روايات

رواية الرحيل الفصل الرابع 4 بقلم كاتب قصص

رواية الرحيل الفصل الرابع 4 بقلم كاتب قصص

رواية الرحيل البارت الرابع

رواية الرحيل الجزء الرابع

رواية الرحيل الحلقة الرابعة

عمر إنت كويس عمر رد علية؟ طلبت من المدير لم شاف عمر ساكت و متوتر.. انه ياخد اجازه رغم ده صعب اوي بسبب انه جديد لسه في الشغل بس حاله عمر كان باين عليها التعب الشديد حاولت اقنع المدير ان حاله عمر مش كويسة ولازم يروح يرتاح بعد محاوله وزن كان رافض مديري وقال عشان خاطر والدك بس، وافق المدير و خرجت بسرعه وطلبت سياره اجره توصل عمر البيت وعيوني بتابع تصرفاته مزال ساكت ودموع في عيونه مليانه حجات كتير خفت ادخل وسال سبب انهياره يتعصب عليه ركب العربيه وطلبت من السواق…. سكت شوية وقولت في عقل بالي مستحيل يروح ب الحاله اللي هو فيها ركبت العربية مع عمر والمدير انتبه ل ده وهو
مبتسم وسقف ب ايده ك نوع من انواع السخرية علي تصرفاتي بصيت علي عمر مزال ساكت وعيونه مليان دموع، بتوتر وقلبي بيدق جامد وباخد نفس بخوف
_ عمر لو تعبان ممكن نروح المستشفي
: لا انا كويس
_طب الحمدلله ممكن بقي تقولي مالك
: شهد بتموت
_شهد؟ مين شهد
: حب حياتي وقلبي والنفس اللي عايش بي
“ظهر علي وجهها الضيق وهيا تعض شفتها لم تكن تعلم ان هناك شخص بقلبه
_ باذن الله هتبقي كويسة
: شكرا انك واقفة جنبي يمكن لو من غيرك كان…
_بلاش تكمل الاهم شهد تبقي كويسة

لو سمحت هنزل هنا
شهد انا اسف ي سلين افتكرتك شهد مش قصدي خالص اغلط في اسمك
عم الصمت علي ملامح سلين وحمر وجهها بضيق وهي تفتح باب السياره وتخرج باكيه
سلين رايحه فين
مش عرفه
ممكن تلفي وشك اشوفك
لا
سلين هو في ايه
ترددت قليلاً وفكرت للحظه ثم قررت قائلة
_ عمر ده مش وقت كلام معايا اتصل ب حد يقولك اخبار شهد و طمن سلين متنساش رقمك معايا ابقي كلمني 💔
وهنا نذهب بالكادر الي ركن اخر,
دكتور طمني شهد كويسة
_ كويس انها جت بسرعه لو طولت شوية كان الوضع بقي صعب هيا دلوقتي كويسة
_ الحمدلله ي دكتور ممكن ادخل اشوفها
اتفضل
وقفت جنب غرفة اللي فيها شهد بتوتر وعيوني مليانة دموع كنت متردد ادخل اشوفها وهي بالحاله اللي هيا فيها ل حد مرن تلفوني وكان عمر اخويا
احمد شهد طمني شهد كويسة

_ الحمدلله هيا احسن لوقتي
: انا هنزل مصر
تنزل فين وليه بقولك هيا كويسة؟
كويسة بجد حاسس انك بـ تكذب عليه
عمر انت بتعيط ليه؟
لا ابدا عياط مفيش عياط
صوتك بيقول كده
لا موضوع كده بعدين هقولك
عمر في ايه
مفيش ي احمد سبت الشغل ومشاكل وكده بعدين نكلم في ده المهم العروسه شهد بخير
عروسه ايه بس شهد لم كلمتها في موضع الجواز كانت بتهرب مني و
و ايه
مش مهم انا هقفل دلوقتي عشان داخل اشوفها عمر
نعم
خلي بالك علي نفسك وكلم امك عشان نفسها تسمع صوتك
حاضر
وتاكل كويس

حاضر ي حمد
يلا سلام
_ممكن ادخل
: اتفضل
شهد الحمدلله انك بخير في حد يعمل في نفسه كده
_ اه انا
: ينفع كده ي عمي اللي شهد تخوفنا عليها
_ هيا عاوزه تموتني بدري ي احمد ي بني، مش عارف ليه بتعمل كده
بابا من فضلك
الاب _ انتي تسكتي خالص مش عاوز اسمع صوتك فاهمه
احمد : معلش ي عمي شهد لسه تعبانه برده
والد شهد انا خارج شوية اشوف الدكتور
حاضر ي عمي
_ احمد انت زعلان عليه
” اقترب منها حتي اصبح مقابلا لها. اجابها بجفاء
: انتي ليه بتعملي كده
تنهدت وهيا تنظر الي سقف الغرفة ذات اللون الفاقع، وقد تغير لون وجهها وهو يخبرها عمر مشوش من الحدث؟
عمر مين؟

عم الصمت واحمد ينظر لها ثم أومأ رأسه قائلا في نفسه: ليه قالت عمر مين وليه لم سمعت اسم اخويا احمر وجهها؟
احمد انت سرحت فين
سرحت في العريس اللي جاي يطلب ايدك
مفيش عريس اساسا
نعم؟
بتكلم جد علي فكره
مش فاهم
ماما قالت جارك عاوز يطلب ايدك طلبت منها تقولي حدوته بس بعد كده غيرت راي حسيت اني ظالمه اكيد حرام عليه اتجوز حد مش بحبه
ده بجد
اه بجد
ممكن اسال سؤال هو في حد في حياتك
اه

مين ي شهد
انت طبعا
متاكده؟
نعم قصدك ايه مش فاهمه
الحمدلله شوفتك بخير ي شهد عن اذنك
احمد رد عليه في ايه هو انت مفكر اني بحب حد تاني؟
ملوش لازمه الكلام ده
كانت نبره صوته لا توحي بالشك او باليقين ولكنه مشوش لم يعرف ماذا يحدث
انا مقولتش حاجه فيها الكلام ده، شهد انا بقول مش وقت نتكلم في ده، دلوقتي انتي تعبانه ولازم ترتاحي
عضت شهد شفتيها بغيظ وقالت
بتغير عليا، ده انا عارفه بس مش ل درجه انك تشك فيا و في حبي ليك..
كنت بسال نفسي هو فين الخيانه من الاساس مش يكمن انا اللي مكبره الموضوع، بس ليه نفس المشهد بيني وبين عمر بشوفه
عمر نقول مع بعض
انا بحبك ♡ انا بحب اخوك
صعب مشهد زي ده يطلع من دماغ انسان ازاي انا اتجاهل ده وكمل حياتي مع احمد وعمر اخو اعترف بحبه ليه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية الرحيل)

اترك رد

error: Content is protected !!