روايات

رواية مريم الفصل الأول 1 بقلم حبيبة ممدوح

رواية مريم الفصل الأول 1 بقلم حبيبة ممدوح

رواية مريم البارت الأول

رواية مريم الجزء الأول

مريم

رواية مريم الحلقة الأولى

فوزية: يعني اي ي محمد ولد كبير يقعد ف البيت والبت كبرت
محمد: بس ي وليه انا مش نااقص وجع دماغي مش عاجبك خدييي المحروسه وغورو انا كده كده مش طاايقك ولا طايقهاا ومش هرمي الواد ف الشارع..
فوزيه بتعب: بقا اهون عليك ي محمد.. انا مقولتش ارميه ف الشارع مهما كان ابن اخوك بس مينفعش.. طب خليه يقعد عند اي حد
محمد: اه تهوني.. بقا انا متجوزك علشاان تجبيلي الواد ال نفسي ف تجبيلي بت وكمان مش عاجبك لماا اجيب الواد يقعد ف بيت عمو وهو متخانق مع ابوه
فوزيه: هو ب ايديي ي محمد ماهو دا اراده ربنا وارداه بردو ان مينفعش الخلف تاني بعد ماا جالي القلب..
محمد: بس بقا صدعتيني الواد هيقعد يعني هيقعد.. انا ماشي من وشك الفقري
فوزيه: ياارب اقف مع مريم دي غلبانه ومش هتعرف تعمل حاجه من غيري..اه.. اشهد انا لاااله الا الله واشهد ان محمد رسول.. الله..
مريم: ماما.. ي ماماا انت فين اخير لقيتك بصي ي ماما جبت كام ف الامتحان.. بصي كده.. ماما انت مش بتردي لي.. هااا.. ما.. ماماااا.. انت نايمه صح.. طب اصحي.. لا ماما متهزريش وقومي.. انت مخدتش الدوا صح ايوا يبقا مخدتهوش.. استني اجبهولك.. ماما ردي عليااااا… ماماااااااا
محمد: انت ي زفته بقا بطلي عياااط صدعتيني
مريم بعياط:يعني هي مش هترجع تاني
محمد: اهي غااارت اهي عقبال متغوري وراها.. تعاله ي عمر كل معايا ي حبيبي…انت خليكي كده عماله تاوءي زي البومه كده
…………………..

 

 

مريم: انا نجحت ي بابا وجبت99ف الميه
محمد: طب كويس فلوس الدروس ال كنتي بتاخديها من لحمي الحي مرحتش هدر.. اهدي بقا ف البيت وكفاياكي لحد هنا
مريم بصدمه: اي ي بابا ال حضرتك بتقوله دا انا بذاكر وبتعب علشان ماما كان نفسها ابقا دكتوره وعاوزه احقق حلمها واخش طب
محمد: دكتوره ايي وطب اي اجيلك مصاريفها دي منين يبت انتتي
مريم: يعني اي ي بابا
محمد: يعني هتقعدي ف البيت وكفياكي علام لحد ما يجي المتعوس ال هيتجوزك
مريم بعياط: طب ااوعدك مش هطلب من مصاريف وعد
محمد: داا ازااي يعنس هتصرفي منين
مريم: ه.. هش. هتشغل وهصرف ع نفسي
محمد: معنديش بنات تشتغل.. هي ناقصه كلام من ناس الحاره ولا ناقصين حاجات من ال بتعملها بنات اليومين دول ناقصه قرفف هييي… عاوزاني اجيب اجلك شكلك
عمر بخبث: اه ي بابا اصل البنات اعوذ بالله اليومين دول
مريم: بابا قصدك اي انا متربيه احسن تربيه.. وانت تسكتت خالص انا موجهتلكش كلام… وبابا اي ال بتقولهالو دا ابويا اناا
محمد بستهزاء: اه تربيه فوزيه.. الله يحرقها.. وبعدين انا مش ابوكي انا ابوه هو واتلمي
مريم: لو سمحت سبها ف حالها دي سبتلك الدنيا ومشيت سبها بقا
عمر بخبث: اظن إن انا اخوكي وليا كلمه عليكي
مريم: اولا انت مش اخوياا.. ثانيا ملكش كلمه عليا
محمد وهو بيضربها بالقلم: لما تيجي تكلميه تكلميه ب ادب وبعدين دا ميتشرفش ان يبقا اخوكي.. وياله غوري لو هتشتغلي بس قسمااا عظمااا لو حصلت منك حاجه لكون قاااتلك فيهاا ي مريمم ساامعهه قاتلك
دخلت الاوضه وانا بعيط ان ماما سابتني لوحدي معاهم لا اب حنين والحيوان ال اسمو عمر ال انا مش مستريحالو اصلا وبخاف منو دايما ف الاوضه ومش بطلع غير وانا لابسه طويل حتي البيت مش واخده راحتي ف انا قرفت
____________________

 

 

لو سمحت انا لقيت يافته مكتوب فيها ان عاوزين انسه للشغل ف الصيدليه.. هو لسا الوظيفه موجوده.
دكتور احمد: اه طبعا موجوده.. حضرتك طالبه ولااي
مريم: انا ف كليه طب اول سنه لياا
دكتور احمد: زميله يعني.. اهلا بيكي طبعا
مريم: اقدر استلم الوظيفه امتا
دكتور احمد: من دلوقتي لو تحبي.. وانا هشرح لحضرتك كل حاجه
مريم: اكيد انا جاهزه
بداءنا ف الشغل وعلمني كل حاجه ومكان الادويه وعرفت كل حاجه تقريبا
احمد: وبس كلو كده تمام ياله نقفل ونروح
مريم: تمام
احمد: احم احم اظن الوقت اتاخر ف تسمحيلي اوصلك مش هينفع تمشي ف الوقت دا لوحدك
مريم بتوتر: لا معلش مش هينفع اصل
احممد: متتكسفيش.. مش احنا بقينا صحاب
مريم: امم
احمد: طيب يبقا متتكسفيش.. ياله هوصلك.. اركبي
مريم: هي دي عربيتك
احمد: اه عربيتي.. مش سارقها متخافيش
مريم ضحكت: مش قصدي
احمد: ايوا كده يستي فكي
عمر بزعيق: مين ال كنتي معاه ف العربيه.. من جبروتك يوصلك لحد هناا.. مش خاايفين حد يشوفكو ف الوقت داا
مريم: انت بتزعق ليي واطي صوتك وبعدين قصدك ايييي بال بتقوله داا دا الدكتور ال ف الصيدليه ال بشتغلل فيها ووصلني علشان الوقت متاااخر.. انت ازااي ترجع قبل ماا بابا يرجع انتت مشعارف ان ببقا لوحدي!!
عمر بعصبيه: يعني ايي يوصلك احنا اش عرفناا بينك وبينه اييي
مريم وهي بتضربه بالقلم: اخرس ي حيوااان اناا اشرف من عيلتك كلها
عمر: انتت بتضربيني ي زباله والله لوريكي
مريم: اابعد عنيي ي حيوان ابعدد
عمر: انا هوريكي مين الحيوان انا بقالي سنيننن بحبك وساااكتتت انماا اخرت المتمه رايحه تشوفيلك واحددد مش هسيبك انتت بتاعتي اناا وبس ي ممريم ساامعه
مريم: اي ال بتقولو داا يمتخلفف
عمر وهو بيمسكها من ايديها
عمر: ع الاساس هيصدقكك مثلا ههه.. هو كده كده بيكرهك
مريم: انت بتتتجارء و تمسك ايدي يحيوان
مسكت الفازه من جمبي خبطها ع دماغو وقع ع الارض…

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على 🙁رواية مريم)

اترك رد