روايات

رواية جدايل حكيمة الجبايل الفصل السابع عشر 17 بقلم إيمان صالح

رواية جدايل حكيمة الجبايل الفصل السابع عشر 17 بقلم إيمان صالح

رواية جدايل حكيمة الجبايل البارت السابع عشر

رواية جدايل حكيمة الجبايل الجزء السابع عشر

رواية جدايل حكيمة الجبايل الحلقة السابعة عشر

تركتها ونزلت للأسفل والفتاه في حالة دهشه وإنفعال،، دخلو للداخل تخبط كفاا علي كف،،
إسراء••وه يابوي علي ديت حما !! فيه إكده؟؟ لاه ممعجولش يابويا ٠؟؟
عبد الباري ••فيه إيه ياحلوياتي ياجرع العسل المكرر !! عما تحدتي روحك ليه؟؟
إسراء••أمك ياسبع البرمبه !!
عبد الباري••مالها أمي؟؟ فيها ايه يعني؟؟
إسراء ••بتسخريه جال إييه !! عوزاني أنزل من بكرة نفطرو تحت !!
عبد الباري ••وه ؟ هيا أمي مستعچله عالهم ولييه؟؟ رفع صوته وماله ياسراء!! نبجو ناكلو تحت ونطلعو،، دة حتي راحه ليكي إنتي،، ولاتغسلي أطباج فوج ولا يحزنون!! علي كدنا يعنى،،
إسراء••ماشي ياسيدي لما أشوف يمكن تكون بتتحدت صُح وستي بخيته تريحني!! لمهم ؟؟ عاتنزل تفطر تحت وليه نظامك؟؟
عبد الباري••إيوة طبعااا،، نفطرو،، ونطلعو تريحي،، تمام؟؟
إسراء••ماشي ياخوي،، يلا بينا،، عحط حاچه علي راسي وننزلو،،
عبد الباري ••حاچه إيه اللي علي راسك ؟ مش عندك أساديلك؟؟ البسي منهم واحد تجعدي براحتك احسن ماشي؟؟ ماتنسيش خويا تحت وإنتي ماينفحش تجعدي جدامه وحاچه منيكي تبان يامربي وجشطه إنتي،، هم بها يغازلها،،
إسراء••وااه !! بعدت عنه بدلال،، بس آني مش جشطه،، هههه،، آني عسل إسود بطحينه،،
عبد الباري ••هم اكثر يقترب عليها،، بالنسبالي جشطه وعسل أبيض مكرر كماني،، بلافطور بلا كلام فارغ تعالي يابت إهنه !!
بخيته ••بصوت هجوري،، ياعبباااري !! يالااا ياخووي فناطيز العسل عما تدلدج علينا عاااد !! غرجتونا!!

 

 

إنتفضت إسراء ظنا منها أنها تراهم،،
إسراء ••وه !! يلا ياعم لابينا إكده شيفانا،، ونزلو للأسفل،،
منذ لحظه دخول الفتاه مارست عليها بخيته دور الحماه،،
بخيته ••قبلت إبنهاوحضنته بحرارة،، وااه،، حبيبي وراچلي الصغير،، مووه،، مووه،، وااه؟؟ نظرت في وجهه،، مالك ياولدي ليه مبهدل ووشك نازل إكده ليه ؟؟ حد بياكل وكلك ولييه!!
نظر لها عبد الباري قائلااا بضحكه ساخرة ،،
عبد الباري ••ومين يما بس اللي هياكل وكلي عااد !!
إسراء ••طب سلمي عليا ياخاله بخيته هوا چوزي بس اللي عريس ولا حاچه ؟؟
مدت يدها بغير نفس ثم إحتضنتها بنفاق،،
بخيته ••أهلااا أهلاا عروسة الغالي،، ماشاء الله ياولااد؟؟ ربربتي في التلات تيام دولي !! ثم نظرت لها بشهقة تنظر لها من اسفلها لأعلاها،، واااه !! إنتي نازلالي بإسدال صلاه؟؟ ياعيب الشوم وشندله المجسوووم !!!
إسراء••نظرت لإسدالها بتعجب وإستغراب،، ليه ياخاله ماله يعني؟؟
بخيته ••أولااا ماسميش خاله إسمي أما بخيته،، أوستي بخيته،، ثانياا ماينفعش يابت الأصول نتزلي من شجتك بدون ملسك وخصوصي لو فيه راچل غير چوزك في الدار !!
تدخل عبد الباري قائلااا؛؛
عبد الباري••لاااه يما !! ي ماهتخرجش إكده،، دة في الدار بس !!

 

 

إسراء ••ليه ياعبباري !! هوا آني هخرچ برات الدار بالملس؟؟ آني طول عمري بخرچ بلبس البنات عادي !!
بخيته ••بس إنتي دلوك مش بنات ياحبيبتي،، إنتي مدام ويتعد عليكي،،
إسراء ••اااة،، إن شاء الله ياحماتي حبجي أشوف الموضوع دة بعدين،، هناكلو اللجمه ولا له ؟؟ تدخل عبد ااباري وابنها الثاني عبد الخالق،، وهو الإبن الكبير قائلين،،
عبد الباري ••ماتيلا تفطرونا نازلين علي لحم بطننا،،
بخيته ••يلا ياسراء،، جومي جدمي الوكل مع خيتك سعاده وكيف ماجولتلك تنزلي بعد إكده بملسك،،
نظرت إسراء لعبد الباري وهي تريد خنقه ولكنه قام بالتطنيش وعدم المبالااه
إسراء ••يلا ياسعاده نجدمو مع بعض،،
سعاده ••خدي ياخيتي جدمي المرحرح والكحروت والطعميه،، وآني هچيب الفول وبجيت الحاچه،،
إسراء••فيه چبن وعسل إكحل إوطحينه؟؟
سعادة ••فيه كل حاچه ياخيتي وفيه مش كماني لو عاوزة،،
إسراء ••زيين جووي !! أحبه مع العيش المرحرح جوووي،،
بخيته ••دواجه يابت ياسراء،، بس خلي فبالك إحنا اللي بنخبزوا العيش المرحرح إهنه !! يعني بعد إكده نبجو ندوجو عمايل يدك بجي عااد!!
إسراء••إنتي تبجي تعلميني ياخاله بخيته،، أجصد ياما،،
بخيته ••وااه !!مابتعرفيش عااد ؟؟ ليه؟؟ بندريه؟؟

 

 

إسراء ••لاأ،، أحسن من البندرانيه ياخاله،،
تسممت لقمتها منذ نزولها وكانت تتمني ان تصعد للأعلي حتي ترتاح،،
تلك المسكينه التي كلما إقتربت أن تأخذ لقمه تجد من هم بها وأكلها،، وظلت تشاهدهم وهم ينهون الطعام بسرعه وسهوله ولم تأكل،، شبع الجميع ثم قامو وتركو لها الأطباق لتحملها ونظرت إليه إسراء وهي تتعجب علي مايحدث لها في اول مرة نزول للأسفل،، كانت تريد أن تنتهي وتصعد للأعلي وبسرعه حملت الأطباق ووضعتها في حوض أرضي قديم جداا يشبه احواض الوضوء في المساجد وبه صنبور ليس ببعيد منه،، ما إن وضعتهم حتي اخذت تهرول للصعود حتي ندهت عليها تلك النداهه اللاامخفيه بخيته،،
بخيته ••إيه ياسراء؟؟ إنتي عما تتسحبي وطالعه؟؟ طيب خيتك بتعمل الشاي إچلي إنتي الصحنين دولي وشيليهم إهناكه،،
إسراء كانت ستفرقع من غيظها لكنها تتماسك قدر ماتستطيع،،
إسراء ••حاضر ياخاله،،
بخيته ••احفضي زين إسمها يماا بخيته،،
إسراء ••هيييح،،، وأخذت تجلي الأطباق وأخذت بعضها بعد نهايتهم ثم صعدت للأعلي وهي تكاد تكون ميته من الجوع وتركت زوجها بالأسفل،،
صعدت المسكينه لتحاكي امها في الهاتف واخذهم الحديث وهي تخرج طعاماا من الثلاجه وتاكل لتسد جوعها،،
تهاني ••وحشتيني جووي يابتي،، كيفك عااد؟؟ حلو الچواز يابوي؟؟

 

 

إسراء••حلو جووي !! جايمه علي تچهيز فطور وطفحناهم !! وچلي صحون وحاچه كيف العسل الإكحل !! حتي اللجمه ماطفحتهاش !!
تهاني ••وااه!! كيف يعني !! ماكلتيش كيف وغسيل إيه وچلي ايه؟؟ هوا إنتي نزلتي من شجتك ؟؟
إسراء••إيوة !! الست بخيته مبدعه معااي عالآخر وعامله الواچب بزياده كماني،،
تهاني ••لاااة،، ماتنزليش تاني وانتي عروسه،، تجعدي فشجتك ولو ليه شوجه ينزل يفطر تحت يفطر،، وكلك عندك في التلاچه كلي وإشبعي،، آني مستفالك وكل يااچي لشهرين جدام،، كلي،،
إسراء ••ماني راح أعمل إكده وشكلي رحا أجهز وكلي إهنه في شجتي،،
تهاني ••إيوة يابتي،، جوزك علي ماتعوديه،، دخلت عليه چدايل التي مازالت تربط ذراعه ولم يفك من الخياطه قائله،،
چدايل ••ياوليه سيبي بتك تعييش !! ده لسه النهاردة تالت يوم ليها عنديهم !!
تهاني ••وااه ؟؟ واني إتكلمت عااد !! وانتي مالك اصلااا ياخيتي؟؟ روحي شوفيلك شغلانه غيرنا،،
چدايل ••برخامه تقترب من الهاتف،، عامله إيه يابت ياسرااء !! وحشتيني يابت عااد !! إوعي يابت تسمعي كلام المرة المهبوشه امك دياتي !! دي ست فاكه منها صماويل عجلها عالأخيير،، ههههه
تهاني ••بسخريه،، أخرچت لسانها وسخرت من چدايل هلهلهلههه !! ياساجعه ومرطرطه مشي من إهني،،
چدايل ••مازالت تضحك،، سامعه امك ياسراء،؟؟ آني ساجعه مرطرطه ؟؟ مش أحسن مابجي حريجه ياحرمه !!
تهاني ••إستني عاد صح بدون تنكيت نسمعوها،، وأخذتا تستمعا إلي الفتاه،،،،، بعد النصف ساعه،،
إسراء ••كل اللي عما إحكيهولكم ده يوم واحد !! متخليه يما؟؟
تهاني ••دى جاادرة جووي يابتي !! تعرفي ماتنزليش تحت واصل !!

 

 

چدايل ••بشخطه،، غلط،، بتعلميها إييه إنتي !! إنزلي يابتي وكل حاچه،، بس مش معني إني انزل إني اكون مرمطونه،، فهماني عااد !!
إسراء ••إيوة فهمتك عااد !! والله ياچدايل انتي مدرسه لحالك،، آني عاوزة اچيكم،،
چدايل ••تهاني؟؟ بتك عاوزه تاچي،،
تهاني ••لااه ماينفعش يامخبله انتي لساتك عروسه عااد،،
إسراء ••وااه !! اتخنجت يماا،،
المفتاح يفتح ااباب وعبد الباري يدخل الشقه،،
إسراء ••اهو طلع چوزي هستأذنه وأچيلكم،،
تهاني ••يابتي أجعدي واحنا ناچيكي،،
إسراء ••سلام يما طيب دلوك عااد،،
عبد الباري ••بتلكي مع مين عااد؟؟
إسراء ••مع أمي ياعبباااري،، عاوزه أروحلها شويه كني إتخنجت ودمي محبوس عالآخر،،
عبد الباري ••منييه بجي؟؟ ماحدش ضايجك واصل !! وبعدين نروح فين بعد فرحك بكام يوم إنتي؟؟ إنتي إچنيتي عااد !!
إسراء••والله؟؟ ماحدش ضايجك ؟؟ ليه عااد وكل اللي عما يحصل من البدريه دي !! مهوش حاچه تضايج؟؟
عبد الباري ••من مين؟؟ من أمي؟؟ أمي صاحبه الدار وتمشيها كيف مابدها،، مينفعش حد فينا يجولها حاچه تزعلها وااصل،،،
إسراء••والله؟؟ يعني أمك ماينفعش حد يزعلها واني أنفلج من التحكمات اللي عالصبحيه دياتي ؟؟ أما عچايب والله،، يلا بينا عاوزة اروح لأمي افك حبتين،،

 

 

عبد الباري ••جولت ماينفعش نروحو فحته دلوك ولا النهاردة ولاكماني سبوع،،
إسراء ••وآني جولت همشي يعني همشي،،
عبد الباري ••وإنتي متچوزة راچل مش مره،، وآني جولت مهتروحيش يعني مهاتروحيشي،،
إسراء••وه؟؟ إيه للجرف دي؟؟ يبا منجصاش عااد !!إوعي إكدة چاتك جرف
رفع يده وجبطها كفا بعنف،،
عبد الباري ••جرف أما يجرفك جليلة الربايه،،
إسراء ••وه؟؟ عما تضروبني علي وشي؟؟ انت إكدة راچل؟؟ والله منا جعدالك فيها،،
رن جرس الباب،، فتح عبد الباري الباب،، تهاني وچدايل علي الباب،،
تهاني ••سلام عليكم،، ترفع رأسها للأعلي لتزغرد،، لولووولي خرجت إسراء من الداخل باكيه لتمسك بيدها وترتمي في حضنها قاائله،،
إسراء ••يلا ماا من إهنه،، آني معوزاشي أكمل في البيت دة دجيجه واحده،،

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية جدايل حكيمة الجبايل)

اترك رد