روايات

رواية جذبتني بعيونها الخضراء الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم نوسه حماده

رواية جذبتني بعيونها الخضراء الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم نوسه حماده

رواية جذبتني بعيونها الخضراء البارت الثاني والثلاثون

رواية جذبتني بعيونها الخضراء الجزء الثاني والثلاثون

رواية جذبتني بعيونها الخضراء الحلقة الثانية والثلاثون

محمد انت كويس
محمد:اه في حاجه
خالد:اصل مستغرب يعني
محمد:من اي يا خالد
خالد:مفيش خلاص بقوللك اي رن علي نور كدا
محمد بخبث:متتهربش من الموضوع يا خالد في اي
خالد بايماء:اصل……….انت يعني مزعقتش أن سيف اتاخر ولا نور وكمان ولا نانسي
محمد:مفيش يا بني
دلفت الي المكتب:صباح الخير
خالد:صباح الخير نانسي ايجت اهي مفيش الا صحابك الفاشلين
محمد:طب رنلي عليه انت عارف اني مبحبش كدا مترنش علي سيف علشان لسه هيتكلم رن علي نور كدا
خالد:نور مبيردش
نانسي:انا هرن علي سيف امسكت بهاتفها لتجيب بمرح
اي يا سيف انت فين
سيف:في النادي لي
نانسي:نادي اي يا بني انت مش عارف ان عندنا شغل والحلفه الأزياء وكدا انت بتهزر يا سيف ولا اقوللك اخلي محمد يكلمك عشان تتعدل ونور كمان فين معاك في النادي
سيف:لا مش في النادي في الشركه
نانسي:تمام يا سيف أغلقت هاتفها:انتوا شفتوا القاعه
خالد:ايوه وياسمين وتامر ومهندس الديكور ……….يا
محمد انت عايز ياسمين وتامر يروحوا مع بعض هيتشكلوا مش هيعملوا حاجه
محمد:خلاص ياسمين مش لازم يعني انت وتامر

لتدلف بمرح:بتقول اي يا محمد تامر الي مش لازم بعدين زوقه مش حلو في القاعه
خالد:خلاص يا ياسمين اهدي كدا
دلف الي المكتب ليتابع بخبث:بتقولي اي انتي
محمد ببرود:في اي في ايبييي انتوا هتتشكلوا
خالد:خلاص يا محمد اهدي مفيش حاجه تعالي بس يا تامر انت وياسمين
نانسي بضحك:دول فظاع اووي هههههه
…………………
هوا في ياندي اي الدوشه دي
ندي:عشان التصميمات وكدا وعروض الأزياء
بسمله:اه لتتابع بمرح:اومال محمد ايجي
ندي:ايوه هو ونانسي في المكتب لتتابع بجديه:نور باشا محمد باشا مستني حضرتك في المكتب
نور:تمام
………………..
يابني اهدي بطل بقاا
سيف:اهدي اي اخلص يا عم
إياد بإعجاب:بقوللك اي يسيف شايف القمر الي هناك دا
سيف:قمر انت جاي تعاكس يا بني يلا عشان الشغل
نور اخويا متعصب اووي………….ليتابع ببرود:هو انا مش بكلمك
إياد:معقول في جمال كدا
التفت سيف ليتتابع بحب:لارا
إياد:اسمها لارا
سيف بعصبيه وغيره: امسكه من باقه قميصه بقوللك اي لم نفسك
إياد:اي يا عم مالك اتعصبت كدا لي انت تعرفها

رنا بمرح:لارا مش هودا الي قاللك هديكي الكتاب لما اقرائه
التفت لارا الي كانت جالسه:ايوه هو
رنا:دا سيف العشري صح
لارا:معرفش الي اعرفه انه اسمه سيف بس
رنا:امم طب مقتقوليلي بقا هو محمد اخوكي الكلام الي قالوا دا بجد
لارا:اومال هيهزر يا بنتي لتتابع بمرح:بقوللك اي انا عايزه الكتاب بس بصراحه الي اسمه سيف دا بارد مفيش احترام قالي هقرا الكتاب وهجبهوللك ومجبش حاجه انا اصلا بدايق منه لما بكلمه
رنا:طب هتعملي اي
لارا بضحك:عندي حل
رنا:اي هو يا جميل
لارا:هكلم أخته
رنا:أخته هو لي اخت
لارا:ايوه يا بنتي صحبتي
رنا:ونا بقول برضو مين نورهان العشري دي الي بتكلميها علطول
لارا:انا اصلا مكنتش اعرف انه اخوها الي اعرفه ان نور بس الي اخوها معرفش سيف دا
رنا:طب هتتقوليلها اي فهميني بقااا ياجميل
لارا:هقولك لما اكلمها
…………………….
في قاعه جميله وفخمه للغايه
ياسمين:زوقها مش حلو
تامر ببرود:انتي اشفهمك في الازواق انتي
خالد بضيق:خلاص بقا انتوا عايزين محمد يرفدكوا شوفوا شغلكوا واسكتوا ليتابع بجديه:اهلا يا بشمهندس
كريم:اهلا بحضرتك

خالد:دي القاعه الي هيتعمل فيها عرض الأزياء تمام
كريم بجديه:زوقها جميل جدا
كريم فؤاد شاب في أوائل الثلاثينات يمتللك عيون زرقاء وشعر اسود وعضلات مشدوده بقامه طويله جداا أنه شخص وسيم للغايه
…………………..
في القصر
نرمين:انا عايزه اعرف اي هما سابوا بعض
تسنيم:معرفش يا نرمين هانم
نرمين:انتي عرفتي انهم سابوا بعض
تسنيم:انا سمعت ياسمين بتقول معرفش بقا
نرمين بضيق:خلاص خلاص اسكتي
……………
حور بمرح:ماما متعرفيش عرض الأزياء والأحذية بتاع نور ومحمد……………ماما انتي كويسه
رزان:مفيش يا حبيبتي
حور:طب في اي قوليلي ماما
رزان:فارس مش عارفه مالو كدا
حور:ماما لما راح الشركه بتاع محمد وشوف ندي دي هو علطول زعلان ومدايق ومش عايز يكلم حد
رزان:مش بيتكلم معايا خالص
حور:ماما كلمي محمد يشوفه ماله انتي عارفه أن فارس بيحب محمد وبيحب يحكيله كل حاجه ياماما
رزان:طب يا حبيبتي سيبك بقا من الكلام دا عامله اي في شغللك بس…………
حور:ماما انا بحب شغلي انتي عارفه كدا كويس
رزان:تمام يبشمهندسه
…………………
نيره ملكيش دعوه بيها تمام والي هحكتهولي دا انسيه
نيره: ولي بقااا يا يارا
يارا:انتي عرفه انتي بتقولي اي هيا مرتبطه بادهم
نيره:انتي غبيه يا بت انتي هو انا قلتلك أنها مرتبطه بيه
يارا ببرود:اومال اي بعدين متقليليش غبيه

نيره:انا غلطانه اني كلمتك وحكتللك حاجه يا يارا
يارا:طب اسكتي عشان المدير ايجي
نيره بخبث:بقوللك اي انتي مش شايفه أن المدير بسحبها اووي وبيحترمنا
يارا:يعني امجد باشا مبيحترمناش يعني ولا اي
نيره:مش بقوللك غبيه
جوان:صباح الخير
نيره:اهلا
يارا بمرح:صباح الخير يا قمر
جوان:تسلملي يا جميل كلامك قمر زيك
نيره بضيق:تقصدي اي يعني
جوان:انا………انا مقصدش حاجه انا بس………..
نيره:خلاص انتي هتصحبيني دلفت خارج المكتب
جوان:مالها دي هو انا كلمتها
يارا:سيبك منها
………………….
في بيت محمد
لارا بمرح:احم احم محمد
محمد مركز ببعض الاوراق بيده:اي يا لارا
لارا:ممكن ادخل
محمد:منتي دخلتي اهو لسه هتستاذني
لارا بتريقه:بقوللك اي يا بيبي براحه عليها كدا في الكلام اي دا
محمد:هههههه عايزه اي يالارا اخلصي
لارا:مش عايزه حاجه يا محمد جايه اقعد معاك شويه يعني في حاجه دي يا عم
محمد:لاء مفيش حاجه
لارا وهيا تغمز له:بقوللك اي من سندريلا دي الي انت قلت عليها انها هتكون في حفله الازياء دي
محمد:هتعرفي بعدين
لارا ببرود:عارفه أن انت مش هتقول
……………………

في بيت نور العشري
نورهان:ماما بتتكلمي بجد انتي بتقولي اي بعدين نور اخويا مبيفكرش في الجواز الوقتي
زينه:استاذ سيف قاعد معايا
نورهان:ههههه خلاص يا ماما بس مين دي الي هتجبيها لنور اخويا
الي هو يعني مبيفكرش في الجواز
نورهان:استاذ سيف اجي اهو
سيف:ماما
زينه:اي يا سيف عايز اي
سيف:مش عايز حاجه
نورهان:اسكت كدا يا سيف ماما انا عايزه اشوف ميار دي
سيف:عايزه تشوفي صورتها يعني
نورهان:اه
سيف:لاء يابنتي انا هوصفهاللك
نورهان بايماء:اوصف اوصف
سيف:هيا عسوله اووي
نورهان:انتي بتعاكس مش بتوصف
سيف:اسكتي بقا ومحجبه زيك كدا
………………
نورهان العشري في اوائل العشرينات تمتللك عيون بنيه وشعر اصفر طويل جسد متناسق يجمع بين الانوثه النحافه تمتللك خفه الدم
باااااااااااك
‏سيف:هيا ونور اخوكي كل شويه شكل شكل
‏نورهان:لي كدا يابني
سيف:كدا وماما بتقول انا عيزها لنور

زينه:وفيها اي يعني
سيف:بس هو مش موافق يا ماما
زينه:انت شوفت هو موافق ولا مش موافق
زينه:انا هقوله انا ملكش دعوه بالموضوع دا
بعد قليل من الشغل في الشركه دلف البيت
زينه:حبيبي انت جيت
سيف: انا……….
نورهان:ونا ونا………..
دلفوا الي الحديقه
سيف:ماما هتقوله
نورهان:ايوه طبعا
نور:مالهم دول
زينه:مفيش يا حبيبي لتتابع بجديه:انا عايزه اتكلم في موضوع كدا
نور:اتفضلي
جذبتني بعيونها الخضراء
الفصل الثانيه وثلاثون
زينه:الموضوع الي هتكلم فيه بخصوص الجواز
نور:امم ماما…………
زينه بمقاطعه:ومتتكلمش لما اكون بتكلم وكلم كلامي الاول بعدين انت تتكلم
نور:تمام يا ماما بس انا مش عايز اتكلم في الموضوع معلش ياماما عن اذنك عشان تعبان
في الحديقه
سيف:مش بقوللك هو قافل الموضوع دا
دلفوا داخل البيت
سيف:اي ماما…………

زينه بمقاطعه:بس يا سيف اسكت
نورهان:ماما في اي انتي كويسه
زينه:هو انا مش بقلقوا مش عايزه حد يتكلم اسكتوا
في الصباح
نور:يابني انت اصحي بقا
سيف:اي يا عم في اي
دلفت نورهان الي الغرفه بمرح:صباح الخير يا عيال
مين سندريلا الحفله دي
سيف:معرفش
نورهان:مين يا نور هيا اكيد تعرف طبعا محمد قللك صح
نور:معرفش مقلش
نورهان:طبعا يعني انا مش فهمه اي سندريلا دي يعني هيا الي هتبقا عارضه الازياء وكدا
سيف:يابنتي لاء مش كدا طبعا
دلف نور خارج الغرفه ليتابع بجديه:اخلص يا عم سيف
نورهان:كمل يا سيف كنت تقول اي
……………………….
في بيت بسمله
بسمله:يا بني متاخرنيش ارسمللك اي
ساره:يعني هتبقي سندريلا الحلقه يعني يا بسمله
بسمله:سندريلا سندريلا اي وبعدين انتي عرفتي منين
ساره:ها………..اي انا بقول عادي يعني مقصدش حاجه لتتابع بخبث:طب قوليلي اي سندريلا الحفله دي
بسمله:يعني يا سوسو…………………

الجده:بسمله
بسمله:حاضر بقولك يا ساره سندريلا الحفله دي زي ما بيقولوا يعني معفرش محمد يعني مصمم حذاء مخصوص للبنت الي هتبقا سندريلا الحلفه دي
ساره بخبث:مين البنت دي هو بيحبها يعني ولا اي
بسمله بغيره:نعم يا ختي
ساره:اي في اي
بسمله:مفيش
………………………….
في القاعه
ياسمين بجديه:ها يا خالد كدا تمام
خالد:تمام كمان شويه العرض هيبدا……هو محمد ايجي ولا اي
محمد:لسه مجاش
خالد:طب انا هرن عليه
بعد قليل
بدأ الحفل بعروض الازياء والاحذيه
ياسمين:خالد كلمت محمد العرض بدأ
خالد:مبيردش رنيت كتير مبيردش
سيف:لسه مجاش ولا اي
خالد:لاء مجاش
ياسمين:احم……انا معرفتش من سندريلا الحلفه دي
خالد:معرفش حاجه عن كدا
في خارج القاعه
نور:اي يا محمد انت فين

محمد:كمان شويه وهجي
نور:تمام
دلفت الي القاعه بجمالها كانت ترتدي فستان من اللون الكشمري يجعلها غايه في الجمال والوسامه
ندي بمرح:اي الجمال دا قمري انتي
بسمله:انتي الاجمل
ندي:هو انتي بتعملي اي هو مش انتي هتكوني سندريلا الحلفه
بسمله بعدم فهم:سندريلا انا لاء مش انا
ندي:انا مفكره انت انتي الي هتكون السندريلا
بسمله:لاء
ياسمين:مين الي هتكون سندريلا دي
ندين بخبث:انا كنت مفكره بسمله
ياسمين:ونا برضو كدا
……………..
في مكان جميل وفخم للغايه
محمد بإعجاب:اي الجمال دا انتي عارفه لولا أنك صغيره شويه كنت اتجوزتك
البنت:بجد طب وحبيبتك يا محمد بيك هههههههه
محمد بمرح:بجد الفستان تحفه عليكي يا سندريلا الحفله انتي
البنت:احم…….فعلا انا تحفه بس احسن من حبيبتك
محمد:لا لا محدش احسن من حبيبتي
البنت:امم
في القاعه
ياسمين بخبث:اي يا خالد محمد مردش عليك
خالد:رد وهيجي كمان شويه
ياسمين:يعني اي كدا
لارا بمرح:اي بتدوري علي حد
بسمله:لاء

لارا بتغمز لها:بجد
بسمله:احم………..ايوه لي
لارا:اصل………..ثم رن هاتفها طب انا هرد علي الفون وجيللك تاني
بسمله:تمام
رزان:انتي نستني خالص
بسمله بضحك:انا لاء طبعا اخبار حضرتك اي
رزان:الحمد الله انتي اخبارك اي
بسمله:الحمد الله
رزان:اومال محمد فين مش شيفاه يعني
بسمله:مش عارفه
حور:ماما لو سمحتي ثواني كدا
ياسمين:كمان شويه اي ياخالد عرض الأزياء خلص وكمان نور مش هنا ……………اي دا في اي
خالد:مش عارف
ندين:ياسمين هانم بيقولوا سندريلت الحلفه هيبدا دلوقتي التصوير
اشتغلت الاضواء الهادئه
لتدلف الجميله بالفستان الازرق الفاتح من الاسفل بالون الازرق الغامق وحذاء بلون الازرق الفاتح الجميل ويوجد به لمعه بسيطه جدا ولكن شكله رائع وشعرها البني المفروض علي خصرها وعيونها الزرقاء كما أنها تبدو جميله ووسيمه
حور باعجاب:ماما شايفه البنوته دي جميله اد اي زي سندريلا بالضبط
ندين:هيا دي سندريلا

ياسمين بإعجاب:اد اي هيا جميله بجد
ندين:دي بنوته صغيره بس جميله اووي
بسمله بشهقه:ساره……………..اي ساره
بدأ التصوير
اتجه محمد ناحيه بسمله وقد اشتاق اليها كثيرا
بسمله:بجد ساره اختي هيا سندريلا انا مش فاهمه حاجه
محمد:ايوه هيا بعدين انتي مستغربه كدا لي
Flash back
ندي:حضرتك في بنت اسمها ساره عايزه حضرتك
محمد:خليها تدخل
دلفت الي المكتب لتتابع بمرح:طبعا فاكرني
محمد:اكيد طبعا
ساره:بصراحه انا جايه اقعد معاك كنت جايه لبسمله بس هيا مش هنا عندها شغل

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية جذبتني بعيونها الخضراء)

اترك رد