Uncategorized

رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الثلاثون 30 بقلم ريم محمد

رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الثلاثون 30 بقلم ريم محمد 

رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الثلاثون 30 بقلم ريم محمد

رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الثلاثون 30 بقلم ريم محمد

جاسر حس بالخطر وكل شويا احساسه بالندم ببزيد حس أن حط حياه حبيبته في خطر هو لو حصلها حاجه مش هيقدر يعيش من غيرها 

مليكه :جاسر في حاجه مالك 

جاسر :مفيش حاجه متخفيش انتي المهم احنا لازم نرجع بكره معلش بس ورايا شغل كثير 

مليكه :جاسر كنت عايزه اقعد كمان يوم لو سمحت 

جاسر :معلش يا روحي اوعدك المره الجايه هعوضك اوكي 

مليكه :وعد 

جاسر :وعد 

مليكه :خلاص اتفقنا اصلا بقالي كثير بعيب من الكليه لازم التزم شويا 

جاسر :متخافيش انا في الأيام القعدنا فيها هنا قدمتلك علي أجازه بسبب مرضك 

مليكه :اوكي يا حبيبي هنمشي الصبح صح 

جاسر :المهم تعالي عايزك في موضوع مهم بقا 

مليكه :لاء مش جايه 

جاسر :طب انا هوريكي مش هتيجي ازاي بقا 

(وسكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح)

*********************************************

في الصباح 

®®®®®

جاسر :يلا يا مليكه 

مليكه :انا جهزت يلا بينا 

بعد ساعه 

جاسر :مليكه اصحي يحبيتي وصلنا البيت اطلعي كملي نوم فوق يلا 

مليكه :سبني انام يا جاسر مش قادره اقوم 

جاسر :طيب انتي القولتي 

جاسر شال مليكه ودخل بيها

منصور :ايه يبني هي فيها حاجه 

جاسر :لاء بس نامت في العربيه ومردتش اصحيها فعشان كده شلتها لأنها منمتش طول الليل 

منصور :ماشي يبني اطلع اوضتك وبعد كده انزل عشان عايزك في حاجه مهمه 

جاسر :عرفها يبابا بس بليل لاني انا كمان منمتش طول الليل ممكن 

منصور :ماشي يجاسر اعمل ال انت عايزه 

مايا :محمد عندي ليك خبر حلو اوي 

محمد :ايه هنتجوز بكره 

مايا:انت بتقول ايه لاء طبعا كنت عايزه اقولك جاسر جه 

محمد :بجد طب انا هاجي بليل عشان افاتح جاسر في الموضوع 

مايا :ماشي يلا باي عشان الحق اجهز للكليه اتفقنا 

محمد :ماشي خلي بالك من نفسك كويس هشوفك بليل 

********************************************

نجوي :كارمن ممكن افهم انتي مبتعمليش اي حاجه ليه الاستاذ جاسر جاي انهارده وشايل البنت وانتي قاعده هناك 

كارمن :انتي بتقولي ايه يا طنط جاسر كان جاي وشايل البنت علي كتفه ماشي يا طنط سيبي الموضوع ده عليا من انهارده انا هتصرف

نجوي :انا نشوف لان لو متصرفتش هتصرف انا بمعرفتي بس موعدكيش انك هتكوني جو خططي انا ساعدتك علي قد ما اقدر 

كارمن :متخافيش عليا يا طنط انا هتصرف بعد كده اوعدك قريب جدا جاسر هيبقي بتاعي 

نجوي :اما نشوف هتعملي ايه 

********************************************

في المساء 

®®®®®

مليكه :جاسر احنا وصلنا امتي وجيت هنا ازاي ومن غيرلي هدومي 

جاسر :اكيد انا انتي لما وصلنا حاولت اصحيكي مصحتيش فشلتك  وانا الغيرتلك هدومك مين غيري ممكن يعمل كده يعني بجد 

مليكه :يا قليل الادب جاسر ازاي تعمل كده 

جاسر :انا غلطان كنت عايز اخليكي تنامي مرتاحه 

مليكه :ملكش دعوه انت ممكن 

جاسر :ماشي يستي المهم ناكل هنا احسن ايه رايك 

مليكه :جاسر انا مش هفضل اكل هنا ومستخبيه من مامتك الوضع اختلف دلوقتي احنا هنفضل مع بعض علطول مش فتره وتخلص احنا هنبقي سوا 

جاسر :معاكي حق المهم علي ما تفوقي كده وتاخدي شاور هروح اكلم بابا كان عايزني في حاجه واجي تمام 

مليكه :ماشي يا روحي 

جاسر نزل عشان يتكلم مع باباه 

جاسر :نعم يبابا 

منصور :افهم ايه من الشوفته انهارده ده انت هتطلق البنت بعد فتره ازاي تعلقها بيك كده وكمان سمعتها انتي ماشي أنها بعد اما تطلق منك هتتجوز

جاسر :ومين قلك أنها هتطلق اصلا انا مش هطلق مراتي ولعلمك يبابا مليكه بقت مراتي خلاص 

منصور :اه عشان كده محمد قلبك وداخل شيلها

وانا اقول الولد مش همه حد 

جاسر :اه يبابا ويلا نطلع عشان العشا ومحمد هيتعشا معانا انهارده 

منصور :ينور ويشرف 

مليكه :ازيك يا عمو عامل ايه 

منصور :انا كويس وانتي يبنتي اخبارك ايه 

مليكه :انا الحمد لله يا عمو كويسه 

نجوي :اكيد ابني وداها اماكن عمرها ما كانت تحلم تروحها

جاسر :ماما 

مليكه :خلاص يا جاسر محلصش حاجه 

كارمن :هاي ازيكم 

مايا :دي ايه الجبها دي دلوقتي هو ده وقتها خالص 

محمد :جاسر معلش كنت عايزك في كلمه 

جاسر :تمام تعال نطلع الجنينه في حاجه يا محمد 

محمد :بصراحه انا عايز أخطب مايا اختك 

جاسر :ومتوتر كل ده هو انت فاكرني اهبل ومش عارف انك معجب بيها ولا ايه يبني عارف من زمان وكنت مستنيك تتكلم بس كده 

محمد :واديني اتكلمت موافق ولا لاء 

جاسر :موافق انا مش هلاقي احسن منك لمايا 

محمد :تشكر يصحبي

جاسر :بس خف الفاظك دي شويا 

محمد :ان شاء الله 

كارمن :بعد اذنك يا محمد ممكن اكلم جاسر 

محمد :اه طبعا اتفضلي 

كارمن :ممكن افهم ايه البيحصل دلع وهزار هي مش دي المفروض تطلقها ولا ايه ولا كنت بتضحك عليا 

جاسر :انا مبضحكش علي حد مليكه مراتي ومش هنطلق انا اكتشفت اني مش بحبك يا كارمن ال بنا مكنش حب ابدا كان يمكن اعجاب وراح بس انا بحب مليكه 

كارمن :بس أنا بحبك يا جاسر 

جاسر :انا اسف بس انتي تستهلي حد احسن مني بكثير يحبك احنا لو بقينا مع بعض مش هقدر اديك اي مشاعر 

كارمن :انا مش هقول حاجه يا جاسر طلاما انت سعيد يبقي انا سعيده ومش هغصبك عليا 

جاسر : انا كنت عارف انك هتفهميني واديكي فهمتيني شكرا ليكي يا كارمن علي تفهمك

جاسر دخل لمليكه 

كارمن :ده علي جثتي يا جاسر مش بعد كل ده البنت دي هي التتهنا بفلوسك وانا اطلع بالمولد بلا حمص الو انت لازم تقولي هنفذ امتي جاسر حب البنت دي لازم ننفذ في اسرع وقت 

المجهول :التنفيذ بعد اسبوع انا حطيت الخطه كلها خلاص انتي هيبقي عليكي التنفيذ بس اتفقنا ومش عايز تهور منك انا الهقولك تعملي ايه بالظبط 

يتبع….
لقراءة الفصل الحادي والثلاثون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك رد

error: Content is protected !!