روايات

رواية عشقت ممرضتي الفصل الخامس 5 بقلم جودي عصام

رواية عشقت ممرضتي الفصل الخامس 5 بقلم جودي عصام

رواية عشقت ممرضتي البارت الخامس

رواية عشقت ممرضتي الجزء الخامس

رواية عشقت ممرضتي الحلقة الخامسة

نادين بجنون:لا لا لا لا مستحيل سهيل بيحبني انا ايوة ايوة هو بيحبني و هيحبني انا مش هيحب البت المسلوعة دي لا لا
زينب بتوتر:طيب ممكن تهدي عشان نعرف نفكر
نادين بغضب و جنون:نفكر في ايه نفكر ازاااااااي انتِ مش شايفه نظرت الحب اللي في عينيه ده كده بعد ما يخف هيتجوزها لا لا مش هيحصل اليوم ده لو جه انا كده هنتهي هنتهي انتِ فهمه هنتهي
زينب بمكر:ما انا عشان كده جتالك انا عندي خطه تخليه سهيل ذات نفسوا يكره البنت دي و يطردها كمان
نادين:و قاعدة ساكته من صبح قولي بسرعه
زينب:_____
نادين بإبتسامة شر:الماظات دماغك دي الماظات علي كده بقي انتِ هتبقي صحبتي من دلوقتي اشطا
زينب بإبتسامة شر:اشطا
—————————-
في مكان آخر…
يارا فقدت الوعي بعد ما ضربت كتير لدرجة ان بطنها نزفت من كتر الضرب…
مجهول (١):حد يجبلي موبايل ضروري
اخد الموبايل و عمل مكالمة مهمة…
مجهول (١):الو يا دكتورة انا عايزك تيجي في المستشفي بتاعتي اللي انتِ عارفها
شيرين بخوف:احم..هو حضرتك ايه الحصل بالظبط!!
مجهول (١) بعصبية:ملكيش دعوة دلوقتي هتعرفي لما توصلي انا هبعتلك نفس الرجالة بتاعت المرة اللي فاتت تمام بس حسك عينك تقولي لحد أو تفكري كده أنك تكلمي البوليس ساعتها انتِ اللي هتشيلي الليلة
شيرين بخوف شديد:حاضر حاضر مش هقول حاجه والله
مجهول (١)بشر:تعجبيني وانتِ مطيعه يا شيري يلا مستنيكي سلام
مجهول (١) في نفسه:انا مش عارف عملت كده ازاي انا مكنتش اعرف انها حامل بس يلا كويس اني خلصت منوا هبقي اقولها اول ما تفوق عشان تتصدم هههههههههه
————————————-

في مكان أول مرة نروحوا في ألمانيا…
ست قاعدة تحضر شطنتها و راجل قاعد علي مكتب بيخلص شغل…
كريمة:محمد احنا ليه هنرجع بعد يومين ليه منرجعش النهاردة مثلا أو حتي بكرة انا ابني وحشني اوي و لحد دلوقتي معرفش حالتوا هل تحسن بعد الحادثة هل بقي كويس مش مرتاحه و بكلم الواد حسام و عزيز محدش بيرد عليا
محمد:متقلقيش يا حبيبتي ابنك راجل و هقدر يقوم و يرجع يقف علي رجله و ياخد حقوا من اللي كان السبب بس خلاص انا اصلا عارف هو مين بس للاسف مش معايا دليل يثبت كده انا هتجنن بجد
كريمة:يا حبيبي يابني يا تري حد بياخد بالوا منوا ولا لا بقولك يا محمد هات التليفون اكلم سهيل ونبي
محمد قفل اللاب و قرب من كريمة و حاوط وجها علي يديه:متقلقيش يا حبيبتي ابنك كويس انا كلمت عزيز و قالي ان في ممرضة بتاخد بالها منوا
كريمة براحة:طب الحمد لله طمنت قلبي انا هقوم اصلي و ادعيلوا يقوم بالسلامة
محمد:طيب انا هخلص شويه شغل كده و بعد كده احضر شنطتي
كريمة:ماشي
—————————————-
في الفندق عند تالين و سهيل…
تالين دخلت جناحوا طلبتلوا الغداء و اكل و بعدها اخد الدوا و نام وهي لما اتأكدت انوا راح في النوم قامت هي و راحت جناحها اخدت شور و قاعدة مستنيه خالها و مرات خالها و بنتها…
تالين:سموحة حبيبتي عاملة ايه وحشتيني اوي والله
سماح بحب:وانتِ اكتر والله يا تالين يا بنتي
هدي وهي مخرجة نص رأسها من الباب:و انا موحشتكيش ولا ايه يا كلبوبة
تالين بإبتسامة:لا طبعا ازاي واحشني طبعا تعالي يا هدي

هدي:عاملة ايه يا توتي وحشتيني اوي بعدين لحظة لحظة كده فين جوزك مجاش معاكي ليه
سماح بقلق:مالك يا تالين خالك قالنا انك مش كويسه اوعي يكون رامز عملك حاجه تضايقك
تالين مقدرتش تصمد كتر من كده انهارت في البكاء و لدرجة انها دخلت في حضنهم بقوة وهما بصين لبعض بقلق…
سماح و هدي بقلق:تالين حبيبتي مالك احكلنا طيب حصلك ايه
تالين مش بتكلم بتعيط و شهقاتها بتزيد و تزيد و دخل سالم لقها بتعيط و منهارة في العياط…
سالم بقلق و خوف:تالين مالك هي مالها يا سماح مالها حد يرد عليا
هدي بتعيط علي نفس عيطها:معرفش يا بابا احنا لسه بنسألها لو رامز عملها حاجه فجأة انهارت في العياط
سالم قرب لي تالين و اخدها في حضنه عشان هي مش بترتاح إلا وهي وسطهم…
سالم:تالين مالك احكلنا فضفضفلنا يا حبيبتي قوليللنا مالك
تالين سكتت و حكتلهم كل الحصل من ساعت ما رامز طلاقها لحد سبب شغلها مع سهيل…
سالم بغضب:اه يا رامز الكلب وربنا ما انا سيبه وبعدين انتِ ازاي تقبلي بجريمة زي دي انتِ مش اقدها
سماح و هدي بصدمة:مش معقول معقول يكون في ام بطريقة دي انها كل اللي هما انك تخلفي و بس
هدي:وبعدين تالين يا حبيبتي انتِ ازاي هتنفذي الكلام اللي قولولك عليه عصابة المافيا..واكملت بسخرية..ده انت اخرك تقتلي صرصار لا ده انت تترعبي تقتليهم تقومي تقتلي بني آدم لا طبعا مستحيل
تالين بتكلمة:مش بس كده دول دول كمان حبسين اختي و بيهددوني بيها لو منفذتش كلامهم هيقتلوها هي كمان و هتحصل جوزها و بنتها
سالم بصدمة:لحظة هما كمان اللي قتلوا محمد و كاميليا!!!
تالين هزت رأسها بحزن:اه اقتلوهم و مش عارفه اعمل ايه انا بين نارين..نار اختي انها لو ماتت مش هستحمل و نار التانيا انهم يقتلوا حبيبي سهيل..اكملت بسخرية ممزوجة بحزن..اصلي مقولتلكوش مش انا في الفترة اللي قاعدتها مع سهيل حبيتوا اه حبيتوا حسيت معاه بالأمان اللي افتقدتوا من رامز انا تعبت بجد تعبت و مش عارفه ازاي هيجيلي جرئه اني اقتلوا بإيدي مش عارفه مش هقدر والله مش هقدر

سالم بنفاذ صبر:لا لا كده كتير اوي انا مش هفضل واقف متكتف و شايفك تتعذبي قدامي كده انا لازم اتصرف
تالين بخوف رهيب:خالو انت هتعمل ايه
سالم:هتصرف طبعا تالين محمود مينفعش تتهدد بنت اخت سالم الدمنهوري منفعش تخاف و تتهدد
تالين بتوتر اكتر و اكتر:لا لا ونبي يا خالوا متعملش حاجه كده اختي هتموت و ممكن يبعتوا حد بدالي يقتلوا سهيل لا ونبي يا خالو ما تعمل حاجه
سالم بصريخ:يعني اعمل ايييييييييييه اسيبك تتقطعي و تنهاري و اقف ساكت انا لازم اتصرف
هدي:انا جالتلي فكرة
سماح و سالم و تالين:ايه هي قولي بسرعه
هدي:____
سماح:والله يابت يا هدي تطلعتي بتفهمي و بتعرفي تفكري
هدي بفخر:طبعا اومال ايه ده هبهرك يا سموحة يا عسل انتِ
تالين بضحك:ههههههه الحق سولي مراتك بتتعاكس من بنتك
سالم:شكلي كده هبعتها مشوار طويييييييل في المخزن فكرة يا هدي ولا تحبي افكرك
هدي بخوف:لاااااااااا خلاص حرمت خلاص اسمها ماما مامي حبيبتي حلو كده
سماح:هههههههههه يا جبانة
تالين:المهم دلوقتي الفكرة اللي قالتها هدي..هل هقدر اعمل كده و هل هيصدقوني
سالم و سماح و هدي:طبعا هيصدقوكي
سالم:بس اهم حاجه تشوفي اقرب فرصة و تحكي لي سهيل كل اللي حصلك عشان يعرف يحميكي ده لو هو فعلا بيحبك بجد

سماح:ايوة كلامك صح لأنك لو فضلتي ساكته ممكن هو يعرف بطريقتوا الخاصة ده برضوا مش اي حد
هدي:دول عصابة مش سهلة ابدا عايزيك تقتلي اهم رجل اعمال في الشرق الأوسط سهيل محمد أحمد العربي مش اي حد يعني
تالين بتفكير:طيب هفكر في الموضوع و هشوف هعمل ايه ربنا يسهل
———————————
في الفيلا عند زينب…
زينب رجعت من عند نادين وهي فرحانة أنها اخيرا هتنفذ اللي كانت بتفكر فيه راحت لبست لبس شغلها و بتنضف البيت و في نفس الوقت بتعمل الاكل ليها و لي البادي جارد كمان وهي بتعمل الشغل افتكرت يوم الحادثة…
..((فلاش باااااك))..
كانت زينب في المطبخ بتحضر العشاء و بتسمع أغاني…
كريمة:يا زينب انتِ يا ست زينب
زينب بإنتباه:نعم يا كريمة هانم
كريمة:متعرفيش فين سهيل
زينب بتذكر:والله يا هانم معرفش انا آخر مرة شوفتوا كان رايح تقريبا عند روز هانم و نزل بسرعه جدا
كريمة:يادي النيلة روز تاني يا سهيل طيب طيب روحي انتِ كملي شغلك
كريمة خرجت جابت الموبايل اتصلت علي سهيل مش بيرد راحت اتصلت علي حسام و عزيز و برضوا محدش بيرد…
كريمة بقلق:ياربي محدش بيرد عليا ليه اوووووف انا كده هقلق اكتر يا محمد يا محمد
محمد:نعم يا كريمة
كريمة بقلق:انت كلمت سهيل انا بكلموا كتير مش بيرد ولا حسام ولا عزيز بيردوا عليا خالص انا قلبي مقبوض و ونبي كلموا تاني يا محمد

محمد:طيب طيب اهدي و ان شاء الله هيرد استني
محمد حاول يكلموا كتير لحد ما سمع صوت عريبة بتقلب و سمع صوت سهيل وهو متعصب و عزيز و حسام بيصرخوا و الخط اقطع…
كريمة:في ايه يا محمد مالك ساكت ليه
محمد:____
كريمة:محمد رد عليا مالوا سهيل؟!!
فجأة موبايل محمد رن و رد عليه بسرعه…
عزت بتعب:الحق يا باشا سهيل و عزيز و حسام عملوا حادثة
محمد بصريخ:ايييبييه انت بتقول ايه طيب انتوا فين
عزت بتعب:احنا في مستشفي(…)
محمد:طيب طيب انا جي حالا
كريمة برعب:في ايه يا محمد سهيل مالوا
محمد طلع جري علي فوق لبس و نزل و لسه هيركب العريبة كريمة نزلت وراه بسرعه و ركبت جمبه….
كريمة:بقولك ايه رجلي علي رجلك مش هسيبك لازم اطمن علي ابني
محمد:ماشي
كان محمد بيمشي بقصي سرعة عشان يلحق ابنوا و حاسس بخوف شديد بيحاول يبعد فكرة أن ممكن يحصل لي ابنوا حاجه..وصلوا المستشفي
محمد:لو سمحتي فين غرفة سهيل العربي
_لسه في غرفه العمليات في دور ٣
طلع جري علي فوق لحد ما شاف عزيز قاعد علي ايده كنولة و مساك المحلول في ايده…
كريمة بخضة:يالهوي ايه اللي حصل فين سهيل يا عزيز ابني حصلوا ايه
عزيز بتعب:مش وقتوا يا طنط دلوقتي المهم سهيل يخرج بالسلامة
محمد:عزيز فين حسام
عزيز:عندوا إصابات شديدة و مدينوا بنج و هيفوق بكرة ان شاء الله
محمد:ان شاء الله

خرج الدكتور من غرفه العمليات وهو و وشوا لا تبشر بخير ابدا…
كريمة جريت بالهفة:ابني كويس يا دكتور صح هو كويس
الدكتور:للاسف الحادثة كانت شديدة و هيقعد فترة طويلة علي كرسي متحرك و مش هيعرف يمشي غير بعملية بس مش هنفع يعملها دلوقتي عشان لو عملها كده ممكن يخسر رجليه الاتنين ادعولوا
كريمة مقدرتش تستحمل الصدمة و فقدت الوعي فورا و محمد وقع علي الارض من صدمة و عزيز مش بتكلم خالص و فضل صمت…
محمد:عزيز قولي دلوقتي حالا ايه اللي حصل
عزيز بتعب:مش فاكر انا كأني فقد ذاكرة انا آخر حاجه فكرها اني ركبت العريبة معاه و كان معانا حسام و اول ما حضرتك اتصلت انا رديت لسه كنت هتكلم العريبة اتقلبت و مش فاكر اي حاجه حصلت بعد كده
محمد بغموض:تمام يا عزيز انا عايزك دلوقتي تكلملي نادين و اه كلم زينب كمان عشان تاخد بالها من كريمة
عزيز:تمام
و فعلا كلم نادين و زينب و عرفوا موضوع الحادثة و جم جري فعلا…
نادين بخوف:ايه اللي حصل يا انكل سهيل هيبقي كويس
محمد بغموض:سهيل ابني راجل و هيقوم بالسلامة وانا لازم اعرف مين اللي عمل كده لازم
زينب:طب..طب هو فاق ولا لسه
عزيز:لسه محدش عارف هيفوق امتي
عزيز قام دخل غرفتوا عشان تعبان و محمد نزل يكمل اجراءات المستشفي نادين مسكت الموبايل و راحت بعيد عشان تعرف تتكلم…
نادين بغضب شديد:انتِ عملتي ايه الله يخربيتك ده اللي اتفقنا عليه
روز بخوف رهيب:في ايه يا نادين قلقتيني سهيل فاق ولا ايه
نادين:لا ياختي مفقش و مش عايزينوا يفوق عشان لو فاق مش بعيد يقتلنا كلنا
روز بخوف شديد:اسكتي اسكتي بقي انا اصلا مرعوبة لوحدي
نادين بسخرية:طبعا عشان انتوا اغبيه اصلا بس انا مش هستغني عن فلوسوا بتاعتوا ليا انا و بس ليا انا و بس
روز بسخرية:هه اما نشوف ياختي ما هو لو مات فلوس هتكون ليا انا مش ليكي أو بمعني اصح النص بالنص ده كان اتفقنا
نادين:اما نشوف بس اوعي تختفي لازم تيجي عشان يبان أن الموضوع عادي خالص
روز:تمام

قفلت نادين و حاست بي ظل غريب وراها بصت ملقتش حد راحت سألت علي غرفه سهيل و راحت دخلت الاوضه شافت زينب قاعدة بتعيط و سهيل نايم و بصت برة ملقتش حد…
نادين:انت يابت اللي يسمك زينب
زينب قربت من نادين وقالت بغضب شديد:انا هقول لي محمد و عزيز كل حاجه انا سمعت المكالمة كلها
نادين قربت منها و مسكت رقبتها جامد:بصي يا بتاعه انتِ انا عايزكي تنسي كل اللي سمعتيه تماما عارفه يعني ايه تنسيه يعني ولا كأنك سمعتي حاجه كأن حصلك هوب فقدان في ذاكرة فجأة سمعه
وسباتها لانها كانت هتطلع روحها في أيدها و قربت منها اكتر:وبعدين انا عندي ليكي عرض انما ايه محصلش و هتخسري كتير لو موفقتيش
زينب بتعب:عرض ايه ده؟؟
نادين:انا عارفه انك من ضمن العاشقين بسهيل و بتموتي فيه و نفسك في يوم يقولك تجوزيني..و أكملت بسخرية بس ده طبعا عمروا ما هيحصل لأنك عارفه فلوس سهيل مش قليل ابدا المهم العرض بتاعي كالأتي انك تاخدي بالك من صحه سهيل في نفس الوقت تفضلي تشتغلي في الفيلا و كمان تعرفيني كل تحركاتوا من ساعت ما يفوق لحد بقي روتين حياتوا و الأهم من ده كلوا هتجوزي سهيل و تاخدي فلوسوا تكون ليكي لوحدك ايه رأيك
زينب بغضب شديد:مستحيل اعمل كده انتِ اكيد حصل لعقلك جنان عايزيني انا اخون ثقه أهالوا فيا مستحيل
نادين:ما يما توفقي علي عرضي يما رقبتك هطير يا قطه و محدش هيعرفلك طريق قولتي ايه
زينب:____

نادين:شكل القط اكل لسانك بصي انا هيديكي وقتك و فكري و ده رقم بتاعي و عنوان الفيلا فكري زي ما انتِ عايزة سيبالك الموضوع مفتوح بس اهم حاجه الإتفاق ده سر بينا يا كوكو ماشي يلا يا ماما امسحي دموع التماسيح دي عشان انكل محمد ميشكش في حاجه يلا يا روحي
..((بااااااااك))..
فاقت من شرودها علي خبط الباب فتحت ليقت دكتور حازم…
زينب:دكتور حازم اتفضل
حازم:ايه اخبارك يا زينب
زينب بشرود:كويسه
حازم:وفين سهيل و الممرضة مش شايفهم يعني
زينب بسخرية:هه سافروا اسكندرية عشان تغيرلوا الجو
حازم بإستغراب:وانتِ متضايقه ليه ما دي حاجه كويسه لي سهيل جدا عشان يخرج من جو الحزن و العصبية اللي كان فيها بسبب الزفته روز و نادين
زينب:اه والله معاك حق
حازم:طيب بقولك انتِ وراكي حاجه النهاردة
زينب:لا بس هخضر الأكل لي البودي جارد و هقعد اروق البيت شويه
حازم:لا بصي متعمليش اي حاجه انتِ دلوقتي تطلعي اوضتك تطلعي احلي لبس عندك عشان هنخرج
زينب بتوتر:نخرج ازاي مش هنفع
حازم:لا هينفع ولو علي سهيل انا هكلموا ياستي و هقولوا و البودي جارد مش هيموتوا من جوع يعني هيقدروا يتصرفوا يلا يلا اطلعي البسي و انا هستناكي
زينب بخجل:اوكي ثانيه واحدة
طلعت الاوضه فعلا و لبست و نزلت ركبت معه و راحوا مطعم شيك جدا…

زينب:احم ممكن اعرف احنا بنعمل ايه هنا
حازم بمرح:احنا في مطعم و قدامك منيو هنلعب يعني يا زينب شوفي عايزة تأكلي ايه
زينب:ههههه طيب طيب
طلبوا الاكل و حازم قاعد مشلش عينوا من عليها وهي منزله رأسها في الأرض و مش بتكلم…
حازم:ممكن اسألك سؤال
زينب:اه طبعا اتفضل
حازم:زينب انتِ مرتبطة
زينب بخجل:اه لا لا اه
حازم:هو ايه اللي اه لا انا كده فهمت يعني
زينب بخجل:لا مش مرتبطة بس ليه بتسأل
حازم:عادي فضول مش اكتر ثانيه واحدة هروح اعمل حاجه و جي
راح عند الجرسون و ادلوا حاجه و بعدها رجع يقعد تاني هي اصلا قاعدة سرحانه و عمالة تفكر هو ليه سأل السؤل ده و جه الجرسون اده لي زينب منديل مقفول هي استغربت بس فتحتها ليقت مكتوب فيها
((I love you zoza))
هي انصدمت و ووشها جاب الوان وهو قاعد بيبص عليها وهي مكسوفه و نفسوا يضحك بس كتم الضحك…
حازم بمرح:ايه شوفتي فيل في المناديل ولا ايه

زينب:___
حازم:مش لازم اعرف ردك دلوقتي انا مستني حتي لو هستني سنين بس مهما كان ردك انا في الحالتين هبقي مبسوط و مش هزعل
زينب بخجل اكتر:طيب ينفع نروح بقي
حازم بحب:ماشي يا زوزا قلبي يلا نروح
———————————
في مكان آخر…
واحد شايل يارا و موديها غرفه من غرف العمليات و البوص كل ده قاعد و مستني الدكتورة تيجي…
مجهول (١):يا اهلا بدكتورتنا الجميلة المطيعة اللي بتسمع الكلام
شيرين في نفسها:للاسف انا جايه هنا مجبورة حسبي الله ونعم الوكيل فيك..طبعا طبعا يا بوص انا جيت عشان انفذ اللي طلبتوا فين الحالة اللي هنعلمها العملية
مجهول (١):في غرفه العمليات و يلا خلصينا قبل ما مفعول البنج يروح
شيرين دخلت و انصدمت…
شيرين بصدمة:يا نهار اسود ياراااااا
و يا تري ايه اللي هيحصل لي زينب وهل هتقبل أنها تسيب سهيل و تحب حازم؟؟

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية عشقت ممرضتي)

اترك رد