روايات

رواية اين زوجي الفصل السادس 6 بقلم ايه عطيه

رواية اين زوجي الفصل السادس 6 بقلم ايه عطيه

رواية اين زوجي البارت السادس

رواية اين زوجي الجزء السادس

اين زوجي
اين زوجي

رواية اين زوجي الحلقة السادسة

خالد /بس انا مش جاي اطلب ايدك انتي

زينه /نعاااام امال جاي تطلب ايد مين

كل هذا و سعيد و وزوجته و ابنته مستغربين من ما يحدث امامهم الي ان حلت الصدمه عليهم عندما نطق خالد

خالد /جاي اطلب ايد الانسه شهد

صدمه حلت علي الجميع بلا استثناء

وسرعان ما استوعب نفسه سعيد و تحدث

سعيد /بس يا ابني لما الست ولدتك كلمت ام حازم قالتلها عايزين زينه

خالد /انا اتكلمت مع ولدتي و قولتلها عايز اناسب حضرتك هي فهمت اني عايز الانسه زينه لكن في الحقيقه انا عايز الانسه شهد هو سوء تفاهم مش اكتر

سعيد /انا و الله مش عارف اقولك ايه

خالد /حضرتك هترفض علشان سوء التفاهم دا

سعيد /الموضوع و ما فيه ان……

احست ام حازم ان زوجها من الممكن ان يضيع تلك الفرصه علي ابنته فتحدثت

ام حازم/لا يرفض ايه دا احنا يزدنا شرف لما تبقي جوز بنتي و بعدين الاتنين بناتي و اخوات و اللي انت تشاور عليها نوصلها لحد البيت

ام خالد /تسلمي يا حببتي اللي ابني هيختارها هشلها جوا عنيا و هتبقي زي بنتي بالظبط

ام حازم /عيشتي يا حببتي اد القول

خالد /نقرا الفاتحه بقه و لا ايه

نظر له سعيد بتردد احست زوجته بتردده نظرت له و و قامت بلكمه لكمه صغيره حتي ليتفت لها دون ان يلاحظ احد

ام حازم /نقرا يا اخويا و لا ايه ابو حازم

سعيد /علي خيره الله

ثم رفع الجميع يده لقرأه الفاتحه باستثناء زينه التي تنظر لما يحدث بعدم استيعاب هل ستترك شهد تقع مثل هذه وقعه و لن تحذرها من ذلك الشيطان الذي هو في هيئه انسان

و هل من الممكن ان تسمع لها شهد

ظلت تفكر كثيرا حتي توصلت الي ان تخبرها بما تعرفه عن ذلك الشيطان و تترك لها حريه الاختيار و عندما توصلت الي ذلك القرار احست براحه قليله و رفعت رأسها تنظر للجميع وجدتهم يقرأون الفاتحه فنظرت الي ذلك الشيطان وجدته ينظر لها بابتسامه شيطانيه مثله دليل علي انتصاره عليها

و بعد الانتهاء من قرأه الفاتحه

خالد /بعد اذنك يا عمي ممكن اتكلم مع الانسه شهد كلمتين

سعيد /اتفضل يا ابني و مالو

ثم نظر لابنته التي لم تصدق نفسها حتي الان

سعيد /قومي يا شهد معاه اقفي في البلكونه شويه

شهد /حاضر يا بابا…. اتفضل حضرتك

________________________
&بقلم ايه عطيه&
___________
في احدي المناطق الهادئه بالقاهره

في احدي العمارات السكنيه يتحدث معتز في الهاتف

معتز /ايوة يا زين كله تمام العفش كله وصل و كلمت البواب هيشوف حد ينضف الشقه بعد ما الحاجه اتركبت

علي الجه الاخري

زين /طب كويس جدا و انا كمان هنا كل حاجه بقت تمام و ان شاء الله من بكرا هبدأ نقابل الناس اللي جايه في تقديم الوظايف اللي احنا عاملنها

معتز /ان شاء الله ربنا هيكرمنا علي اد تعبنا دا

زين /ان شاء الله

معتز /طب يلا اقفل علي ما اخلص هنا و نتقابل في الفندق

زين/ ماشي يلا سلام

معتز /سلام

و بعد انهاء المكالمه نظر معتز للبواب

معتز /ها يا عم شاهين جبت حد

شاهين البواب /انا و ابني ي معتز بيه هنضفها

معتز /في ابنك دا

شاهين /اهو يا بيه

و كان يضع يده علي كتف ولد صغير بجانبه

معتز /دا لسه صغير يا عم شاهين هو هيقدر يعمل حاجه

شاهين /متخفش يا بيه هترجع تلاقي الشقه علي سنجه عشره و لو مش مصدقني اسال سكان العماره

… /يسأل سكان العماره علي ايه يا شاهين

كان هذا صوت رجل كبير في السن جاء من الخلف

شاهين /استاذ اكرم…… اهو يا معتز بيه دا استاذ اكرم جارك هنا في الشقه اللي قصادك دي.

معتز /اهلا و سهلا استاذ اكرم

اكرم /اهلا بيك يا ابني

شاهين /دا معتز بيه اللي اشتري الشقه اللي قصاد حضرتك دي

اكرم /العماره نورت يا استاذ معتز

معتز /لا استاذ ايه انا زي ابنك و لا اقول اخوك الصغير علشان مكبركش هههههههه

اكرم /هههههههه لا زي ابني

معتز /تسلم يا استاذ اكرم

شاهين /هو حضرتك كنت عايزني في خاجه يا استاذ اكرم

اكرم /صحيح نستوني كنت جاي اشوف لو محتاحين مساعده و لا حاجه و دا عصير علشان الرجاله اللي طالعه نزله دي

معتز /و الله كلك ذوق يا استاذ اكرم و متشكر لحضرتك جدا

اكرم /شكر ايه احنا بقينا جيران خلاص و مفيش بينا شكر و لا الكلام الفاضي دا

معتز /الله يخليك و بعدين عم شاهين هو و الاستاذ الصغير دا هيقوم بالواجب ان شاء الله

اكرام /خلاص برحتك عموما انا موجود لو احتاجت اي حاجه

معتز /شيلينك للتقيله يا باشا

اكرم /لا خاليلي الخفيف علي اد سني يا يا ابني ههههههههه يلا اسبكم انا بقه

معتز /اتفضل

بعد ذهاب اكرم

شاهين /استاذ اكرم دا من اقدم الملاك في العماره هنا راجل طيب و خدوم جدا كان شغال محاسب في شركه كبيره و طلع علي المعاش بقاله كام سنه عنده تلات عيال بنتين و ولد الولد الكبير هاجر برا من سنين و البنت اتجوزت و سافرت مع جوزها و بتنزل اجازه كل سنتين و البنت التانيه بتدرس مش عارف فين بتيجي كل فتره و هو عايش مع مراته لوحدهم ملهمش قرايب

معتز /ايه دا كله دا انت جبتلي تاريخ الراجل

شاهين /انا غلطان اني بعرفك علي جيرانك

معتز /لا يا عم مش غلطان عموما مفتاح الشقه اهو خلص كل حاجه و انا ورايا شويه مشاوير كدا هخلصها و ارجع اشوفك وصلت لفين

شاهين /حضرتك هتبيت فيها انهارده

معتز /لا هنيجي من بكرا

شاهين /خلاص ان شاء الله هايجي بكرا الصبح تلقيها ميت فل و عشره

معتز /خلاص ماشي سلام

شاهين/مع السلامه يا بيه
__________________________&بقلم ايه عطيه&
___________

في منزل زينه بداخل الشرفه كان يجلس خالد و في المقابل تجلس شهد

خالد /انتي بصه للارض ليه ارفعي وشك عايز املي عيني من جمالك

كاد قلب شهد ان يتوقف من تلك الكلمات التي لم تسمع مثلها من قبل

رفعت اليه وجهها في حياء

خالد /اللهم صلي علي النبي(صل الله عليه و سلم) ايه الجمال دا

نظرت مره اخري للارض مما جعل وجهها اشبه بثمره الفروله

خالد /خلاص انا هسكت علشان متتكسفيش و تحمري اكتر من كدا…….. نتكلم في الجد….. بصي يا ستي انا جاهز من كله و الشقه جهزه كمان من كل حاجه مش ناقصها غير انك تنوريها فا ايه رايك نتجوز علي طول…….

تبقي يعني شبكه و كتب كتاب و دخله…. و لا انتي رأيك ايه

شهد /اتكلم مع بابا

خالد /ما انا هتكلم مع بابا بس انتي رأيك ايه موافقه

هزت رأسها له دليل علي الوافقه

خالظ /علي بركه الله… بس انا عايز اقولك علي حاجه كمان مهمه جدا

استمعت له بانصات شديد

خالد /بصي انا ليا اعداءكتير جدا و ناس جدا بتكرهتي و بتكرهلي الخير مش عايزك تصدقي اي حاجه تتقال عني لان في ناسكتير ممكن تشوه سمعتي و صورتي ادامك دا غير ان في ناس انتي كمان بتكرهك و بكرهلك الخير زي ما شوفت من شويه كدا

قال هذا و هو ينظر الي الخارج يقصد بكلامه زينه و شهد فهمت هذا

خالد /فهماني

شهد /ايوة فاهمه متقلقش و بعدين انا مش صغيره و لا هبله علشان اصدق اي حاجه تتقال

خالد /و هو دا اللي انا عايزه منك

شهد /ماشي

خالد /تعالي بقه نروح اتفق مع عمي علي ميعاد الفرح

و تحركا للداخل و هو يبتسم ابتسامه انتصار علي طريقته التي جعلت شهد مثل الخاتم بإصبعه و شهد تبتسم فرحا بذلك الرجل الذي جعلها تشعر انها أونثه جميله

و بعد مده من الوقت كان خالد خارج المنزل وينظر للاعلي بانتصار بعد الاتفاق علي كل شيئ

فقد اتفق علي ان سعيد يعطي له مئه الف جنيها فهذا المال الذي كان سوف يشتري لها به جهازها و بما ان خالد قام بفرش الشقه كامله من كل شيئ فا اعطي سعيد هذا المال له ليجب به ما ينقصهم

و لكن رفض خالد رفضا تاما فا اقترحت ام حازم ان يعطيهم لشهد و لها حريه التصرف بهم

فا قالت انها سوف تضعهم في دفتر توفيرها

و اتفق علي ان الفرح سوف يكون الخميس القادم

بعد ذهابه خالد و ولدته بوقت كافي قررت زينه الذهاب الي شهد و اخبارها ما تعلمه عن خالد

طرقت الباب و استمعت الي اذن الدخول دخلت الي الغرفه و قبل ان تتحدث

شهد /………

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية اين زوجي)

اترك رد