روايات

رواية ملاك العز الفصل الخامس 5 بقلم آية مجدي

رواية ملاك العز الفصل الخامس 5 بقلم آية مجدي

رواية ملاك العز البارت الخامس

رواية ملاك العز الجزء الخامس

رواية ملاك العز الحلقة الخامسة

في غرفة عز وملاك كان عز يجلس ويفكر وأمامه ملاك نائمة…لكن خرج من دوامت أفكاره عندما وجد ملاك تبكي وتتحدث بخوف أثناء نومها.
اقترب عز منه ليعرف ماذا تقول لكن تفجئ عندما وجد جسد ملاك يرتعش وهي تقول
ملاك:ااا.انا ا..اسفة …مش هعمل ..كد..ه تاني …..والله انا م..ش عملت… كده و الله دي..دي نادرة
جلس عز بجانبه علي الفراش وامسك كتفها يحول ايفقته من ذلك الكبوس ..افقت ملاك وهي تنظر حوله
بخوف ..كان صوت تنفسه عالي وغير منتظم مما يأكد انها كانت تحلم حلم ليس جميل.
نظر عز اليه وقال
عز: في اي مالك
ملاك:مافيش كان مجرد حلم مش لطيف
عز: قومي يلا البسي حاجة حلوة عشان ده معاد الاكل
وجدي عاوزنه
ملاك:حاضر.
تركه عز ونزل الي الاسفل نظرت ملاك الي ملابسه بحيرة فقط كانت لا تزال تردتي فستان الحفله ولم يكن هناك وقت لجب معه ملابسه وحتي اذا جلبتهم لن
يكونو مناسبين فجميعهم من نادرة بقايا ملابس كانت تهديهم الي ملاك حتي الملابس التي كان يبعته جده ،قطع شروده دخول أحدهم
نسرين:ينفع ادخل
ملاك: اه اكيد …اتفضلي
نسرين:شكرا…ثم اكملت بابتسامه انا نسرين مرات مالك ابن عمك
ملاك: تشرفت بيكي
نسرين: وانا كمان …قومي البسي حاجة مريحه عشان ننزل
نظرت ملاك نظره الي ملابسه بحيرة ثم رفعت نظره الي نسرين
فهمت نسرين نظرات ملاك
نسرين: انتي جيتي امبارح بسرعة واكيد ملحقتيش تجيبي هدوم …هزت ملاك رائسها بخجل
نسرين :مافيش دعي انك تتكسفي كده …انا في عندي فستان مريح ملبستهوش قبل كده لسه جديد هجبهولك لحد ما تجيبي هدوم
هزت ملاك رائسها بخجل ووجهه اصبح احمر
♤♤♤♤♤♤♤♤♤♤♤♤♤♤بقلم اية مجدي
نزلت نسرين وملاك بعد ما ارتدة عباية استقبال نسرين فقط كان مناسب اليه الي درجة كبيرة
توجهت جميع الانظر الي ملاك ونسرين عندما دخلو الي
غرفة الطعام
الجد:عامله اي دلوقتي يملاك
ملاك بخجل وصوت خفيف:بخير الحمد لله
الجد: ديما.. تعلي يلا قعدي
نظرت ملاك لم تجد مكان فارغ ..لحظت نسرين ذلك فقالت الي ملاك
نسرين:تعلي قعدي جنبي هنا
ذهبت ملاك وجلس بقرب نسرين
كان الخجل يتملك ملاك بكملها..ولم تتمكن من الاكل حتي
فهي ليست معدادة علي هذه الأجواء…واخيرا انتهو من الطعام …ذهبو وجلسو في غرفة المعيشة .
ذهبت نسرين الي المطبخ فلحقت به ملاك فهي لا تعرف
احد سو نسرين
كانت نسرين تقف مع سيدة اخر كانت طويله ذو بشرة قمحية وعريضه ولكن وجهه بشوش
نسرين:ملاك دي رنيا مرات عمك محمد وتبق حماتي
ملاك:اتشرفت بيكي
رانياوهي تحضضن ملاك :وانا كمان يحبيبتي
دخلت ميرنا الي المطبخ وقالت
ميرنا:اي ده …مش دي العباية الي كنه جيبينه سوة ينسرين. وهي تشور علي ملاك
نسرين :اه
ميرنا :وهي تلبسو لي
تحدث ملاك بتوتر وخجل من الموقف:انا لبستو عشان نسيت اجيب هدوم معاية وانا جاية …بس لو انتي مديقه انا ممكن اروح أبدله
نسرين:مافيش مشكلة يملاك..وبعدين يميرنا هو بتعي انا واظن ملكيش اي حق تقرري مين يلبسو
كان ذلك الحديث يدور امام نادين التي عرفت كيف ستخلك من مشكلة كبيرة..
♤♤♤♤♤♤♤♤♤♤♤♤♤بقلم اية مجدي
كانت نادين تجلس مع عز والخبره بما حدث ولاكن بطريقته
نادين :تعرف يعز الي ملاك عملتو انهارده..بجد انا مش عارفه هي ازاي تقدر تعمل كده
عز: عملت اي
نادين نسرين بقول ملاك جت عنده وقالت ليه انا عاوزه حاجة البسه من عندك ..بس نسرين قالت ليه انتي ارفع مني وانا مش عندي حاجة مقاسك …عرف يعز ملاك
عملت اي ..
نظر له عز نظره يخبره فيه ان تكمل
نادين:راحت ملاك دخلت أوضة نسرين وفتحت الدولاب وطلعت العباية الي هي لبسه دي وقالت ليه دي
حلوة ..ياحرام نسرين اتحرجة تقول ليه لأ وقالت يلا مش مشكلة اهو اقصب فيه ثواب
كانت ملامح عز يتملك الغضب ..
نزل عز بغضب الي الاسفل وتوجه نحيت المطبخ حيث كانت ملاك ونسرين ورحاب ورنيا..
امسك عز بيد ملاك بقوة وضر:به علي وجهه كانت ملاك سوف تقع علي الارض من قوت الض:ربه لكن يدعز الممسك به ..نظرت ملاك الي والدموع تجمعت في عينها تحدثت رحاب :لي كده يعز
عز بعصب:ية:محدث لي دعوة ..انها كلامه وصحب ملاك من يدها وذهب به الي الغرفه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ملاك العز)

اترك رد

error: Content is protected !!