روايات

رواية الوسيم والقلبوظة الفصل الخامس 5 بقلم رنا أحمد

رواية الوسيم والقلبوظة الفصل الخامس 5 بقلم رنا أحمد

رواية الوسيم والقلبوظة البارت الخامس

رواية الوسيم والقلبوظة الجزء الخامس

الوسيم والقلبوظة
الوسيم والقلبوظة

رواية الوسيم والقلبوظة الحلقة الخامسة

في غرفه عاصي ..
كان يجلس عاصي وهو ينظربغيظ شديد فقد أوقعت به في ذلك الفخ .
نور بسعاده وضحك /هههههههه والله دمك عسل ي بت ي نسمه .
نسمه بابتسامه /ده انتي الي عسل والله ياريت حضرتك تشرفينا بكره مع عاصي لو سمحتي .
نور بخبث ومكر /ها طبعا هنيجي كلنا ي عروستنا هاجي علشان اشوف القمر .
عاصي بغيظ وهمس /قمر بالستر .
نور بابتسامه/سلام ي نسمه ي بتي .
عاصي بغيظ/ايه ي ماما الي حضرتك عملتيه ده .
نور بحده /ايه الي عملته ي واد انت هتعلي صوتك عليا ولا ايه .
عاصي بأسف /اسف ي امي مقصدتش بس انا صحيح كلمت حضرتك علي نسمه بس مقولتش بالسرعه دي لما افكر .
نور بحده /تفكر في ايه عاد ي عاصي اوعاك تفكر أني هسيبك تلعب بالبت دي حرام ي ولدي مش احنا الي نعلموا كده في بنات الناس وبعدين دي بت زينه جوي .
عاصي بعصبية/هو حضرتك تعرفيها علشان تقويلي كده .

 

 

 

 

 

 

 

نور بتنهيده /انا نور وهدان ي عاصي كنت في وقت عمده بلد بحالها مسؤوله عن كل حاجه فيها يعني اعرف كل واحد زين واعرف ايه الي جواه وانا بقولك أن البت دي هي الي تستهلك ومتضيعهاش من يدك ي ولدي وانا زي مقولتلها احنا هنيجوا معاك نشوفوها ونتعرفوا عليها ونخطبوها كمان .
عاصي بغيظ /كده من غير راي ايه ي ماما .
نور بعصبية /علشان انا عرفاك زين ي ابن بطني هو ده الي بيجيب معاك نتيجه وانا قولت كلمه وهتتنفذ ولا انت عارف غضبي ي عاصي يلا علشان الفطور جاهز .
عاصي بغيظ وتوعد/ماشي ي نسمه ماشي .
في غرفه ياسين …
كان يمسك هاتفه وهو يحاول الاتصال علي معشوقته الصغيره الذي يعشقها من طفولته لترد بصوتها الناعم /ياسين .
ياسين بعشق/روح وقلب ياسين اتوحشتك جوي ي مهرتي .
مهره بعشق وهمس /وانت اكتر والله .
ياسين بعشق /ي ياه ي مهره امتا عاد تكوني هنه في بيتي وفي حضني .
مهره بدموع /مش باين عاد ي ياسين كره اخواتي ليكم بيزيد يوم عن يوم .
ياسين بحده /انا ماليش دعوه باخواتك أن كل الي يهمني انتي وهاخدك ي عني هاخدك انتي ملكي من الأساس .
مهره بعشق/وانت خدحبيب روحي ي ياسين اوعاك تسبني ليهم ي ياسين اوعاك تسبهم يفرقونا عن بعض .
ياسين بتحدي /مش هيحصل ي مهره والنهارده لازم ناخد خطوه في موضوعنا .
مهره بقلق/ازي عاد ي ياسين قصدك ايه .
ياسين بقوه وثبات/هتعرفي ي قلب ياسين خالي بالك من نفسك سلام .

 

 

 

 

 

في فيلا نسمه …
كانت تسير ذهابا وإيابا بتفكير شديد .
/ي ترا ليه والده عاصي قالت كده وتقصد ايه بعروستنا دي وازي عرفتني ي ترا عاصي قالها ايه عني ياربي دماغي هتنفجر اكيد ده ملعوب من عاصي عايز ينتقم مني اكيد دي خطه علشان يكسرني بها .
عاطف بصراخ /نسمه ي نسمه .
نسمه بانتباه/نعم ي بابا خير .
عاطف باستغراب /ايه ي بنتي بقالي ساعه واقف وانتي مش معايا خالص مالك .
نسمه بارتباك /ابدا ي بابا مفيش حاجه .
عاطف بشك /طب الفطار جاهز .
نسمه وهي تسرع للخارج /لا فطار ايه دلوقتي انا لازم اللحق اشوف الفستان خلاص الوقت قرب علي الحفله سلام .
عاطف بشك وقلق/هي البت دي فيها ايه من امتا وفيه حاجه عندها اهم من الاكل اخلص بس من موضوع الحفله وبعدين اشوف فيه ايه .
في شقه حازم صديق عاصي ..
كان يجلس وهو ينظر إلي ذلك الملاك البريء كان يسأل ذاته ماذا الذي دفع ذلك الملاك الي الانتحار لتحاول ندا فتح عيناها لتتحدث بتعب .
/انا فين وايه الي حصل .
حازم بجديه /انتي في أمان متخافيش انا الي انقذتك انتي كنتي عايزه تنتحري فاكره .
فلاش باك ….

 

 

 

 

 

كانت تسير ندا في الشارع بدموع والم لما يحدث بها ليستولا الشيطان علي عقلها ليصور لها أن الموت سيكون راحه من كل شي لتسرع لكي ترمي بذاتها أمام السياره ليراها حازم ليسرع إليها بصراخ .
/حاسبي…
باك …
ندا وهي تتضع يدها علي رأسها بدموع /ايوه ايوه افتكرت بس انت انقذتني ليه مسبتنيش اموت ليه واخلص من حياتي .
حازم بحده /صحيح هتخلصي من حياتك الي هي كده كده هيجلها وقت وتنتهي بس ي ترا بقا اخرتك كنتي هتعملي فيها ايه لما تروحي ل ربنا وانتي كافره ولا انتي مش عارفه أن الي بيموت نفسه كافر .
ندا بدموع وانهيار /عارفه بس والله العظيم التفكير ده كان غصبن عني استغفر الله العظيم يارب شكرا جدا ل حضرتك انا لازم امشي .
حازم بقلق بالغ عليها /انا كده كده خارج الشقه تحت امرك خليكي لما تقدري تنزلي ابقي انزلي .
ندا وهي تمسح دموعها /لاشكرا اوي علي كده عن اذنك .
حازم وهو يتبع أثرها باهتمام /طب استني هوصلك لو سمحتي شكلك تعبان .
ندا بتعب /ماشي اتفضل .

 

 

 

 

 

في أحدا اللاتيلهات الفاخمه …
كانت تسير نسمه بزهق شديد فكل الموديلات التي تعجبها ليست مقاسها .
نسمه بزهق /اوووف مفيش ولا حاجه علي قدي واضح أن مفيش غير أم بليل هي الي هتنقذ الموقف .
الفتاه بسخرية/ههههه وانتي ايه الي جابك هنا ي حبيبتي قسم المفروشات فوق انتي اخرك بطانيه تكفي هههههه .
نسمه بغيظ وتوعد/هههههه طب تعالي بقا ي حلوه علشان ادفيكي تحت البطانيه .
لتنقض عليها نسمه بغل لتستغيث الفتاه بصراخ لكن هذا ما تستحق فكل إنسان قد خلقه الله في صوره معينه وليس من حق أحد السخريه منه .
في فيلا الدهشان ….
في المطبخ …
كانت تقف سكينه الخدامه في المطبخ ليسرع إليها مراد لياخذها بعيدا ليقبلها بعنف شديد لتحاول هي الخلاص منه .
سكينه بالم /واه عاد ابعد عني ي مراد حد يشوفنا مش كده .
مراد بحده /عيزاني اعمل ايه ي بت مانتي منشفه ريقي علي الاخر فيه ايه عاد .
سكينه بخوف /انا خايفه جوي ومرعوبه مانت خابر ست عفت عامله علينا كيف يبقا مرعوبه أخطئ خطوه واحده ل فوق لتشوفني .
مراد بخبث وهو يلمس علي خدهابهمس/واه ي عني مراد حبيبك موحشكيش ولا ايه ده انا اتوحشتك جوي .
سكينه بطيبه /وانا والله اتوحشتك جوي جوي بس اعمل ايه سيد الناس .
مراد بخبث /اسمعي عاد عفت بليل هتخرج بليل والدوار هيبقا فاضي تجيلي فاهمه .
سكينه بابتسامه /فاهمه ي سيد الناس امرك .
مراد بخبث /طب هاتي بجا اي حاجه تصبيره كده .

 

 

 

 

 

 

في دوار نور …
كانوا يجلسون جميعا علي مائده الافطار كانوا ينظرون إلي كادر وفيروز بسعاده فمن الواضح أنهم استطاعوا بعشقهم تخطي كل شي ..
نور بابتسامه وسعاده/بقولكم ايه عاد جهزوا حالكم علشان هننزلوا مصر .
كابر باستغراب /ننزل مصر ليه ي نور .
نور بابتسامه/هنروحوا عند نسيابنا عند نسمه .
عاصي بغيظ /قويني يارب .
كادر بضحك /ههههه ايه ي عريس من اولها كده بدأت اخاف عليك ي اخوي .
عاصي بغيظ /قصدك ايه عاد ي كادر .
فيروز بابتسامه/ميقصدش حاجه ي عاصي إن شاء الله ي اخويا تكون عروسه الهناء .
نور بابتسامه /أن شاء الله يارب .
كابر بجديه /المهم انت مبسوط ي عاصي ي ابني مرتاح .
نور بلهفه /واه عاد ي كابر مش هيتبسط ليه ي عني .
عاصي بتنهيده /مبسوط ي ابوي الحمد لله متقلقش .
ياسين بعبوث /صباح الخير.
الجميع /صباح النور .
عاصي بقلق /مالك ي ياسين .
ياسين بحزن /مخنوق اوي ي عمي حاسس ان اغلا حاجه في حياتي بتروح مني وانا واقف مش عارف اعمل حاجه واصل .
كابر بقلق /ايه الي بتقوله ده مالم ي قلب جدك .

 

 

 

 

 

كادر بغيظ وحده /اه انا فهمت عاد يبقا تقصد البت مهره بنت الدهشان مش كده مش هنخلصوا من الحديد في الموضوع ده ولا ايه ي ياسين .
ياسين بحزن ووجع/لا ي ابوي مش هنخلصوا انا بحب مهره وهي بتحبني ابوس يدك ي ابوي نروحوا نطلبوها .
عاصي بابتسامه /والله وكبرت ي ياسين طالع ل عمك عقلك ساب سنك .
كادر بغيظ وصراخ /ياسين .
كابر بصوت جحيمي ارعب الجميع /كادر محدش صوته يعلا هنا وانا موجود فاهمين.
كادر بأسف /انا اسف ي ابوي بس انت سامع حديده زين ده شغل عيال ده .
نور بحزن /ومش لاقي الي دي يروح جدتك .
كابر بجديه /هجوزهالك ي ياسين متقلقش .
عاصي باستغراب /ازي ي بابا انت عارف الي بينا وبين عائله الدهشان .
كادر بغيظ /قوله قول لابوك ي عاصي دول يطقوا العماء واحنا لا دول عايزين مننا العمودية باي شكل .
كابر بحده /وانا بقا مش هدمر حياه حفيدي واكسر قلبه علشان العمودية والكلام الفاضي ده .
نور بغيظ /ي عني ايه ي كابر نسيبهم ياخدوا العموميه منينا .
كابر بحده وغيظ /وايه المشكله يعني لما ياخدوها هي هتفضل خالده لينا العمر كله وبعدين مش كفايه ي نور أن العموديه دي خلتني اطلقك زمان اتحرمت منك انتي كادر ست سنين عشتهم في عذاب مش هسمح أن ياسين يتعذب هو كمان انا هاجي معاك اطلبهالك ي ياسين .
ياسين بسعاده ولهفه /ربنا يخليك ليا ي جدي وميحرمنيش منك واصل .
فيروز بابتسامه/ربنا يسعدك ي قلب امك .

 

 

 

 

 

كادر بهمس وقلق /عديها علي خير يارب .
عاصي بهمس وهو يربت علي يده /هتعدي ي اخوي صدقني كل حاجه هتعدي .
كادر وهو يربت علي يده بحنان /ربنا يخليك ليا ي اخويا ..
في أحدا الحارات البسيطه .
كانت تسير نسمه الي ذلك السيده المسنه لكنها تجيد الخياطه والتفصيل بشكل احترافي منذ الصغر .
نسمه بصراخ /ي أم بلبل ي أم بلبل .
ام بلبل بتعب /مفيش زباله النهارده روح ي واد اللعب بعيد .
نسمه بابتسامه /ي ام بلبل انا نسمه مش فكراني .
ام بلبل بضعف نظر /والله ي بنتي مش فاكره الواحد هيفتكر ايه ولا ايه .
نسمه وهي تنظر إلي ذلك الفساتين المعلقه في جميع أرجاء المنزل كانت تنظر إليهم بانبهار من ذلك السيده التي كانت تشتهر بشده من كفاتها لتنظر الي حالها الان .
نسمه وهي تخرج مبلغ كبير من المال /امسكي ي خالتي ام بلبل الفلوس دي انا هاخد الفستان ده ماشي .
ام بلبل بنعاس /خودي الي انتي عايزاه ي ضنايا .
سحر باستغراب /مين حضرتك انا بنتها خير .

 

 

 

 

 

نسمه بابتسامه /اتفضلي الفلوس دي انا هشتري الفستان ده .
سحر باستغراب /بس دول كتير اوي وبعدين هو فيه حد بيلبس الفساتين دي دلوقتي .
نسمه بطيبه وعطف /مش كتير ولا حاجه وبعدين انا بحب الفساتين دي عن اذنك .
في الطريق .
كانت تسير نسمه الي العربيه ليلحقها الطفل احمد .
احمد بطفوله/نسمه ي نسمه هاتي سندوتش من الي معاكي .
نسمه بأسف /مش معايا النهارده ي احمد والله .
احمد بصدمه /معقول نسمه مش معاها اكل انتي ايه الي حصلك .
نسمه بشرود /والله مش عارفه ي احمد ايه الي حصلي ….
ليلا في الحفله ….
كانوا قد بداو الزوار في التوافد كانت تسير نسمه وهي تبحث عن ندا .
نسمه بغيظ /كده ي ندا ايه الي اخرك كده .
أحدا الفتيات بسخرية /هههههه ايه الي لابساه ده ي نسمه بس عندك حق هو ده الي المفروض يليق عليكي وانتي عماله زي الفنطاس هههههه ي بنات تعالوا اتفرجوا .
لم تستطيع تكمله حديثها اثر صفعه قويه جعلت الجميع يلتفت إليه لتجهد عينان نسمه بصدمه ليتحدث عاصي بغضب جحيمي /علشان بعد كده تبقي تفكري مائه مره قبل لسانك ميطول علشان الي هتشيل اسم عاصي عبد الحي

يتبع…

اترك رد

error: Content is protected !!