روايات

رواية كان حبا الفصل الثمانون 80 بقلم رجوع الأمل

رواية كان حبا الفصل الثمانون 80 بقلم رجوع الأمل

رواية كان حبا البارت الثمانون

رواية كان حبا الجزء الثمانون

كان حبا
كان حبا

رواية كان حبا الحلقة الثمانون

مواجهة حاسمة
لم تستطع ملك الرد فقط نظرات عيونها كانت تفضحها وتعلن ذعرها
سمر كنت بتكلمي مين مالك وشك اصفركدا ليه مالك ياحبيتي تقدمت منها انحنت هي قبل وصولها واخذت الهاتف واغلقته
زفرهوبغضب ورمى الهاتف من يده بقوة
متأكد انه سمع صوت سمر هل عرفت وانتهى الامر اغمض عينيه يلعن كل شيئ وظروفه التي اوصلت الامور الى هذا الحد
فتح عينه يصارع التناقضات التي بداخله هويهتف ماهومصيرها تعرف النهارداوبكره نظرفي اصبعه حيث يقبع خاتمها تنهدبحرقة يتذكر يوم خطوبتهم كان سعيدان جد لماذ لم تدم تلك السعادة لماذ اختفت كحلم لم يكتمل وكانه ومضت وسط ظلام حالك
تنهد مين السبب في عذبان
اشارله عقله المريض ان ملك وجود ملك مع ظهرها بدأت تظهر الخلافات بدأت سمر تبتعد وتحصر كل وقتها في رعايتها تنهد وهوينفض تلك الافكار الظلامية من راسه
مالك ياطارق دقدر وكل واحدبيأخذ نصيبه
حرك ذالك لخاتم القابع في اصبعه بتمني وحنين لماضي بات مستحيل تنهد بحرقة نادما على يوم سفره
سنين ياطارق وانت بتتجرع الندم ودنيا ماشيا ميش سأل على حد
بعدمدة كانت تجلس مع شاهيناز التي بدت لها غريبة الاطوار
فيه حاجة مضيقاك ياشاهي اخرجت الجملة من دهاليز افكارها اللمظلمة لتهزراسها بكذب ابد اصلي مانمتش لليلة امبارح شريف صمتت
تاخذانفاسها بصعوبة ربنا يهد اللي كان السبب يارب يتشل الحقير
سمر ؛هوشريف ماقالكش ياشاهي ايه اللي حصل بينهم هومين دا
اساس ازي يتعامل مع الاشكال دي
نظرت فيها وهي تفكر في ان تخبرها بأمر طارق وملك لكن سمر قاطعتها وهي تخبرها بأمر ملك وانها غريبة الاطوار انا خايفة ياشاهي لتكون متخصم مع فارس هوفارس ماقلكش حاجة يعني ليه اجل موضوع خطوبته
نظرت فيها شاهي بقلة حيلة وشفقة معرفش ميمكن ملك اللي رفضة الموضوع هوانت ماكلمتهاش ياسمر انا حس ان في حياته حد تاني ديما كنت بقولك اني ميش شايفة في عنيها نظرات الحب والاحتى الاعجاب ناحية فارس
زي متكون ميش شيفاه خالص
تنهدت بحرقة الكلام اللي بقول يمكن يكون صعب وقاسي ياسمر بس انت اكيد حاسه ان ملك
عمرها ماحبت فارس ولا حتى فكرت فيه زي ماهوعايز هو
سمر؛ شهقت بصدمة هو فارس تراجع عن طلب ايدملك
شهيناز ؛ماينفعوش لبعض ياسمر ماينفعوش
سمر؛طب ليه والله ملك طيبة مع الوقت حتحبه لما تقرب منه هتكتشف مكانته في قلبه وحتعرف انه مافيش حد بحبها زيو حيخاف وحافظ عليها زيه
هي بس ميش حاط موضوع الجواز في دماغها مركز في دراستها وبس
بس لما تقرب منه تشوف حبه
قاطعتها
ياسمر بقولك ميش هينفع لبعض كمان ملك
تنهدت خلينا نسي الموضوع حاليا
نظرت فيها بتفحص انا ليه حاس انك مخبية حاجة هوانت رافضة ارتباطهم ليه
ما تكونش ملك ميش عجباكي ياشاهي وشايفة انها ميش مناسبى لفاس على فكرة ياشاهيناز انت لس ماتعرفيهاش بكره لما تقربي منها وتتعرف على طبعها وصدق ونقاوة مشاعرها حتغيري رايك
شاهيناز التي تنهدت بتعب سمر بلاش اللون دمعايا تعجبني ولا ماتعجبنيش انا مالي
صدقني ملك اللي ميش عايزة الجوازة دي واسئليها وانا قولتلك من البداية وسالتك تسَئليها لوفيه حدفي حياتها
سمر؛ بس ملك مافيش حدفي حياتها وانا متاكدة
شاهيناز؛ ماتبقيش متاكدة كدا
خلينا نقوم تنتغدا وبعدين نتكلم
سحبت سمر يدها ووقفت منزعجة انا اروح اسلم على شريف ونمشي اصلنا تاخرنا هتصل بملك اشوفها خلصت شوبنج مع ماغي ولالس اصلها بتنسي نفسها لما تروح
شاهيناز؛ انت زعلتي مني ياسمر طب حقك عليا
سمر؛ بضيق مازعلتش ولا حاجة
شاهيناز خلينا نتغدي سوى ونتكلم
والله انا ميش رافضة الموضوع انت عارفة انا بحب ملك ازي
كان فارس يسترق السمع لهما ونارتتاجج في داخله انسحب عائدا الى غرفته تمزقه الالم حتستنى ايه يافارس حتستني لحدمترفضك قدام الكل خلي عندك شية كرامة اغمض عينه وتحامل على المه وفتح الباب وخرج متجه الى الاسفل
تصادف نزوله مع دخول ملك وماغي يحملون بعض الاكياس
ابتسمت ماغي وهي تنظرشقيها شفتي ماقدرش يصبر ونزل مع دقات قلبه اللي فضحاه تسمرمكانه ينظر اليها بمشاعر مختلطة اغمض عينه ينهر قلبه العاشق الذي يتفوه بحمقات ذكره بحجم خطئها بذبحها له من الوريد للوريد
اكمل نزوله بهدوء مفتعل ملقي التحية بطريقة عرضية
لم يشئ ان يجلس في مكان واحد معها ابتسمت سمر وهي تنظر اليه بأمل يتراقص من مقلتيها مرحبة به وعيونها على ملك تحثها على التقدم منه لكنها لم تحرك نفسها بل ظلت تنظراليه برعب
اخذنفسا عميقا وبزق الكلمة في وجوهم المصدومة
أنا جاي اقولكم اني سحبت طلبي
نظرت فيه شاهناز متسائلة
مسح وجهه بسرعة وتوتر انا اكتشفت اني شايف ملك نظر فيها مطولا واخرج الكلمة بصزي ماغي يعني ماينفعش تكون غير زي اختي
كمان فيه وحدة تانية انا ناوي اتقدم لها لولا الظروف
ظل الكل مصدوم مما قاله
نظرفيها مطولا أنا بحب وحدة تانية
ثم صعد غير مبالي بفوضى التي احدثها
بعدمدة زالت ظواهر الصاقعة وأعلنت سمر انسحابها مع ملك لم تجد شاهيناز شيء لتقوله غير الصعود مسرعة الى غرفتها
نظرت ماغي بصدمة للمكان الذي اصبح خالي مظلما تسألت هو إزي حصل كل دا
معقول فارس اللي كان واقف هنا رمشت بعيونا عدة مرات متتالية غير مصدقة حملت الخادمة الاكياس المبعثرة
وتسائلت نجهز الغداء دلوقتي ياهانم
نظرت فيها ماغي لمدة معتقدش فيه د له نفس بع اللي صل
في غرفة شاهيناز؛ معرفش ياشريف هوداللي حصل زي ماقولت لك بزبط
شريف؛ الذي تحرك بتألم أكيد عندسبب تنهد أهي جات منه أنا كنت خايف من ردت فعله اوي
نظرت فيه هومخبي حاجة كيد إبني وعرفاه مكسور من جواه ؟أي أوي ياشريف
ابتسم على الكلمة إبني عارفة ياشاهي ساعات بغير ن حبك ليه
جحضت عينها
نظر في البعيد والله زي مابقولك كدا انا ميش عارف عملت ايه في ياتي صح عشن ربنا رضى ليا كداوحطك في طريقي ميش عارفة من غيرك كنت حكمل ازي
ربتت على كتفه بحنان
انا ميش بعمل عمل بطولي ولا خوارق ياشريف دواجب اي ست ناحية جوزها وعيالها انا بخاف اكون مقصرة في حقكم من غير محس اخذ يديها وقبلهما ثم ضمهما الى صدره ميش عارف ايه اللي بيصل معنا ياحبيبتي
ارتاح ياشريف وتوكل على ربنا بلاش تضايق نفسك كله اللي بيجيب ربنا خير اهم حاجة صحتك همست ربنا يشله المتوحش
ابتسم على تمتمتها
ماأنا كمان مسكتلوش وديته اللي فيه النصيب
دول لوسبوني عليه كان زمان تحت التراب
اوعي تستهوني بجوزك ميش هيقدر يطلع من بيته على لاقل اسبوع
نظرت فيه بمكر على كدا الاضرار كانت متناسبة اقصد متساوية
في بيت سمر
هتفت فيها بضيق وهي ترها غير مهتمة وتعبث بهاتفها ولاكان شيَء حدث
هتفضلي كدا
نظرت فيها بعدم مبالات عايزني اعمل ايه إبن اخوكي اللي بتزني على دماغي عشان اقبل بيه طلع هواللي ميش عايز الجوازة
دي تتم اهي جات منه عشان محدش يحملني ذنبه
هتفت بحدة هوانت بتتلككي ماصدقتي
نظرت فيه اناليه قلبي حاسس إنك انت مبسوطة ميش همك هوانت ليكي دخل في قرره فارس
نفخت بنفاذ صبر وهي تقف يعني ايه ياست ماما هوانا رحت قولت له حب وحد غير ولا حس نحيتي بمشاعر الاخوة انا اللي المفروض ازعل وأتضايق واخذ موقف من موقفه الزفت هوفكرني حموت عليه ولا اروح انتحر عشان سعادته غير رايه على فكرة الف وحد احسن منه مية مرةيتمنى ظفري دخلت غرفتها وصفعت الباب بعنف خلفها رمشت مر عدة مرات بذهول من موقفها كله
بعد عدة ايام
في شقة احلام التي رن جرس الباب
قامت متثاقلة من فراشها وتجهت وهي تلعن في هذا المتطفل الذي يزعجها في وقت كهذا
فتحت الباب لتنصدم بوقوف مجد على الباب
صباح الخير
ظلت تنظر فيه بدهول ابتسم هو يدعونفسه لدخول ممكن ادخل نتكلم شوية ياطنط
نظرت فيه بصدمة اكبر
ابتسم يعني ميش هنفضل واقفين نتكلم على الباب مايصحش
لوسمحتي
ابتعدت عن الباب الذي كانت تسده لتنتبه لوقوف جارتها المتطفلة زفرت بغيظ من وغضب من حشريتها ونظراتها المتهمة
المشمئزة لم تتمالك احلام اعصابها وصرخت فيها بتبصي على ايه ماتروحي تشوفي وراكي ايه ولا مالكيش شغل غير إنك تفضلي مرقب الطالع وانازل
لوت شدقها بتهكم وانت بابك داميش ناوي تقفليه وتحترم الناس اللي حوليكي
على فكرة السكان هنا طو ل عمرهم ناس محترمين
تحولت احلام التي غلت الدماِ ء في راسها من تلمحاحتها
لتصرخ قصدك ايه ياوليه ياخرفانة
شبت النيران بين الاثنين بعد تبادل القذاءف لم تكتفي احلام بلسانها بل اندفعت نحوجارتها تتهجم عليها ظل مجد مصدوم لثواني متسمر مكانه عقله لايستوعب مايحدث ليتحرك بعددقائق نحوهماليحاول فكهما
اجتمع الجيران على صوت صراخهما
بعدحرب دروس انتهت بغلبة احلام دخلت شقتها منهكة القوى وارتمت على اقرب اريكةرامية جسدها عليها بارهاق وهي تشتم كان ازم تسبوني عليها اكسر رقبتها
ظل ينظر اليها مجدوملامح الدهشة بادية على وجهه
ابتسمت بسخرية اكيد بتفكر انت ازي حتكون حماتك وحدة كدا
اضافت بتعسف قصد استفزازه ردسجون
انتبها للهجتها هويضيق عينه
صرخت في وجهه ابعد عن بنتي يامجد بلاش تظلمها معاك هي ميش ناقصة
اخفضت نظرها تحاول محاربة دموعها التي شت طريقها الى وجنتيها بتسارع
ربت مجد على كفها بمواسات عشان كدا انا جاي اتكلم معاكي انت اكيد استغلتي الفرصة لماجتتلك
نظرت فيه بغضب
ابتسم تحبي تعملي لي قهوة ولا تورني طريق المطبخ اعملها انا
ثم اخذ هاتفه لا اقلك خلينا نطلب الفطار واضح انك مافطرتيش
بعد مدة طلب الفطور ووضعه على السفرة جلس معا يتناولن الفطور في جو مشحون يتبادلان الصمت بعد مدة كان قد توقف عن الاكل
ربنا يجعلو عامر ديما نظرت فيه بسخرية
جلس معتدلا ينتظر بدئها في الحديث
اكملت اكلها تكتم مابداخلها من نيران يقابلها هوبنظرات هادئة
تحدث بمحبة عارف إنك ميش موافقة على ارتباطي بماغي وانا عذرك لانك ماتعرفنيش واكيد اي ام بتحب بنتها هتبقى خايفة وقلقان زيك على مستقبل بنتها الوحيددة اللي بتتمنالها السعادة
وضعت اللقمة من يدها وهي تنظرفيه بتفحصل تقلب كلماته المنمقة في راسها تقارن بينه وبين اسلوب ماجد بدي لها مختلفين رغم انهما يجري بداخلهم نفس الدم
تنهدت عني بأسف
وهي تتحدث بصوت خافت ماينفعش تكمل مع بعض انتم مختلفين اوي فيه حاجات كثيرة تبعدكم والايام حتثبت ان موقف امعرض من مصلحة بنتي
انتم الاتنين مختلفين
مجد مختلفين ازي يعني محسسني اني جي من كوكب اخر غير الار ض
تنهد د قبل ما اجي هنا تكلمت مع بابا واللي فهمته إنكم كنتم تعرف بعض من زمان
اغمضت عينها تكافح ااخماد الاعاصير التي هبت بداخلها
وفتحت عينها بتوسع يعني قالك انني كنت حسي بيتي وابني بسببه
~تنهد باسف هويحاول تجاوز مشاعره
انا ميش من حقي احسب أي حداواتدخل في ماضي اي حد
عمرى ماحملت حد ذنب حد
لانه من الظلم انه حد يشيل ذنب حد حتى لوكان الشخص داابوه أو امه
لا انا ولا ماغي لينا ذنب في اللي حص بنكم زمان
هتفت بهجوم تخفي ندمها وضعفها تبادر بهجوم من باب الضعف لا كثرر
والدك كان راجل حقير وانا كنت وحدة سهل اي حد يضحك عليها هوكان بارع اوي في الكذب والخداع وعرف يدخلي من نقطة ضعفي اخذت سجارة وولاعة واشعلت سجارتها بيد ترتجف
اكيد حط الحق كله عليا واكيد كمان اظهرني بدور الشريرة هو ياعني الرجل الطيب اللي اغوته وخليته يغلط
تنهدت والدك كان سافل وخاين واسال ولدتك لوميش مصدقني مثل عليا وستغل غبوتي عشان يوصل لاوراق المناقصة ميش اكثر وانا كنت ساذجة وعبيط حبيته اغمضت عينه بحسرة اتخيلي انه حبيته وكنت مستعد اسيب ابني جوزي عشانه هوحولني لوحدة خاينة
تنهدت بحسرة
بس هوكان حقير كل همه ورق المناقصة اول موصلها اختفى مظهرش بعدها لحدمظهرت انت في حياة بنتي وبدل مايندم ويعتذر جاي يهددني يابعدبنتي عنك يينتقم مني اطلقت العنان لدخانها المتناثر فاكرني لس احلام العبيط بتاعت زمان
بيحط الحق عليا
زي مايكون هوملاك وانا شطانة الوحيدة في الكون
تحب تعرف الوالد المصون كان ايه ولاكفاية عليك انك تعرف ان واطي وخاينة من يومه دهست سجرته بعنف حتى كسرتها
طبعا انت مايشرفكش تبقى حماتك وهي تشر لنفسها و كانت على علاقة بولدك
انا صحيح مخنتش جوزي جسديا بس انا عارفة ان الخيانة ميش بجسم بس أنا كنت بفكر في ماجد وانا في بيت جوزي وبكلمه من اوضة نوم جوزي عايز تعرف ايه اكثر من كدا
اكيد ميشرفكش جدة والدك تبقا كدا تنهدت انا ميش برر اللي عملته بس ميش عايزة يجي يوم تهين بنتي بسب ماضي امها اللي فعلا مالهاش ذنب فيه او تتخلى عنها بعد ماشوية العوطف الخايبة تهدي وتبرد
قاطعه
ليه مفترض الوحش احسني الضن بالله ممكن كل دايطلع مجرد وهم ساكن جوك انت
مادم شايفة ان عواطف وحب ومشاعر مجرد حاجة خايبة كنت بتضحي عشانها بكل حاجة حتى ببيتك ووالدك
زفرت بغضب انت ياولد جاي تحاسبني هي كلمة وخلاص ابعد عن بنتي عشان محدش يتوجع وخصوص الهانم والدتك اللي معارض اساس الجوازة دي
البلد مليانا بنات اشكال والوان
مجد بس قلبي محبش غيرها مش عايز غيرها ولا ذنبي ولا ذنبها اللي حصل زمان انتم اللي غلطتم وانتم اللي تتحمل نتيجة غلطكم
على فكرة أنا بابا ماقليش حاجة بخصوص موضوعكم ياريت يفضل سر بنا ويندفن معانا لان ماغي ميش هتستحمل تعرف حاجة زي دي اغمضت عينها تعتصرهما بندم لتسرعها ورعونتها
اضاف بهدوء نسبي
نصيحة مني ياطنط بلاش تحاولي تفرقينا لاني هتمسك بيها اكثر
انا نهاية الشهر هكتب عليها وخذ مراتي ونبعد عن هنا اغمض عينه بتعب أنا خلاص تعبت من كل القرف دا
ماضيكم حاجة تخصكم اخطأكم انتم المسؤلين عليها احنا ميش جاين لدنيا نشيل ذنب حد
وقف كان نفسي القي عندك شوية قبول عشان ابني عليها جسر مودة بينا بس الظاهر مدام شاهيناز كان عندها حق البعد احسن حل للكل
نظرت فيه بغيظ ماهي لازم تقول كد الحرباية اللي بتتلون بكل الألوان
لوعايز مصلحة ماغي بجد أبعد عنهالا انت حتنس ولاغيرك حيسامح بكره الظروف تغير مع او صدام بنكم هتعيرها بي
نظرفيها بشفقة كرهدملك ربنا وانا ميش حقير لدرجة استغل سر بنا وجرح بيه روحي
تند بحرقة اشوف وشك بخير كان نفسي تبركي اجوازة دي عشان خطر بنتك اللي تعذبت بسبك
خرج مجد بعد ان اتخذ قراره
بينما احلام زرع بداخلها القلق والخوف تصدعت جدران راسها الذي كاد ينفجر جن التفكير
في بيت سمر لس شريف بعد تناول القهوة هوينظر في سمر بحيرة
تنهدت بقلق مالك ياشريف
ايه اللي شاغل بالك
نظر فيها وتحدث بتبرير واهي هي ملك مطولة اصلي عايزها في موضوع مهم
ابتسمت بسعادة وهي تمني نفسها بانه سيفتح موضوع خطوبتها من فارس
شعرشريف بغصة في قلبه هويدرك املها الواضح من ملامحها
هتفت سمر بسعادة
فارس اللي بعثك تتكلم في الموضوع
اخذ نفسا عميقا
وتحدث انت عارفة ياسمر إني بعتبرك بنتي واختي وكل حاجة فضلالي من عيلتي ومن ريحة امي وابوي
ابتسمت له بتاكيد
اضاف بقلة حيلة واللي يجرحك يجرحني انا زمان غلطت في حقك
تسارعت دموعه تبلل لحيته وضعت يدها على ركببته بلاش تفتح السيرة دي ياشريف دا ماضي راح لحال سبيله وانا نسيته انت طول السنين اللي فاتت وانت شايل الهم معايا وعوضتني على اي قسيه شوفتها
ربت على يدها بحنان
ملك زيها زي ماغي بضبط اوعي تشوكي في دا
ويمكن غلاوتها اكبر شوية الاني ظلمتها هي كمان في البداية ونسيت انها يتيمة بدل معطف عليها صمت يتجرع الندم
ساعات ياسمر كنت بسال نفسي ليه اشرف ماوصنيش عليها رغم اني انا الكبير وانا الراجل اخذ نفسا عميقا بس بعد مر ور الوقت عرفت ليه اختارك انت عشان يشيلك الحمل الثقيل داكله لانه كان شايف فيكي اللي انا لاسف عميت ماشفتوش
نظرت فيه بمواسات تحاول ان تهون عليه الامر
انت طيبة اوي اوي ياسمر وربنا اكيد حينصفك قبلا جبيها اوعي تغيري مبادئك ياسمر اوعي تشك في الخير اللي جواكي انت صح واللي عملتيه صح الغلط في اللي حوليكي
مهما حصل انت صح
نظرت فيه بحذر فيه ايه ياشريف
اخذ نفسا عميقا وصلط عيونه وسط عيونها
انت
عارفة ان الجواز قسم ونصيب هزت راسها باجل والظاهر اننا تسرعنا في موضوع ملك وفارس تنهد باسف كان لازم نديهم فرصة يختبر مشاعرهم ويتأكد منها ميش نحلم نفرض عليه اللي احنا عيزينه
فهمني ياسمر
رغبتنا خلتنا انينن احنا أكيد بنحبهم ونتمنلهم الخير بس دي حياتهم هم هم اللي هيعشوها ميش احنا
نظرت فيه يعني فارس مصم
هزراسه باجل ميش فارس بس انا تكلمت مع ملك وهي كمان طلعت رفضة الفكرة
صمت قليل يمكن بتفكر في حد تاني هزت راسها بنفي
اضاف بتاكيد ملك
متقدم لها عريس
نظرت فيه حتى إحولت عينها
اغمض عينه يصارع افكاره المتقافزة الى راسه
اظاف بتصنع يدعي تقبل الامر
فيه واحد طلب ايدها مني
شهقت بصدمة لتهتف يعني دهوسبب ثورة فارس وانفعاله
تحدث بسرعة موضحا لا ابدا ياسمر فارس اخذ قرره قبل حتى مايعرف بالموضوع حتى الحظة دي هوميعرفش خالص
انا قولت اخذ رايك الاول
سمر بنرفزة راي في ايه ياشريف ميش موافقة طبعا
شريف؛ قبل ماتعرفي العريس مين
ايوه
تنهد ميمكن ملك موافقة دادكتور في كليتها
واحد
قاطعته شريف انت ميش عايز ابنك يتجوز بنتي صح
تسللت ابتسامة مهزومة الى ثغره دا رايك ياسمر
سمر ؛يبقا دي عيلة ميش عارفة مصلحتها فين واكيد ميش هتلاقي احسن من فارس يحبها وحافظ عليها فارس اكيد زعلان متضايق من حاجة بعد مايهدى
قاطعتها شاهيناز الخارجة من المطبخ تحمل سنيت القهوة
فارس اخذ قرار خلاص
نظرت اليها سمر بعنف لم تبالي شاهيناز وتجهت نحوهما وضعت مابيدها على تلك الطاولة التي بكاد تحمل نفسها
الموضوع دخلاص ياسمر تقريبا انتهى وفارس بحب وحدة تانيه
ابتسامة ساخرة تدحرجت على شفتيها وهي تنظر في شقيقها ايه ياشريف مالكش تعليق على كلام مراتك
واضح انكم متفقين
هي ملك فيها حاجة بتتعيب لاسمح الله
شاهيناز ولا متكونش قد المقام بنتي
صرخت فيها شاهيناز ميش بنتك ياسمر ميش بنتك افهمي بقا
وقفت سمر تكافح كبت ثورتها وانفعالاتها التي بدت اكبر منها
شاهي انت عارفة معزتك عندي بلاش تتخلني اغلط فيكي
تبسمت شاهي بحسرة انت عبيطة
اخذت نفساتستغفر فيه وتلعن الشيطان الذي يتابط روحها
ميش عارفة ليه معارضة فكرة جوازهم ياشاهي هي ملك وحشة ولاميش قد المقام يعني
بين لليلة وضحها ظهرت حبيبة تانيةلفارس الي كلنا عارفين بيعشق ملك لحد الجنون من زمان دول شبه مرتبطين
شاهيناز؛ وهي تاخذ فنجان قهوتها وترتشفه ببرود مفتعل مافيش حاجة اسمها شبه مرتبطين ياسمر يافيه ناصيب يامافيش هم النصيب بنهم مافيش خلينا نشوفهم اخوات احسن
اغمضت سمر عينها وجلست نفسي افهم انتم ليه واخذين موقف من ملك كدا عشان هي يتيمة ملهاش حد ميش دي بنت اخواك ياشريف ولحمنا ودمنا واحنا اللي لازم نلم لحمنا ونستر عليه
تنهد شريف بقلة حيلة
تحدثت سمر بترجي هي صحيح طيشة شوية ومندفعة بس كل دول هيتغير مع الوقت بكره تكبر وتنضج والله طيبة وفارس ميش هيلاقي وحدة زيها و لا هي حتلاقي زيه هي بس متلخبطة وخايفة من فكرة الجواز ملك لس صغيرة ياشريف ميش عارفة مصلحتها فين وحنا لزم نوجها ونعرفها مصلحتها
هي محتاجة تقعد مع نفسها شوية وتختبر مشاعرها نحيت فارس وفترة الخطوبة كفيلةانهم يقرب من بعض يفهم بعض
تنهدت شاهيناز بحسرة من امنيات سمر التي باتت مستحيلة
بينما شريف كان كمن يقف بين المطرقة السنداد وضع فنجان قهوته الذ يكان امر
من احنظل ووقف يعلن اسحابه
شريف هتفت سمر بترجي وهي تشعر انه بداء يلين لهذا قررأن يهرب
ربت على يدها بحنان
شريف ؛تاكدي ياسمر اني عمري متمنيت وحدة غيرها لابني واني بحاول بكل قوتي اني اجمعهم نظرت في اثره بحسرة وهي تراه هاربا
بينما نظرت فيها شاهي ببرود مفتعل اقعدي ياسمر فيه موضوع مهم لازم نتكلم فيه
جلست على مضمضت منها
انت ليه رفض الجوازة دي ياشاهي ليه بقتي ضد بنتي هي عملت لك ايه
شاهناز؛نظرت فيها مطولا بشفقة بدت لسمر استفزاز ثم اخذت نفسا عميقا
-غلط ياسمر انا ميش رفضها بعكس انا تمنتها فوق ماتصوري انت بس اللي بتنسي
بس ملك مابتحبش فارس وفارس عرف دا
تحدثت بلهفة بكره تعقل وتحبه
شاهينازبحدة مافيش حاجة اسمها بكره تحبه ممكن تقولي تتعود عليه ترضى بيه بس حب لأ
ياسمر احنا ميش صغيرين وفاهمين الحياة بتمشي إزاي
سمرانت بس اقفي جنبها وانا هفهمها
شاهيناز مقاطعة ملك مابقتش صغيرة وكمان ملك فيه حد في حياته وهما متفقين على الجواز والشخص داتقدم لشريف وطلب ايدها منه من كم يوم
تنهدت على صدمة سمر شريف كان بيتكلم بجد
هزت رأسها بنعم
أضافت شاهيناز بتبرير
ميش معقول نغصبها تتجوز حد هي ميش حاس بيه ولاحتى بوجوده كمان فارس ميش هيبقل على نفس يلعب الدورد
ابتلعت لعابها بصعوبة بكاد تقبلت الصدمة
نظرت شاهي فيها بشفقة وهي تزن الامور في عقلها ماهي مسيرها تعرف شريف معاه حق احنا بناجل في الموضوع ميش اكثر هوهيتعقد اكثر
اغمضت عينها لعنت طارق الف مرة
تذكرت حديثها مع ملك التي أبدت اصراركبير على موقفها تنهدت بتعب وهي تتذكر كلمات ملك انا لابعمل حاجةعيب ولا حرام انا وطارق بنحب بعض وهوجاَء وطلبني حسب الأصول والشرع عمو شريف اللي كبر الموضوع
شاهيناز بعتاب هوانت يا بت تهبلتي حبايه اللي بتتكلم عليه مع مين
دقدابوكي
طب لو اللي بيتكلم مجنون يبقا اللي بيسمع عاقل حب ايه اللي ممكن يجمعكم بلاش السن دكان خاطب سمر سمر اللي ضحت بحياتها عشانك اللي هي معتبراكي بنتها اللي سابته بسببك
ملك بصعبنة انتم ليه كلكم ميش حاسين بي ولا عملين حساب لمشاعري وكل واحد جي لطش فيا شوية عشان خاطر الست سمر شاهناز بصدمة الست سمر
لم تسمع شاهينازماكانت تهرتل به سمر من كلمات حمقاَ ء
وترجيات ان تساعدها في تغير راي فارس
فاس بحبك وميش هرفضلك طلب خليه يعمل فترة خطوبة يختبر مشاعرهم هو والله لما يقرب ميش هيقدر يبعدعنها
صرخت شاهيناز بعدان فقدت اعصابها
انت ميش فاهمةحاجة عارفة
اللي بتحبه ملك متقدم لها مين
نظرت فيها بعدم فهم
طارق ياسمر طارق حلتقت الطيور فوق رئسيهما لحتل الصمت المكان زفرت شاهيناز بتعب بينما سمرظلت تنظرفي لاشيء وكانها اخذت مخذر فصلها عن العالم باسره
هتفت بلاوعي طارق مين
اشفقت شهيناز على رفيقة عمرها واغمضت عينها لتنسكب دموعها غصبا عنه غصب عني ياسمر كان لازم تعرفي
نظرت فيها بعيون ممتلئة بدمع
لم تستطع طرح السؤال مجددلكن مالمحها كانت تطرحه
تنفست شاهيناز بصوت مسموع ومسحت دموعها نزعت الطرحت من فوق راسها بعنف
طارق
ايوه ياسمر هو اغمضت عينها تهرب من هذه الحقيقة التي لاتستطيع ان تستوعبها صدمة رجتهابل هدت كل عالمها أغمضت عينها لمدة ضنت شاهي انها قدفقدت وعيها اوانها تريد ان تنسحب من العالم
هتفت بخوف سمر لم ترد ولم تفتح عينها
زاد قلقها سمر ردعليا انت كويسة
فتحت عينها التي تحولتها الى بحيرة من الدماء
بصوت مخنوق
الكلام دميش صحيح
كذب
كذب
صح
اغمضت عينها شاهيناز وهي تبكي لا يسمر دي حقيقة
سمرضعف لا دكبوس
في سيارته كان يجلس قريب من بيتها تتقاذفه الحيرة والقلق يتعارك مع رغبته املحة في النزول والذهاب عها ربطة العقل المتبقةعندهالتي تطلب منه التمهل منذ فترة راي شقيقها يغادر بتجاه لا وجهة رغب في للحاق به وسؤاله عنها
الالم يعتصر قلبه المحترق لاجلها سؤال واحد يدور في خلده يمزق نياط قلبه كيف حالها بعد معرفتها بهذه الصاعقة تصمر مكانه لاهو قادر على الاقترب ولا الابتعاد اغمض عينه يدعوالله ان يكون في عونها
رن هاتفه ليخرجه من بئرافكاره التي علق بها استغفر بصت مسموع وفتحه خير ياعاصم
عاصم؛ انت فين ياحاج تافف ياسين هويرد عليه بنزق فيه ايه ياعاصم اختصر
عاصم؛ تعالى ياياسين انت فين طنط ماجدة تعبانا ونقلنها للمستشفى
نظر لباب بيت سمر واغمض عينه لم يرد لى عاصم لكنه بعد تردد ادار محرك سيارته وغادر مرغما تاركا قلبه خلف بابها ينتظر
بعد مدة كانت ملك تدلف الى الداخل ممبتسمة شلت ابتسامتها وهي ترى شاهيناز وسمر يرمقانها بنظرات بدت لها مريبة وادخلت الشك الريبة لقلبها
السلام عليكم
لم ترد السلام فقط ضلتا تحدقان بها بشكل مريب ادخل رجفات متتالية لقلبها ليهتز بخوف
تسالت بشكل عرض هوفيه حاجة
سمرالتي اختنقت الكلمات بداخل جوفها انا اللي عايزة اعرف لوفيه حاجة عايزة تقوليها لي اكيد عندك حاجات كثيرة عايزة تكيهم لامك حبيبتك
نظرت ملك في شاهي التي اكد لها انها عرفت كل شيَ
ابتلعت لعابها وهي تحاول انتنقي حلقها وترد لبات واضح انك عارفة كل حاجة
عشان نوفر على بعض حورات مامنهاشلازمة
سقطت دموع سمر باسف
طب ليه ياملك ليهه
ملك بجمود ربنا رايد كدا
لوت شفتيها ربنا رايد كد فعل جواب مقنع جدا وكافي وشتافي
مسحت دموعها بعنف وفزت واقفة في لمح البصر كانت تقف امامها لتصفعها بعنف دوت الصفعة في المكان تمزق سكونه وهي تنهج بينما ملك مازالت تحت تاثير الصدمة قفت شاهناز خلف سمر التي ترتجف
رفعت اصبعها في جهها محذرة الجنان اللي في دماغك تشليه وكانه ماكنش
رفعت ملك نظرها فيها بحقد دفين
وبتحدي وان مشلتوش هتعملي ايه صفعتها مرة اخرى هتشليه غصبا عنك
سمر بعد ان صفعتها جاءت لتعيد الكرة امسكت يدها بعنف ودفعتها ملك بعنف حتى تأنرحت وكادت تقع
مين إيدك الحق تلمسيني
انت مين
عشان تضربني
باي حق جاي تعملي كدا
انت فاكر نفسك مين
سمر بصدمة والتي كادت ان تقع لم تتوقع ان تنظر اليها ابنتها بتلك النظرات الشرسة القاتلة بدت وكانها تنظر لعدوتها
صرخت ملك بتهديد
اخرمرة تلمسني فاهمة انا ميش جارية ولا عبدة اشترتيها ولا لعبة ملكك تمشي حياتها على مزجك
سمر؛بصدمة وهي ترتجف أنا انا ماكنش قصدي
والله ياملك ماكان قصدي
جاءت لتلمس خدها ابتعدت بنفور
انا اسفة ماكنش قصدي
ملك ؛ بغضب وببتسامة ساخرة ماكنش قصدك
ملك المنفعلة
رفعت اصبعها تحذرها بتهديد
اخرمرة تمدي ايدك عليا فاهمة
الظاهر نسيتي نفسك
انت ملكيش حق تعملي كدا
انفعلت سمر التي فقد اعصابها
سمر ؛ بإنفعال انا لي كل الحق انا امك
صرخت مقاطعة
ملك؛ انت صدقتي الكذبة دي انت مالكيش حقوق عليا
سمربانفعال لاياست ملك لي وحكسر دماغك كمان لومشلتيش الجنان اللي في دماغك فاهمة وهي تقترب منها وقفت ملك الندلندلها بتحدي انثي لانثى ونسيت وانكرت ملك كل خير سمر
ملك التي ربعت يديها على صدرا
لا
ميش فاهمة فهمني بقا انت
بتعمل كل داليه ولا هي فرعنة على الفاضي
سمر هانم
فوقي لنفسك انا ميش حسمحلك تهنيني تاني
انا مغلطتش عشان تعملني كدا
سمر ؛بذهول كل دامتغلطتيش هوالغلط عندك ايه بضبط
صرخت انا ماغلطتش انت اللي عايزة الكون يمشي على مزجك انت اللي عالقة في الماضي ميش راضي تطلع منو ميش ذنبي ان حياتك فاشلة ميش ذنبي ان الكل بيسيبك وبيعد عنك
ميش ذنبي انك عانسه
انت اللي اخترتي الحياة دي محدش فرضها عليك فبلاش تحملي غيرك ذنب ملهمش دعوى بيه كفايه بقا اا زهقت من العيش دي
زهقت من تدخلك في حياتي من تحكماتك من سيطرتك كفاية ذل ممرمط
من حقي اعيش من حق احب وتحب واحلم بحياة زي بقيت الخلق
انا تخنقت افهمي بقا ابعي عن حياتي
سمر; إمتلئة عيونها بدموع وبتلعة غصة مرير ةتكورت في حلقها بتعيرني ياملك
ملك؛بارتباك انا ماقصدش بس حياتي مالكيش دعوى بها كفاية سيطرة وتحكومات انا ميش لعبة تمشيها وتقررلها اللي على مزاجك من حقي اختار حياتي
زي ما انا عايزة ميش زي ماغيري عايز من حقي أختار الانسان اللي شاركني حياتي
سمر؛ بصراخ اختارك غلط انت بتظلمي نفسك
يعني ضاقت عليك الدنيا مالقتيش قدامك غير طار
قاطعتها بسخرية لاذعة
هي دي المشكلة هه
سمر بدموع ارجوكي ياملك ارجوكي
هوميش مناسب لكي عمره
قاطعتها بحدة
ملك ;داللي انت شيفاه كمان ماله طارق عيبه ايه
ولا عشان هوبذات
سمر التي قاطعتها بعطف واستجداء
والله إختيار غلط وهيدمرك ياملك بلاش عشان خاطري ياملك حرم عليكي نفسك هو بحاول ينتقم
قبل ان تكمل جملتها
سحبت يدها بعنف هاجمتها بشراسة
انت لي حرام عليكي حسي بيا وسبني اعيش حياتي إنت بتخنقني حرام عليك انت ليه بتعملي فيا كدا
بلاش تعملي مني شماعة تعلقي عليها اخطاء ك انا ميش السبب في حياتك الفاشلة
نظرت فيها بصدمة اهذه ملاكها التي ضيعت عمرها من اجلها
تنهدت ملك وهي تضيف
كمان دي ظروف واقدار وكل وحد بيأخذ نصيبه وانا مليش ذنب فبلاش تحملني عقدك
وكفاية تحكمومات تسلط بقا
نظرت لهاسمر بصدمة وهي ترددفاشلة وعقد إمتى تسلطت عليكي ولا تحكمت فيكي
تدخلت
شاهيناز؛ عيب ياملك دي مهما كان امك
نظرت اليها وهي تربع يديها باصرار امي ماتت ياشاهيناز
سقطت دموع سمر دون سابق إنذار خنجر غرسته ملك في قلبها بكل برود جعلها تشعر بضعفها وقهرها
شاهيناز ;اخذت نفسا تستدعي صبر ها الذي يكاد ينفذ
وهي تكز على اسنانه كاتمت غيضها عمتك ياحبيبتي اللي سهرت وتعبت وربتك وكانت لك اكثر من ام إلي ضحت بحياتها وسعادتها واحلى سنين عمرها عشانك
انزلقت ضحكة ساخرة من بين شفتيها ادمت قلب سمر واحرقت ماتبقا من شضايها محدش طلب منها تعمل كدا ضحت هه ماهوباين والدليل موقفها دلوقت
انا اقولك اللي فيها
سمر هانم عاجبها دور البطلة المضحية الصادقة الطيبة وعايش الدر و مصدقاه
نظرت فيها بصدمة اكثر
اضافت بوقاحة دي وحدة انانية كل همها نفسها بس
كل همها تبقا محور وكل الدورحوليها الكل مشغول بيها الكل بمدح في جمالها واخلاقها في تضحيتها وصدقها الكل بتمنها
وحدة مريضة نرجسية الآنا عندها مرتفعة لدراجته إنها عايشة في وهم صنعتيه من خيالها
هي عايزة تبقا بطلة على حسابي
نظرت اليها باستفزاز وحقد
سمر الطيبة مجرد ماعرفت انه بيحبني وفضلني عليها تقلبت والقناع سقط ومابقتش طايقني وبقت شافني عدوتها منافسة شرسة ليها نسيت حتى انها ربتني وانها عمتي نظرت فيا بقوة الام بضحي عشان سعادة
انا لوكنت بنتها ماكنتش دي ردت فعلها الام بتضحي عشان ولادها الام اللي بتدي من غير
مقابل ولاتنتظر مكافئة على اللي بتعمله بس هي وهي تشر لها عايزة الناس كلها تشاورلها وتعمل لها تعظيم سلام على الانجاز
العظيم
هي زي اللي بعمل خير ارياء الناس ميش اكثر
مجرد معرفتي انه بيحبني وانها مابقتش تهمه
قاطعتها بصرخة مدوية يائسة
صرخت سمر بقهر بيحبك ايه بيحبك ايه لطمت وجهها داشايفك انا فكرك أنا
ملك؛ صراخ إسمعي وحكمي بنفسك
سمر بانفعال داشايف انه من حقه يرجع الزمن لوراء ويعوض اللي فاته دي شايفك حقه اللي ضاع من سنين ولازم يسترد دمريض عارفة يعني ايه مريض كل هم يدمرك
ملك ؛انت اللي مريضة وحقودة كمان ميش قادر تصدقى ان
زمانك وامجادك عدت خلاص ولت ونتهت بص نفسك كويس ممكن تقتنعي انه خلاص زمانك راح احترمي سنك شوية
ميش مكفيك ياسين عمران
سقطت دموعها بقهر
وهي تنظر اليها بأسف
وعادت تسجديها بعاطفة محبة الام الحنون
ملك ياحبيبتي فوقي نفسك ماضيعيش نفسك انت لس صغيرة خدي حد من سنك فارس ايوه فارس إبن عمك بيحبك وبيموت عليك شاريكي مستعد يتجاوز جنونك دواخذك لقطر ويسافر هناك تبتدو حياة جديدة وتنسي الووهم دي صدقني بعد متقعد مع نفسك وتفكري بعقلك هتلقي اللي بتعمليه غلط مايستهلش
جاء تلمس وجهها ابتعدت بغضب وعناد
انت بينك وبينه فرق جي ١٩ سنة يعني عمره بحاله
ابتسسمت بسخرية من امتي كان فرق السن عيب ولاغلط دحتى ميزة حيفضل شيفني دلوعة وصغيرة ميش حيستخسر فياحاجة هفضل في عينه البنوت الحلوة الدلوعة اللي تشاورعليه وتحلم به يجي تحت ريجليها خصوص لما اجبه ولي العهد
حبه لي هيزيد يعني نقطة لصلحي ميش ضدي دي حتى سنة سيدنا النبي عليه الصلاة والسلام وتجوز الست عائشة رضي الله عنها هواكبر منها وفضلت حبيبة المفضلة
صرخت بقهرونفاذصبر هوانت فاكرنفسك زي السيدة عائشة ولا هوزي النبي عليه السلام دكان وناوي يتجوزني
ملك
قوست فمها بسخرية لاذعة اهوانت قولتيها كان
يعني غيرة
ميش قادرة تتقلبي فكرة انه فضلني عليكي واختارني
ابتسمت بسخرية
إنت كنت فاكرة انه جاي يوصل الود القديم هزت راسها بنفي
لوفكرتي تلقيها ميش ضابطة
الفرق بينا واضح لوكان فيه مقارنة اكيد كفتي هي اللي تغلب
اغمضت عينها تحاول ان تتماسك ولا تتهور بينما ملك تقف اممها بتحدي ممزوج بغرور واستفزاز تواجه سمر بصبر واحتواء
وتناشد العقل تطلب الصبر يارب يارب صبرني
انت ليه ميش عايزة تفهمي انه بيلعب بيكي كل هدفه انه ينتقم مني ويجرحني
مسحت وجهها بعنف بيبصلك من زاوية انت ميش شيفاها ياملك يابنتي انا عايزة مصلحتك
ملك باستفزازواضح انك عايزة مصلحتي
مسحت مكان الصفعة لابرهنتي كمان
سمر؛ انا عمري ما ستخسرت فيك حاجة انا ديتك عمري كله
ابتسمت بسخرية لتاني مرة بقولك
ماطلبتش منك تضحي عشاني ميش مستعد ادفع تمن تضحية
انا ماطلبتهاش
سمر؛ باستجداء اقسم بالله ياملك بيضحك عليكي طارق جاي وفكرة الانتقام مسيطرة عليه صدقني انا أكثروحدة فاهمه
قاطعاتها بشراسة
انت اللي مصدق الكذبة وعايشة فيها لوكان فعلا لس بحبك كان دور عليكي كان جالك وسال عنك افهمي انه نسيكي انك ماضي انتهى خلاص ليه ميش عايزة تستوعبي الحقيقة دي انت ليه عايزة تبقي محور كل حاجة في حياتي
خلاص انت بقيتي ماضي
سمر التي بكت بحرقة من بين شهقاتها
المصيبة انك انت بتفكريه بالماضي دا يعني ماخذك
فقدت ملك المغيبة تماما عن الواقع اعصابها و
صرخت فيها بعدوانية داللي انت عايزة تصدقيه واللي انت بتقنعي نفسك بيه انا ميش شبهك هوبحبني لاني أنا ميش عشان انا شبهك
عشان أنا مستحيل اكون زيك انا مستحيل أكون وحدة جبانة زيك وتخلي عليه
هفضل ادافع على حبنا وقف في وش الكل وهتجوزه سواء وافقتي ولامافقتش مافيش حد له حاجة عندنا
دي حياتي وانا حرة فيها ميش حسمح لحد يدخل فيها وخرجت صافعة الباب خلفها تاركة سمر تتخبط في جحيم افكارها تنظرلباب الذي خرجت
منه بصدمة فقط تبكي في صمت قاتل وهي ترددبخفوت انا ربيت وحش اغمضت عينها بحسرة
انا غلطت فيه ايه
شهيناز التي
اخذت نفسا عميقا وقتربت منها وهي تضمها سيبها ياسمر هي حرة انت عملتي اللي عليكي
سمر بالم هوانا غلطت معاها في ايه انا اديتها عمري كله ياشاهي عمري كله والله انا كنت بجوع عشان هي تشبع انا تخليت عن كل حاجة عشانها انت شاهدة كلكم شاهدين عمري ماقصرت معها هي ليه بتعم فيا كدا
انا خايفة عليها هي مجرد عيلة مرهقة ميش عارفة ماصلحتها فين
ربتت على ظهرها كفاية يا سمر كيف لحد هنا وكفاية سيبها تعيش حياتها زي ماهي عايزها هي حرة
ابتعدت عن شاهي بعنف يعني عايزني اسبها دمر نفسها وقعد اتفرج عليها بكت وبكت وبكت دي بنتي بنتي يا شاهي ليه ميش عايزين تفهمو وتحس بيا اغمضت عينها تنسكب دموعها وهي تعض على شفتيها تسحقها بألم وخوف وشعور بعجز يتسلل الى روحها
أنا ميش هقعد زي العاجزة اتفرج وبس لازم اعمل حاجة
نظرت اليها شاهي بحزن وإلتزمت الصمت
اخذت يدها على غفلة منها وضمتهما أرجوكي ياشاهي ساعدني ساعدني انقذها هوهيدمرها هيدمرها يشاهي أنا حاس بد
تنهدت شاهيناز سيبها ياسمر خليها تتحمل نتيجة أخطأها بدل متحملك ذنب مالكيش ذنب فيه فوقي نفس وإنقذيها اخذت نفسا طويلا كفاية عليه العمر اللي فات ملك مابقتش صغيرة استغلي فرصتك انت كمان وعيشي
دفعت يديها التي كانت تتمسك بهما وكأنها طوق نجاة مبعدة إيهما عنها بعنف
شعرت شاهيناز بألمها وعذرتها بداخلها ففي النهاية هي أم حتى ولولم تنجب
في قصر طارق
كان يجلس بأريحية وهويمددرجليه على تلك الطاولة ذات التصميم الرائع والحواف الذهبية يتنفس سجاره الكوبي الغالي الثمن عادة إكتسبها بعد أن غادر القاهرة دون قلبه كان يدخن في مماضى سجائر ذات مركة امريكية ردئة نفث دخانه في الهواء يشكل بعض الدوائر لينفخها بعنف هويدهس ماتبقى من سجاره بعنف كان قبل الان يكره السجائر ويرها في حكم التحريم اليوم أصبح شبه مدمن عليها تذكر عتاب جنات له ذات مرة وهي تنهره يعني كدا بطلت
ابتسم وهويأخذ السجارمن يدا ويتلفه مأنا وعدتك أتوقف عن السجائر وانا وفيت داسجار وعدتك مادخنش في البيت عشان صحتك وصحة الولاد وانا بعمل كد
هتفت بلهفة وصحتك ياطارق
فتح عينه كنت جميلة أوي وطيبة كل حاجة فيك حلوى أنا ليه ماقدرتش أحبك وظلمتك معايا وظلمت نفسي
رن هاتفه ليجدها ملك اعتدل في جلسته وأخذه
اهلا ياحبيبتي مالك صوتك
هتفت انت فينك ياطارق عايزة أشوفك أناخلاص تعبت تعبت والله خلاص أنا موفقة ميش عايزة أعمل فرح ولاحتى البس فستان كفاية اكون معاك
ابتسم بنصر يعني مامتك موافقة هتف بظفر سمر عرفت

سمر💖🌸وياسين
بعد الفراق نلتقي قلوب
مكسورة
طارق 💔وسمر
في تلك الليلة السوداء
حيث قررت فيها شاهيناز المبيت مع سمر اللتي اكتفت بصمت والبكاء دو تعبير اخر
اغلق شريف الهاتف هوينظر الى لاعلى وقرر ان يخبر فارس بهذا الامر
ماهي باينة لليلة سود من اولها
دقائق وكان يدخل غرفة ابنه الذي انهى صلاته وجلس بقرب والده
خيريابابا
نظرفيه شريف بشفقة فرغم ادعائه الصلابة يعرف انه يتمزق من الداخل
خيريا ابني خير ان شاء الله
تحدث شريف دون النظر الى ملامح ابنه التي كان باستطاعته رؤيتها ببصيرته قبل بصره
انت فعلا ميش عايز تتجوز ملك ولادي ردة فعل ميش اكثر لم يجب فارس لانه فعلا لايملك الاجابة
تنهد شريف؛ شوف يا إبني الحياة مجموعة من الدروس بنتعلمها على مراحل ساعات بتبقا ردات فعلنا اقوي من اللزوم نظرفيه فارس بتفحص يستفسر عما يدورفي خلده
اخذنفسا عميقا
كل الناس بتضعف وبتغلط بس ميش كل ناس تقدر تعفو وتسامح
وملك لس صغيرة ميش عارفة توازن الامور ولا عارفة مصلحتها فين ولحب يسامح ويعذر ويدور على احاجة الحلوى لحبيبه ويتغافل على الحاجات الوحشة
قاطعه فارس بحدة باباب اللي بتطله مستحيل ميش انا اللي ضي بانصاف اللول ولا انا اللي فرض فسي علىوحدة ميش عايزني ملك اختارت وانا بحتر اختيارها وخلاص كفاية علينا نفضل ولاد عم واخوات
ابتلع شريف لعبه بصعوبة
حتى لواختيارها غلط
تنهدفارس بتعب كل واحد يتحمل مسئوليه اختيارته
شريف خذبالك يا فارس الحب ميش تملك وانانيه الحب تسامح واحتواء وعطف حنية
فارس؛ حب ميش ذل وتنازلات وانالوتحطيت في الاختيار حختاركرمتي
تنهد يعني عارف
هزراسه باجل عشان كد مرضتش نقرا الفاتحة
هزراه باجل
طب ليه ماجتش قولت لي ليه مرمتش نفسك في حضني ميش انا ابوك تنهد بحرقة
نظر في البعيد واكانه يتذكر ماحدث تنهدبعمق كفاية اني سقطت من نظر نفسي
تحدث شريف بنبرة حانية مليئة بالعاطفة الابوية ليه بتقول كدا يابني كل واحد بياخذ ناصيبه وربنا ميش رايدلكم تكمل مع بعض
فارس؛ عارف ورضي
ربت على كتفه ووقف تصبح على خير صدقني هي الخسرانة
بكره تندم وتجي لحد عندك وتترجاك
فارس؛ انا خلاص شلتهامن جوي ميش عايز ارجع للموضوع دتاني انا قررت اسافر لبحرين انت عارف اني تعرض عليا عقد عمل هناك كنت متردد بس نظر في البعيد وكانه ان ياجل قراره لا جلها فهم شريف صمته ولم يشئ ان يحرجه
هزراسه بتفهم بلاش تتسرع وتاخذ قرارت تندم عليها
.٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
في فيلا ياسين
يجلس في شرفة جناحه هاتفه بين يديه مترددقلبه يطلب منه ان يتصل بها ويطمئن عليها وعقله يطلب منه ان يتريث
وبعدين ياياسين اغمض عينه واخذ القرررغم صوت عقله ضغط لا ارادي على رقمها وانتظر الرد تسللت اليه فكرة عدم ردها وعذرها رن ورن تنهدباستسلام ومع ذالك اعاد الكرة مرات ومرات دون ياس ولا ملل
بعد ساعتين
شاهيناز؛ سمر دالحاج ياسين وهي تشر لهاتف
الظاهر حاسس بيكي ردي عليه ياحبيبتي الرجل كثر خيره بيتصل بقاله اكثر من ساعتين بيرن
رفعت راسها من على ركبتيها بعيون تورمت من كثرة ضرفها لدموع وبخنقة ميش قادرة ياشاهي اقفليه الله يخليكي
شاهي عيب ياحبيتي طب هوذنب ايه اهوبيرن من تاني فتحت شاهيناز الجهازوضعته على اذنها وهي تبتسم بتصنع وتشرلها عشان خطري ردي
نظرت فيها سمر بقلىة حيلة
ياسين بلهفة عاشق متيم اضناه الشوق والانتظار وسكن قلبه الخوف والقلق
السلام عليكم ازيك ياسمر مالك
انت كويسة
صمتت تنقي حلقها وتبتلع احزانها حاولت ان تجعل صوتها يبدو عادي قدر الامكان لكن لم تنجح
سمربصوت مختنق كويسة الحمدالله
سقط قلبه بين قدميه من سماع نبرتها المهزوزة
بنطق لقلب لا اللسان بلهفة مجنونة
مالك ياجنتي
كتمت شاهي ضحكتها اخذت سمر الهاتف منها وهي تزمجر
الحمدالله
كوسة
هتف بلهفة واضحة كويسة ايه وصوتك باين انك ميش مبطل عياط من الصبح
ابتلعت لعابها بحرج وهي تهمس لا ابد
هتف بترجي سمر
انسابت دموعها غصبا عنها وافلت لسانها يشتكي هم قلبها وضعفها
تعبان ياحاج تعبانة اوي اوي
ااغمض عينه التي انسكبت منهما الدموع غصبا عنه وشعور بعجز يتغلغل لداخل روحه
سلامتك ياقلبي
فتحت عينها على مصرعيها وكأن الكلمة تحولت الى مرهم طيب جراحها وهي تتوهج بنور الخجل
نظرت فيها شاهي وهي تبتسم بخبث وخرجت تاركة لها مساحة لتشعر بحرية وارتياح دون ان تحرجها
لتجد ملك تقف تتجسس عليهما ونيران تشتعل بداخل مقلتيها
ربعت شاهيناز يديها على صدرها ميش مكسوفة من عميلك
وقفا تتصنتي كمان
تخصرت ملك وتكسف ليه ولا هوحلا ل عليها حرام على غيرها المفروض تدخولي تقولي الكلمتيين دول لصاحبة المقام الرفيع الحجة اللي ميش مكسوف من نفسها الظاهر انها نسيت سنها دي لوحت بيدها بوقاحة دي عدت الثلاثينرفعت شفتيها باشمئزاز
فاكره
نفسها مراهقة في سن ١٧ سنة
بتكلم حبيب القلب في نص الليل وبتشتكي له مني كمان ومن تصرفاتي ثارت شاهيناوسودت نظرتها
سحبتها شاهي الى غرفتها ودفعتها واغلقت الباب
صرخت في وجهها كللبوئة شرسة وانت مالك في ايه ايه إيييه انت صنفك ايه ياشيخة مابتحسيش
مابتندميش
ماعندكيش رحة الدم فاكرني ميش فاهمكي ميش فاهمة حركاتك
اختشي على دمك وخلي عندك شوية ذوق
ميش دي الست اللي ضيعت عمرها عشانك ليه عايزة تدمري كل حاجة حلووى ف حياتها ليه مستخسر فيها شوية حب وتعوض على شافته بسببك
ردت بعنف وعدوانية واضحة صرخت في وجهها بقوة
شافت ايه مالكل بيحبها وبيتمنالها الرضى ترض هي اللي وشها ميش وشه نعمة وتموت في المرمطة والمسكنة دفعتها شاهي بكلت يديها حتى سقطت فوق السرير جثت فوقها تخنقها عارفة أنا لومكانها كانت موتك ورتحت ضغطت على عنقها والاخرى تكافح لدفعها وللخلاص احمدي ربنا
قاومت ملك بكل قوتها لكن شاهي سيطرت عليها بعنف انا فعلا بديت اكرهك نظرت فيها بمقت عاركت ملك لتخلص منها
عارفة تستهلي اللي حيحصل معاكي
عارفه ليه عشن انت وحدة وواطية وخاينة لعشرة ناكرة للمعروف
مطمرش فيك الخير
هستي منك ايه بعد ان تركتها دفعتها وجلست بينما ملك تمسك عنقها بفزع نظرت فيها شاهي بتشفي أنا ميش سمر الطيبة واللي على نياتها
اوعى تفتكري اني ميش فاهم نظراتك لحاج ياسين نظرت فيها ملك بصدمة انا كشفاكي من البداية
توسعت عينها وهي تمسك عنقها بفزع تتذكر عنفها الذي واجهته
نفضت يديها ولوحت في الهواء بهما
عارفة ماعبركيش ليه عشان هوحاجة كبيرة اوي عليك عشان هوالوحيد اللي شاف الفرق اواضح بينكم
وتعرف عليكي بسهولة وعمره مالخبط بنكم
عشان شيفك صح شايف سمر بقلبه اللي عمره مايتلخبط بنكم
كفاية عليك الخاين اللي زيك ميش بيقول الطيور على اشكالها تقع
اهوربنا هيوقعك في شرك
ملك؛ بدفاع ويدها ترتجف وحدة مريضة اكيد تفكرها حيكون متخلف زيها
وقفت وهي تهندم ثيابها اقنعي نفسك اول
نظرت فيها ملك بحقد وكراهية
لم تعرها شاهيناز اي اهتمام تحدثت بنبرة جادة بكره تندمي ياملك بس الاوان حيكون فات
ربنا حياخذ حق سمر منك اوعي تفتكران طارق بيحبك ابتسمت بصخرية دماخذك رد اعتبار ميش اكثر
انت ماشفتيش حب لسمر زمان
ملك؛ بصراخ لابيحبني مستعد يعمل اي حاجة عشان ارضي عليه حتى انه اشترالي يخت وسجله باسمي وهيعملي فرح كبير وهنعمل شهر عسل في باريس
اهم حاجة عند انه يكون معايا
وطلبتنجوم السماءبجبهم لي كل هم سعادتي
نظرت فيها شاهيناز باستحقار وخرجت صافعة الباب خلفها
تركة ملك تتخبط في جحيم نيران الشك التي اعلنت فتيلها بداخلها
هم ليه كلهم بيكرهوني كدا
بكت بقهر
بينما عادت شاهيناز كانت تدخل لغرفة سمر هو الحاج العاشق قفل بسرعةليه يعني لس بدري تحدثت بخجل وهي تمسح دموعها يعني ماصحش اللي انا عملته الراجل فيه اللي مكافيه حيشل همي كمان
ابتسمت شاهي
اكملت بخجل وتردد
ميش عارفة إزي انسحب لساني مني بوحت بكل لجوي من وجع
شاهناز؛وارتحت ياسمر هزت كتفيها ميش عارفة ياشاهي بس كلامه طمني حسسني اني ميش غلطانة تدمعت عيونها مجددا هوانا غلطانة يا شاهي
ماكنش لزم اتعامل معها كدا
تنهدت بحزن على مجرد صفعات من يدها الرقيقة غيرمكترثة بالم قلبها الذي لاتريد ان تعلنه ولا الاعتراف به لقد تحدثت اليه اجل لكن بتحفظ خشيت ان يفسر مشاعرها بطريقة عكسية حتى شاهي تخشي ان تفهمها خطأ بررت بعد صمت انا خايفة عليها هي ميش فاهمة حاجة
اغمضت عينها بالم وخوف
ثم هتفت بحزم انا اقوم اصلي ركعتين لربنا زي ماقال الحاج مافيش حد حيحس بي غير ربنا
على الطرف الاخر كانت النيران تلتهب في صدره الرغبة الملحة في الذهاب اليها ومواساتها طفت لسطح وبات لايمكنه دحضها حاول تشتيت انتبهه لكن بطريقة ماتقافزت الفكرة الطفيلة الى السطح وايدهاعقله المغيب خطف مفتاح سيارته وحمل سترته ونزل مسرع قبل ان سصحوعقله ويؤنبه على هذه الفكرة التي الاتليق لابمقامه ولا وضعه
كيف سولت له نفس ان يذهب ويجلس امام بيتها بدت الفكرة مجنونة لم يناقش تفاصيلها لكن وجد نفس يوقف سيارته بقرب من منزلها ويراقب ذالك النور الخافت مالمنبعث من نافذة بيتها
تنهد باسى مالذي يفعله ناره لم تخمد وقلقه زدادواضحا انها لم تنم من الجيد ان شاهيناز بقيت معها في هذه الليلة العصييبة
من البيت الحزين ازحاحت ملك الستارة بتثاقل واسندت راسها إلى الزجاج النافذة الذي كان باردا طمعا في تهدئت البراكن التي تتفجر بداخله بعدان هجرها النوم ليقع بصرها على سيارة ذالك العاشق الهارب من الزمن الجميل تقوص فمها ببتسامة ساخرة من الوضع
اخذت نفسا عميقا واخرجته دفعة واحدة جاي لحد هنا عشانها ياحاج ماتدخل تاخذ في حضنك احسن رمت الستارة بعنف وتمددت في سريرها تتقلب كمن يفترش الجمر
في ساعات الفجر الاولى كان شريف ينقر على زجاج نافذة السيارة هومتكأعلى المقود بعدان سحبته غفوة النوم فتح عينه بتثاقل على تلك النقرات المتتالية
اعتدل هويقوم عنقه يشعربالم انزل زجاج
صباح الخير ياحاج ايه اللي منيمك كداانزل الله لايسئك نصلي احنا منطقة شعبي وناس ميش هتفهم نوياك الطيبة
حك ماخرة راسه باحراج ونزل متثاقلا
لايجد تفسير واحدا مقنعا
ابتسم شريف وربت على كتفه خلينا نروح للجامع انا اول ماتصلت بيا شاهي نزلت على طول ماكنتش مصدق
اهوناخ الاجر وبعدين نتكلم لاني محتاج لرايك
في البيت
بداخل قهقهت شاهيي على تلك المختبئة خلف الستارة تترقب خطواتهما المتباعدة
شعرت بحتراق وجنتيها واذنيها وهي تنهر شاهيناز كفاية ياشاهي
نظرت شاهي من خلف الستارة هوالحاج روميو مشي بنت الذيذ مين قدك عاشق بجد لليلة بحالها بايت في العراء نظرت وجدت سمر دخلت لغرفتها نظرت لنافذة ثم رددت لما اروح اغلس عليهاشوية
بعد ساعات ارتدت ثيابها ووقفت تعدل نقابها
بينما شاهيناز تنظراليه ميش كنت اعتذرتي من الحاج وداك اجازة النهاردارايحه فين ياسمر انت حتى مانمتيش وانا سيب الولاد وشريف وقاعد معاكي
سمرالتي عدلت نقابها معلش ياحبيبتي فيه مشورهم مهم لازم اعمله
كمان انا قولت لك روحي لبيتك شريف بكابر بس دمحتاجلك اكثر مني بيتجج بفارس
كثر خيرك يا شاهي عمري ما مانسى وقفتك معايا ميش عارفة من غيرك كنت هعمل ايه
زمت شفتيها بتضمر ياهبلة انا اختك فيه وحدة تشكر اختها وهي بتقوم بوجبها
بعد مدة خرجتا معا اصرت شاهيناز على مرافقتها اوعلى الاقل توصلها لكن سمر رفضت
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠ ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
في فيلا الصاوى
مازالت مليكة تتدلل عليه هويستقبل دلالها برحابت صدر لم تعهدها فيه
ابتسم لزمردته التي بدأت اعراض الحمل تظهرعليها وهي تاكل بشراهة
ابتسم هويضع اللقمة في فمها بزمتك فيه وحدة عاقل كلاس وكيوت تطلب القرف اللي انت بتكليه
زوت بين حاجبيها وزمت شفتياها بعبوس بات يعشقه ماتقولش على نعمة ربنا قرف لوشدقه ومال مقبلا زوية شفتها بقبلة خاطفة كبرق بركاتك ياشيخة مليكة انا جايب الفسيخ لحد السرير وبصل اخضر كمانقالها باشمئزاز واضح
هب واقفا انا خايف من الحمل المردي متقومي ياروحي نروحي لدكتورة نطمن وبمرة نعرف جنس الجنين خايف تجبي اثنين بلطجية
نظرت فيه وهي تحرك راسها برفض
بكره معاد الدكتورة وانت وعدتني مانشوفش جنس الجنين لحد يوم الولدة
عاصم؛ كنت اهبل ياحبيبتي وفاقد لادراك وبركة فيكي
مليكة وهي تكمل اكلها بهدوء روح ياعاصم لشغلك ومتنساش وانت راجع هات معك شوية سردينا على جمبري ولا ااقولك بلاش جمبري هاتلي كبدة محمرة على الجمر وكم سندوتش فول وطعمية
نظرفيها هويرفع حاجبه لوكة قلبي محسسني اني في فلم الرسالة وانت هند معرفش ليه كل ماتطلبي الكبدة تجي صورة الست منى واصفة وهي بتقول مزق ياوحشي قالها بدرامة
ضحكت بقوة هوانا بقولك هتلي كبدة بني ادمين
ارتدسترته ونثر عطره حوله ليزداد اثارة وجاذبية نظرت فيه بوله يؤكد غرقها في بحرعشقه حتى اذنيها
تخابث عليهاوهوينظر اليها في المراة بعد ماراها وراى نظرت العشق الصارخة التي لم تخفيها يومااصلك بتكليها بلهفة فضيعة وانا خايف عليكي
وضعت مافيدها وقامت خلاص سديت نفسي اروح اغسل ايدي
عاصم ؛خذي شاور يكون احسن تخصرت وهي تنفخ بغيظ قصدك ايه
استدار بذعر ماقصديش يايروحي
انا كمان قولت كد
ابتسم بارتياح فه لم يعد يستطيع مجابهة تقلبتها
نظرت فيه بعين القطة وقتربت بدلال عاصم حبيبي هو انت عرفت ازي بموضوع ملك اابتسم هويحوطها بذراعيه ياروحي انا مافيش حاجة بتخفى علي هوانا شوية
عارفة يالوكة دي فرصة ذهبية للحاج ياريت يستغلها مايضيعاش
نظرت فيه ببلاهة فرصة ايه ياسين حيستفيد ايه من الموضوع دا
نقر على خدها بلطف بكرة تعرفي ولوانه ملك صعبانة عليا رايحة في الرجلين البنت لس صغيرة متستهلش قالها بنبرة حزينة متأسفة
دفعته بعنف عنها ونيران الغيرة تتأجج ،في داخل صدرها مايصعبش عليك غالي ياحبيبي
نظرفيها بصدمة لم يستوعب ردة فعلها في البداية
نظرت فيه بعيون متوهجة غضبا ثم دخلت لحمام وصفعت الباب استفاق من صدمته هوينظرفي الباب الذي سد في وجهه قبل ان يصل بكل عنف وبغضب من زمردته التي بدات تتمرد ابتسم بثعلبية
بينما هي كانت تتوعده بحرب لا قدرة له عليها ماشي ياعاصم ماشي ان ماوريتك النجوم في عز الظهر
كركر من الخارج
على جملتها التي استقبلها قلبه بسعادة
وضعت يدها على فمها فهي لم تعتقد ان ذالك الثعلب الماكر يسمعها
ادرك ردة فعلها هوالذي يحفضها عن ظهر قلب ككتاب مفتوح يقراه كل يوم بتشوق أراد ان يتلاعب بها كعادته
على فكرة اللي بيتكلم في الحمام بيتلبسو والجن العاشق اليمين دول بيدور
زمانه قاعد مسنظر العيون الزمردية
ضحكت من الداخل
اقترب من الباب ونقر عليه باصابعه بتناغم وكرر ضحكت يعني يعني قلبها مال خلاص الفرق مابينا تشال ٠٠٠
٠/٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠ ٠٠٠٠٠٠
في شركة ال عمران
كان على نقيض شخصيته يدور في مكتبه كمن فقد كل صبره يعلم انها لن تاتي لكن ذالك الشعور يحاسره من كال زاوية الرغبة المجنونة التي تلح عليه ان يكون معها في هذا الوقت العصيب استولت عليه اخذ نفسا عميقا وداار على كعبيه ليجلس على كرسيه الذي بدله كانه يجلس على الشوك نقر باصابعه على سطح المكتب وعقله يجبره على سحب اي ملف ليتصفحه عله يسكت به المعركة القائمة بداخله بعد ان استجاب عادودفع الملف بنفاذ صبر اخذ هاتف نقر عليه ليتاتي صورتها تتربع على الشاشة لست الصورة حديثة ولكنها رافقته لليالي وايام طويلة كانت بالنسبة له كأفيون الذي يخمد قلبه ويسليه مرارصبعه برفق وكأنه حية تتنفس امامه وتنبض بالحياة
يخشي ان يخدشها وهي اثمن من اي شيء ثمين يملكه خاطب الصورة بصوت مسموع بعدين يجنتي يرضيكي كد انا خلاص حاسس اني تجننت على الاقل ردي عليا
حاسس بيكي والله دار في راسه حوار يتوسل فيه ان تمنحه شرف سماع صوتها هويعذرها ويعرف ان الامرصعب وان ماتمر به ليس سهل لكن هذا النابض لا يريد ان يفهم وهولايجد طريقة لسيطرة عليه والجام الحاحه اخذ نفسا عميقا ونقر بلاترددعلى رقمها ينتظر الرد يرجح ان لا تجيبب ويعذرها فهي متعبة جدا وقضت الليلتها مستيقضة واكيد لاتملك ولاذرة قوة لتنظرفي الهاتف وربما تكون تركته في مكان مامهملا مع ذالك وضع سناريو لاجابة عليها دا الحوار بداخل قبل ان يسمع رنين الهاتف هويقدم اعتذار اولا بعتذر عن الاتصال شارحا قلقه وخوفه ورغبته في الاطمئنان عليها لا اكثر هوفقط سيكتفي بسماع صوتها همسها ستكون كريمة جدا معه لو قالت الو فقط لو طلبت منه ان يعذرها لانها متعبة اكيد ميش وقته عارف والله انني ببالغ بس اعمل ايه ياسمر خلاص مابقاش عندي ذرة صبر انت استذفتيه كله
والله تعبان بجد
سلامتك ياحاج
كانت الجملة كفيلة بان تطيره وتزرعه في اعلى الغيمات القطنية فز واقفا بجسده المرتعش وكل خلية متحفزة على حد كادت تلك الواقفة على بعد عدة كيلومترات عنه لكنها قادرة على ان تمارس سحرها عليه تجمده مكانه
ليس بعيد ان تصيبه بسكة قلبية بعفويتها
ردبعد ان استجمع شتاته ازيك ياسمر
هي الكلمة الوحيدة التي استطاع ان يجدها في راسه الخاوي قالها وعيناه مغمضتين يحاول ضبط دقات قلبه التي فاقت كل المعدلات المعهودة والاستثنائية
هتفت بعد ان تسمرت قدمها مكانها كمن يصارع لكبت موجة من المياه المالحة التي تتدفق لتسكن عينها الحمدالله
رمى اعتذاره بشكلا عرضي ضمني عارفة اني بتصل في وقت ميش مناسب بس والله غصبا عني ميش قادر
نفسي اطمن عليكي قدم مبرره بسرعة
كثر خيرك بعتذر ياحاج اصلي
لم تجد كيف تبرر ولا حتى كيف تخبره الى اين هي ذاهبة فقط حاولت ان تنهي اتصالها بسرعة كمن يركد في اتجاه غير معلوم مع ذالك يعرف وجهته
احس ياسين بربكتها حين طرح سؤاله مستفسر من باب الطمئنينة هو انت خرجتي
عرف من صمتها وتلبكها وضوضاء االتي تصله عبرالهاتف ذالك
اسرعت في انهاء المحادثة بينهما معتذرة غير معلنة عن حجتها
نظرفي هاتفه الذي انقطع نبض الحياة وصوت قلبه يدق ويدق بخوف لنقر على لسانه بكلمات مبهمة هي خرجت
تسأل بقلق يعني رايح فين بدري كدا
بعدلليلة انبارح ازي قدرت تقوم من السرير
جلس وعقله لا يحيد عن التفكير بعد ان اعلن عن حلول صداع بداخله طلب قهوته المأجلة علها تريح عقله
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠ ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
في الفندق وصلت سمر
اخذت نفسا عميقا وتجهت
نحوى المكان الذي يتواجد فيه سألت عنه دلوها على مكان جلوسه توجهت بخطى واثقة لكن سرعان ما اختلت وتعثرت واصبحت خطواتها مترددة كل ماإقتربت من المكان زاد ت نبضات قلبها ليس من السهل ان تقف امام ماضيك امام شخص كنت تعتقد انه هوالحياة كان في مما مضي يعني لك الكثير وفجأة تخلي عنك وانت في امس الحاجة اليه ليختارلك القدر طريق اخر لم تكن حتي تفكر فيه اوتتخيله هوالقدر دائما يكون رحيما لانه من صنع قدير رحيم رحمته شملت كل شيء
جمعت قوتها وتجهت نحوه
كانت مرتبكة مشاعركثيرة تتخبط بداخلها لكن لابد من المواجهة الامرلم يعد يطاق ولا يحتمل التاخير
رمت السلام بطريقة عرضية
السلام عليكم
لم يستدر بعد لكن الصوت جعله ينتشي ويبتسم وقف ياخذ نفسا عميقا معبقا برائحتها التي لن ينكر لحظة انه تشبه رائحة الجنة
همس بداخله سمر لن يخطأ الصوت مهما غاب عن مسمعه حتى لوكانت الف سنة يستحيل ان يخطأ رائحتها نبرة صوتها اخذنفسا مسموعا خزنه داخل روحه عبقها المميز يداعب مخيلته اتي انشرحت وعادت ذكرياتها التي لم تغب يوم عادبه الزمن الى مهد الشباب هويري نفسه كمراهق يقف عند باب مدرستها يراقبها بعيون تنطق عشقا وشوقا حاول السيطرة على دقات قلبه التي خرجت عن السيطرة لكن بسمته التي مزقت وشاح الظلام لتستقر على شفتيه بشكلا موسع
وعليكم السلام
اهلا ياسمر تاخرتي كثير
يعني كان لازم اللفة دي عشان تجي
وبلهفة واضحة استدرمديده يرحب بها
ازيك ياسمر
نظرت في يده المدودة التي ذات يوما احتاجتها ولم تجدها
اسفة مابسلمش ازيك يادكتور طارق
قوس فمه ببتسامة عابثة
ام
دكتور طارق
اشرلكرسي
اتفضلي
على كد اقولك ياحاجة سمر
جلست وهي تنظر من حولها بترقب وحذر
ابتسم لعيونها التي تتهرب منه
وحشتني ياسمر
جحضت عينها بصدمة وخجل
تنهد بشوق إنت عارفة دا من غير محلف ظل يتامره ويروي عطشه رغم تذمره من ذالك القماش الذي تخفي وجهها رائه لكنه لايمنعه من رؤيتها ليحتاج ليرها بعيونه فقلبه الذي استطاع ان يقطع المسافة ويشعربه اكيد قادر على اختراق ذه القطعة ليرها بوضوح تلك الملامح التي حرفرها منذ سنوات بداخله وماتزال بداخله مسد على خاتمه وتنهد
دون مقدمات هتفت بشراسة
عوز ايه من بنتي ياطارق
تلذذ بسماع اسمه بين شفتيها
ابتسم هويرتشف رشفة من فنجان قهوته بإستمتاع وكأنها محلاة بعسل بل بنكهته المفضلة
من زمان ماسمعتش إسمي يتنطق بحلوى دي
وسعت عينها إنت مجنون
لم يعر هرتلتها اهمية أكمل بقهر ميش بنتك ياسمر امتى هتعرفي دا وتقتنعي بيه حطي النقط على الحروف الصح عشان نتفق اوعلى الاقل نعرف نوصل لنقاش مفيد
نظرت فيه بغضب يتطاير من مقلتيها تقبل ردة فعلها برحابة صدرا هويرتوي من ملامحها التي لم ينكر لحظة شوقوه اليها

سمر وياسين
تستمر الحياة في دورتها دون توقف تحمل في جعبتها الكثير من الحكاية تموت قصص لتدخل طى النسيان
وتولد حكاية من رحم الاحزان لتكون بداية اخري
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
في المستشفى
حدق فيه بسخط ومع ذالك هزت راسها بالموافقة حاضر يدكتور عمر فيه اومرتانية
نظرفيها بتشفي لا مافيش ماتنسيش تروحي تغير للمريض على الجرح
جاءت لتعترض وهي تتمت انا دكتورة ميش ممرضة
لكنه لم يمنح الفرصة برحيله وفريق من الاطباء خلفه وكيف تعارض بعد تنبهاته الاخيرة التي كانت الانذار الحازم والذي بعده سيفصلها من التدريب في المستشفى هي تعرف انها ليست منضبطة لاشغوفة بعمل ولا ماهرة لكنها قابلة لتعلم ومع ذلك لوفعل والغي تدريبها هنا
الهوة بينه وبين والدتها ستزيد وسيزددا سخطها وكرها له وهذلن يصب في مصلحتها مصلحتهاهنا فكرت بانه يستحيل ان تقبلها مستشفى اخرى لتدريب وان قبلتها بعد توصيات وادها
اكيد لن تكمل الشهروتطرد لوت شدقها بتهكم وهي تقول كان ماله قسم اثار ماهوحلوى كنت حجيب السنة وانا نايمة
نظرت فيها شقيقتها التي عكسها تماما ميش لازم تعملي اوتدرسي في حاجة تحبيها ياشوشو بس لازم تحبي عملك عشان تبدعي فيه
دارت على كعبها بسلاسة وجلست خلف مكتبها هواخوكي ما جابليش مكتب شيك زي دا ليه ميش انا برده من العيلة وهبقى دكتورة زيكم على فكرة انا بحب الاطفال ديما بجبلهم شكولاطة مارشميلو كمان شبس
واسأليهم
هزت راسها بتعب تعالي لما افهمك الحاجات اللي مستعصية عليكي عارفة ياشوشو طب اطفال دامتعة لذيذة اوي انت بس ميش عارفة قيمتها
نزعت معطفها بعدين يا جيجي اهو خالدجاي عليك اكيد محتجلك في موضوع مهم عشان تضبط اموركم وتتفقو على الفرح والذي منه خليك اوفر شوية وبلاش تصدري له وشه الخشب
اروح انا لزفت اللي اخوك مصر اروح اغيرله ابتسمت باذي وهديله معايا شكولاطة
ابتسمت لهاشقيقتها بمحبة وهي تعتقد انها ستذهب لطفل الذي اجرت له العملية فارس ولد زي العسل خلي بالك منه ياشوشو الولد حساس جدا لس ميش متقبل فكرة موت والده والدته بتقول انها بتحاول تساعده بس انا نصحتها تاخذعند دكتورنفسي احسن
ربتت بحنان على كتف شقيتها تحملي عصبية وعناده شوية اكيدربنا هيكفئك على نيتك سرحت شيماء في حديث شقيقتها هوفعلا طفل عنيد وعصبي جدا لكن كل هذا يجعلها تنجذب وتشاكسه اكثر لسانه الحاد ونظرته النارية كلماته الصلدة والباردة مع ذلك تريد ان تذهب لاتعلم ربما لمقابلة شاهينازا التي لم تكف عن تكرار طلبها بعودة واليوم اتصلت بها لتاكد على حضورها منذ متى بداءت تحافظ على وعودها ومتى كانت تهتم لآراء الاخرين اونظرتهم عليها تذكرت ان والدتها اكدت على حضورها اليوم لان ذاك المتملق للزج الذي تصر والدتها على خطوباتهاله كم هوابله واحمق هل هي بحاجة لامواله ومركز والده لوت شدقها بتهكم والفكرة الماكرة ترن في داخل راسهاسوف تذهب لذلك الاحمق لتزعجه وبمقابل سوف تتخلص من ذالك اللزج ومن جهة اخرى سوفترضي غرور اخيها وتشعره بانها مطيعة وملتزمة وستتخلص من ارشادات ذالك الدكتور المشرف الي لايطيقها ولاتطيقه
ومن جهة اخرى سوف تحصل على جلسات لتدليك وتنظيف بشرتها بلامقابل ضحكت بمكر طفلة سوف تقوم ببعض المقالب المرحة في ذالك المتعجرف الاحمق وصل خالد الذي القى السلام وهي شاردة في اعماق افكارها الطفيلية
ابتسمت جيجي مرحبة به
وكزت شقيقتها لتنتبه لخالد الذي يحدثها
ابتسمت على ماقال وهي لاتعلم مالذي قاله انسحبت تاركة لهما المساحة الكافية فهي طالمارات هذه العلاقة علاقة ناضجة ومتوافقة تنهدت وهي تكز
على اسنانها ميش انا اللي ست دولت جايبلي سي فوفو دلوع ماما
خالد الذي نظر في اثرها مالها الدكتورة شيماء تبسمت بمحبة عارف يادكتور خالد لوسمعتك كانت هطير من الفرح اصل محدش معترف بمهارتها هنا
وابيه عمر مطلع عينها
خالد؛بمحبة عمر عايز يشوفها احسن وحدة
أنا مشفتش حد حريص على مصلحة أخواته زيه بعد الحاج ياسين طبعا
تبسمت بتأيد ابيه عمر طول عمره الاخ والسند والمحب رغم ان شوشو غلبوية مشاكس بس عمره مزعلها ولوانها من ساعة مجيها هنا وهي مغلباه ابتسم بخبث على كد انا ربنا بيحبني عشان اخترلي البنت الطيوبة المسؤلة وركز في العيلة
رمته ببتسامة خجلة مع تورد خجلا لم يفته ان ينتبه الى خجلها وبتسم ورنا عملية يادكتورة خلينا نجهز
تلعثمت وهي تمد خطاها لامام
تبسم بمحبة حتى وان كان طلب يدها كان تقليدا وزوج صلونات كما ايقولون الانه في الفترة الاخيرة بدأ يشعر بنوع من الاعجاب نحوها لن ينكر انه حصن قلبه من الانجراف وراء عواطفه ولن يتراجع بدليل انه جعل والدته تختار له امراة على مقايس الزوجة المثالية في نظره تنهد هويتبع خطها عازم المرعلى ان يكون اكثر لطفا في المستقبل فهذه المراة هي من ستكمل معه المشوار
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠ ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠ ٠٠٠
في شركة ال عمران
جلس ياسين على كرسيه خلف مكتبه وراسه للخلف مغمض العينين جسده كله ينبض بتوتر وقلق واضح يزفر انفاسه الملتهبة بلا هوادة يستغفر بين كل نفس ونفس
فتح عينه التي دارت في المكان تبحث عن ضالها لتقع مقلتيه المتوهجة على هاتفه تسائل هل يمكن لهذه الادات الصماء ان تطفئ نيرانه اخذ نفسا عيقا ومنع يده بان تمتد الى الهاتف القابع مكانه قررترك بعض المسافة من الحرية لها لانها بحاجة لاستعاب الامر وقد تري قلقه إزعاج وعدم تقدير ولباقة منه عادلإغماض عينه بتعب واضح لكن عقله لم يرف له جفن وظل مستيقضايراقب تصرفات ذالك النابض بحرص فقدبات متهورا ويفاجئه بشكل واضح
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠ ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠ ٠٠٠٠
في الفندق
جلست وقوائمها ترتعد من وقاحة هذا الطارق الذي يجلس امامها وكانه لم يفعل شيئ منذ اكثر من ١١ سنة والآن يعود من الماضي الاليم ليقلب في الرماد كمنفظة
ينفض الرماد الماضي لا وليس هذا فقط بل ينفضه في عينها ويطلب ان لاتتحرك ولا تحتج
كم هو وقح من اين لهو بكل هذه الجرأة ليجلس امامها ويتأملها كأنه حقه المشروع ملت من صمته وعيونه المصلطة عليها عيونها التي كانت في مامضي تحدد خريطتها وموطنها اليوم بدت لها عيون وقحة ومليئة بتعجرف التكبر
النفور منها كان الاحساس الوحيد الذي يطاردها ويسيطر عليها الان لاتعلم لماذ رغم انها خافت من هذه المواجهة لاتشعر ب شيئ غيير ب شعور المقيت وغربة كانها لم تعرفه يما ولم تلتقيه تسألت هل احبته في مامضي ام شبه لها
فكرت في هذه المواجهة لسنوات عديدة لن تنكر وتسألت كيف ستكون
والان تجلس في مواجهته بلا مشاعر خاصة اوعامة اليس من لمفروض ان تشعر بكراهية نحوها بالحنين بعتاب لاشيء
فقط تشعر بفزع من فكرة ان يدمر ابنتها بسب الماضي الذي تكاد تقسم انها نسيته
اخذت نفسا عميقا وتدحرجت بعيونهابعيد عن مرمى عيونه
راميت الكلمات الحادة بعنف اكبر
عايز ايه من بنتي
لم تشأحتى نطق اسمه حتى تغلق اي طريق امامه
رمها ببتسامة باردة
تشربي ايه ياسمر لس بتحب تشربي الشاي باللمون مع طعمه اللذع المقرف
قلبت عينها بملل انا ميش جايه اشرب فلطالما كانت نقطت خلاف بينهما جارته في كل شيء لإترك هذالمشروب
اظافت بعد صمت دام لجزء من الثانية
انا جاي اقولك ابعد عن طريق بنتي
نظرفيه برفع حاجبه
اكملت ملك مخطوبة لابن عمها اللي بيحبها وبتحبه
قاطعها باشارة من اصبعه غلطان ياسمر اولا ملك ميش بنتك احتدت نظرتها
ثانيا ملك ميش مخطوبة
وثلاثا ودالمهم ملك بتحبني أنا
صرخت في وجهه حتى نظر من حولهم
انت ?!
بزمتك ميش مكسوف من نفسك
ابتسم بسخية غير مبالي وانكسف ليه
هواحنا بنعمل حاجة حرام ولا غلط
كزت على اسنانها عارف ملك عمرها كام
هز راسه مؤكد هويشرب قهوته باستمتاع وبرود
امم على فكرة انا لما تجوزت جنات مراتي كانت ااقل منها واشارلاصابع بثلاثة
اغمضت عينها تلعنه وضع امامها النادل كوب العصير
ابتسم طارق هويشرلها ان تشرب عشان اعصابك تهدي ونعرف نتكلم
زفرت انفاسها بغيض
تحدث بهدوءلم تعهده فيه وبرود اكسبته له سنوات الغربة
شوفي ياسمر
اولا انا كان نفسي نتقابل في ظرف غيردا انت ميش عارفة انا قدايه تمنيت اللقاءدا
هز كتفيه بقلت حيلة بس
ماكنتش عايز ولامخطط يكون كد تنهد عمري ماتوقعت اننا هنكون قعدين القعددي
انت مسبتليش اختيار
بدت كالبلهاء لاتعي ولاتفهم مالذي يقوله
تحدث بثقة انا لمارجعت هنا من سنين فاتت دورت عليكي وسألت في كل حتة ممكن تروحيها
نظرت فيه بصدمة
عارفة ياسمراني بقول الحقيقة انا ممكن اكذب على الدنيا كلها انما انت لا رفع يده يرها خاتمه لس ماشلتوش
نظرت فيه بسخط
طارق لوسمحت
ابتسم بانتشاء اناوعدتك ميش حشيل فاكر
عادبها الزمن في لمح البصر لاخرلقاء بيهما إرتجفت اوصلها بينما هوتكهفرت ملامحه تنهدتنهيدة طويلة مليئة بالم والندم
وارتشف من فنجانه بعصبية
نظرت فيه وهتفت بصوت خافت دماضي وراح انتهى كل واح اخذ نصيبه
ربنا كان عايز كدا لا بايدي ولا بايدك
نظرفيها دون ان ينبس ببنت شفة
ملت من صمته الذي طال لتهتف بعصبية عايز ايه دلوقتي عشان تبعد عن بنتي
ابتسم بشر رافض كلمة بنتي
بلاش بنتي دي اصلها بتعملي مغص وصداع كمان
كمان انا قولت طلبي لعمها هومبلغكش ولا ايه
اغمضت عينها تكافح لعدم رمى الكأس عليه تركت الكأس من بين اصابعها وتحدثت بشء من الهدوء انت عارف ان دامستحيل
طارق؛ باستفزاز ليه عيبي ايه هوانت شايفة انه فيه حاجة ناقصني نظرفيها بوقاحة واضاف انا حخليها تعيش ملكة عيش عمرهاماحلمت بيها حنسيها كل اللي فات
اغمضت عينها بتعب وصداع بدء يتصاعدالى كل خلية في راسها
انت عارف ان طلبك دا مستحيل خلينا نتكلم بصراحة عشان نوصل لحل
قلب شفتيه بس انا شيفوطلب عادي جدا مشروع كمان وان
قاطعته انت عارف فرق السن بنكم قدايه انت ازي نسيت انها كانت البنوت اللي كنت تشلها وتلعب بيها وتجبلها شوكلاطة يا اخي حس على دمك زفرت بعنف
طارق؛ بس احنا ميش بنتكلم على البنوت اللي كانت
دي بقت ست مكتملة الانوثة عمرها ٢٢سنة وانا فاكر لماخطبتك كانت يادوب ١٧ سنة
ضربت بيدها على الطاولة بعنف يعني من المفروض تستحى لماتبصلها دي زي بنتك
طارق؛ باصرار بس ميش بنتي ولا بنتك تنهد عمرالسن ماكان مشكلة ولاعمرفرق معايا بلاش المدخل د
دوري على حجة تانية لرفضك
لومكنتش انا نفسي كانت ردت فعلك هتبقا كدا
نظرت فيه وهي تفكر
ابتسم بظفر يعني المشكة فياأنا
اعترفي ياسمر انه رفضك عشاني انا كنت ح
لوسمحت خلينا نتكلم بشوية عقل ابتسم ابتسامة لم تجدلها تفسر ولم تثراكثر من استفزازها
ارتشف من فنجانه
بتريث اشربي العصير عشان تروقي
نظرت فيه بعنف واخذت نفسا عميقا
تحدث بتسلياية فهويريد ان يطيل هذاللقاء وفقط روئيتها تزيد شوقه لا اكثر
ضاق تنفسها وتوتر من موقفه المتصلب
ابتسم هوالذي يحفضها ومع ذلك يعترف انها تغيرت لم تعد تلك اللينة التي يشكلها ويوجهها كما يريد تبدو شرسة وعنيدة جانب لم يكن موجودفيها قبل
اتكلمي ياسمر انا سمعك
نظرت فيه بنظرات نارية لم تزده الا اصرار
اسند ذقنه بيديه التى اتكأت على الطاولة ونظرالى عمق عينها ماتزال ساحرة تترتجف بتهرب كعادتها رغم موجة السخط التى راها تتصاعدبهما لم يكترث
هتف بقوة لواقنعتني بسبب رفضك انا هنسحب واوعدانك حسافر وبعدعن ملك بس
قاطعته بامل يرقص من عينها
بجد انا عارفة انك ديما بتوفي بوعدك اخفظت صوتها وهي تنطق الكلمة وكانها تتذكر وعوده التى اخلفها
تنهد لايسمر انا عمر ماوفيت بوعدي ليكي بلاش ننافق بعض على فكرة انا مابقتش انا
ابتسم بسخرية لاذعة
الزمن بغير كثير خلينا في موضوعنا
ابتسم بخبث بما انك بتعتبري ملك زي بنتك ولواني عارف انها ميش بنتك ماهوميش معقول تخلفي وحدة في سنها حتى لوتجوزنا في بداية خطوبتنا
ساد الصمت وهبت رياح الذكريات والصبي تجلد الاثنين
ابتسم لذكرى تمر بخاطره
اكمل بخبث أناطالب القرب منك ياسمر ولتزم الصمت يتفحص ملامحهابافتراس وكانه يدرس تعابيرها بمنتهى الدقة لاتفوته لاشاردة ولا واردة
أكمل بنبرة غير مباليه في ايد ملك طبعا
نظرت فيه مطولا ثم تحدثت بحزم وانا برفض ميش موافقة يادكتور
ربعت يديهاولاتحب اقولك معندناش بنات لجواز اسفةجدا
وهي تحاول ان تقف
هتف بحدة هتجوزها ياسمر البنت ميش قاصر انت شرعا مالكيش حكم عليها وانا طلبتها
قاطعته
هورافض ميش شريف في حكم والدها والشرع بيقول لانكاح من غير ولي
ضحك
والله ياشيخة بقيتي مفتية كمان دفعت الكرسي ووقفت بعنف
تحدث ببرود
انا طلبتها من خالها هو وافق حددنا معاد كتب الكتاب كمان
ارتجفت يدهاوارتدجسدها الذي خانها ووقع على الكرسي
ابتسم بنصر مع ان قلبه انشطر لنصفين مع سقوطها
غرقت في موجة من القلق فهي نسيت امرخالها الذي رمهاطفلة وهي ماكانت لتتركها له لكنه فعلا يصلح لان يكون وكيلها ويمكنه ان يزوجها ببساطة
رفعت النقاب بعنف لتتنفس بعدان شعرت بصعوبة في التنفس ابتسم هويرى ملامحها التي مازال يعشقها لكن نظرتها اليوم مختلفة حادة وغاضبة لم يرها يوما هكذا حتى هويتركها خلفه كانت مسالمة وراضية وتتمنى له الخير اليوم تبداكثر شراسة فكر لوهلة لو دافعت عليه بهذه الصلابة والشراسة لماكان رحل لوتمسكت به بكل هذه القوة لماكان كل هذا حدث
لمهاوحملها عقله المريض مسؤليه فراقهما
هويعرف انه ركن لكلمات ووسوسا والدته لكنها وسعت الهوة بينهما ولم تدافع عن حبهما عن حقهافيه زفر انفاسه بسأم
هوينظرفيها تغيرتي كثير ياسمر
نظرت فيه بحسرة مين فين ماتغيرش
كبرتي كلمة فسرتها هي كأنثي على محتوها الظاهري
وكانها اهانة اراد ان يجرحها بها
بينماهوفي اعماقه كان يقصد امر مختلف
تنهدت الحمدالله
كبرنا وعقلنا
خلينا ننهي الموضوع داعايز
ايه
ابتسم بظفر وهتعملي اللي انا عايز
نظرت فيه وكتفت بصمت
ابتسم توفقي اتجوز ملك اغمضت عينها تكافح وبل من الشتائم تكورت في داخلها لاتعرف من اين اتت
اناميش عايز اخذها غصب عنك حتى لو ان موفقتك ميش فارق معها بس فاق معايا انت ضحيتي عشانه بيا تنهد وانا يهمني موافقتك ميش عايز اخذها غصب عنك طالب موفقتك
مهما كان احنا بينا قاطعته عشان اللي كان بينا بقولك بلاش يا طارق ارجوك
كان ممكن تترب في بيتك وتبقابنتك بدأت تناشد فيه عاطفة والروح الانسانية وتخاطب قلبه لاعقله
هتف بشراسة ليه عايزة تفكرني انها كانت السبب في خسارتك
تسمرت مكانها وتجمدت الدماء في اوردتها وشرينها
تنهد
يتدارك نفسه دماضي انتهى زي ماقولتي
خلينا ننهي الموضوع دا وافقي ياسمر بلاش تدمري سعادتها باننيتك توسعت عيونها انا هتف بمكر نفسي نبقى عيلة وحدة
نظرت اليه بدي لها مختل صرخت بلا وعي انت عايز ايه
ابتسم بخبث اتجوز ملك ولله هتبقي تيتة تهوس وكيوت اوي ويمكن اصغر تيتة
كادت تقسم انه فقدعقله عقدلسانهاوهي تنظرفيه فقط
بينما بديي متسلي جد بمنظرها
رمهاببتسامة ثعلبية اكيد لوجات بنت حسميها على اسمك
سمر؛ كفاية ارجوك كفاية انت إيييه
طارق؛ انسي اني كنت خطيبك وحبيبك
وحتلاقي الموضوع عادي خالص اتنين بحبو بعض اكيد هتكون نهاية السعيدة البيت السعيد والحلم الجميل يتحقق
نظرت فيه بشر عايز تنتقم من مين ياطارق ميش انت اللي سبتني وانت لسفرت حتي من غير ماتقولي دانت ياخي استخسرت تقولي ان كل اللي بنا انتهي
انا استنيت ترفع تفونك وقولي اي حاجة
دانا عرفتش انك سافرت الا من صاحبك بصدفة انت قهرتني
نظرفيها بلاش ننبش في الماضي ياسمر كلنا تاذينا وتعذبنا وغلطنا ودفعنا تمن غلطنا
صرخت ماحدش دفع التمن زي بكت بقهر وحرقة
شعر بحزن وكاد يقوم ليواسيها لكن جملتها صمرته مكانه حينما اضافت
أنا وملك بس لعشنا العذاب تنهد وجلس مكانه هويحدث نفسه لس نفس الفكرة مسيطرة عليكي لس ميش عايزة تعترفي بغلطك
أضافت بقهر الدنيا ظلمتها واخذت منها كل حاجة حرام عليك انت كمان تظلمها وتجي على البنت اليتيمة كداانا لوغلطت انا اسفة وولله اسفة بعتذر
اخذ نفسا عميقا
وهتف بعصبية خلاص ياسمر خلاص كفاية
اخذنفسا عميقا لوبتعمل كد عشان اغير رآي احب اطمنك ميش هغيره هتجوزها برضاك اوغصبا عنك
فلتت اعصابها عشان تنتقم مني عشان ترضي غرورك
كزعلى اسنانه حتى سمعت سريرها
انت خيالك رمح كثير اوي انتقم منك ايه ياشيخة
بقولك بحبها
ضحكت بسخرية بتحبها ليه عشان شبهي عشان بتفكرك بيا ولا عشان حساس انها هي سبب في بعدنا زمان
طارق؛ ابتسم بسخرية انا ميش حاسس انا متأكد
بس دكان زمان انا بحبها ياملك
نظرت فيه بعيون مملوء ة بالدموع
كذاب يا طارق انت كذاب انت شايفها انا ايوه انت شايفها انا هي بتفكرك بيا
وضعت يدها على فمها تكتم شهقاتها المتصاعدة
مستحيل تحب ملك هي بتفكرك بيا
هودالتفسير الوحيد
ظل صامتا يتطلع فيها بعيون خاوية لاتوحي بشيء ابتلعت لعابها بصوت مسموع وهي تهز راسها بنفي ترفض تفكير في اي فكرة تدور في راسها
تحدثت بهذيان وهي تحدث نفسها بصوت عالى مستحيل ماهوهودالتفسر المنطقي الوحيد ميش معقول بعد السنين دي كلها من دون كل البنات الدنيا كلها تحب ملك ايوه هي شبهي والكل بيلخبط بينا وانت اكيد فكرها انا ماهي شبهي في كل حاجة شكلها صوتها ضحكتها حركاتها صورة مني كل دول خلوك تحس انك عندك مشاعر خاصة ناحيتها
نظر اليها بنظرة باردة مغلفة بشفقة
ابتلعت لعابها وهي تري نظرته الباردة التي سعقتها اهتزت دواخلها وتسلل الشك الى اعماقها يركد كحصان جامح
هتفت عايزتنتقم منها عشان اللي حصل زمان
بس هي ملهاش ذنب
نظرة باردة وخاوية لم تفهم منها شيء
هتفت انت بتبص لي كدليه
زادت انفعالتها قابلها ببرود مميت
عصفت بداخلها الضنون والشكل تسلل الى قلبها
اغمضت عينها ودموع تنسكب منها
دي عيلة ميش عارفة تحددمشاعرها منجذب نحيتك زي اللي بتشعلق في اي حاجة جديد منجذبة نحيتك عشان حاس بنقص عشان طول عمرها بدورعلى صدر الاب الحنين مشاعرها متلخبطة وانت جاي تجددماضيك انتم اللي تنين مشاعركم متلخبطة اللي حسين ميش حب دا وهم كل واحد بدورعلى حاجة ناقصه ولقاها في الثاني
تدحرجت ابتسامة باردة على شفتيه تجبرها على التمدداعتدل في جلسته هو ينظر اليها ولبعثرتها وهروب الكلمات منها بكاد تجمع الحروف
انزلقت كلماته الجافة التى وقعت على قلبها كنصل حاد
قال بكذب هويتذكر لقائهما
اول مشفتها عرفتها على طول
نظرفيها واضاف
انت بترسمي فيدماغك اوهام بتصدقيها
ملك مختلفة تماما عنك مافيهاش حاجة فيها شبهك هوداللي شدني ليها نفس كلماتها نفس اصرارها دوت الكلمات في راسها الذي بدي فارغا
وضع يديه تحت ذقنه يسندها ومرفقيه على ذراعي الكرسي ونظرفها بعيون باردة مظلمة
ملك رغم شبها بينكم بس مختلفة عنك تماما وداللي خلاني احبها عشان ميش شبهك
نظراليها بتشفي وهي لاتكاد تفهم ماقاله
ايوه مختلف عنك اوي ابتسم بسخرية لاذعة كفاية تبصي في المرايه وانت تعرفي إنه فيه فرق سن بنكم واضح اكيد انا ميش غبي عشان ملحضوش
اراد ان يجرحها باي طريقة حتى لوكانت فجة ولاتتناسب مع افكاره وتربيتة ومكانته مشاعره
انت بتكذب انت ب
قاطعها بحدة
ليه عايزني اجرحك اكثر من كد ولا فكرنني بعد السنين دي كلها
هرجع عشان احبك انت مصدقة نفسك
طب ليه
تحدث ببرود مفتعل رغم الالم الذي يسكن قلبه وشعور بفضاعة ما ينطق به
طب ليه?
فيك ايه انت ميش بتبص في المريا
ماهولوبصيتي كنت عرفتي الفرق انا ميش طارق الكيان بتاع زمان طارق الكحيان اللي بيجي بيجي لحارتكم
انا ادكتور طارق علي انت ميش عارفة انا بقيت ايه ولابملك ايه
احادبنظره عنها وتنفس بمق
انت عارفة ان اي راجل بنجذب ناحية البنات الصغيرين دي فطرة
تنهد بتعب اللي كان بينا كان حب وانتهى
كان حب ياسمر
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠ ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠ ٠٠٠٠
في فيلا شريف
نزلت شاهيناز تأمر الخادمة ان تحضرلها كاس عصير لان دماغها يكادينفجر
بعدان ذهبت الخادمة رن جرس الباب تاففت وقامت تفتحه ميش عارفة معيناهم على ايه اشتغل بوابة احسن اهواخذ مرتب وخفف عليهم المسؤليات فتحت لتجد شيماء واقفة مبتسمة
السلام عليكم
ابتسمت لها أهلا وسهلا
وعليكم السلام للحظة نسيت من تكون لكنها تداركت الامر اتفضلي ياحبيبتي قبلتها بلطف استغربت تصرفها في البداية اتفضلي كررت جملتها
دخلت شيماء مبتسمة غيرمتكلفة ازيك يامدام شاهي
شاهيناز ؛ الحمدالله مكنتش متوقعة انك تجي بعد اللي حصل المرة اللي فاتتت دخلت جلست
شيماء؛ عادي العينين كلهم بيبقوكدفي الاول عصبين مزاجين
انا متفهمة جدا وصبورة لابعدحد ماتقلقيش هوابنك بجد
ضحكت شاهي
ايوه ميش شبهي صح هزت راسها بنفي دشبه الثور اللي سوري ميش قصدي
نظرت فيها شاهي بتفحص شيماء انت فعلا ممرضة
شيماء؛ بكل صدق لاطبعا
شهقت شاهي بصدمة كنت شاكة اصلك معندكيش اي علاقة بالتمريض يابنتي انت معرفتيش حتى تلفي الشاش على صدره طب بتشتغلي ايه
صدح صوته دكتورة ياماما انت نسيتي ولا ايه قالها بنبرة ساخرة هويزل رغم تعبه اخفى المه
تبسمت شاهي وهي تطلب من الخادمة وضع الضيافة وتنصرف روحي ياسلمى شوفي شغلك
نزل وعيونه تقدح شرا ميش انا طلبت منك اخرمرة متجيش هي المستشفى معندهاش حد غيرك تبعثه مافيش ممرض مثلا
تأففت واخذت كوب الشكولاطة الساخنة تتذذبشربه عارفة يا شاهي انا حاس اننا حنبقى صحاب اوي قولي لابنك بلاش يزعل انا جيباله مرشملو وشكولاطة على شكل ثور همست شبه سبحان اله
كتمت شاهيناز ضحكتها بيدها
وححط له المرة دي مرهم موضعي بجد ميش
قاطعها ميش لما اسمحلك تقرب مني
ضحكت شيماء بسخرية انت ليه مقولتليش ان ابنك بيخاف من الحقنة ياطنط شاهي قالتها بنبرة مستفزة
شياهي ؛ التي كانت تنظر اليهما بمرح بقولكم ايه اروح اتصل بشريف اخليه يجيب سمر معه دق قلبه بجنون لفكرة مجيئ ملك
لكنه استبعد الفكرة بعدما قاله والده بامس
نظرفي تلك الجالسة تتناول الكعك والهوت شوكولت باستمتاع وتلذذ دون اهتمام لذالك الذي يشتاط غيظ من وجودها
بفضاضة ميش يلا تهوينا
نظرت فيه وهي تضع الكوب قرب شفتيها بانزعاج
انت محتاج دروس عند مدام روز عشان تتعلم اللباقة وزي تعامل انثي راقية ودكتورة محترمة زي
رفع حاجه اه طبعا دكتورة تخصص التنظيف الحمامات
قلبت عينها بملل
واكمت شربهاباستمتاع ازداد اشتياطا هوينتظرها ان تنهي شربها وتختفي من امامه
زفر انفاسه ساعة على متخلصي
نظرت فيه وهي تضع الكوب بعنف خلاص ممكن تشيل القميص عشان انظف الجرح ونصرف
نظرفيها بذهول
انت مصدق نفسك انت ميش بعيد تحطلي المرة دي نار باردة
ابتسمت بمكر واحطلك نار باردليه انا ححط لك اسيد
وقف مصم على رميها خارجا لكن دخول ماغي وملك صمره مكانه ابتلع لعابه بصعوبة وتغيرت ملامحه لتتصمر عينه عليها انتبهت شيماء لنظراته التي التصقت بتلك الداخلة مبتسمة مشرقة كزهرة ربيع تتفتح بروية ابتلع لعابه وقلبه الخائن ينبضلها بشدة واشتياق
همست بقرب منه وهي تقف بتلقائية هي your sweetheart رمقها بنظرة نارية جعلتها تندم على جملتها
بينما مالت ملك هامست بغيرة واضحة متسئلة عنها
مين دي ياماغي
قاطعهما فارس هو يهتف اتفضلي ياحبيبتي
تبادلت ملك و ماغي النظرات فصدمة بينما كانت شماء تنظر الى ملك بابتسامة مرحة معتقدة انه يخاطبها هي
السلام عليكم قالتها ماغي تحت تاثرالصدمة
بينما جاءت شاهي بعد انهاء اتصالها لم تخفي انزعاجها من وجودملك لكنها مثلت عدم الاكتراث لم تكلف نفسها حتى عناء الترحيب بها بينما نظرت في فارس بشفقة
هتف بصوت حاول ان يجعله عادي ماما الدكتورة شيماء هتفضل تتغدمعانا ياريت تخليهم يجهزلها حاجة على ذوقك نظرفيها ولاتحبي تأكلي حاجة معينة ظلت تنظرفيه بنظرة بلهاء لثواني حاول ان يغصب شفتاه على الابتسام لم يستطع
ضيقت عينها ثم وسعتهما ثم ضيقتهما وقتربت منه متخاصمين وعايز تضيقها
قلب عينه غمزت له اخليها تولع من الغيرة لحد ماتجي تعتذر رقصت حاجبيها ابتسم بسماجة همس وحدة هبلة
زمت شفتيها وقطبت حاجبيها والله ماتاخذ المارشميلو اللي انا جيباه
نظر الكل في بعضهم بينما مسح فارس وجهه باحراج مزوج مع الغضب بعفوية قال ؛خلينا نطلع فوق
فتح الكل افواههم
اضاف من تحت اسنانه عشان تنضفي الجرح يادكتورة
دخل الطفلان بسرعة بينما شريف خلفهم ملقي التحية على الجمع الواقف بحيرة
السلام عليكم
قطعت شاهيناز؛ شرودهم وعليكم السلام
ازيك ياشريف نظر في تلك الواقفة بقرب من ابنه متسئلا في صمت
تحدثت شهيناز مدعية المرح نسيت اعرفك على
قاطعها فارس الدكتورة شيماء
ابتسم والده بتكلف
ليضيف هوبشق الانفس مافيش حد غريب تعتبر فرد من العيلة تقريبا فتح الكل افواهم التي كادت تصل الى الارض
بينما نظرت فيها ملك بتقيم من الاعلى الى الاسفل
شيماءالتي انشغلت بتعرف على الطفلين وهي تقسم بينهم الحلوى بمرح معرفة على نفسه انا شوشو وانتم ياقمرين اسمكم ايه انا متاكدة اننا حنبقوصحاب خالص
بينما شريف ينظر اليها بدت له كطفلة او انها تعاني من تخلف عقلي نظرفي ابنه ثم قال اهلا يابنتي وقفت وهي تمد يدها بعفوية
اهلا يا انكلا شريف انا شيماء دكتورة
قاطعها فارس بحذر ايوه هي قصدها هتبقا دكتورة
نظرت فيه لادكتورة في طب الاطفال وانا دلوقتي تحت التدريب في مستشفى ا
قاطعها مجدد فارس هو يقف خلفها المستشفى اللي كنت فيها نظر فيها اصلنا تعرفنا هناك
شريف؛ ام اه
اكيد تعرفي الدكتور عمر
اختنقت الكلمات في جوف فارس
هتفت بتسرع قصدك ابيه عمر نظر الكل اليها بينما سحبها فارس هامس الله يخرب بيتك فضحتينا خلينا نطلع قبل مارتكب جناية
سحبها وصعد
نظرشريف في شاهيناز التي فهمت نظراته تبعتهم
بينما شريف ابتسم لبنات روح اطلعوحط اللي في ايدكم وتعالو نتغدا
صعدتا في صمت
بينما شريف مسح وجهه بعنف هوالولد دا
إتجنن ولا فاكر نفسه في اسطنبول
في الاعلى سحبها وادخلها بعنف انت هبلة ولابتستهبلي أمسكت معصمها واو واووا
انت متوحش رفعت اصبعها تحذره
ياهمجي اخر مرة تسحبني كد انا ميش خروف
كزعلى اسنانه لاجموسة قلدها دكتورة ابيه عمر
توسعت عينها بذهول انا
انت ازي تكلمني كدا
دخلت شاهي دون حتى ان تطرق الباب لتجده متحفزاكمن يريد الانقضاض عليها
شاهيناز؛ فيه ايه ياجماعة مسح وجهه بعنف ودخل الى الحمام
بعصبية دون ان يتفوه بكلمة واحدة
نظرت فيها شاهي بتفحص هوايه حكايتك ياشوشو
انت مين
زفرت انفاسها بغيظ حتي انت ياشاهي وانا اللي بقول انك حلفتي وفهماني
نظرت فيها بحبور
ظلت تنظرفيها بشك واضح اخذت بطاقتها المهنية واعطتها ايها داالكرنيه بتاعي شوفي بقا محسسني اني جسوسة جاي من تل ابيب اتجسس عليكم
تفحصته بصدمة ثم سحبتها من يدها وخرجت
بينما هوظل ينظر لنفسه في المرآة وكانه لايعرفها تساقطت قطرت المياه من أعلى وجهه تتدحرج بتسارع مبللة قميصه
اغمض عينه يعاتب نفسه على تصرفاته الصبيانية الا منطقية
ايه الجنان اللي بتعمل دا يافارس
في غرفة ماغي
ظلت تتسأل بحيرة عن هذه المتطفلة الموجودة وماعلاقتها به لماكل هذا التقاب بينهما لم تره يوما يهتم لانثي غيرها
بهذه السرعة نسيها وجد البديلة
ماغي؛ زي ماقولتلك ياملك انا متأكدة انها الدكتورة اللي سبق وجات هنا
ملك؛ دكتورة ايه اللي تجي تغير على جرح في حاجة ميش مضبوطة
تبسمت وجلست قربها على السرير غيرانة
نظرت فيها ملك بصدمة فهي لم تفكر في الامر

يتبع..

اترك رد

error: Content is protected !!