك بعد كدا انا غلطانه بجد وعشان كدا انتي رفضتي العريس الي اتقدملي
‏الجده باستغراب:لاء …..بصراحه هما بيرنوا عايزين الرد بس مش عارفه اقول اي
‏بسمله:قوليلهم اه …………..
‏ساره بهمس:جدتي متسمعيش كلامها هيا مش عارفه هيا بتقول اي
‏الجده:انتي شكللك تعبانه……………….
نزل ‏ادهم من غرفته :جدتي انا عايز اقوللك حاجه
بسمله بتحاول تخفي دموعها عشان اخوها
الجده:اي يا ادهم
ادهم:هسافر قولوا في شغل وكدا ……………
الجده:بس يابني ………..وبصت لبسمله
ادهم:بس اي
الجده:خلاص طلما شغل ………
بسمله:أقوالهم راي ياجدتي انا هطلع اوضتي ………..
دلفت الجده لتتابع:……….انتي بتقولي انا مش فاهم تلك حاجه ومش انتي قولتي انو متقدملي تاني وبتقوليلي بحبه وشويه تقوليلي انا موافقه ………..
بسمله:اه منا بحبه بالاسف هو مبحبنيش بتسلي بيا وبس
الجده بعدم فهم منها:طب …….انتي متاكده من الي انتي بتقوليه داا انك موافقه
رن جرس البيت لتدلف ساره لتفتح الباب
ميار:بسمله فين
ساره:في اوضتها
دلفت ميار بمرح:اي ………قبل أن تكمل كلامها سمعت بسمله وهيا بتقول موافقه
ميار:محنا عارفين انت انتي موافقه ……………انتي زعلانه لي بقااا كنتي بتعيطي ولا اي ……
الجده:شوفي صحبتك مالها ………
ميار:مالها ……………في اي
رن جرس الباب مره ثانيه
ساره:ايوه

 

 

 

 

اهلا يا حبيبتي
ساره:اهلا اتفضلي ……اتفضلي ثواني بس
دلفت ساره لجدتها:جدتي …..عارفه الست الي كانت بتكلم بخصوص العريس الي جاي لبسمله هيا تحت
جدتي:اه طيب
دلفت الجده …….
ميار:انا مش فاهمه حاجه في اي فهموناااااي
بسمله طلعت تسمع جدتها هتقول اي …….
هو عريس كويس وغني وهيبسطها وتمني لو تطلب ايي
اتجهت ميار ليها ………….
الجده:يعني احنا لسه مش عارفين رايها اي …….
بسمله:انا موافقه
بسم الله ماشاء الله انتي بسمله
بسمله:ايوه
قمر يا بسمله ماشاء الله …..طب اقعدي جمبي
بسمله اتجهت ليها
مكنتش اعرف انك جميله كداا ……….بصي يابسمله العريس الي متقدمك شخصيه محترمه جداا
وبيتمني اي حاجه انتي تقولي عليها انت تشوري بس
الجده:طب معلش سيبها تفكر تاني …….
بسمله:جدتي منا قولتك
ميار واقفه بغيظ:اه يا غبيه اه …….انتي بتغيظي نفسك ولا بتغيظي مين ……مفكره بغبائك دا هتغيظيه هو
طب خلاص انا هقولهم بعد اذنك
الجده:اتفضلي
ساره ببرود:ممكن افهم اي دا
ميار بغيظ:يا غبيه انتي بتعملي اي انت بتعملي …..بتغيظي نفسك ……يعنييييي
بسمله ببكاء:انا محدش حاسس بيا خالص بعدين انا مغلطش انا عايزه انسها انا عايزه حاجه تبعدي عن تفيكره عنه عايزه انسااااااااه
ميار:وهتنسيه يعني مش معقول بجد انا زعلانه منك متكلمنيش تاني
الجده:هقوللك اي ……….بس
‏دلفت لاوضتها وهيا تصعد السلالم ببكاء
‏*****************

 

 

 

 

 

علي الناحيه الأخري في الشركه
سها خبطت علي باب المكتب: ‏ممكن ادخل
محمد:ادخلي
سها:حضرتك قولت لندي سكرتيره حضرتك تقولي المكتب فين …..هيا مقلتليش حاجه …….بصراحه مش عارفه ادخل لحضرتك لما اقولها عايزه ادخل لحضرتك تقولي لا ممنوع عندوا شغل لا عندوا اجتماع ……….
محمد:طب اتفضلي انتي الوقتي
دلفت من المكتب ………….
مسك تلفونه ليجيب:ندي تعالي
دلفت ندي للمكتب:ايوه حضرتك
محمد بحده:اي الي انتي بتعملييييي ده
ندي بتوتر:معملتش حاجه ……..
محمد:بقوللك التزمي في شغل وبطلي وقوللها المكتب فين وعرفيها الشغل ازاي مفهوم ولا مفيش حاجه مفهومه
ندي جديه:حاضر
…….بعد شويه ……..ساب الملف الي مسكه
لينظر للمكتب المجاور له:اد اي انتي وحشتني
دلف خالد للمكتب:محمد شوفت الي بيقوله عليه انك سرقت المجموعه دي
محمد:اه شفت بس ولا يهمك ………..
خالد فهم صحبه أقصده اي ….ليتابع احنا وقفنا النشر للمجموعه
محمد:تمام
خالد:انت كويس يا محمد
محمد:كويس كويس…..انا تعبت من الصبح شغل هروح انا
خالد:تمام
دلف من الشركه واتجه لسيارته ليديرها ……بعد قليل دلف للبيت
ليجد لارا نائمه علي الاريكه ………
محمد:لارا لارا اصحي
لارا:اي يا محمد سيبني انام
محمد:هتنامي هنا اطلعي اوضتك
لارا:لاء مش طالعه ………….
محمد:قومي يابنتي …………….
لارا:…………….
حملها وطلعها اوضتها ………..
دلف لغرفته غير ملابسه نايم علي سريره بيحاول ينام مش عارف علطول صورتها فباله ندمان علي الي عمله معاها بس غصب عنه أن عمل كدا
*****************

 

 

 

 

في الصباح
جدتي جدتي …….
الجده:اي يا ساره عايزه ايي
ساره:هو ادهم سافر ……
الجده:اه
الجده:حبيبتي طبعا هتفطري معانا انا واختك
بسمله:اه طبعا
دلفوا للسفره
بسمله حاطه وشها في الطبق مبتاكلش
الجده:مبتكليش لي
بسمله:منا بأكل اهو
الجده:انتي لسه مصممه علي الي بتقولي يابنتي ……طب اسمعني انت زعلانه ومش عارفه انتي بتقولي اي وبتقولي كلام وخلاص حبيبتي مينفعش كدا بعدين قولتلي امبارح انك موافقه ……والناس هيجوا النهارده وكمان اخوكي مسافر
بسمله:جدتي ادهم عندوا شغل ….بعدين هو ادهم الي هيتجوز ولا انا ……
الجده بغيظ:يعني اي مصصمه برضو …..
بسمله:ايوه
الجده:ونا رافضه أن احنا نقابلهم
ساره بغيظ:انتي برده يا بسمله
قامت من علي السفره وطلعت في التراس وبدأت تفتكر كل حاجه حصلها …………
*****************

 

 

 

 

 

في فندق باتركياا
امجد:طبعا عايزين تعرفوا اي الشغل الي انت قولت عليه دا
جوان:ايوه يا بابا
امجد:ادهم افتح تلفونك وافتح اميل بتاعك
ادهم بعدم فهم حاضر
امجد:ونتي كمان يا جوان
فتحوا الاميل
جوان وادهم:اتجوزنا
امجد:اي رايكوا انتو فعلا كدا …….
جوان:لا يابابا ازاي تقول كدااا ….
امجد:اومال اييييي الي منشور دااااااا
ادهم:انا مش عارف ومين الي نشر كدا …….
امجد:ممكن اعرف بينتي كانت بتعمل اي عندكم في البيت
ادهم:كانت تعبانه ونا معرفش بتكم وجبتها بتنا
امجد:وبعد ما الدكتور كشف قالك المدام كويسه قولوته اي قولته ايييي
ادهم:………………
امجد:يبقي تصلح غلطتك ……. تتجوزهاااااا
ادهم:اتجوزها ………..هو انا عملت حاجه غلط عشان اصلح ………..
جوان:بابا انو بتقول ايييي
*****************
الجده:لا بجد انتي غريبه يا بسمله ……يابنتي دا جواز عارفه يعني اي جواز
ساره:بقوللك اي لو العريس ايجا هنا انا هطرده
ميار:علي فكره انا مكنتش عايزه اكلمك بس الي بتعمله دا غلط ………….جدتك معاها حق دا جواز عارفه يعني ……اي جواز
بسمله:اه عرفه يعني اي جواز
ميار بغيظ من كلامها:بجد طب بعد اذنك ………
دلفت ميار خارج البيت
استني يا ميار نسيتي تلفونك ……
******************

 

 

 

في تركيااا
كان يجلس علي الاريكه بتعب ليرن هاتفه ليقفل المكالمه دون النظر للهاتف ليرن الهاتف مره ثانيه ليقفله مره ثانيه
نرمين:رد رد ايي
ليرن الهاتف مره ثانيه ………..
امسك بهاتفه ليجيب بحده:ايييييي
نرمين:اي ياحبيبي في اي
حسام:سوري ياماما معرفش أن انتي ………
نرمين:اخبارك اي واخبار شغللك اي ….
حسام:الحمد لله كويس ونتي اخبارك اي وبابا ……
نرمين:الحمد لله كويسين
حسام:الحمد لله
نرمين:بقوللك اي ياحبيبي ……انت كنت بتقول أن هتيجي من السفر
حسام:اه هاجي عشان فرح صاحبي …..
نرمين:تمام شكللك تعبان بقاا انا هقفل عشان متعبكش
حسام:لا يا ماما عادي
نرمين قفلت المكالمه ليرن هاتفه مره اخري ….
لينظر للهاتف …….ريهام
حسام بضيق:بطلي بقا رن دنا بعمل بلوك مش عارف بترني ازايي ……………
Stop
حسام ابلكجي شاب في أوائل الثلاثينات يمتللك عيون وبشره كمحيه بنيه وشعر اسود طويل القامه وجسد بعضلات مشدوده وبالرغم من هذا اجمل الفتيات تتهافتن علي نظره منه
*****************

 

 

 

 

في شركه نور العشري
انهي ملف الي بتتكلمي عنه
ريناد:اقصدك الملف الي ميار كانت بتشتغل في مش عارفه هو فين
نور:خلاص يا ريناد شوفي شغللك انتي
ريناد:تمام دلفت خارج المكتب
امسك بهاتفه ليجيب:الوا
ساره:الوا …..
نور:مين
ساره:اه سوري معلش ميار نسيت تلفونها عندنا ونا صحبتها
نور:طيب تمام قبل أن يقفل هاتفه دلف ريناد:نور باشا خلاص لقيت الملف ……..
نور ساب الفون علي المكتب ونسه يقفل المكالمه
نور:خلاص بقاا اشتغلي فيه انتي
ريناد بجديه:حاضر
ساره كمان نست تقفل المكالمه
ساره:سمعتي انا قولتلك اي هطرده ……
نور سمع صوت هاتفه …قرب الهاتف منه
بسمله:انتي ملكيش دعوه انتي لسه صغيره ……….اي اطرده دي
ساره بتحدي:طب منا ممكن ارن علي محمد دلوقتي وقولي حصل كذا كذا اقوله أن الهبله اختي عايزه تتجوز واحد غيرك ……………
بسمله بتريقه:وهعمل اي ……..بقوللك معتش تقوليلي محمد محمد انا مليش دعوه بيه بعدين ملكيش دعوه بالكلام دا سمعتي
طبعا نور سامع كل ده …….قفل نور المكالمه ورن علي محمد ………..لكن بيديله انتظار …………
بعد شويه رن عليه تاني
اي ياعم مبتردش ليهه
محمد:مفيش كنت ……….
نور:بقوللك اي اسمع شوفت اخرت كلامك والي عملته فيها اهو اتقدملها عريس وشكلها موافقه ……..
محمد بعصبيه:بتقول ايييي
نور:زي ما بقوللك كدا
محمد قفل التلفون ………..بقا كدا يا بسمله هانم تمام انتي الي اخترتي ………

 

 

 

 

 

رن علي نور تاني …….بقوللك هاتلي فارس وتعالي علي البيت
نور:لي
محمد:متسالش ……….
نور:بتتكلم بجد ……
محمد بزعيق:ونا من امتي ونا بهزر قفل التلفون ورزعه في الأرض اتجه لغرفته تغير الملابس بعد قليل دلف الي سيارته ليديرها باقصي سرعه ………………..
***************
في المساء
ساره:اتفضلي يا استاذه العريس تحت
بسمله:اه تمام
ساره:انتي بجد برده اووي
بسمله ببرود:شكرا
دلفت بسمله
الجده: تعالي يا بسمله
فيضولوا يبصولها كتير من جمالها ما هذا الجمال …………………………..
الام:اهلا يا بسمله
بسمله:اهلا بحضرتك ……..
يوسف فضل ساكت يبصلها بس مش اكتررر
ثواني ومحمد وصل قدام البيت لانه كان سايق باقصي سرعه
دق جرس الباب ……….
دلفت ساره لتفتح الباب
هيا فين
ساره :جوه
بسمله:محمد
محمد:قومي
بسمله:عايز أيييي مني
محمدقوميييييي بقوللك

 

 

 

 

يوسف مستغرب من الي بيحصل مين انت وعايز اي وماسك ايديها كدا لي
محمد:ونت هتعرفي بقا امسك ايدي مراتي ولا لاء طب تعالي بقا
ضربه ضربه قويه في بطنه جعلته يصرخ من الم
بسمله:ابعد بقي سيبه
ومسك ايديها وطلع بره اركبي
بسمله:مش راكبه …….
محمد:اركبي يا بت ….. …
بسمله بخوف منه ركبت
داس بنزين باقصي سرعه وهو يدير السياره ………
بعد قليل دلف الي البيت
بسمله:انت عايز ايبييي عايزه اي منييييييي ابعد عنيييي بقااا سيبني
لارا :محمد انت جت …………ازيك يا بسمله لتجدها منهاره من البكاء
دلف الي غرفته ادخليييي

 

 

 

 

 

قرب منها:ايه انتي اي الي بتعمله دااااا
بسمله:ونت ملكش دعوه بخصوصك اي. بخصوصك ايييييي
محمد:مراتي ونتي مش لغيري ليا انا بس سمعتي
بسمله:نعم
محمد:اي مبتسمعيش
بسمله:لاء انا مش مراتك مراتك ازاي مش انت مبتحبنيش ابعد عنيييي
محمد:هتبقي مراتي
بسمله:اي …………
محمد:المأذون تحت ………..
بسمله بصدمه:انت هتهزر انت بتقول اي ….
محمد:انزلي معايا
بسمله:مش نازله انت فاكرني هوافق
محمد:طب اوريكي هتوافقي ولا لاء
بسمله:هتعمل اي يعني
طلع مسدس وثبته علي دماغها:اي رايك
بسمله بصدمه:يلهوووووي ابعدو عني يا محمد انت اتجننت …..
محمد: مجنون بحبك قولتي اي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2)

اترك رد

error: Content is protected !!